Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä teitä koiranomistajia vaivaa!??!

Vierailija
14.07.2011 |

Tahallani nyt laitoin provosoivan otsikon, että saisin vastauksia. Olen siis koiranomistaja itsekin.

Voitteko kertoa syyn miksi teette näin?

Koira tulee vastaan, alkaa haukkuminen ja murina. Sinun koirasi aloittaa sen, mutta ei ole aggressiivinen tai vaikeasti pideltävissä (=on pieni). Tai vastaavasti sinun koirasi on yhtä lailla aggressiivinen, mutta edelleen pieni.

Minkä takia teidän pitää jäädä paikallenne jököttämään? Kun vastassa on koira, joka repii ja riuhtoo ja on iso, ja omistajan on sitä vaikea pidellä - niin MIKSI SE JÄÄ TÄMÄN HENKILÖN VASTUULLE OHITTAA TEIDÄT? Miksi pysähdytte paikallenne?

Entä jos mäkin pysähdyn ensi kerralla? Kökötetään sitten siinä ja kuunnellaan sitä huutoa. Ärsyttää, kun tuntuu että olen jollain sirkusnäyttämöllä siinä, kun vastapuoli ihmettelee, että onpa tolla hankalaa. Mikset voi vaan jatkaa matkaa?

Tiedän, että tämä kirvoittaa vastauksia, joissa epäilette kasvatustaitojani yms. Kaikki koirat ei ole noutajia, toiset uroskoirat eivät vaan siedä toisia uroskoiria. Siihen vaikuttaa rotukin/luonne jne.

Mun mielestä siis mun ei kuulu myöskään saada jäädä seisomaan paikalleni, mutta voitaisko molemmat edes liikkua vähän.

Ymmärrän että koulutustarkoituksissa tehdään näin. Mutta kenenkään koira ei ole koko ajan koulutuksessa ja tätä tapahtuu näissä kohtaamisissa 80 % tapauksia. Ja vaikka haluaisikin kouluttaa, niin tuleeko koskaan mieleen että ehkä minä haluaisin joskus kouluttaa omaani, mutta lopputuloksena joudun repimään ja kävelemään vauhkon koiran kanssa eteenpäin, kun sinä et viitsi.

Koska on mun vuoro saatana seistä!

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n kysymykseen: Ei koskaan!

Vierailija
42/56 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et osaa kouluttaa koiriasi niin älä hanki niitä. Isoja koiria ei hallita voimalla, vaan koulutuksella.

T: 30-kiloisen uroksen omistaja, jolla ei ole vaikeuksia pidellä koiraansa vaikka koiralla on voimaa enemmän kuin omistajallaan

jos koira on iso niin en mä ainakaan pysty pitelemään sitä liikkeessä. Mä JOUDUN pysähtymään jotta saan vastavedon tehtyä. Että kipetikapeti vaan äkkiä sitten sen pikkuisen puudelin kanssa ohi. Mulla on kaksi keskikokoista koiraa, toinen 15kg ja toinen 25kg (poika ja tyttö). Kun oli ennen vain 25kg poikakoira niin silläkin oli niin helevatalliset vetovoimat että PAKOSTA ON PYSÄHDYTTÄVÄ TAI SITTEN TULLAAN JA KOVAA. Erikseen sitten nää töllistelijät jotka jää kupeksimaan ehkä osakseen tahallaa.... Täs mun vastaus!

Mulla 45-kiloinen uros, joka ei joitain uroksia diggaile yhtään. Yleensä ei itse sano ensin mitään, mutta jos vastaantuleva haukkuu, niin jopa räjähtää... Ei siinä auta kun raahata koira ohitse vaikka sitten selällään. Tosiaankin, en ollut edes ajatellut asiaa ennen ap:n juttua, mutta näinhän se on, että pienten koirien omistajat halvautuvat paikalleen. Joskus olen nauranut ihan vääränä jälkikäteen, kun joku kiskoo jotain länsiylämaan terrieriä liikkeelle, kun ei muka saa sitä liikkumaan... Heh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeesti mä en katsokaan niihin ohitettavaiin päiv, kun keskityn kouluttamaan sitä omaani :-). Muttatuo on totta että puhumattomuus on tässä asiassa iso ongelma. Järkyttävän usein omistaja esim. päästää oman koiransa haisteluetäisyydelle kysymättä mitään. Ja sitten jos itse sanon, että me mennään vaan ohi, niin ollaan loukkaantuneita.

Kaikkia vastaatulijoita en kyllä ala tervehtiä, se ei ole kaupunkilainen tapa muuallakaan maailmassa :-).

mulkoilu- ja morkkauskisa aikaiseksi.

Toisinkin voisi toimia, olen asunut kulttuurissa jossa olen havainnut sen käytännössä. Eli suhtaudutaan positiivisesti kaikkiin vastaantulijoihin, tervehditään, huikkaistaan jo etäältä että "saadaanko tulla tutustumaan" tai "sopiiko jos mennään vain sivuitse" tai "me mennään tältä puolelta, jos passaa". Jos oma koira käyttäytyy hyvin, vastaantulija voi kehaista sitä, ja jos oma rähjä menee vähänkin paremmin kuin normaalisti, siitä voi olla iloinen.

Kun luin tuon "vihdoinkin mulla alkaa olla rauhallisesti ohittava koira, ja saan mukoilla niitä tienposkessa räksyttäviä halveksuen" niin oli sisuskalut revetä. Tuo on niiin suomalaista... :D

Uroskotikoirat pitäisi oletusarvoisesti neutrata kaikki vuoden-kahden iässä ja mikä ettei nartut myös, niille se on vanhemmiten ihan terveyskysymys. Se vähentäisi merkittävästi koirien räyhäämisiä.

Vierailija
44/56 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan oli henkilöitä joilla on vaikeuksia pidellä jo pienempääkin koiraa, niin sitä ihmettelen kun itselläni tosiaan on se 30-kiloinen. Jonka kanssa muuten harrastetaan vetämistä, eli voimaa ja tahtoa kiskomiseen on kyllä, sitä vaan ei sallita kuin oikeissa tilanteissa

et osaa kouluttaa koiriasi niin älä hanki niitä. Isoja koiria ei hallita voimalla, vaan koulutuksella.

T: 30-kiloisen uroksen omistaja, jolla ei ole vaikeuksia pidellä koiraansa vaikka koiralla on voimaa enemmän kuin omistajallaan

jos koira on iso niin en mä ainakaan pysty pitelemään sitä liikkeessä. Mä JOUDUN pysähtymään jotta saan vastavedon tehtyä. Että kipetikapeti vaan äkkiä sitten sen pikkuisen puudelin kanssa ohi. Mulla on kaksi keskikokoista koiraa, toinen 15kg ja toinen 25kg (poika ja tyttö). Kun oli ennen vain 25kg poikakoira niin silläkin oli niin helevatalliset vetovoimat että PAKOSTA ON PYSÄHDYTTÄVÄ TAI SITTEN TULLAAN JA KOVAA. Erikseen sitten nää töllistelijät jotka jää kupeksimaan ehkä osakseen tahallaa.... Täs mun vastaus!

Mulla 45-kiloinen uros, joka ei joitain uroksia diggaile yhtään. Yleensä ei itse sano ensin mitään, mutta jos vastaantuleva haukkuu, niin jopa räjähtää... Ei siinä auta kun raahata koira ohitse vaikka sitten selällään. Tosiaankin, en ollut edes ajatellut asiaa ennen ap:n juttua, mutta näinhän se on, että pienten koirien omistajat halvautuvat paikalleen. Joskus olen nauranut ihan vääränä jälkikäteen, kun joku kiskoo jotain länsiylämaan terrieriä liikkeelle, kun ei muka saa sitä liikkumaan... Heh.

Vierailija
45/56 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös tuota samaa ihmetellyt...

Meidän koira on muuten aivan ihana ja tottelevainen, paitsi nähdessään toisen koiran. Jollakin tasolla tuo on aina ollut tuollaista, aikaisemmin kylläkin ne kohtaamiset sai hoidettua ilman suurempia ärinöitä. Se vaan muuttui, kun pari vuotta sitten yksi irtaallaan oleva koira hyökkäsi takaa ja varoittamatta meidän koiran päälle.. On ilmeisesti jäänyt jotain traumoja tuosta..

Vierailija
46/56 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei täällä päin vaan tuollaisia pysähtelijöitä näe. Kaikenmaailman muita idiootteja kyllä mutta ei pysähtelijöitä. Ehkäpä ap on kehittänyt vähän turhan paljon stressiä itselleen niistä ja näkee nyt vihollisia kaikkialla

ja täällä on paljon koiria ja koiranomistajia ja just noita pikkukoiriensa kanssa pysähtelijöitä pilvin pimein. En jaksa ymmärtää mitä tahtovat koirilleen viestiä tällä todella omituisella käyttäytymismallilla; omistajansa tulisi nimenomaan näyttää koiralleen esimerkki että ohitustilanteessa ei ole mitään hätää eikä kummallista (haukuttavaa) ja jatkaa matkaa niinkuin muutenkin. Pätee oli koira sitten iso tai pieni, mutta jostain syystä tähän virheeseen syyllistyvät nimenomann pikkuräkyttävien otusten omistajat. Ärsyttää todella paljon. Itselläni on sekä koiria että lapsia ja välillä molempia mukana mutta toisaalta en "pysähtelijöitä" syytä tästä ohitusvastuun siirtämisestä koska koen että minun on hallittava omani oli vastassa miten pientä tai isoa vain. Sen sijaan syytän heitä vääränlaisesta koirankasvatuksesta; räkytys senkuin lisääntyy -mitä en muuten voi sietää vaikka itse omistan kaksikin koiraa.

Vierailija
47/56 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat olleet isoja ja KUNNOLLA KOULUTETTUJA joten kävelevät aina tyynen rauhallisesti sivulla räksyttävien moppien ohi.

Vierailija
48/56 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään siihen vielä sen, että jotkut koiranomistajat eivät näy tietävän mitään koirista. Tapahtuipa viime juoksuajan aikaan seuraava keskustelu:

minä: älä päästä sitä urosta tänne, ota se kiinni, meillä on juoksu.

uroksen omistaja: Mitä, ei sen tarvi juosta mihinkään, mihin se nyt sitten muka juoksis?

Vierailija
49/56 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole tarvetta juuri pysähdellä. Valitettavasti laumanvartijani on roturasisti ( sakemannit, belgian paimenkoirat ja "sutta muistuttavat" koirat) ja saattaa rähistä ja en sitä pysty pitelemään (painoa n.65kg tällä fifillä), yleensä vaihdamme suuntaa, mutta joskus on otettava koira lähikytkentään ( viereen ja rauhoitettava)ja silloin odotan, että pienempi kulkee nopeasti ohitse. Nuori uros voi tehdä pahaa jälkeä, jos sen kanssa ottaa riskejä.

Vierailija
50/56 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaan ärtymyksesi ap Lisään siihen vielä sen, että jotkut koiranomistajat eivät näy tietävän mitään koirista. Tapahtuipa viime juoksuajan aikaan seuraava keskustelu:

uroksen omistaja: Mitä, ei sen tarvi juosta mihinkään, mihin se nyt sitten muka juoksis?

juoksuisen narttunsa koirapuistoon?

Urokset menevät sekaisin pelkästä hajusta, joka nartusta on jäänyt sinne.

Vierailija
51/56 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINKÄ IHMEEN TAKIA joku ottaa niin ison koiran, ettei se ole hallittavissa?!

Tähän samaan voisin liittää räpätystä kouluttamisesta jne. mutta koska nämä asiat eivät tosiaan aina ole yksioikoisia.

Itselläni on aina ollut kookkaita koiria mutta AINA ne ovat sen verran olleet hallittavissa, että ne ovat hihnan päässä pysyneet ja olen niiden kanssa pystynyt liikkumaan - myös sen uroksen, jonka tavoite on lähinnä tappaa jokainen vastaantuleva uros. :)

Nykyisen koirani kanssa tapaan lenkeillä melko usein erään suuren laumanvartijarodun edustajan, jota ei edes sen isäntä saa pideltyä - saatikka sitten emäntä, joka on kuin rukkanen hihnan päässä kun koira LÄHTEE. Järkijättöistä touhua minun mielestäni; itse en todelalkaan edes nauttisi yhteiselämästä sellaisen koiran kanssa, joka ei ole hallittavissa. :(

Vierailija
52/56 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koirat voi ja pitää kouluttaa!

Se on omaa tyhmyyttä/laiskuutta/välinpitämättömyyttä jos ei saa koiraansa koulutetuksi, koirakouluja ja ongelmakoirakouluttajiakin kun löytyy täältä pienestä Suomenmaastakin

Vierailija
53/56 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei, ei kiitos kiinnosta sinun koiraasi kouluttaa, ainakaan ilmaiseksi.

Kaikenmaailman keinot on yritetty, mä en siinä touhussa onnistu niin jos joku vitsiniekka sieltä toteaa, että koiran kun koiran pystyy kouluttamaan ni antaan tulla sitten vaan meijän ovelle ja kouluttakoot.

noita kommentteja tulemaan kun et tiedä asiasta mitään, millainen koiramme on. Ja mä olen sanonut jo, itse en siihen pysty. Koira tottelee kyllä kotona hyvin ja muissa asioissa muutenkin, mutta toisia koiria ohittaessa uroksellamme on paha ongelma. Koira puistoon kun mennään sitä ongelmaa ei ole kun ei ole hihnan päässä. Eli kenties koirallamme on jo ahdistuneisuuden tunne hihnan päässä, ei pääse pakoon tai mitään ja puolustautuu valmiiksi kun näkee koiran. Mene ja tiedä.

Ja jollet vaivaudu tyyliin edes neuvomaan tai muuta vastaavaa, niin turha sitten esittää tuota turhaa kommenttia koiran pystyy kouluttaa ja plaa plaa plaa.

Kastroi koirasi, niin se rauhoittuu.

Tosin jos se on jo kauan rähissyt muille koirille, sille voi jäädä siitä tapa, joka ei lopu edes kastroimisella.

Ja ihan ystävällisesti: 99% koirien käytösongelmien syistä löytyy kyllä sieltä hihnan kahvapuolelta.

Kastroiminen ei aina rauhoita koiraa.. Yhtä suurella todennäköisyydellä sen luonne muuttuu toiseen suuntaan.. Meillä yksi koira "pilattiin" kastroimalla; muuttui niin agressiiviseksi, että oli loppujen lopuksi pakko lopettaa..

Vierailija
54/56 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastroiminen ei aina rauhoita koiraa.. Yhtä suurella todennäköisyydellä sen luonne muuttuu toiseen suuntaan.. Meillä yksi koira "pilattiin" kastroimalla; muuttui niin agressiiviseksi, että oli loppujen lopuksi pakko lopettaa..

että sille oli jäänyt vanhat tavat "muistiin". Varmasti todennäköisyys luonteen muuttumiseksi ei ole lähellekään yhtä suuri kumpaankin suuntaan. Tämä suunnilleen 300 neutratun koiran tuntemuksella.

Vierailija
55/56 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaan ärtymyksesi ap Lisään siihen vielä sen, että jotkut koiranomistajat eivät näy tietävän mitään koirista. Tapahtuipa viime juoksuajan aikaan seuraava keskustelu:

juoksuisen narttunsa koirapuistoon?

Urokset menevät sekaisin pelkästä hajusta, joka nartusta on jäänyt sinne.

Ei tulisi mielen viereenkään viedä juoksuista narttua koirapuistoon, en halua vahinkopentuja varsinkaan kun tähän kyseiseen juoksuun oli tarkoitus käydä ihan valitun uroksen luona vierailulla.

Pakko sitä juoksuista narttuakin on edes joskus ulkoiluttaa. Kyseinen keskustelu käytiin ihan jalkakäytävällä. Olin valinnut tarkoituksella hieman myöhäisemmän ajankohdan lenkittämiseen, jotta ei törmättäisi muihin koiriin. No törmättiin silti sellaiseen torveloon, joka katsoo oikeudekseen juoksuttaa taajamassa kävelytiellä koiraa vapaana.

Vierailija
56/56 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös ihmetyttää tapa johon törmään joka päivä... Vastaantuleva koira heittäytyy vatsalleen maahan. Omistaja pysähtyy KOIRAN toimesta, sitten yhdessä ihmetellään kun lähestyn ja lähden ohittamaan kyseistä parivaljakkoa. Ja kysymys ei ole todellakaan siitä että koiraan otetaan kontakti kohtaustilanteessa vaan koira yksinkertaisesti määrää/saa luvan tehdä tilanteessa mitä itse haluaa. Joissain tapauksissa - onneksi olen tämänkin oppinut - oman koirani kimppuun on tästä tilanteessa käyty sitten takaapäin. Itselläni on pieni terrieri jonka olen pienestä asti opettanut KULKEMAAN käskystä toisen koiran ohi. Alussa sekin yritti tätä "pysähtymistä" toisen koiran nähdessään mutta en antanut sitä mahdollisuutta. Ajaisiko AP tätä takaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi