Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko lapsenne ruskettuneet? Oletteko suojanneet ihon koko kesän aurinkorasvoilla?

Vierailija
23.07.2011 |

Sain moitteita ruskettuneesta lapsestani. Alkukesän suojasimme ihoa rasvoilla ja vaatteilla, mutta nyttemmin on saanut olla ilman rasvoja ja bikineissä. Näistäpä sitten seurauksena voimakas ruskettuminen, josta nyt sain moitteita, että lapsi raukka. :( Mulla on ollut käsitys, että palaminen on pahasta, mutta ilmeisesti ihan ruskettuminen/ilman palamista ulkona olo on pahasta ilman suojaamisia.

Huolettaa kyllä, kun en todellakaan halua mitään pahaa ja olen parhaan tietoni mukaan toiminut. Välissä on tuntunut, että olen liiankin nipo, kun varon palamista kovasti ja huolehdin lakkia päähän, ettei tule auringonpistosta.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen suojannut paljonkin rasvalla, mutta ovat ne ruskettuneet silti. En tiedä onko vaarallista, mut eivät ole palneet.

Vierailija
2/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran pääsi hartiat palamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ovat ruskettuneet, ei käytetä aurinkorasvoja. Eivät ole palaneet. Ruskettuminen ei ole vaarallista, palaminen on. Australiassa on tutkittu aurinkorasvojen ja ihosyövän korrelaatiota, tulokset ovat olleet aika pelottavia. Eli voiteet aiheuttaa syöpää enemmän ku palaminen.

Talvella kunnon annos D-vitamiinia ja hiiteen älytön eläinrasvakammo (kammotkaa mieluummin teollisia margariineja ja lisäaineita, suosikaa luonnollista ravintoa), eli rasvaa sisäisesti nautittuna sen d-vitamiinin lisäksi, ei iho pala kesälläkään. Tietty on ihotyyppejä jotka kärähtää minuutissa, mutta me muut voimme hyvin ihan noilla yksinkertaisilla keinoilla.

Vierailija
4/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset koko kesän rasvalla ja lisäksi olemme kaikkein polttavimpaan aikaan usein sisällä. Ovat käsivarsista ihan aavistuksen ruskettuneet, mutta eivät oikeastaan lainkaan. Äitini oli juuri ihotautilääkärin vastaanotolla ja hän kyllä "paheksui" äitini rusketusta ja puhui hyvin vahvasti sen puolesta, että jo pelkkä rusketus on pahasta, koska silloinhan iho on altistunut auringon UV-säteille.

Eli olen kyllä lasten ihon kanssa auringon suhteen hyvin varovainen.

Vierailija
5/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi pitäis kai säilyttää sisällä pullossa jotta ei iho päivettyisi rasvoista huolimatta. Oltiin just viikko Kreikassa ja rasvasin lapsia aamusta iltaan ja silti ovat ruskeita nyt...kuka pälli arvostelee lapsen rusketusta? Sellainen jonka oma lapsi istuu kesän aamusta iltaan sisällä pleikan kanssa?

Vierailija
6/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja paksua materiaalia, jotta niillä voisi kaikki säteen ehkäistä. Parempi siis pysyä varjossa kuumimpaan aikaan ja ilman hysteriaa oleilla auringossa sitten noin muuten.

Vierailija
7/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytän aurinkovoiteita suhteellisen vähän. Lapsilla aina hatut päässä ja paidat päällä. Ruskettuvat kyllä, mutta eivät ole koskaan palaneet. Jos suorassa auringonpaisteessa oleillaan enemmän, laitetaan rasvaa kunnon kertoimilla (30-50). Vanhinta en juuri rasvaa, kun ruskettuu niin helposti.

Itse olen ainakin ollut herkästi palavaa tyyppiä ja aiemmin rasvannut runsaastikin. Nyt rasvaus ajoittuu alkukesään, enkä silti enää pala. Toki hakeudun mieluummin varjoon, enkä käytä mm. olkapäitä paljastavia paitoja. En kuitenkaan pukeudu kaapuunkaan.

Terve suhtautuminen aurinkoon on varmasti parasta. Lapset sentään liikkuvat auringossa ja esim. hiekkalaatikko kannattaa sijoittaa varjoon.

Vierailija
8/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vaaleahiuksista ja sinisilmäistä lasta, ja molemmat ovat ruskeita. En juuri käytä aurinkorasvoja, korkeintaan etelän kohteissa rantapäivinä laitamme, ja lapset eivät ole ikinä palaneet.

Vierailija
9/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne vanhenemisen merkit näykään kuin joskus nelikymppisenä jolloin iho on kanssasisaria ryppyisempi sellaisilla, jotka ovat ottaneet paljon aurinkoa. Ei sille voi mitään, aurinko aiheuttaa ihon ennenaikaista vanhenemista ja on tupakan ohella suurin syy ennenaikaisiin ryppyihin. Tummaihoisetkin muuten sairastuvat ihosyöpään, ei se ruskettuminen sitä estä.

No, siksihän suojaankin myös lasten ihoa, vaikka ovat tummempi-ihoisia kuin keskimääräisesti suomalaislapset. Noita vanhenemisen merkkejä ei tosiaan ole näkynyt ryppyisenä ihona, vaikka olenkin auringossa elänyt. Mikä viestissäni sanoo, että en olisi sellainen 4-kymppinen? Olen kanssasisariani huomattavasti rypyttömämpi. Tiedän kyllä, mitä tarkoittaa se, että aurinko vanhentaa ihoa, olen siitä nähnyt monta esimerkkiä siinä aurinkoisessa maassa, josta mies on kotoisin. Siellä kuitenkin aurinko paistaa noin 12 kuukautta vuodessa, mikä on hieman eri asia kuin Suomen 2,5 kuukautta. Toisaalla ihmiset suojaavat itseään auringolta lähinnä olemassa varjossa ja käyttämällä pitkähihaisia ja -lahkeisia vaatteita, mutta auringon volyymi ja kesto on tosiaan hieman eri luokkaa. Minusta tämä Suomen hysterian lietsonta vain on hieman liiallista. Ja toistan vielä, että itse suojaan ihoa, vaikka auringosta nautinkin. Selvennyksenä vielä, että auringosta nauttiminen ei tarkoita sitä, että ollaan rannalla joka päivä keskipäivän aikaan.

Vierailija
10/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta kai kesällä ulkona olevat lapset saavat enemmän tai vähemmän väriä.

Vierailija
11/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella ruskea, en ole toista noin ruskeaa lasta vielä ainakaan tänä kesänä nähyt. Mutta minkäs minä voin että imee itseensä tuon värin. Palanut ei ole koskaan, ei edes pikkuisen punoittanut.

Etelän lomala oltiin alkukesästä ja siellä rasvattiin 50+ rasvalla monta kertaa päivässä ruskettui siitä huolimatta tosi paljon viikon aikana ,valkoisena on ihosta "enää" alue mikä jäi bikinien alaosan alle.. Suomessa ei kyllä sitten ole edes rasvattu.

Vierailija
12/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosimme lapsella hihallisia paitoja, pitkä lahkeita/helmoja, hattua ja rasvaa tarpeen mukaan, varjoa kun mahdollista eikä suorassa paahteessa oleilla keskipäivällä, mutta kyllähän sitä väriä on tarttunut. Ei minusta mikään negatiivinen asia, kun rusketus muodostuu hitaasti eikä päästä ihoa palamaan. Auringolla on hyviäkin vaikutuksia, eikä vähimpänä niistä suinkaan normaalin elämän viettäminen :)

Vierailija
13/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. Oliivinsävyinen enemmänkuin punertava, niin sehän ruskettuu helpommina kuin palaa... Tietääkseni ihovauriot eivät vaadi palamista, vaan kova ruskettaminenkin riittää, ja keskipäivän kovat uv-säteilyt tekevät erityisen pahaa iholle... Mutta joo, meillä on vaalea taapero joka on ruskettunut käsistä ja hieman kasvoista, käsiä nyt on hankala suojata ja ne ruskettuu vaikka voidettakin laittais, kun jokapäivä ollaan ulkona pari tuntia vähintään.

Vierailija
15/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ihotautilääkri varmaan näkee äitisi ihotyypin, fakta on se että osalla suomalaisista on sellainen iho ettei se pala herkästi, ja osalla palaa hetkessä. PALAMINEN on aina vaarallista, mutta en ymmärrä mitä pahaa ruskettumisessa on jos han normaalin tapaan ulkoilee jne. eli ei makaa joka päivä koko päivää suorassa auringossa, vaan tavalliseen tapaan ulkoilee, ui, kävekee kauppaan, leikkaa nurmikon jne. tavallista arkea.

Itselläni (+melkein kaikilla sukulaisilla) on sellainen iho ettei se pala, ruskettuu kyllä hyvin. Itse käytä rasvaa vain jos olen koko päivän auringossa, mene pitkälle pyörelenkille, menen järvelle/merelle, etelän lomilla, jne. ja EN KOSKAAN ole palanut vaikka ulkoilma ihminen olen. Ihosyöpää ei suvussa ole, mikä ei tietenkään tarkoita ettenkö minä sitä voisi saada, mutta esim. isovanhempani ovat paljon etelässä matkustaneet jo aikana ennen aurinkorasvoja ja nyt ikää n.85-v eikä ihosyöpää.

Ja on aika mielenkiintoista, että tuttuni isä sanoi että AINA lapsena he paloivat heinäpelolla ja kellään ei ole ihosyöpää, sitä vastoin monella aurinkorasvoja käyttävällä (tuttavani isää nuoremmilla) on. MINÄ en usko siihen että rasvaaminen on mikään pelastus, päinvastoin, tiedä minkä kemikaalikoktailin niistä saa kehoonsa.

MINUSTA hyvä mittari on oma iho: ollaan auringossa niin kauan ettei pala, ja suojaudutaan ensisijaisesti (koskee varsinkin lapsia) VAATTEILLA/olemalla varjossa. Joillakin se iho kestää koko päivän auringossa, joillakin vartti ja palaa. Mutta rasvaa en lätkisi, esim. kevyet vaatteet, iso lierihattu jne. suojaa hyvin eikä ole liian kuuma, ja taatusti TURVALLISEMPAA kun läträtä ihoon ties mitä rasvoja.

Vierailija
16/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOululaiset ensinnäkin suunnilleen asuivat meressä juhannuksen jälkeisinä helteinä, samoin eskari-ikäinen. Vaikka rasvattiin, niin eihän se alituisessa pulikoinnissä pysy vaikka on kuinka vedenkestävää laatua.

Samoin tukka on suolavedestä valkaistunut entisestään kaikilla kolmella.

Jotenkin vähän säälien katson näitä lapsia, jotka ovat uimarannalla 1,5 h verhottuna päästä varpaisiin johonkin uv-asuihin kera lierihatun, jossa jonkinlainen huntu roikkuu olkapäille saakka ettei vaan pieninkään säde pääse koskettamaan ihoa ja sitten kiireesti lähdetään klo 11 sisätiloihin.

Kukaan meillä ei ole ikinä palanut, ei lähellekään, mutta ovat pikkuhiljaa kesän kuluessa päivettyneet. Onneksi noita kaameita uv-haalareita huntuineen ei ollut kun lapset olivat ihan pieniä.

Varon aurinkoa ja palamista, mutta en rajoita liikkumista ja lasten vedessä peuhaamista harvoina kesäkuukausina se vuoksi.

Vierailija
17/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ruskettuminen meinaa sitä, että iho on vaurioitunut, joten varmaan olisi parempi, ettei päästä itseään ruskettumaan, mutta onhan se melko vaikeaa jos on helposti ruskettuvaa tyyppiä.

Vierailija
19/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ruskettuminen meinaa sitä, että iho on vaurioitunut, joten varmaan olisi parempi, ettei päästä itseään ruskettumaan, mutta onhan se melko vaikeaa jos on helposti ruskettuvaa tyyppiä.

Mistä te näitä älyvapaita olettamuksia revitte?

Vierailija
20/33 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ihotautilääkri varmaan näkee äitisi ihotyypin, fakta on se että osalla suomalaisista on sellainen iho ettei se pala herkästi, ja osalla palaa hetkessä. PALAMINEN on aina vaarallista, mutta en ymmärrä mitä pahaa ruskettumisessa on jos han normaalin tapaan ulkoilee jne. eli ei makaa joka päivä koko päivää suorassa auringossa, vaan tavalliseen tapaan ulkoilee, ui, kävekee kauppaan, leikkaa nurmikon jne. tavallista arkea.

Itselläni (+melkein kaikilla sukulaisilla) on sellainen iho ettei se pala, ruskettuu kyllä hyvin. Itse käytä rasvaa vain jos olen koko päivän auringossa, mene pitkälle pyörelenkille, menen järvelle/merelle, etelän lomilla, jne. ja EN KOSKAAN ole palanut vaikka ulkoilma ihminen olen. Ihosyöpää ei suvussa ole, mikä ei tietenkään tarkoita ettenkö minä sitä voisi saada, mutta esim. isovanhempani ovat paljon etelässä matkustaneet jo aikana ennen aurinkorasvoja ja nyt ikää n.85-v eikä ihosyöpää.

Ja on aika mielenkiintoista, että tuttuni isä sanoi että AINA lapsena he paloivat heinäpelolla ja kellään ei ole ihosyöpää, sitä vastoin monella aurinkorasvoja käyttävällä (tuttavani isää nuoremmilla) on. MINÄ en usko siihen että rasvaaminen on mikään pelastus, päinvastoin, tiedä minkä kemikaalikoktailin niistä saa kehoonsa.

MINUSTA hyvä mittari on oma iho: ollaan auringossa niin kauan ettei pala, ja suojaudutaan ensisijaisesti (koskee varsinkin lapsia) VAATTEILLA/olemalla varjossa. Joillakin se iho kestää koko päivän auringossa, joillakin vartti ja palaa. Mutta rasvaa en lätkisi, esim. kevyet vaatteet, iso lierihattu jne. suojaa hyvin eikä ole liian kuuma, ja taatusti TURVALLISEMPAA kun läträtä ihoon ties mitä rasvoja.

äitini iho on juuri sellainen joka ruskettuu helposti, mutta ei kovin herkästi pala. Ja silti tämä kyseinen ihotautilääkäri oli sitä mieltä, että ruskettuminenkin on iholle pahasta.

Meilläkin pääasiassa pyritään suojaamaan lapsia vaatteilla sekä välttämällä ulkoilua juuri polttavimpaan aikaan. Mutta jos ollaan ulkona polttavimpaan aikaan, niin kyllä mieluummin suojaan lasten ihon rasvalla kuin annan sen palaa. No, meidän lasten iho kyllä on sellainen, joka palaa helposti, joten rasvaaminen on välillä lähes välttämätöntä, jos meinaa olla ulkona pidempään kuin 15 minuuttia.

Ja eihän se, jos iho palaa tai altistuu jatkuvasti UV-säteilylle toki tarkoita sitä, että varmasti saa ihosyövän. Mutta kyllä se ihosyövän riski siitä syystä joka tapauksessa nousee, sitä ei varmaan voi meistä kukaan kiistää. Ja UV-säteilyhän on Suomessa nykyään voimakkaampaa kuin aiemmin johtuen otsonikadosta, joten sinänsä nykytilannetta ei voi verrata tilanteeseen esim. 40 vuotta sitten.

Ja ei lasten suojaaminen auringolta estä meitä elämästä normaalia elämää eikä tarkoita myöskään sitä että istuisimme sisällä pelaamassa pleikkaria kaikki päivät. Ulkoilemme useita tunteja päivässä, tosin usein aamupäivällä ja illalla, emme välttämättä juuri keskipäivän aikaan. Mutta pidän tärkeänä suojata lasten ihoa palamiselta ja myös kovalta ruskettumiseltä, toki iho kesällä väkisinkin hieman päivettyy, mutta varsinaista rusketusta kyllä koitamme välttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi