Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tapahtuu jos vahingossa ilmoittaa väärin verot?

Vierailija
26.04.2026 |

Kun ilmoittaa saamistaan tuloista ja niihin liittyvistä menoista, kun ei ole ollut palkkatyössä? 

Jos on sattunut jokin laskuvirhe tai vähennyksiin ilmoittanut sellaisen jota eivät kelpuuta vähennykseksi? Tuleeko sanktioita?

Ensimmäinen kerta elämässä kun on tarvinnut ilmoitella tuloja ja menoja.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee sanktioita. Katsotaan tahalliseksi aina. 

Vierailija
2/17 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti ihan itse. Joku on vaikka vahingossa ryöstänyt pankin tai tappanut jonkun. Ihan vaan vahingossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tiedä, hyväksyvätkö jonkin vähennyksen ja itse kuvittelee että se kelpaa heille, niin pitääkö jättää merkkaamatta etteivät rankase. 

Liian vaikeaa. 

Ja uskomatonta, että puhelimessa nämä virkailijat voivat neuvoa aivan miten sattuu. Yksi neuvoi tekemään aivan päinvastoin kuin toinen, kun eri ihmisten kanssa jutellut ja kysellyt miten pitää toimia. Kuka ottaa vastuun kun merkkaan väärin tiedot, kun olet ensin kysynyt virkailijalta?

Vierailija
4/17 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudut kirkonmäelle ruoskittavaksi ja häpeäpaaluun. Fakta tieto!

Vierailija
5/17 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti ihan itse. Joku on vaikka vahingossa ryöstänyt pankin tai tappanut jonkun. Ihan vaan vahingossa.

Ei voi tappamista verrata verotietojen täyttämiseen.

Vierailija
6/17 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudut kirkonmäelle ruoskittavaksi ja häpeäpaaluun. Fakta tieto!

No sitten ei mitään hätää. 

Vierailija
7/17 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan hyvä korjata äkkiä asiaa. Sanoa ettei ole tajunnut veroasioita siinä.

Vierailija
8/17 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olet oikeassa... Pienempi rike tuo tappaminen Suomessa on. 

Vierailija
9/17 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkän tule sanktioita, jos on ilmoittanut vähennykseksi jonkin sellaisen, mitä verottaja ei hyväksy. Sitten sitä vähennystä ei vaan hyväksytä, ja sinulle ei sitä vähennystä tule. Laskuvirheetkin verottaja kyllä korjaa. 

Mutta mitä ihmettä tarkoitit, että kun ilmoittaa saamistaan tuloista ja niihin liittyistä menoista kun ei ole ollut palkkatyössä? Ei ole mitään hyväksyttäviä menoja, jos ei ole palkkatyössä. Ei voi vähentää verotuksessa esimerkiksi Työvoimatoimistolla käymistä tai asiointimatkaa Kelaan. 

Vierailija
10/17 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli odotan ensin hyväksyvätkö ilmoittamat tulot ja menot ja jos tulee tieto etteivät hyväksy jotakin ilmoitusta niin sanon että en ymmärtänyt asiaa. 

On oikeasti vaikea miettiä mitkä vähennykset itselle kuuluu, kun olen ostanut ja myynyt ja olen ne ilmoittanut. 

Jos käy huonosti niin loppui kyllä tää hommakin. Ja nostelen vain työttömyysrahoja. 

Vierailija
11/17 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita kaikki tulot ja kaikki, mitä ajattelet että verottaja voisi hyväksyä vähennyksinä. Lue myös ohjeet. Verottaja sitten viime kädessä tekee niistä vähennyksistä päätöksen ja karsii pois turhat. 

Vierailija
12/17 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkän tule sanktioita, jos on ilmoittanut vähennykseksi jonkin sellaisen, mitä verottaja ei hyväksy. Sitten sitä vähennystä ei vaan hyväksytä, ja sinulle ei sitä vähennystä tule. Laskuvirheetkin verottaja kyllä korjaa. 

Mutta mitä ihmettä tarkoitit, että kun ilmoittaa saamistaan tuloista ja niihin liittyistä menoista kun ei ole ollut palkkatyössä? Ei ole mitään hyväksyttäviä menoja, jos ei ole palkkatyössä. Ei voi vähentää verotuksessa esimerkiksi Työvoimatoimistolla käymistä tai asiointimatkaa Kelaan. 

Näihin menoihin pitäisi kuulua pitkät matkat. Ainakin ihan virkailijoitten mukaan. 

Vierailija
13/17 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli odotan ensin hyväksyvätkö ilmoittamat tulot ja menot ja jos tulee tieto etteivät hyväksy jotakin ilmoitusta niin sanon että en ymmärtänyt asiaa. 

On oikeasti vaikea miettiä mitkä vähennykset itselle kuuluu, kun olen ostanut ja myynyt ja olen ne ilmoittanut. 

Jos käy huonosti niin loppui kyllä tää hommakin. Ja nostelen vain työttömyysrahoja. 

Eli olet ostanut ja myynyt. Ilmoita kaikki myynnit tuloina ja kaikki ostot menoina. Menoja voi lisäksi tulla niistä kuluista, jotka liittyvät kaupankäyntiin. Säästä kuitit ja pidä tallessa. Minä olen skannannut kaikki tietokoneelle ja laittanut kansioon pilveen. Jos tulee jälkikäteen kyselyjä. 

Vierailija
14/17 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näihin menoihin pitäisi kuulua pitkät matkat. Ainakin ihan virkailijoitten mukaan. 

Aijaa, no voi olla sitten niin. Kannattaa kirjoittaa lisätietoihin erittely, mikä matka kyseessä, päivämäärä, tarkoitus ja kilometrit ja kulkuneuvo. Jos on julkinen kulkuväline, niin kuitti talteen, jos on. Sitten voi vain toivoa että se hyväksytään. 

Vierailija
15/17 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään sanktiota ei tule siitä, että olet ilmoittanut vähennykseksi jotain sellaista, mitä verottaja ei hyväksy vähennykseksi. Verottaja jättää vain sen hyväksymättä eikä sinun tarvitse sitä mitenkään selitellä. Ilmoittamasi vähennyksen pitää kuitenkin olla todellinen meno. Jos ilmoitat verottajalle ajaneesi tulon hankkimiseksi 1000 km, vaikka olet oikeasti ajanut 300 km, niin se on petos, josta voi tulla sanktio. Mutta jos ilmoitat ajaneesi 300 km, niin ei siitä mitään sanktiota tai selitysvelvollisuutta jälkikäteen tule, vaikka verottaja ei hyväksyisikään matkakuluja vähennykseksi.

Siitä voi tulla sanktioita, jos jätät jotain tuloja ilmoittamatta.

Vierailija
16/17 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos saa palkkaa

Vierailija
17/17 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se laskuvirhe on eduksi sulle, niin voi tulla sanktioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi