Mikä teitä koiranomistajia vaivaa!??!
Tahallani nyt laitoin provosoivan otsikon, että saisin vastauksia. Olen siis koiranomistaja itsekin.
Voitteko kertoa syyn miksi teette näin?
Koira tulee vastaan, alkaa haukkuminen ja murina. Sinun koirasi aloittaa sen, mutta ei ole aggressiivinen tai vaikeasti pideltävissä (=on pieni). Tai vastaavasti sinun koirasi on yhtä lailla aggressiivinen, mutta edelleen pieni.
Minkä takia teidän pitää jäädä paikallenne jököttämään? Kun vastassa on koira, joka repii ja riuhtoo ja on iso, ja omistajan on sitä vaikea pidellä - niin MIKSI SE JÄÄ TÄMÄN HENKILÖN VASTUULLE OHITTAA TEIDÄT? Miksi pysähdytte paikallenne?
Entä jos mäkin pysähdyn ensi kerralla? Kökötetään sitten siinä ja kuunnellaan sitä huutoa. Ärsyttää, kun tuntuu että olen jollain sirkusnäyttämöllä siinä, kun vastapuoli ihmettelee, että onpa tolla hankalaa. Mikset voi vaan jatkaa matkaa?
Tiedän, että tämä kirvoittaa vastauksia, joissa epäilette kasvatustaitojani yms. Kaikki koirat ei ole noutajia, toiset uroskoirat eivät vaan siedä toisia uroskoiria. Siihen vaikuttaa rotukin/luonne jne.
Mun mielestä siis mun ei kuulu myöskään saada jäädä seisomaan paikalleni, mutta voitaisko molemmat edes liikkua vähän.
Ymmärrän että koulutustarkoituksissa tehdään näin. Mutta kenenkään koira ei ole koko ajan koulutuksessa ja tätä tapahtuu näissä kohtaamisissa 80 % tapauksia. Ja vaikka haluaisikin kouluttaa, niin tuleeko koskaan mieleen että ehkä minä haluaisin joskus kouluttaa omaani, mutta lopputuloksena joudun repimään ja kävelemään vauhkon koiran kanssa eteenpäin, kun sinä et viitsi.
Koska on mun vuoro saatana seistä!
Kommentit (56)
kun itsellä se iso. Nää mun kaks vaihtoehtoista tapausta koskee siis molemmat nimen omaan näitä pienten koirien omistajia.
öööh, luin väärin tekstin. Luulin että sulla oli pikkukoirat ja ihmettelit miksi isomman koiran omistaja jää seisomaan.... PAHOITTELUT!
Mutta meidän pointti on siis sama! MIKSI TE PIKKU KOIRAN OMISTAJAT JÄÄTTE PAIKOILLENNE? MOPPI KOIRAAN JOS EI MUUTEN TULE! :) MURRRR!
Ja siis anteeksi vielä AP:lle!
eivät ole vastuussa sinun koirasi ongelmista. Julkisilla paikoilla on oikeus seistä vaikka päällään koko päivä, ja jos se on sinulle ongelma niin voi voi.
Myös ne muut koirat kuin "noutajat" voi opettaa ohittamaan nätisti vaikkeivät toisia uroksia sietäisikään.
T: 30-kiloisen uroksen omistaja
et osaa kouluttaa koiriasi niin älä hanki niitä. Isoja koiria ei hallita voimalla, vaan koulutuksella.
T: 30-kiloisen uroksen omistaja, jolla ei ole vaikeuksia pidellä koiraansa vaikka koiralla on voimaa enemmän kuin omistajallaan
jos koira on iso niin en mä ainakaan pysty pitelemään sitä liikkeessä. Mä JOUDUN pysähtymään jotta saan vastavedon tehtyä. Että kipetikapeti vaan äkkiä sitten sen pikkuisen puudelin kanssa ohi. Mulla on kaksi keskikokoista koiraa, toinen 15kg ja toinen 25kg (poika ja tyttö). Kun oli ennen vain 25kg poikakoira niin silläkin oli niin helevatalliset vetovoimat että PAKOSTA ON PYSÄHDYTTÄVÄ TAI SITTEN TULLAAN JA KOVAA. Erikseen sitten nää töllistelijät jotka jää kupeksimaan ehkä osakseen tahallaa.... Täs mun vastaus!
KAKSI KESKIKOKOISTA KOIRAA! EN IKINÄ ISOA KOIRAA HANKKISIKAAN. JA MS-TAUTILAISENA ON VOIMAT VÄHISSÄ.
JA JOO, EN TIENNYT MS-TAUDISTANI 7.VUOTTA SITTEN KUN KOIRANI OTIN.... OLISI VARMAAN PITÄNYT TIETÄÄ!
ON TÄÄ KYL PASKA PALSTA.... EN OLE MONESTI KÄYNYT ENKÄ ENÄÄ JAKSA KYL KÄYDÄKKÄÄN. JATKAKAA VAAN TOISTEN KRITISOINTIA!
Pistä vaikka istumaan ensi kerralla ja käske töllöttää kunnolla. Mainitse myös että haluaako tutustuttaa koiransa sun koiraan, niistähän voi tulla hienot leikkikaverit, jos toinen sitten ei päädy leikkikaluksi.
Ymmärrän tunteesi, koska meillä on 50 kilonen jötkäle, joka on pääasiassa pihakoira (vapaana) ja on yli-innostunut kun pääsee lenkille, mutta onneksi on vain innoissaan eikä vihainen toisia koiria tavatessa, mutta jos vastaan tulee vihainen mamman pikkukulta niin en takaa eikö tuo puolustaudu samoin.Eikä tätä muuten kannata kävelyttää ilman kuonopantaa.
Koska SULLA on ongelma, niin MUN pitää toimia siten, miten sä haluat. Yeah right.
Koiraongelmat on ihan koulutettavissa jos haluaa. Eikä koiran tarvitse olla noutaja jotta siltä vaaditaan tottelua. Uroksen ei ole pakko tykätä toisista uroksista, mutta kyllä se vaan niin menee, että sietää niiden sitä vastaantulevaa pitää. Se on asia, josta koiran kanssa ei edes keskustella. Tai näemmä sitten jotkut keskustelee ja antaa koiran päättää.
Mä en koirineni pysähdy, vaan menen reippaasti ohi. Mutta ei mun mielestäni kenenkään koirankoulutus ole muiden vastuulla. Jos et pysty hanskaamaan koiraasi tilanteessa kuin tilanteessa, kannattaa hakea apua. Vaikka et nyt selkeästi usko, niin se nyt kuitenkin ON poiskoulutettavissa.
Minulla yhtä lailla. Mulla ei vaan pidä pokka jäädä siihen. Ei kiinnosta kattella naapurin fifiä niin paljoa. Tuntuu että muut tekee sen päätöksen jo paljon ennen kun edes kohdataan pysähtyvät sinne 20m päähän sen räksyttävän rakkinsa kanssa.
Mitäs siinä pitäs tehdä? Jäädä seisomaan paikalleen samalla lailla. Siihen tässä nyt kerään voimia ja uskallusta.
t. AP
eivät ole vastuussa sinun koirasi ongelmista. Julkisilla paikoilla on oikeus seistä vaikka päällään koko päivä, ja jos se on sinulle ongelma niin voi voi.
Myös ne muut koirat kuin "noutajat" voi opettaa ohittamaan nätisti vaikkeivät toisia uroksia sietäisikään.
etten hanskaa koiraa, vaan siitä että jos toinen saisi talutettua oman rähjäävän rakkinsa puikkurillillä ohi siitä, niin miksi se oon silti aina minä joka niin joutuu tekemään.
Toki tiedän, että se on mun vastuulla. Ja vastuullisena ihmisenä pysähtyisin niille paikoilleni ja alkaisin vaatia koiralta käyttäytymistä. Mutta kun se fifin omistaja ei tajuu kävellä, niin jonkun kai täytyy?
PS. Mun koira menee nätisti ohi aina, jos vastapuoli tekee samoin. Mutta provosoituu helposti.
AP
tää sun perisuomalainen asenne "minä en ole vastuussa", "minä saan seistä vaikka päälläni". Niin saatkin, mutta kysymys olikin ETTÄ MIKSI IHMEESSÄ HALUAT TEHDÄ NIIN? MIKÄ HELVETTI ON SE MOTIIVI TÄLLE TOIMINNALLE? Kun en vaan voi ymmärtää, että mitä te saatte siitä.
Mulla ei ole itsellä lähtökohtaisesti tapana kiusata ihmisiä. Jos mulle on helppoa kävellä eteenpäin ja tietäisin sen helpottavan sen toisen oloa, niin varmasti tekisin niin.
AP
ELi tunnistat ne, jotka jäävät jököttämään paikoilleen. Ehdotan että kun näet sellaisen fifi-jököttäjän saapuvan, parkkeeraat 5 metriä aikaisemmin tien sivuun ja ET KATSO sitä vastaantulijaa ettei se oleta että haluat jäädä seurustelemaan. Jäät parkkiin, käsket koirasi istua ja odottaa ja juttelet koiralle. Ei kukaan voi olla siis skitso että parkkeeraa siihen viereen.
Iso ja vahva koira minullakin ja ärsyttää ihan sama asia. Lisäksi se kun ihmiset tulee vastaan sentin päästä koirasta ja siinä sitten pidät koiran niin ettei hipaisekaan tätä vastaantulijaa. Vai pitäisikö vastaisuudessa antaa koiran mennä näiden hivuttelijoiden kylkeen???
Meilläkin on koira, joka ei liiemmin pidä toisista koirista. Oli se toinen koira sitten uros tahi narttu. Itse tuolla koiraa lenkittäessä menen aina suosiolla ohi koirakaverista, oli sitten vastaantuleva suuri tai pieni. Vaikka vastapuolen silmissä tilanne näyttää varmaan aika koomiselta, kun saan kaksin käsin nyhtää koiraani eteenpäin, mutta mielummin mä menen ohi, kun jään siihen kuuntelemaan koirien räksyttämistä.
Mutta on pari seikkaa mitä mä en ymmärrä;
1) MIKSI jotkut pienten koirien omistajat nappaavat sen pikku Fifinsä syliin? Tietääkseni niin ei pidä ikinä tehdä.
2) MIKSI jotkut ihmiset (oli sitten koirallinen tai koiraton) kokee, että pienen koiran on sallittua räksyttää mielin määrin, kuin taas ison pitäisi olla vaiti, kun siitä lähtee luonnollisestikin kovempi ääni??
Meillä semmonen hiukan vajaa 25kg kaveri, ja kuullostaisi TODELLA oudolta, jos se haukkuisi, kuin chihuahua :D
koiraa ei hallita voimalla vaan koulutuksella. Koirat pitää kouluttaa niin että niitä voi taluttaa ilman kovin kummoisia voimiakin. Se on täysin mahdollista, eri asia on onko omistajalla siihen kiinnostusta ja ymmärrystä...
KAKSI KESKIKOKOISTA KOIRAA! EN IKINÄ ISOA KOIRAA HANKKISIKAAN. JA MS-TAUTILAISENA ON VOIMAT VÄHISSÄ.
JA JOO, EN TIENNYT MS-TAUDISTANI 7.VUOTTA SITTEN KUN KOIRANI OTIN.... OLISI VARMAAN PITÄNYT TIETÄÄ!
ON TÄÄ KYL PASKA PALSTA.... EN OLE MONESTI KÄYNYT ENKÄ ENÄÄ JAKSA KYL KÄYDÄKKÄÄN. JATKAKAA VAAN TOISTEN KRITISOINTIA!
Ihan itsesuojeluvaisto kyllä saa mut pysähtymään enkä todellakaan tule koiraansa hallitsemattoman lähelle, ties vaikka koirasi kävisi päälle. Ota tilanne omalta osaltasi haltuu ensin ja mennään sitten ohi, joko sinä koirinesi, minä koirineni tai sitten yhtäaikaa.
Tuskin sä itekään toimit esim parkkipaikalla autolla niin, että menet lähelle surkeasti taskuparkkia säheltävän auton luo vaan annat toiselle tilaa selvittää ongelmansa ja vasta sitten menet ohi / lähelle.
ehkä se ois vaan helpompaa, jos kouluttaisit sen koirasi olemaan nätisti tilanteessa kuin tilanteessa. Se ei oikeesti voi olla niin vaikeeta.
T: pienehkö nainen ja 2xlaumanvartija eikä meillä ole ongelmia kun on kontakti kunnossa.
järkevää syytä tälle toiminnalle?
T. Ap
että hallitset sen pahasti riuhtovan ja räyhäävän ison koirasi. Odotamme siis että saisit sen jotenkin rauhoittumaan ja kontaktiin jotta uskaltaudumme ohittamaan teidät. Ei ole kiva ohittaa omistajan edessä tempovaa, raivotilassa olevaa koiraa. Pitäisitte ne koirat edes itsenne takana (siis olisitte itse vastaantulijoiden sekä koiranne välissä). Silloin voisimme ehkä ohi mennäkkin...
Ja omat koirani ovat hallinnassa, eivät räyhää. ja seisomisetäisyytemme on usein juuri tuo räyhäämisen aloitusetäisyys. Yleensä kyllä vaihdan kulkureittiäjos näen tällaisen räyhäkoiran tulevan vastaan...
Ihmiset varovat koiraa, joka ei vaikuta olevan hallinnassasi, ja odottavat, että tilanne rauhoittuu. Eivät uskalla ohi. Voivat vielä perääntyä, jos siltä vaikuttaa.
Itse olen kanssa sitä mieltä, että ihmisellä saa olla vain sellaisia koiria, jotka oikeasti hallitsee, ihan milloin ja missä vain.
t. entinen cavalierin omistaja
Tai oisko kyse siitä että luulevat opettavansa koiransa oleen haukkumatta sillä kun pysähtyvät eli tekevät joka tilanteesta koulutustilanteen?
Mulla on 3 x 35kg remmin päässä ja osaavat olla hienosti mutta jos vastapuoli alottaa rähjäämisen niin koiralauman korkeimmalla oleva käy puolustaan muita ja sitten onkin pitelemistä jos joku jää seisoskeleen paikoilleen!
jos koira on iso niin en mä ainakaan pysty pitelemään sitä liikkeessä. Mä JOUDUN pysähtymään jotta saan vastavedon tehtyä. Että kipetikapeti vaan äkkiä sitten sen pikkuisen puudelin kanssa ohi. Mulla on kaksi keskikokoista koiraa, toinen 15kg ja toinen 25kg (poika ja tyttö). Kun oli ennen vain 25kg poikakoira niin silläkin oli niin helevatalliset vetovoimat että PAKOSTA ON PYSÄHDYTTÄVÄ TAI SITTEN TULLAAN JA KOVAA. Erikseen sitten nää töllistelijät jotka jää kupeksimaan ehkä osakseen tahallaa.... Täs mun vastaus!