Miltä tuntuu abortin jälkeen?
Miltä teistä on tuntunut? Kaduitteko ikinä? Oliko se hormonimyrsky? Muita tunteita.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu. Heräämössä nämä, joille on tehty abortti alkavat kysellä lapsensa perään, "Missä mun lapsi on" jne. Tekisi mieli sanoa, että missä helvetissä sä kuvittelet sen olevan, kun kerran tulit aborttia tekemään?
Siinä sitten todetaan jotain ympäripyöreää "hän on poissa" lässynlässyn.
t. hoitsu
Suurin osa keskeytyksistä tehdään lääkkeellisesti, siinä ei mitään heräämöä tarvita. Oletko muka oikeasti hoitaja?
Suomessa harvemmin, mutta ulkomailla hommissa ei ollut kerta tai kaksi, kun se ei ollutkaan raskausviikko 10 vaan 20, kun lääketieteellisen keskeytyksen jälkeen tehtiin kaavinta tai pikemminkin paloittelu. Ei haluttu pilata tytön elämää ja avulias GP tuli avuksi, kun raskaus oli saanut alkunsa isän, veljen, tai enon toimesta ja sitten sitä aikansa suvun toimesta piilotellaan, kunnes mieli muuttuu.
Se siitä, kyllä ne, jotka olleet kyseisessä maassa töissä tietävät.
USA?
Helpottuneelta. Ehkäisy kunnossa ja silti kävi köpelösti. En ole koskaan halunnut lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa keskeytyksistä tehdään lääkkeellisesti, siinä ei mitään heräämöä tarvita. Oletko muka oikeasti hoitaja?
Suomessa harvemmin, mutta ulkomailla hommissa ei ollut kerta tai kaksi, kun se ei ollutkaan raskausviikko 10 vaan 20, kun lääketieteellisen keskeytyksen jälkeen tehtiin kaavinta tai pikemminkin paloittelu. Ei haluttu pilata tytön elämää ja avulias GP tuli avuksi, kun raskaus oli saanut alkunsa isän, veljen, tai enon toimesta ja sitten sitä aikansa suvun toimesta piilotellaan, kunnes mieli muuttuu.
Nyt kyllä puhut paskaa. Missään sairaalassa tai poliklinikalla ei voi tulla yllätyksenä että rv on 20 eikä 10. Oletko ikinä kuullut ultraäänestä? Kyllähän se raskauden tilanne tarkistetaan ennen mitään keskeytystä kaikissa kehittyneissä maissa.
Trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä puhut paskaa. Missään sairaalassa tai poliklinikalla ei voi tulla yllätyksenä että rv on 20 eikä 10. Oletko ikinä kuullut ultraäänestä? Kyllähän se raskauden tilanne tarkistetaan ennen mitään keskeytystä kaikissa kehittyneissä maissa.
Trolli.
Anarchy in UK
Onko kukaan tullut raskaaksi ehkäisyn laiminlyönnin takia? Itselleni kävi näin. Olin huolimaton enkä uskonut raskausmahdollisuuteen, koska ikää on jo. Viime vuosina olen myös laiminlyönyt terveyttäni monin tavoin, mikä oli yksi ei-toivottuun raskauteen johtava tekijä. Välinpitämättömyys ja oman itsen laiminlyönti! Kyllä hävettää.
Abortti oli kauhea, ahdistava, pelottava ja yksinäinen kokemus. Onneksi olin kuitenkin sairaalassa ja henkilökunta empaattista.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan tullut raskaaksi ehkäisyn laiminlyönnin takia? Itselleni kävi näin. Olin huolimaton enkä uskonut raskausmahdollisuuteen, koska ikää on jo. Viime vuosina olen myös laiminlyönyt terveyttäni monin tavoin, mikä oli yksi ei-toivottuun raskauteen johtava tekijä. Välinpitämättömyys ja oman itsen laiminlyönti! Kyllä hävettää.
Abortti oli kauhea, ahdistava, pelottava ja yksinäinen kokemus. Onneksi olin kuitenkin sairaalassa ja henkilökunta empaattista.
Et varmaan ole ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä29749 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauhealta tuntui: sekavalta ja yksinäiseltä. Syyllinen olo. Hormonit sekaisin.
Kaikista eniten kadun vahinkoraskautta ja soimaan itseäni siitä. Kunpa sitä ei olisi tapahtunut.
Miksi soimaat itseäsi? Ethän sinä yksin saanut itseäsi raskaaksi.
Niin, en ollut yksin. Silti on syyllinen olo. Olisi pitänyt olla varovaisempi ja tarkempi.
Miksi tätä on alapeukutettu? Enkö saisi tuntea noita tunteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu. Heräämössä nämä, joille on tehty abortti alkavat kysellä lapsensa perään, "Missä mun lapsi on" jne. Tekisi mieli sanoa, että missä helvetissä sä kuvittelet sen olevan, kun kerran tulit aborttia tekemään?
t. hoitsu
Kun minä olin abortissa, meitä oli samassa huoneessa vieri vieressä heräilemässä nukutuksen jälkeen. Herättyäni olin samassa huoneessa seuraavaan päivään, ja kuulin vaikka kuinka monen nukutuksesta heräävän ensimmäiset sanat. Ne olivat useimmiten suurin piirtein "onhan se poissa, onhan". Sä olet varmaan vähän käsittänyt väärin millä tavalla ihmiset "kyselevät lapsensa perään".
Missä maassa näin vai onko aikaa parikymmentä vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. hoitsu
Kun minä olin abortissa, meitä oli samassa huoneessa vieri vieressä heräilemässä nukutuksen jälkeen. Herättyäni olin samassa huoneessa seuraavaan päivään, ja kuulin vaikka kuinka monen nukutuksesta heräävän ensimmäiset sanat. Ne olivat useimmiten suurin piirtein "onhan se poissa, onhan". Sä olet varmaan vähän käsittänyt väärin millä tavalla ihmiset "kyselevät lapsensa perään".
Missä maassa näin vai onko aikaa parikymmentä vuotta?
Lääkkeellinen keskeytys on otettu Suomessa käyttöön joskus vuoden 2000 paikeilla, muistelisin. Ehkä tuo on tosiaan tapahtunut joskus 1990-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan suurin osa aborteista tehdään siksi, että ehkäisyä ei ole käytetty. Osa sitten vain väittää käyttäneensä esim. kondomia, vaikka oikeasti sitä ei ollut. Mistä näitä tietää.
Ja mitä ehkäisyn laiminlyönnillä edes tarkoitetaan? Onko se laiminlyöntiä, että jättää jälkiehkäisyn hakematta kondomin rikkoutumisen jälkeen? Onko se laiminlyöntiä, jos ei käytä tuplaehkäisyä? Onko se laiminlyöntiä, jos tulee raskaaksi unohdettuaan yhden pillerin? Useamman pillerin peräkkäin unohtaminen lienee sama kuin ei ehkäisyä ollenkaan.
Jokaisella on näistä oma mielipiteensä. Ja jotkuthan ovat jopa sitä mieltä, että vaikka harrastaisi seksiä ehkäisyn kanssa, aborttia ei saisi tehdä missään nimessä koska yhdyntään liittyy aina raskausriski ja aikuisen tulee kantaa seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Olen taipuvainen ajattelemaan, että jokaiselle sattuu mokia ja virhearviointeja. Sinulle sattui tuollainen, ja otit opiksi. Kaikkea hyvää.
Vierailija kirjoitti:
ja molemmilla kerroilla itkin monta päivää, raivosin, se sattui niin kovasti sydämmeen ja sattuu edelleen. Viimeisimmästä abortista jo 3 vuotta, mutta mietin "vauvoja" aamulla ensimmäiseksi herätessäni ja viimeiseksi nukahtaessani. Pidän itsekseni myös hiljaisen hetken kun lasketut ajat olisivat olleet ja käydään hautausmaalla jouluisin laskemassa pari enkelikynttilää.
Abortit tehty ensimmäinen viikolla 7 ja toinen viikolla 12. Miehen painostuksesta. Itse pidän itseäni murhaajana ja monet sukulaiset ovatkin sanoneet minun olevan sekaisin, koska mietin asiaa niin paljon. Neuvolasta kehotettiin menemään psykiatrille juttelemaan, mutta en ole koskaan saanut aikaiseksi..
Tulen katumaan abortteja koko loppuelämäni ja kantamaan tätä tuskaa kuolemaani saakka.
Toki toiset selviää helpommin. Eräs kaveri kävi ruokatauolla "hoitamassa asian pois päiväjärjestyksestä" eikä ole miettinyt asiaa kertaakaan sen jälkeen.
Vanha ketju, mutta siksi miehestä kannattaa erota ja pitää lapsi.