Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä on imettää yli 2-vuotiasta???

Vierailija
26.07.2011 |

En ymmärrä.

Maidosta tulee terveysvaikutteita vaan 3 ensimmä'istä kuukautta. Läheisyyttä voi antaa muutenkin kuin imettämäällä. Onko tämä siis enemmänkin äidille tärkeä juttu?

Kommentit (131)

Vierailija
21/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ainoa huono puoli mitä tästä imetyksestä keksin, on se että lapsi edelleen aika usein heräilee siitä aamuyöstä. Ehkä jos en häntä ottaisi rinnalle nukkumaan, hän oppisi nukkumaan vielä ne pari tuntia siitä yhteen putkeen. Mutta näyttää siltä että hänen rytmi itsekseenkin on menossa siihen suuntaan, että aamuyön herääminen alkaa tulla yhä myöhemmin ja joskus jää väliin kokonaan, niin että herää vasta sitten kun on aamu.

Vierailija
22/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näistä monenlaista tutkimusta, mm. älykkyyttä lisäävä vaikutus siinäpä syitä. Vanhin jonka tiedän, mutta en tunne on imettänyt 8-vuotiaaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se minimi aika on imetyksessä. Haluaisin vieroittaa tulevan lapseni mahdollisimman varhain.

Vierailija
24/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se minimi aika on imetyksessä. Haluaisin vieroittaa tulevan lapseni mahdollisimman varhain.

ei se imetys mitenkään lakisääteistä ole.

Vierailija
25/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun SINÄ koet imetyksen kiihottavana niin me kaikki muutkin tunnemme samoin???

koska imettäminen tuo seksuaalista kiihottumista,kun imettää piitkään,itse vaan naureskelen niille jotkaa imettää tollaisia körilöitä,voi voi,ihmekös näistä tissipojista tuleekin sitten näitä mammanpoikia jotka asuu viel 30-40v äidin kanssa :D Niin ja joille äiti menee vaimon edelle :D

tuppaa kyllä käymään just toiste päin eli paljon hoivaa ja imetystä saaneet lapset ovat aikuisina itsenäisiä ja ne, jotka ovat jääneet paitsi, jäävät äitiin roikkumaan tai roikkuvat naisten tissien perässä täällä netissä ;).

Omista itsekkäistä syistäni antauduin äitiyteen täysillä silloin kun oli sen aika, jotta saan olla vapaa sitten, kun lapset ovat isoja. Ja näin se myös toimi. Olen jo viisissäkymmenissä ja lapseni ovat itsenäisiä ja minä erittäin vapaa.

Joku sanoi, että imettäminen ei ole seksuaalista vaan vain ruokkimista, niin tästä olen eri mieltä. Sehän on ihan siitä kiinni miten määrittelee seksuaalisuuden.

Inka

Vierailija
26/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

+40v iäkkäät mammat kokemukseni mukaan.

Omat lapseni ovat puhuneet täysin jo yli 2-vuotiaana, ajavat hyvin pyörällä, pelaavat pihapelejä ym... Todella omituista olisi, jos mukista juomisen sijaan he vierailisivat tissillä. Kehitysmaassa tämän ymmärrän, mutta Suomessa ei ole todellakaan mitään tarvetta imettää mitään yli 2-vuotiasta...

Vierailija
27/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea sitä av.lla oppii :D

Se, mitä tunnen taaperoimettäjiä niin syy on se, että äiti ei osaa sanoa ei lapselle eli curlingia kun ei haluta, että lapselle tulee paha mieli.

Muutenkin nämä lapset on melkoisia kiinan keisareita.

koska imettäminen tuo seksuaalista kiihottumista,kun imettää piitkään,itse vaan naureskelen niille jotkaa imettää tollaisia körilöitä,voi voi,ihmekös näistä tissipojista tuleekin sitten näitä mammanpoikia jotka asuu viel 30-40v äidin kanssa :D Niin ja joille äiti menee vaimon edelle :D

Seksuaalista kiihottumista?

Tuleeko pojan pippelin pesusta sulle kiihottunut olo? Tai jos peset työtn pimppiä? Hyi, en eläessäni ole liittänyt imettämistä/alapään pesua mihinkään seksuaaliseen!!

Vierailija
28/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

+40v iäkkäät mammat kokemukseni mukaan.

Omat lapseni ovat puhuneet täysin jo yli 2-vuotiaana, ajavat hyvin pyörällä, pelaavat pihapelejä ym... Todella omituista olisi, jos mukista juomisen sijaan he vierailisivat tissillä. Kehitysmaassa tämän ymmärrän, mutta Suomessa ei ole todellakaan mitään tarvetta imettää mitään yli 2-vuotiasta...

ja lisäksi käy pari kertaa päivässä rinnalla.

Tottakai kenestä tahansa olisi outoa alkaa yhtäkkiä imettää kaksivuotiasta, jota ei olisi vaikka vuoteen tai puoleentoista enää imetetty, mutta jos ja kun lasta on imetetty sieltä syntymästä asti taaperoikään, niin ei se yhtäkkiä ala tuntua oudolta, vaikka lapsi ajeleekin pihalla pyörällä ja runoilee kuin ruuneperi. Vaan se tuntuu ihan normaalilta ja luonnolliselta, samalla tavalla kuin lapsen syliin ottaminen ja muu hoivan antaminen. Lisäksi varmasti kaikki kaksivuotiaat imetettävät juovat ihan varmasti myös mukista, tuskin kukaan kaksivuotias pelkkää äidinmaitoa juo.

Vierailija
29/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti haluaa sitoa lapsen itseensä tai ei kykene antamaan lohtua ja turvaa muilla keinoin.

Vierailija
30/131 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti haluaa sitoa lapsen itseensä tai ei kykene antamaan lohtua ja turvaa muilla keinoin.

vaan tunteen asia ;)

Inka

Vierailija
31/131 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan tunteen asia ;)

Inka

Vierailija
32/131 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri asia on, jos tuosta olisi haittaa, mutta eipä taida olla sitäkään. Läheisyyttä toki voi antaa muutenkin, mutta miksipä ei myös näin?

mutta kyllä jonkun yli 3 vuotiaan imettämisestä on haittaa lapsellekin. En yleensä paheksu tai arvostele muiden elämäntapoja, mutta mututuntumani on, että jotain viiraa äidillä jos haluaa imettää isoa lastaan. Veikkaisin monen muunkin vastaajan tapan omistamisen ja itsekorostuksen halua, sekä luopumisen tuskaa; itsekkäitä motiiveja siis.

Vierailija
33/131 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mielipiteeni on se, että kukin saa tehdä niin kuin parhaaksi näkee, kunhan lapselle ei aiheudu haittaa. Olen kuitenkin, samoin kuin monet ystäväni, kokenut nykyisen imetysbuumin aika ahdistavana. Toki varmasti myös pitkään imettäviin kohdistuu arvostelua, mutta älkää viitsikö sanoa, että se olisi vain yksipuolista. Lopetin itse imettämisen vauvan ollessa 6kk ja sain useammalta tutulta ja tuntemattomalta aika sopimattomia kommentteja aiheesta. Itse en ottanut koko asiaa esille, mielestäni se on oma asiani, mutta ilmeisesti ei...

Toinen kokemus imetysfanaatikoista: tuttavani kysyi jostain imetystukineuvojalta (tjsp.) neuvoja imetyksen LOPETTAMISEEN lapsensa ollessa n. vuoden. Perheessä oli tosi rankkaa ja kaikki kärsivät yöheräilyistä. Vauvalla oli mys jatkuvia vatsavaivoja, mikä lisäsi yöheräilyjä. Äiti oli ollut lapsen allergioiden/yliherkkyyksien takia tiukalla Imetysdieetillä jo lähes vuoden ja alkoi olla aika kuihtunut. Mies joutuu käyttämään työssään isoja koneita ja hänelle jatkuva yöheräily alkoi olla jo todellinen turvallisuusriski. Yhdessä nukkuminen oli vanhemmille kiireisessä pikkulapsiperheessä tärkeä läheisyyden lähde, minkä takia vanhemmat halusivat lasten nukkuvan omissa sängyissään.

Imetysneuvojan mielestä imetystä tuli kuitenkin jatkaa; hän neuvoi tuttavaani jättämään vielä pari ruoka-ainetta pois ja miestä muuttamaan esikoisen (13v., taaperoiden huoneeseen ei mahtunut) huoneeseen nukkumaan, jotta pienin voisi nukkua äidin vieressä ja imetystä voitaisiin jatkaa vielä "ainakin puoli vuotta". Tuttavani sai kuulla aika suoraan olevansa itsekäs.

Tuttavani on tosi herkkä ja kiltti ihminen ja oli jo aivan epätoivoinen, koska tajusi itsekin että neuvojan neuvot veisivät vanhemmilta läheisyyden, teiniltä yksityisyyden ja äidiltä pahimmassa tapauksessa terveyden (dieetti oli siis jo valmiiksi tosi tiukka). Onneksi sain puhuttua hänelle järkeä.

Summa summarum: tosi ikävää, jos te imetysmyönteiset koette saavanne osaksenne arvostelua (itse en tosin ole sellaiseen törmännyt, muuta kuin ehkä juuri näiden yli 3 vuotiasta imettävien kohdalla). Voisitteko kuitenkin ajatella, että osasyynä voisi olla se, että me muut olemme kyllästyneet ylitsevuotavaan imetysfanatismiin? Hyvin usein olen ainakin itse tärmännyt siihen, että imetyksen lopettamista arvostellaan kovin sanoin, ja kuten edellisessä esimerkissä, äitejä myös suoranaisesti painostetaan jatkamaan imetystä kaiken muun hyvinvoinnin kustannuksella.

Ymmärrän että imetys on joidenkin mielestä hyvin tärkeää, mutta onko se tosiaan niin tärkeää että sen takia kannattaa pilata kaikkien muiden koko elämä??? Ja onko se jokin hyvän äitiyden mittari, että imettää pitkään? Minun mielestäni paljon tärkeämpää on se, että vanhemmilla riittää arvostelukyky huolehtimaan koko perheen hyvinvoinnista, jolloin vauvalla on vielä tulevaisuudessakin hyvinvoivat ja tasapainoiset vanhemmat. Tiedän aika monta perhettä, joissa vanhempien liitto voisi olla vielä ehjä ilman äidin ylitsevuotavaa, kaiken omivaa äitiys- ja imetysfanatismia...

Vierailija
34/131 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne hyödyt siitä mihinkään muutu vaikka lapsi saisi muutakin ruokaa.

Ensinnäkin, kuka lääkäri oikein väittää että lapsen kehitykselle on haitallista jos hän saa rintamaitoa pitkään. Itse olen saanut kolmevuotiaaksi: olen normaalisti kehittynyt, kasvanut ja oppinut. Olen elämässäni menestynyt, minulla on paljon ystäviä ja muutin kotoakin lukion jälkeen. Hampaani ovat harvinaisen suorat enkä juurikaan sairastele. Lisenssi pois tuollaisilta "lääkäreiltä" joiden ohjeet perustui mielipiteeseen.

Toisekseen, miksi luulette että imettäminen on jotenkin äidin valinta. Mun lapsi 2v saa rintaa silloin kun haluaa. En mä sitä suuhun työnnä jos poikaa harmittaa. Joslus hän vaan haluaa äidin syliin ja rauhallisen hetken kaksistaan. Lisäksi olen opettanut lapseni pyytämään maitoa. Myös poikani on oppinut kaikki asiat joita tuon ikäisen kuuluukin osata, syö itse ruokansa nätisti ruokapöydässä ja juo lasista vettä.

En ymmärrä miksi toisten imetys on äideille niin kova paikka. En minäkään kauhistele täällä, saati sitten puistoissa, kun joku tunkee tuttipulloa vastasyntyneen suuhun. Tai laittaa tutin kaksivuotiaalle, jotta tämä rauhoittuisi. Onko se muka jotenkin luonnollisempaa?

Ja sille joka puhui korvikkeista: nimensä mukaisesti sen on tarkoitus korvata puuttuva äidinmaito. Se ei ole mitenkään ensisijainen vaihtoehto. Miksi luulet että sairaaloissa annetaan mieluummin vieraan äidin lypsävää maitoa kuin korviketta?

Ap:n kysymys on järjetön. Mitä järkeä on lopettaa imetys jos lapsi sitä haluaa, äiti jaksaa ja maitoa tulee?

Vierailija
35/131 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska heilla on syntymasta lahtien imemisvietti. Ja jos imetysta jatkaa pitkaan niin tottakai lapsi siihen tottuu ja haluaa sita uudelleen ja uudelleen. Toiset lapset haluavat syoda tuttia taas pitkaan mika sekin on imemista. Mutta onhan se vahan sairasta antaa tissia 2 vuotiaalle. Kylla siina on aidista kyse eika lapsen tahdosta...aitista on niin mukavaa kun lapsi imee tissia. Eikos se mies voisi yhtalailla imea sita tissia myohemmassa vaiheessa jos se on niin mukavaa :)

Mutta kukin tyylillaan...

Vierailija
36/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä sulle päivän pähkinä.

Vierailija
37/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se on sille lapsellekin tärkeä juttu?

no miten se sile lapselle on trkeä juttu?

kysyn nyt vaan, kun en keksi mitään järkevää syytä. Ja ilmeisesti ei keksi muutkaan, kun tulee vaan tollasia pähkinä-vastauksia...

Vierailija
38/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti vaan haluaa että lapsi on riippuvainen VAIN hänestä! Itsekästä ja oksettavaa!

Vierailija
39/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistähän säkin noin naurettavan väitteen repäsit...mitäs ajattelit sitten 3kk jälkeen antaa?

Vierailija
40/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, äiti on itsekäs ja omii lastaan, se on ainoa mikä tulee mieleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä