Ovatko lapsenne ruskettuneet? Oletteko suojanneet ihon koko kesän aurinkorasvoilla?
Sain moitteita ruskettuneesta lapsestani. Alkukesän suojasimme ihoa rasvoilla ja vaatteilla, mutta nyttemmin on saanut olla ilman rasvoja ja bikineissä. Näistäpä sitten seurauksena voimakas ruskettuminen, josta nyt sain moitteita, että lapsi raukka. :( Mulla on ollut käsitys, että palaminen on pahasta, mutta ilmeisesti ihan ruskettuminen/ilman palamista ulkona olo on pahasta ilman suojaamisia.
Huolettaa kyllä, kun en todellakaan halua mitään pahaa ja olen parhaan tietoni mukaan toiminut. Välissä on tuntunut, että olen liiankin nipo, kun varon palamista kovasti ja huolehdin lakkia päähän, ettei tule auringonpistosta.
Kommentit (33)
Lapsen voi suojata auringolta kevyillä vaatteilla.
Ei ole vaikeaa. Tavalliset vaatteet toimivat. Kuka on palanut vaatteiden läpi?
Todistusaineistoni: en ole laittanut lapseeni aurinkovidetta yhtään kertaa mihinkään. Ollaan ulkona joka päivä monta tuntia säällä kuin säällä. Kesällä kuumimpaan aikaan päivästä ei ilman hattua, pitkiä hihoja ja vähintään helmoja. Mielellään varjossa. Rannallakaan ei ole pakko olla kolmiobikineissä... Ei ole tullut lämpöhalvauksia, lapsi on tyytyväinen eikä ole palanut koskaan mistään. Vähän ruskettunut kyllä kasvoista ja käsistä lähinnä. Ohuet vaatteet pitävät kuuman kauempana. Säälien mä katson palaneita lapsia vähissä vaatteissaan ulkona...
keväällä oli Thaimaassa jossa sai jo hyvän rusketuksen, siellä isovanhemmat oli suojanneet ihon aurinkovoiteella.
Nyt on ruskettunut vielä lisää. Alkukesästä laitoin hänelle rasvaa, nyt en enää.
2v on päivettynyt lähinnä käsivarsista, hänelle laitan rasvaa, jos ollaan auringossa keskipäivällä tai pitkiä aikoja muuten.
Ei se ruskettuminen ole vaarallista vaan palaminen. Ja se joka ruskettuu helposti, ei pala niin helposti! Ja aurinkovoiteet ei ehkäise ruskettumista.
Ei ole palanut kertaakaan. Ulkoillaan kun huvittaa, varjossa on turha yrittää pitää saati sitten sisällä kuumimpaan aikaan. Hyppisi kyllä seinille.
Rasvaa olen koko ajan lisäillyt, vähän pakkokin kun vaatteet häviävät päältä alta nanosekunnin. Poika tykkää olla ennemmin ilman vaatteita.
on suurempi, kuin riski ihosyöpään. Siis D-vitamiini, joka ehkäisee sitten muita syöpiä.
Suomessa ei kovin montaa kuukautta ehdi ruskettua.
pääseen lapsen auringolta? Menee kavreiden kanssa, käyn uimassa jne. Varmaankaan ei pidä koko aikaa vaatteita päällä. Ei ihmistä voi loputtomiin varjella. Toki pienen lapsen ihoa tarvitsee ja pystyy suojaamaan, muttei kai loputtomiin..?
Molemmat auringossa yhtä paljon, toinen luonnostaan tummempi on paljon tummempi. Palaneet eivät ole kertaakaan!
me rusketutaan tosi hyvin koko perhe, aikuiset ja lapset, koska ollaan kesällä paljon ulkona. Joka kerta saadaan kuulla moneen otteeseen joiltakin, miten "kauhean palaneita ollaan". Kuitenkaan kukaan ei ole koskaan polttanut ihoaan.
iho voi palaa, joten pitää sellainenkin iho suojata.
Pidän hyötyä suurempana kuin riskiä ihosyövästä. Ei pelkkä purkki d-vitamiini riitä, pitää saada auringostakin. Voiteiden kemikalit ei hyväksi.
vältän ruskettumista koska se vanhentaa ihoa.
Meidän lapsilla on hieman tummempi iho, koska isä on aurinkoisesta maasta kotoisin (ei Afrikasta). Lapset eivät pala auringossa, mutta suojaan aurinkorasvalla joka tapauksessa. Ja ovat silti ruskettuneet tosi paljon. Luulisin, että olen keskitien kulkija.
Itse olen nuoresta asti ollut auringonpalvoja, en oikeastaan pala koskaan, eikä aurinko ole vanhentanut ihoa - olen sentään 9 kuukautta vuodesta ilman aurinkoa!
ne vanhenemisen merkit näykään kuin joskus nelikymppisenä jolloin iho on kanssasisaria ryppyisempi sellaisilla, jotka ovat ottaneet paljon aurinkoa. Ei sille voi mitään, aurinko aiheuttaa ihon ennenaikaista vanhenemista ja on tupakan ohella suurin syy ennenaikaisiin ryppyihin. Tummaihoisetkin muuten sairastuvat ihosyöpään, ei se ruskettuminen sitä estä.
http://www.stuk.fi/sateilytietoa/sateilyn_terveysvaikutukset/uvsateily/…