Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tienaava puoliso päättää myös rahojen käytöstä?

Vierailija
13.07.2011 |

Pakko vähän avautua ja ihmetellä onko yleinenkin käytäntö tällainen.. Juttelin erään tuttavani kanssa ja he kertoivat miehensä kanssa suunnittelevansa talon ostoa. Keskustelun aikana tuli ilmi että tämä miehensä se on kuka on töissä ja tienaa niin hänhän sitten loppupeleissä päättää millainen ja mikä talo ostetaan. Olin vähän suu auki enkä oikein osannut sanoa muuta kuin naurahtaa että meidän perheessä kyllä noin isot jutut päätetään yhdessä riippumatta siitä kuka rahan on tienannut.

Heilläkin kuitenkin tilanne jossa ovat yhdessä päättäneet että äiti jää kotiin lasten kanssa ja mies on töissä.

En vaan voisi ikinä kuvitella omalle kohdalle tilannetta että vain toinen puoliso sanelisi rahan käytön sen mukaan kumpi tienaa (voi kai mieskin työttömäksi joutua). Tai varsinkaan sitä että mies päättää siksi kun on mies.

Omituisinta oli että samassa tilanteessa oli mukana pari muutakin naista jotka tuntuivat olevan samoilla linjoilla tämän naisen kanssa, että tottakai miehen pitää saada päättää kun miehen rahojahan ne ovat..

Meillä minä olen ollut eniten kotona lasten kanssa ja mies töissä mutta silti meillä on ollut erittäin yhteiset rahat lähes seurusteluajoilta lähtien. Ehkä siksi en osaa ajatella sillä tavalla että se joka tienaa niin saa rahoista päättääkin. Mielestäni perhe (varsinkin lapsiperhe) on kuitenkin yhteinen yritys jossa siis rahat ja varatkin ovat yhteisiä ja vähintään nyt noin isoista jutuista kuin talon osto neuvotellaan yhdessä..

Olisi aika kauheaa jos mies vaan päättäisi vaikka minun tahtoni yli ostaa jonkin talon meille jos siitä tulisi erimielisyyttä. Kyllä me varmasti etsisimme taloa niin kauan että molempia miellyttävä löytyisi. Tai jos joutuisin mieheltä pyytelemään jotain vaaterahoja joka sitten armollisesti antaisi tai ei antaisi..

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäs sitten, kun itse palaat työelämään, samalla tavalla maksat taloa kuin miehesi mutta maksatkin sitten taloa, mikä ei olekaan se mieluinen. Aika huono tilanne, itse en suostuis, ostelkoon mies sitten omat talonsa ja itse omat.

Vierailija
2/6 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin minä olen lasten kanssa kotona, yhteisestä sopimuksesta ja kummankin halusta. Mies siis on ainoa joka tienaa. Silti meillä tehdään yhteiset päätökset isommista ostoksista (tyyliin joku kalliimpi osa veneeseen, jollainen meillä on).

Meillä kun on edelleen yhteiset rahat. Ei meillä kukaan laske, kumpi maksaa eniten tms. Olemme perhe, jossa kaikki rahat menevät yhteiseen hyvään ja niistä päätetään yhteistuumin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo. Jos mä tienaisin ja mies ei, kyllä mä päättäisin millainen talo meille tulee. Ja jos minä sen maksaisinkin, se olisi myös minun talo, johon miehellä ei avioeron sattuessa olisi oikeuksia.

Vierailija
4/6 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä olen ollut huomaavinani että olisi yleisempää se että on erilliset rahat kuin yhteiset, jopa niissä tilanteissa joissa toinen on lasten kanssa kotona.. Tätä siis ihmettelen miten niin moni nainen tällaiseen suostuu?

Itse tällä hetkellä opiskelen ja tulen varmasti tienaamaan tulevaisuudessa enemmän kuin mies vaikka olisikin töissä. En osaa kuvitella että silloinkaan alkaisin vaatia rahankäyttöoikeutta vain itselleni.

Vierailija
5/6 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi onnistunutta ja siinä välissä yksi täysin epäonnistunut, ovat olleet aidosti yhteisiä päätöksiä. Tällä hetkellä molemmat tienaa, mutta minä olen se, jolla on 112 t€ velkaa ja avomies on velaton, mies omistaa 37/200 tai jotain vastaavaa...

Vierailija
6/6 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä tienaisin ja mies ei, kyllä mä päättäisin millainen talo meille tulee. Ja jos minä sen maksaisinkin, se olisi myös minun talo, johon miehellä ei avioeron sattuessa olisi oikeuksia.

Muutenhan avioerossa kaikki jaetaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän