Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä on imettää yli 2-vuotiasta???

Vierailija
26.07.2011 |

En ymmärrä.

Maidosta tulee terveysvaikutteita vaan 3 ensimmä'istä kuukautta. Läheisyyttä voi antaa muutenkin kuin imettämäällä. Onko tämä siis enemmänkin äidille tärkeä juttu?

Kommentit (131)

Vierailija
101/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne äidit, jotka omaa erinomaisuuttaan korostaen nostavat taaperon rinnalle "vähän maitoa saamaan"....En usko minkäänlaisiin terveysvaikutuksiin enää 2-3 vuoden iässä, ei se rintamaito sen huonompaa ehkä ole kuin lehmän maitokaan, mutta tarpeetonta. Toisaalta mietin vaikutuksia äidin terveyteen; imettävätkö nämä marttyyrit oman terveytensä kustannuksella...?

on äitiinkin positiivisia terveysvaikutuksia. Esimerkiksi rintasyöpään sairastuminen on epätodennäköisempää niillä naisilla, jotka ovat imettäneet vähintään kaksi vuotta.

Tottahan imetys voi joissain tapauksissa rasittaa äidin terveyttä (esim., jos pitää olla tiukalla imetysdieetillä).

Vierailija
102/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei ole mikään auktoriteetti näissä asioissa, ellei satu olemaan kenties psykiatri.

Imettäminen ei johda siihen, että taaperoa pidetään vauvana, eikä imettämättömyys johda siihen, että taaperoa ei pidetä vauvana. Kyllä siinä on muista asioista kyse. Ei kukaan tervepäinen taaperoa imettävä hyvänen aika estä lasta oppimasta pöytätapoja. Kuvitteletko että kaksivuotiasta imetetään koko ajan ja jatkuvasti ja varsinkin ruokapöydässä..?

[/quote]

Enkä ajattele, että lääkäri olisi jotenkin ehdoton auktoriteetti, ei myöskään psykiatri.

En ajattele, ettei lapselle opeteta pöytätapoja, jos taaperoa imetetään. Kerroin vain kyseisen lääkärin kommentin ja uskon siinä olevan perää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tsiisus mitä lahopäitä, kissaa myöten

Kannattaa pumpata siis myös isukille:)

sitä 2v:tä pitää imettää? Koska lapsi haluaa, äiti haluaa, isä haluaa? Miksi? Tähän kaipaisin vastauksen? .

ei osaa sanoa ei, ja ei tykkää kun lapsi itkee.

jos imettäminen äidile itselleen sopii. Ei ole mitään syytä, miksi kaksivuotiasta vielä välttämättä pitäisi imettää, mutta onko se syy jättää imettämättä?

Tässäpä joitain syitä imettää pitkään: Äidinmaito on hyvää ravintoa vielä vaikka aikuisellekin ihmiselle ja imetys on yksi hyvätapa antaa lapselle läheisyyttä, turvaa, lohtua ja hoivaa. Lisäksi ainakin meillä sairasta taaperoa on ollut helppo ruokkia ja nesteyttää, kun rinta on kipeänä ollessa kelvannut silloinkin, kun muu ruoka ja juoma eivät ole kelvanneet. Minulle nämä syyt ovat ihan riittävän hyviä syitä jatkaa imetystä pitkään.

Tiesittekö muuten, että ihmislajin lajinmukainen rinnaltavieroittumisikä on 2-7 vuotta. Tämä on ihan sitä kaipaamaanne tutkittua, tieteellistä tietoa.

muuten toki juodaan koko perhe äidinmaitoa, kissaa myöten ;)

Mutta tosissaan, halusin nyt vaan tuolla korostaa sitä, että ei se äidinmaito lakkaa olemasta ravintonakin hyvää jossain tietyssä iässä.

(en halua sua järkyttää enempää, joten paljastan nyt, että oikeasti meillä äidinmaitoa nauttii pelkästään kaksivuotias, eikä meillä edes ole kissaa)

Vierailija
104/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tapoja lohdun hakemiseen, mutta ei mun mielestä parin minuutin imetyskään huono vaihtoehto ole.

Vierailija
105/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei ole mikään auktoriteetti näissä asioissa, ellei satu olemaan kenties psykiatri.

Imettäminen ei johda siihen, että taaperoa pidetään vauvana, eikä imettämättömyys johda siihen, että taaperoa ei pidetä vauvana. Kyllä siinä on muista asioista kyse. Ei kukaan tervepäinen taaperoa imettävä hyvänen aika estä lasta oppimasta pöytätapoja. Kuvitteletko että kaksivuotiasta imetetään koko ajan ja jatkuvasti ja varsinkin ruokapöydässä..?

Enkä ajattele, että lääkäri olisi jotenkin ehdoton auktoriteetti, ei myöskään psykiatri.

En ajattele, ettei lapselle opeteta pöytätapoja, jos taaperoa imetetään. Kerroin vain kyseisen lääkärin kommentin ja uskon siinä olevan perää.

Imetys kun ei ole se ratkaiseva tekijä. Lapsen kasvua voi tukahduttaa imetti tai ei, ja lapsen kasvua voi tukea imetti tai ei. Tuo kommentti kertoo vain lääkärin ennakkoluuloista.

Vierailija
106/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tapoja lohdun hakemiseen, mutta ei mun mielestä parin minuutin imetyskään huono vaihtoehto ole.

Mutta usein se taaperoimetys on juurikin sitä lohtutissiä.

Olen ollut tälläisen lapsen hoitajana, jota on imetetty sinne 4-vuotiaaksi ja ai jestas että oli ärsyttävä hoidettava.

Siis se lapsi alkoi repimään minulta paitaa päältä että saisi lutkuttaa kun "tuli paha mieli". Puoli vuotta jaksoin ja sen jälkeen sanoin perheen äidille että jos haluaa pitää minut hoitajana, saa hän opettaa lapselleen tapoja.

Arvata voi ettei niin tapahtunut, mutta jälkeeni siinä perheessä ei viihtynyt yksikään hoitaja paria viikkoa pidempään, kaikki lähtivät samasta syystä kuin minä.

Joo ei tapahtunut suomessa, asuttiin tuolloin jenkeissä, mutta kuitenkin.

No pointtina että se taaperoimetys ei ole enää oikeaa imetystä. Eikä siitä ole aina hyviä seurauksia.

Ja kyllä, minulla on lapsia, mutta luojalle kiitos, lapset ovat tajunneet oikean ruoan olevan parempaa kuin tissinlutkutus, siinä 11kk iässä. Ja tosissaan aivan itse ovat jättäneet rintamaidon pois.

Vierailija
107/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta usein se taaperoimetys on juurikin sitä lohtutissiä. Olen ollut tälläisen lapsen hoitajana, jota on imetetty sinne 4-vuotiaaksi ja ai jestas että oli ärsyttävä hoidettava. Siis se lapsi alkoi repimään minulta paitaa päältä että saisi lutkuttaa kun "tuli paha mieli". Puoli vuotta jaksoin ja sen jälkeen sanoin perheen äidille että jos haluaa pitää minut hoitajana, saa hän opettaa lapselleen tapoja. Arvata voi ettei niin tapahtunut, mutta jälkeeni siinä perheessä ei viihtynyt yksikään hoitaja paria viikkoa pidempään, kaikki lähtivät samasta syystä kuin minä. Joo ei tapahtunut suomessa, asuttiin tuolloin jenkeissä, mutta kuitenkin. No pointtina että se taaperoimetys ei ole enää oikeaa imetystä. Eikä siitä ole aina hyviä seurauksia. Ja kyllä, minulla on lapsia, mutta luojalle kiitos, lapset ovat tajunneet oikean ruoan olevan parempaa kuin tissinlutkutus, siinä 11kk iässä. Ja tosissaan aivan itse ovat jättäneet rintamaidon pois.

mulla on 2 lasta joita olen imettanyt yli 2 v:ksi kumpaakin, eika kylla kummallekaan olisi tullut mieleenkaan pyytaa maitoa keneltakaan muulta kuin minulta... ;-) Eli tuolla lapsella on ehka ollut joku muu kehitykseen liittva ongelma, jos ei 4-ikaan mennessa ollut tajunnut etta sita maitoa ei tule kuin aidilta.

Vierailija
108/131 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti haluaa sitoa lapsen itseensä tai ei kykene antamaan lohtua ja turvaa muilla keinoin.

vaan tunteen asia ;)

Inka

kellä ei. En minä mitään myönnä tai kiellä. Kukin taaplaa tyylillään. ;) Tällainen hymiö tarkoittaa sitä, että vähän iloa ja huumoria elämään. Ei kai se ole sun järjestä pois, jos joku imettää vaikka vielä 6-vuotiasta niin kuin minä tein.

Imetyksestä tulee järkeäainakin siihen lapseen, koskalehmänmaidolla kasvaa keho nopeasti,mutta äidinmaidolla kasvaa aivot.

Että tälleen nyt tällä kertaa.

Inka

Vierailija
109/131 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli myönnät, että järkeä ei ole

Inka

Vierailija
110/131 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mielipiteeni on se, että kukin saa tehdä niin kuin parhaaksi näkee, kunhan lapselle ei aiheudu haittaa. Olen kuitenkin, samoin kuin monet ystäväni, kokenut nykyisen imetysbuumin aika ahdistavana. Toki varmasti myös pitkään imettäviin kohdistuu arvostelua, mutta älkää viitsikö sanoa, että se olisi vain yksipuolista. Lopetin itse imettämisen vauvan ollessa 6kk ja sain useammalta tutulta ja tuntemattomalta aika sopimattomia kommentteja aiheesta. Itse en ottanut koko asiaa esille, mielestäni se on oma asiani, mutta ilmeisesti ei... Toinen kokemus imetysfanaatikoista: tuttavani kysyi jostain imetystukineuvojalta (tjsp.) neuvoja imetyksen LOPETTAMISEEN lapsensa ollessa n. vuoden. Perheessä oli tosi rankkaa ja kaikki kärsivät yöheräilyistä. Vauvalla oli mys jatkuvia vatsavaivoja, mikä lisäsi yöheräilyjä. Äiti oli ollut lapsen allergioiden/yliherkkyyksien takia tiukalla Imetysdieetillä jo lähes vuoden ja alkoi olla aika kuihtunut. Mies joutuu käyttämään työssään isoja koneita ja hänelle jatkuva yöheräily alkoi olla jo todellinen turvallisuusriski. Yhdessä nukkuminen oli vanhemmille kiireisessä pikkulapsiperheessä tärkeä läheisyyden lähde, minkä takia vanhemmat halusivat lasten nukkuvan omissa sängyissään. Imetysneuvojan mielestä imetystä tuli kuitenkin jatkaa; hän neuvoi tuttavaani jättämään vielä pari ruoka-ainetta pois ja miestä muuttamaan esikoisen (13v., taaperoiden huoneeseen ei mahtunut) huoneeseen nukkumaan, jotta pienin voisi nukkua äidin vieressä ja imetystä voitaisiin jatkaa vielä "ainakin puoli vuotta". Tuttavani sai kuulla aika suoraan olevansa itsekäs. Tuttavani on tosi herkkä ja kiltti ihminen ja oli jo aivan epätoivoinen, koska tajusi itsekin että neuvojan neuvot veisivät vanhemmilta läheisyyden, teiniltä yksityisyyden ja äidiltä pahimmassa tapauksessa terveyden (dieetti oli siis jo valmiiksi tosi tiukka). Onneksi sain puhuttua hänelle järkeä. Summa summarum: tosi ikävää, jos te imetysmyönteiset koette saavanne osaksenne arvostelua (itse en tosin ole sellaiseen törmännyt, muuta kuin ehkä juuri näiden yli 3 vuotiasta imettävien kohdalla). Voisitteko kuitenkin ajatella, että osasyynä voisi olla se, että me muut olemme kyllästyneet ylitsevuotavaan imetysfanatismiin? Hyvin usein olen ainakin itse tärmännyt siihen, että imetyksen lopettamista arvostellaan kovin sanoin, ja kuten edellisessä esimerkissä, äitejä myös suoranaisesti painostetaan jatkamaan imetystä kaiken muun hyvinvoinnin kustannuksella. Ymmärrän että imetys on joidenkin mielestä hyvin tärkeää, mutta onko se tosiaan niin tärkeää että sen takia kannattaa pilata kaikkien muiden koko elämä??? Ja onko se jokin hyvän äitiyden mittari, että imettää pitkään? Minun mielestäni paljon tärkeämpää on se, että vanhemmilla riittää arvostelukyky huolehtimaan koko perheen hyvinvoinnista, jolloin vauvalla on vielä tulevaisuudessakin hyvinvoivat ja tasapainoiset vanhemmat. Tiedän aika monta perhettä, joissa vanhempien liitto voisi olla vielä ehjä ilman äidin ylitsevuotavaa, kaiken omivaa äitiys- ja imetysfanatismia...

jos luet ajatuksella taman ketjun, niin sen koko tarkoitushan on juuri syyllistaa yli 2-vuotiasta imettavia. Ymmarran etta tama on suuntaan ja toiseenkin herkka asia, mutta yrita nyt edes lukea ajatuksella mista tassa oikeasti puhutaan ennen kuin rupeat vaahtoamaan "imetysfanatismista"?

Vierailija
111/131 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus:Imetysneuvojan mielestä imetystä tuli kuitenkin jatkaa; hän neuvoi tuttavaani jättämään vielä pari ruoka-ainetta pois ja miestä muuttamaan esikoisen (13v., taaperoiden huoneeseen ei mahtunut) huoneeseen nukkumaan, jotta pienin voisi nukkua äidin vieressä ja imetystä voitaisiin jatkaa vielä "ainakin puoli vuotta". Tuttavani sai kuulla aika suoraan olevansa itsekäs.

Mistä tämä imetysneuvoja oli? Olikohan hän Imetyksen Tuki ry:n koulutettu imetystukiäiti. Olen ollut imetystukiäiti itsekin. Ko. yhdistyksellä on tiukat eettiset säännöt. Mielestäni niistä kaikkein tärkein on se, että äitiä tuetaan aina siinä, mikä on äidin oma valinta. Joskus vain on vaikea saada näissä tukipuheluissa tai muissa kohtaamisissa selvää mitä äiti haluaa, kun hän ei tiedä sitä itsekään. Äiti voi olla vain väsynyt ja siihen auttaa nukkuminen. Siksi neuvoja oli antanut tällaisia nukkumisjärjestelyöhjeita.

Jos tällaiset ohjeet ovat tulleet Imetyksen Tuki ry:ltä, niin olisi ehdottoman tärkeää, että ystäväsi ottaisi yhdistykseen yhteyttä, jotta tällaista ei pääsisi jatkossa tapahtumaan muille äideille. Me olemme kaikki vain ihmisiä ja teemme virheitä. Minäkin olen tehnyt niitä ja paljon, onneksi. Olen tehnyt niitä myös imetystukipuheluissani silloin joskus aikoinaan. Ja muistan kaikki virheeni aivan tarkkaan vieläkin, vaikka aikaa on kulunut yli kymmenen vuotta. Mutta minun tarkoitus oli hyvä ja sen varmaan nekin äidit ymmärtsivät, jotka hädässään minulle soittivat.

Inka

Vierailija
112/131 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska heilla on syntymasta lahtien imemisvietti. Ja jos imetysta jatkaa pitkaan niin tottakai lapsi siihen tottuu ja haluaa sita uudelleen ja uudelleen. Toiset lapset haluavat syoda tuttia taas pitkaan mika sekin on imemista. Mutta onhan se vahan sairasta antaa tissia 2 vuotiaalle. Kylla siina on aidista kyse eika lapsen tahdosta...aitista on niin mukavaa kun lapsi imee tissia. Eikos se mies voisi yhtalailla imea sita tissia myohemmassa vaiheessa jos se on niin mukavaa :)

Mutta kukin tyylillaan...

Miksi on sairasta? Siksikö koska susta "tuntuu" siltä? Onko sekin sairasta että samanikäinen syö tuttia? Kun kerran kyseessä on tapa. Perustele miksi imetys on pahasta lapselle!

Ei minusta imettäminen ole mitenkään erityisen mukavaa. Se on välillä jopa raskasta, mutta koska näön miten hyvälle tuulelle lapseni tulee saatuaan hetken äidin lämmössä, en mitenkään voisi tätä lopettaa. Jokainen tyylillään tietty, eihän kaikki lapset välttämättä halua rintaa. Mutta sairasta se on tunkea tuttipullo suuhun jos rinnasta tulisi puhdasta maitoa.

Vierailija
113/131 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työni vuoksi viikoittain poissa yön tai kaksi. Isänsä kanssa 2,5 vuotias pärjää aivan erinomaisesti, syöhän tuo tavallista kotiriuokaa hyvällä ruokahalulla, itse lusikoiden tai haarukoiden ja juo vettä mukista. (lehmänmaitoa meillä ei juo kukaan)

Että en kyllä keksi miten tässä imetys lasta minuun sitoisi tai toisinpäin. Kykenen myös antamaan lohtua ja turvaa muillakin keinoin, esimerkiksi Skypen kautta. :D

Mutta juu, taaperoni tykkää maidosta, minulle imetys on OK. En siitä erityisemmin tykkää, mutta ei se inhotakkaan. Jatkukoon siis. Miusta koko kysymys on jokseenkin samaa sarjaa kuin se, että miksi taaperon pitäisi saada istua vauvan kylpyammeessa vaikka se osaisi kyllä jo käydä ihan suihkussakin. Mitä järkeä siinä on? Tai miksi niin ei voisi tehdä jos se on mahdollista kun ei siitä kertakaikkiaan ole mitään haittaa.

Minulla on kyllä hommaan myös yksi ihan oikea järkisyy. Raivoisa migreenini on ollut poissa koko raskauden ja imetyksen ajan ja pelkään sen palaavan kun homma loppuu. Mutta siltikään, jos taaperoni ei itse imetystä tahtoisi, niin eipä se onnistuisi. Kun ei edes vauvaa voi rinnalle pakottaa jos se ei sitä tahdo.

Vierailija
114/131 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ihmislapsen luonnollinen imetysikä on luultavasti n. 3-5 vuotta"

Luultavasti paljon vähemmän. Eläimet vieroittavat aina edellisen vuoden pennut seuraavan vuoden pentujen tieltä. Samoin ihminen luonnollisesti ruokkisi rintamaidolla vain pienintä ja isommille jälkeläisille tarjoaisi muuta ruokaa. Ihminen saisi jälkeläisiä 1-2 vuoden välein, joten luonnollinen imetysikä olisi max. 1-2 vuotta.

Vierailija
115/131 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ihmislapsen luonnollinen imetysikä on luultavasti n. 3-5 vuotta"

Luultavasti paljon vähemmän. Eläimet vieroittavat aina edellisen vuoden pennut seuraavan vuoden pentujen tieltä. Samoin ihminen luonnollisesti ruokkisi rintamaidolla vain pienintä ja isommille jälkeläisille tarjoaisi muuta ruokaa. Ihminen saisi jälkeläisiä 1-2 vuoden välein, joten luonnollinen imetysikä olisi max. 1-2 vuotta.

Ihminen ei saa niitä lapsia 1-2 vuoden välein, jos imettää, vaan pitkän imetyksen vuoksi luonnonkansoilla lasten ikäero on siinä 3-4 vuotta. Nainenhan on hedelmällinen yli 20 vuotta, mutta harvoin lapsiluku ilman ehkäisyäkään kymmentä ylittää.

Vierailija
116/131 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylmät väreet menee jos yli 2 vuotias tissille menee.. ei sellanen tarvi enää äidinmaitoa vaan paljon tukevampaa kamaa..

Vierailija
117/131 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveysvaikutteinen ensimmäiset 3kk?? Onko tämäkin taas niitä tietheellisesti tutkittuja juttuja, joka kumotaan 10-vuoden päästä kun joku muu taho tutkii asian uudelleen! Hups! Imettäkää imettäkää!

Itse imetin aikoinaan melkein vuoden. Luin kyllä amerikkalaisen ravitsemusterapeutin kirjoja, jossa kehotettiin imettämään pitkään. Syitä en muista enää mutta silloin koin ne hyödylliseksi. Neuvolasta ei niin kannustettu siihen mutta en antanut sen vaikuttaa imettämiseeni:))

Monissa kulttuureissa imetetään vuosia ja ainakin itse olen nähnyt näitä lapsia, jotka ovat saaneet tisua niin halutessaan monta vuotta. Johtuuko sitten tisusta vai sylistä mutta lapset eivät riitele keskenään niinkuin Suomessa. Hullu juttu mutta oikein kiinnitin huomiota tähän.

Vierailija
118/131 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en usko että äidinmaito menettäisi ravintoarvoaan tai merkitystään immuunipuolustuksen kehittymiselle minkään maagisen kuukauden jälkeen. Joku ei ymmärrä pitkää imetystä, minä taas en ymmärrä miksi joku joka kyllä voisi imettää, haluaa sen sijaan antaa lapselle tuttia tai tuttipullosta lehmänmaitoa tai korviketta sen takia ettei haluta imettää enää tietyn iän jälkeen. Vaikka äidin rinnasta saisi varmasti tuoretta ja käsittelemätöntä ihmisen maitoa ilmaiseksi, eikä se laadultaan voi mitenkään olla huonompaa kuin korvike tai Valion maito. Ajattelen nykyään äidinmaidon osuuden vähän kuin astetta parempana maitona lapselle, jotain maitoa kun kuitenkin pitäisi antaa, niin miksei sitten tätä luomua, kun sitä kerran vielä tulee.

Vierailija
119/131 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oikeasti vieroitus tapahtuisi suurimmaksi osaksi tuosta noin vain ja tuskin sen ikäinen lapsi kovinkaan tissin perään haikailisi.

Oma 1v10kk kyseli tissin perään kolmisen viikkoa ja senkin jälkeen satunnaisesti sen jälkeen kun olin vieroittanut. Että mielestäni ei vieroitus ihan tuosta noin vaan tapahtunut. Mutta sinähän sen tiedät.

Vierailija
120/131 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaa lapsia äläkä usko mitä joku lääkäri sanoo. Lääkärit sanoo mitä joku on tutkinut ja sit kertoo sen faktana. JOKU muu tutkinut samna jutun ja kertoo et imetys on hyväksi. No kumpaa uskot??

tarkkaile, mieti ja vertaa. Kaikki emot eläimistä lähtien imettävät jopa valas! Kaikilla eri pituinen imetysaika. Jos joku kriteeri on ruokapöydässä 2-vuotiaana istuminen on se höpöpöhöhöpö-juttu. Mun lapsi istui jo 1-vuotiaana ruokapöydässä ja imi silti tisua!!

Kato vaikka näitä päiväkotilapsia. Niitähän EI ole imetetty 2-vuotiaaksi. Istuuko ne miten nätisti ruokapöydässä???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi