Akateemisesti koulutetut
Hei!
Mieheni on akateemisen koulutuksen opiskellut. Itselläni amk tason tutkinto. Suurinosa tuttavapiiristäni muodostuu siis akateemisista. Mietin joskus, häiritseeköhän heitä kouluttamattomuuteni? :) Olen muutenkin aika käytännöllinen ja niihin liittyvissä asioissa ihan fiksu, vaikka en ole muuten opiskellut, joskus jatko-opinnoista haaveillut.
Mietin joskus, nauravatkohan he minulle salaa tai säälivätkö miestäni/lapsiamme.
Olen muuten ihan kiva, hoidan kodin hyvin, lapset, en polta tai juo, enkä puhu rivouksia tmv. Ei ole tatuointeja tai mitään erikoisuuksia.
aika tavallinen siis mielestäni.
Kommentit (32)
koulutus sinänsä on aivan samantekevä asia ystävyyssuhteissa. Sen sijaan vähän huvittaa ja joskus ärsyttääkin, kun jotkut AMK-ihmiset korostavat, miten korkea koulutus heillä on ja miten ylpeitä heidän vanhemmat ovat heidän korkeasta koulutuksestaan. Silloin tulee hassu olo, koska omasta mielestäni AMK-tason koulutus on kuitenkin keskivertoa matalampi koulutus. (Tiedän, että näin ei oikeasti ole, mutta näin vain itsestäni tuntuu.)
Siis miten minä en löydä vastausta, onko ap ammattikoulun vai ammattikorkeakoulun käynyt. Tällähän on iso ero koulutuksen osalta, jos se ap:ta huolestuttaa. Mutta se, miten muut suhtautuu sinuun, on enemmän kiinni persoonasta. Itse olen akateeminen ja suurin osa kavereista on opistotason tai ammattikorkean käyneitä, enkä kyllä älykkyydessä huomaa mitään eroa. Kiinnostuksen kohteet ovat vain erilaiset (olen lukutoukka).
amk- tai amiskoulutetuilla oikein on? En tajua. Ei vois vähempää toisten koulutus kiinnostaa.
t. FT ja YTK
Paitsi sellaisissa tapauksissa, joissa amk:n käynyt luulee olevansa paljonkin aitoa akateemista parempi. En tässä väitä, että akateeminen olisi sen parempi kuin amk:n käynyt, mutta monella amk-laisella itsetunto on niin matalalla, että koko ajan pitää hehkuttaa omaa paremmuuttaan. Tiedän monia akateeminen-puhdas duunari -pariskuntia, eikä heillekään naureskella lainkaan. t. Tohtorin maisterivaimo
Häiritseekö sinua/ajatteletko ylipäätänsä toisen koulutusta/kouluttamattomuutta, kun itsellesi nämä asiat ovat tärkeitä?
Minulla on ylempi korkeakoulututkinto, mutta seurustelukumppaneistani sellainen on ollut vain yhdellä. Lapset tein amk-ihmisen kanssa. Jostain syystä duunarit viehättää - minkäs sille voi..
Eikä tuo oikeasti minua ole häirinnyt. Hassuja kyselet:)
kyllä nykyään jotain pilipalimaisterin tutkintoa saa hävetä enemmän kuin amk tutkintoa...
t. pilipalimaisteri
Ihminen on tärkeä, ei koulutus?Akateeminen voi olla täysin vailla sydämen sivistystä ja toisinpäin!
Eli millaista sivistystä arvostat?
Paitsi sellaisissa tapauksissa, joissa amk:n käynyt luulee olevansa paljonkin aitoa akateemista parempi. En tässä väitä, että akateeminen olisi sen parempi kuin amk:n käynyt, mutta monella amk-laisella itsetunto on niin matalalla, että koko ajan pitää hehkuttaa omaa paremmuuttaan. Tiedän monia akateeminen-puhdas duunari -pariskuntia, eikä heillekään naureskella lainkaan. t. Tohtorin maisterivaimo
Mielestäsi?
ap
Eli kuitenki alempi korkeakoulu? 'Parempi' siis kuin opisto tai ammattikoulu.
Itsellä yliopistotutkinto ja ystäväpiirissäni on kaikenlaisia ihmisiä. Tärkeintä, että on fiksu käytökseltään, suvaitsevainen ja ottaa muut ihmiset huomioon.
Ehkä ainoa mikä minua voisi häiritä AMK:n käyneessä olisi juuri se, jos hän oikein alleviivaisi sitä, että on käynyt "vain" AMK:n. Miettisin, että onko hänellä alemmuuskompleksi, pitääkö hän minua tutkinnollani snobbailijana vai pitääkö hän minua yli-ihmisenä.
Tarkoitus saada vauhtiin taas av-palstan pidemmän aikaa hiljaa ollut pakkomielteenomainen akateemisuus-keskustelu. Akateeminen sitä, akateeminen tätä, akateeminen.
Itsellä yliopistotutkinto ja ystäväpiirissäni on kaikenlaisia ihmisiä. Tärkeintä, että on fiksu käytökseltään, suvaitsevainen ja ottaa muut ihmiset huomioon.
Ehkä ainoa mikä minua voisi häiritä AMK:n käyneessä olisi juuri se, jos hän oikein alleviivaisi sitä, että on käynyt "vain" AMK:n. Miettisin, että onko hänellä alemmuuskompleksi, pitääkö hän minua tutkinnollani snobbailijana vai pitääkö hän minua yli-ihmisenä.
Itse en ole maininnut ääneen ajatuksiani, en kehtaisi.
ap
Tarkoitus saada vauhtiin taas av-palstan pidemmän aikaa hiljaa ollut pakkomielteenomainen akateemisuus-keskustelu. Akateeminen sitä, akateeminen tätä, akateeminen.
Käsittääkseni täällä palstalla voi kysyä jotain sellaistakin, mitä ei oikeasti kehtaisi kysyä.
toisten koulutusta/huonommuutta/paremmuutta sillä perusteella vuonna 2011.
nuo opistot on ammattikorkeakouluja, joten eipä se tutkintokaan varmaan sen parempi ole kuin ennenkään.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen vastaisin, ettei tietenkään häiritse, kyllä ihmiset arvostetaan ihmisinä eikä tutkintonsa pohjalta.
meillä on duunareita ja tohtoreita kavereina. Ikinä emme erottele ihmisiä koulutuksen mukaan.
älyttömiä tällaiset keskustelut. varmaan aika moni jolla on amk koulutus, olisi halutessaan päässyt myös yliopistoon. ehkäpä sillä ammatilla ja työllä jota tullaan tekemään on myös jokin painoarvo koulutusta hankittaessa? jos haluaa nimenomaan kätilöksi, niin miksi mennä lääkikseen?
Miksi olisi provo?
Ap on huolissaan, että akateemiset syrjivät häntä mielessään, koska hän ei ole akateeminen vaan duunari (mehän kaikki olemme akateemisia TAI duunareita).
mulla on samanveroinen koulutus ja olen helkatin ylpeä itsestäni.Olen sukuni ainoa ei-akateeminen, siis ainutlaaatuinen kerrassaan.