Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä teitä koiranomistajia vaivaa!??!

Vierailija
14.07.2011 |

Tahallani nyt laitoin provosoivan otsikon, että saisin vastauksia. Olen siis koiranomistaja itsekin.

Voitteko kertoa syyn miksi teette näin?

Koira tulee vastaan, alkaa haukkuminen ja murina. Sinun koirasi aloittaa sen, mutta ei ole aggressiivinen tai vaikeasti pideltävissä (=on pieni). Tai vastaavasti sinun koirasi on yhtä lailla aggressiivinen, mutta edelleen pieni.

Minkä takia teidän pitää jäädä paikallenne jököttämään? Kun vastassa on koira, joka repii ja riuhtoo ja on iso, ja omistajan on sitä vaikea pidellä - niin MIKSI SE JÄÄ TÄMÄN HENKILÖN VASTUULLE OHITTAA TEIDÄT? Miksi pysähdytte paikallenne?

Entä jos mäkin pysähdyn ensi kerralla? Kökötetään sitten siinä ja kuunnellaan sitä huutoa. Ärsyttää, kun tuntuu että olen jollain sirkusnäyttämöllä siinä, kun vastapuoli ihmettelee, että onpa tolla hankalaa. Mikset voi vaan jatkaa matkaa?

Tiedän, että tämä kirvoittaa vastauksia, joissa epäilette kasvatustaitojani yms. Kaikki koirat ei ole noutajia, toiset uroskoirat eivät vaan siedä toisia uroskoiria. Siihen vaikuttaa rotukin/luonne jne.

Mun mielestä siis mun ei kuulu myöskään saada jäädä seisomaan paikalleni, mutta voitaisko molemmat edes liikkua vähän.

Ymmärrän että koulutustarkoituksissa tehdään näin. Mutta kenenkään koira ei ole koko ajan koulutuksessa ja tätä tapahtuu näissä kohtaamisissa 80 % tapauksia. Ja vaikka haluaisikin kouluttaa, niin tuleeko koskaan mieleen että ehkä minä haluaisin joskus kouluttaa omaani, mutta lopputuloksena joudun repimään ja kävelemään vauhkon koiran kanssa eteenpäin, kun sinä et viitsi.

Koska on mun vuoro saatana seistä!

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai oisko kyse siitä että luulevat opettavansa koiransa oleen haukkumatta sillä kun pysähtyvät eli tekevät joka tilanteesta koulutustilanteen?

Mulla on 3 x 35kg remmin päässä ja osaavat olla hienosti mutta jos vastapuoli alottaa rähjäämisen niin koiralauman korkeimmalla oleva käy puolustaan muita ja sitten onkin pitelemistä jos joku jää seisoskeleen paikoilleen!

ihmisten ilmoilla laumasi kanssa, jos et oikeasti sitä täysin hallitse. Entäs jos joku pikkulapsi laukaisee laumassasi jonkun reaktion, mitä sittent teet?

Vierailija
22/56 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oikeastaan tekisi mieli lukea enste läpi, millaisia vastauksia olet saanut (koska mulla on siitä tietty käsitys), mutta vastaan omasta näkö/kokemuskulmasta.

Näitä pikku räyhääjiä tulee vastaan lähes joka lenkillä. Pelottavinta on kun vastaan tulee iso rähjääjä, jonka suupielistä roiskuu kuola murinan ohessa. Omistaja seisoo koiran takana hihna piukeena, koira on takajaloillaan ja vetää kohti kaikin voimin. Mulla on taluttimen päässä 55 kg suhteellisen vahvaa voimaa, joka halutessaan voisi vetää mulla kynnösvakoa pitkin kevyen liikenteen väylää, ja meillä on kuitenkin se velvollisuus mennä ohi, koska olemme ilmeisesti ainoat, jotka tilanteessa kykenee liikkumaan. LUOJAN KIITOS mun koira on oppinut seuraamaan, eikä provosoidu ärhentelyistä. Mutta pelko pe*seessä sitä mennään kuitenkin, koska eihän sitä ikinä tiedä mitä sattuu.

Joskus on ollut niinkin, että mulla on vietävänä 2 x 55 kg ja vastaan tullut räyhääjä 1 x 1 kg jähmettyy Lootin vaimoksi ja Lootin vaimon chihuksi.

Olen samaa mieltä kuin ap, yritetään liikkua kaikki ja harjoitella noita ohittamisia ja kohtaamisia. sitä voi vaikka huikata toiselle, että me mennään tästä ja voitteko te mennä tuosta, tai voi tehdä pienen lenkin puistonurtsin puolella, tai joskus olen jopa pyörähtänyt paluusuuntaan, jos näyttää siltä että edessä on liiaksi haastetta.

Ja nyt lukemaan mielenkiinnolla tähänastisia vastauksia. Tuo "on mun vuoro saatana seistä" on sikahyvin kiteytetty :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oikeastaan tekisi mieli lukea enste läpi, millaisia vastauksia olet saanut (koska mulla on siitä tietty käsitys), mutta vastaan omasta näkö/kokemuskulmasta.

Näitä pikku räyhääjiä tulee vastaan lähes joka lenkillä. Pelottavinta on kun vastaan tulee iso rähjääjä, jonka suupielistä roiskuu kuola murinan ohessa. Omistaja seisoo koiran takana hihna piukeena, koira on takajaloillaan ja vetää kohti kaikin voimin. Mulla on taluttimen päässä 55 kg suhteellisen vahvaa voimaa, joka halutessaan voisi vetää mulla kynnösvakoa pitkin kevyen liikenteen väylää, ja meillä on kuitenkin se velvollisuus mennä ohi, koska olemme ilmeisesti ainoat, jotka tilanteessa kykenee liikkumaan. LUOJAN KIITOS mun koira on oppinut seuraamaan, eikä provosoidu ärhentelyistä. Mutta pelko pe*seessä sitä mennään kuitenkin, koska eihän sitä ikinä tiedä mitä sattuu.

Joskus on ollut niinkin, että mulla on vietävänä 2 x 55 kg ja vastaan tullut räyhääjä 1 x 1 kg jähmettyy Lootin vaimoksi ja Lootin vaimon chihuksi.

Olen samaa mieltä kuin ap, yritetään liikkua kaikki ja harjoitella noita ohittamisia ja kohtaamisia. sitä voi vaikka huikata toiselle, että me mennään tästä ja voitteko te mennä tuosta, tai voi tehdä pienen lenkin puistonurtsin puolella, tai joskus olen jopa pyörähtänyt paluusuuntaan, jos näyttää siltä että edessä on liiaksi haastetta.

Ja nyt lukemaan mielenkiinnolla tähänastisia vastauksia. Tuo "on mun vuoro saatana seistä" on sikahyvin kiteytetty :D

Vierailija
24/56 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniä pystykorvia on 2xkaksoistaluttimen verran. Me pidetään niin infernaalista älämölöä, että me yleensä pyritään menemään lentämällä ohi. Erityisesti silloin, jos vastaan tulee iso räyhä. Kaikille osapuolille sillä tavalla mukavampaa.

Ei meitä kyllä haittaa vaikka vastapuoli jäisikin niille sijoilleen, me päästään kyllä sukkelasti ohi. En siis oikeen ymmärrä ap:n ongelmaa.

Vaikka on pieniä koiria, niin kyllä niihin massaa saa kun laskee että yksi pieni on 12kg ja kun niitä on se neljä niin siitä tulee mun surkeella matikkapäällä 48kg. Ei me viittitä jäädä siihen enempää jaarittelemaan.

Vierailija
25/56 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olevani se joka jää seisoskelemaan. Meillä koira aloittaa samantien murinan kun näkeekin toisen koiran, karvat nousee pystyyn. Murisee niin kauan kunnes on kohdalla ja sitten yrittää väkisin hyökätä päälle. Koira on keskikokoinen, eikä siinä niin kauheesti pitelemistä ole, mutta sillon kun pysähdytään paikoilleen ja odotettaan, että toinen koira menee ohi niin säästytään aika hyvin murinalta ja pystyn hallitsemaan paremmin koiran käytöstä.

Ja joo, tulkaa ihmeessä kouluttamaan koira siihen, että päästäis joskus kunnialla toisten koirien ohi. Kaikenmaailman keinot on yritetty, mä en siinä touhussa onnistu niin jos joku vitsiniekka sieltä toteaa, että koiran kun koiran pystyy kouluttamaan ni antaan tulla sitten vaan meijän ovelle ja kouluttakoot.

Ennen lapsen tuloa koiran kanssa oli kohtalaisen helppo ohittaa muut koirat. Nykyään se ei onnistu ilman murinoita ja haukkumisia.

Vierailija
26/56 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olevani se joka jää seisoskelemaan. Meillä koira aloittaa samantien murinan kun näkeekin toisen koiran, karvat nousee pystyyn. Murisee niin kauan kunnes on kohdalla ja sitten yrittää väkisin hyökätä päälle. Koira on keskikokoinen, eikä siinä niin kauheesti pitelemistä ole, mutta sillon kun pysähdytään paikoilleen ja odotettaan, että toinen koira menee ohi niin säästytään aika hyvin murinalta ja pystyn hallitsemaan paremmin koiran käytöstä.

Ja joo, tulkaa ihmeessä kouluttamaan koira siihen, että päästäis joskus kunnialla toisten koirien ohi. Kaikenmaailman keinot on yritetty, mä en siinä touhussa onnistu niin jos joku vitsiniekka sieltä toteaa, että koiran kun koiran pystyy kouluttamaan ni antaan tulla sitten vaan meijän ovelle ja kouluttakoot.

Ennen lapsen tuloa koiran kanssa oli kohtalaisen helppo ohittaa muut koirat. Nykyään se ei onnistu ilman murinoita ja haukkumisia.

t. ap

Vierailija
27/56 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden ei tarvitse sinun virheistäsi maksaa.

Mulle on AIVAN SAMA mitä joku toinen koiranulkoiluttaja tekee, jääkö paikalleen vai kenties tanssiiko ripaskaa. Me menemme ohi,tai jos jostain syystä olemme paikallaan, emme me liiku sen takia että SINÄ et saa hallittua koiraasi.

Olet valinnut väärän rodun ja väärän sukupuolen jos et osaa kouluttaa. Ja olet tainnut ylipäätään valita lemmikin väärin.

Omat koirani ovat isoja, yksi uros ja yksi naaras. Eivät ne tykkää välttämättä kaikista vastaantulevista koirista, mutta se ei kiinnosta mua, koska MINÄ PÄÄTÄN mitä me teemme. Ja koirat seuraavat.

Jos on kädetön koirankouluttaja, pitäisi pysyä lelukoirissa!

Vierailija
28/56 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei, ei kiitos kiinnosta sinun koiraasi kouluttaa, ainakaan ilmaiseksi.

Kaikenmaailman keinot on yritetty, mä en siinä touhussa onnistu niin jos joku vitsiniekka sieltä toteaa, että koiran kun koiran pystyy kouluttamaan ni antaan tulla sitten vaan meijän ovelle ja kouluttakoot.

Vierailija
29/56 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenmaailman keinot on yritetty, mä en siinä touhussa onnistu niin jos joku vitsiniekka sieltä toteaa, että koiran kun koiran pystyy kouluttamaan ni antaan tulla sitten vaan meijän ovelle ja kouluttakoot.

noita kommentteja tulemaan kun et tiedä asiasta mitään, millainen koiramme on. Ja mä olen sanonut jo, itse en siihen pysty. Koira tottelee kyllä kotona hyvin ja muissa asioissa muutenkin, mutta toisia koiria ohittaessa uroksellamme on paha ongelma. Koira puistoon kun mennään sitä ongelmaa ei ole kun ei ole hihnan päässä. Eli kenties koirallamme on jo ahdistuneisuuden tunne hihnan päässä, ei pääse pakoon tai mitään ja puolustautuu valmiiksi kun näkee koiran. Mene ja tiedä.

Ja jollet vaivaudu tyyliin edes neuvomaan tai muuta vastaavaa, niin turha sitten esittää tuota turhaa kommenttia koiran pystyy kouluttaa ja plaa plaa plaa.

Vierailija
30/56 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ottaa nyt lompakon käteensä ja ottaa yhteyttä koirakouluttajaan. Koiraongelmiin erikoistuneeseen henkilöön. Hän auttaa sinua ihan kädestä pitäen, ja avustajien kanssa saamaan ongelman kuriin.

Tätä suosittelen myös muille ketjussa esiintyneille räyhääjien omistajille.

Se on vissi ja varma, että vain omaan ja oman koiran käytökseen pystyy vaikuttamaan, ei kenenkään muun. jokainen on vastuussa omista tekemisistään.

Googleen hakusanaksi "koirakoulu", siitä sitten valitaan omaa kotia lähin.

Enempää en osaa enkä aio auttaa.

Vierailija
31/56 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä, että miksi tilanteen ratkaisija on se, jolle se on hankalampaa. Ei mulla ole vaikeuksia pitää koiraani turvallisen matkan päässä, muuten kuin SUHTEESSA siihen pikkukoiran omistajaan.

Jos oma koira töllistelee hiljaa, niin miksi siihen jäädä kiusallaan?

Jos omakin koira rähjää, niin miksi silloinkaan jäädä?

Miksei molemmat voi vaan liikkua eteenpäin. Usein ihmiset jopa pysähtyvät ennen kohtaamista. Antavat koiransa asettua uhkaavaan asentoon, tuijottaa ja murista. Sitten seisovat siinä kun tatit ja homman hoitaminen jää mulle.

Musta on outoa että te ulkoistatte tän ongelman muhun. Ei mun koira ole ainoa joka siinä rähjää. Mutta se tilanne kestää kaksinkertaisen ajan, jos toinen seisoo paikallaan. Eikä sekään niin haittaa, vaan se, että sille toiselle olisi tosi HELPPOA kävellä ja rauhoittaa tilanne, mutta se EI SELVÄSTIKÄÄN HALUA ETTÄ TILANNE RAUHOITTUU.

Ehkä tää on taas mun kohta tässä maailmassa opetella avaamaan suuni. Pysähdyn yhtä lailla, katson silmiin ja sanon: -- niin mitä mä sanon? Nää ihmiset jostain syystä ovat sitä mieltä että juuri he pysähtyvät.

Mun päähän ei myöskään mene se, että miten on muka turvallisempaa niin että pikkuräksyt ovat paikallaan ja isorähjä liikkuu? Siis mikä siitä tekee turvallisempaa.

Tavatonta eivät ole myöskään tilanteet, joissa vastaan tuleva koiranulkoiluttaja pysähty jo kymmeniä metrejä etukäteen paikalleen.

Jos vastaan tulisivat samat koirat ja omistajat, jotka tunnistaisin, niin varmaan näin tekisinkin.

Vierailija
32/56 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei täällä päin vaan tuollaisia pysähtelijöitä näe. Kaikenmaailman muita idiootteja kyllä mutta ei pysähtelijöitä. Ehkäpä ap on kehittänyt vähän turhan paljon stressiä itselleen niistä ja näkee nyt vihollisia kaikkialla

Vierailija
33/56 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita kommentteja tulemaan kun et tiedä asiasta mitään, millainen koiramme on. Ja mä olen sanonut jo, itse en siihen pysty. Koira tottelee kyllä kotona hyvin ja muissa asioissa muutenkin, mutta toisia koiria ohittaessa uroksellamme on paha ongelma. Koira puistoon kun mennään sitä ongelmaa ei ole kun ei ole hihnan päässä. Eli kenties koirallamme on jo ahdistuneisuuden tunne hihnan päässä, ei pääse pakoon tai mitään ja puolustautuu valmiiksi kun näkee koiran. Mene ja tiedä.

Ja jollet vaivaudu tyyliin edes neuvomaan tai muuta vastaavaa, niin turha sitten esittää tuota turhaa kommenttia koiran pystyy kouluttaa ja plaa plaa plaa.

Kastroi koirasi, niin se rauhoittuu.

Tosin jos se on jo kauan rähissyt muille koirille, sille voi jäädä siitä tapa, joka ei lopu edes kastroimisella.

Ja ihan ystävällisesti: 99% koirien käytösongelmien syistä löytyy kyllä sieltä hihnan kahvapuolelta.

Vierailija
34/56 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole remmirähjää, vaan nuori koira, ja alle 1-vuotiaana sai tehdä paljon hihnakäyttäytymisen kanssa, kun koira kuvitteli, että pääsee jokaista vastaantulijaa tervehtimään. Heittäytyi maahan, ja siinä jökötti. Vastaantulijat sitten jäi siihen tuijottelemaan, niin sanoin ihan suoraan, että "antaa heittää siitä". Nykyään kulkee jo nätisti, tosin edelleen, jos koiralle antaisi vallan, niin haluaisi mennä tervehtimään kaikkia, mutta en päästä, koska hihnan päässä en tykkää leikittää 80kiloista koiraa ja onneksi monetkaan ei enää sitä kaipaakaan:)

Vierailija
35/56 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

99% todennäköisyydellä sinussa itsessäsi. Sait myös vinkin ottaa kukkaron kauniiseen käteen ja mennä koirakouluttajalle. OPISKELE mitä sinun tulisi tehdä jotta osaisit kouluttaa koiraasi.

Ja kyllä, koiran voi kouluttaa pois remmirähjästä ja plaaplaa. Lainaten sinun sanojasi.

Kannattaisi kokeilla, elämä on huomattavasti helpompaa :D

noita kommentteja tulemaan kun et tiedä asiasta mitään, millainen koiramme on.

Vierailija
36/56 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittäytyi maahan, ja siinä jökötti. Vastaantulijat sitten jäi siihen tuijottelemaan, niin sanoin ihan suoraan, että "antaa heittää siitä".

Vierailija
37/56 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Vierailija
38/56 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olet vaan kertakaikkisen naurettava! Jokainen on lenkkipoluilla vastuussa OMASTA koirastaan. Jos et oikeasti ole saanut koiraasi koulutettua, älä syytä siitä muita. Joo, kaikki urokset eivät tule keskenään toimeen, mutta jokainen uros saadaan koulutettua hyvään hihnakäyttäytymiseen (eli että se hihna löysällä ohittaa toiset koirat sinun vierelläsi kulkien). Siihen ei vaikuta koiran sosiaalisuus muita koiria kohtaan.

Itselläni on 8-vuotias siperianhuskynarttu, joka ei ole ehkä ollut mikään "noutaja" koskaan, eikä sillä ole samalla tavalla miellyttämisenhalua kuin palveluskoirilla. Mutta se kulkee hihnassa (tai ilman hihnaa) vierelläni, katsekontaktissa, muiden koirien käyttäytymisestä riippumatta. Kun se oli pentu, otin sen nimenomaan sivummalle istumaan ja kontaktiin, kun toisia koiria tuli vastaan. siitä se ohituskoulutus lähti..

Vierailija
39/56 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen koira oli isompi ja rähjäsi uroksille, ja muistan oikein hyvin miten otti päähän nuo hihnan päässä räksyttävät paikoillaan odottavat vastaantulijat. Ei siinä mitään, kyllähän me ohi päästiin (kuten ap:kin), mutta ärsytti että sen paikoillaan räskyttävän koiran omistaja selvästi ajatteli että MULLA on ongelma koirani kanssa, kun joudun pitämään hihnan tiukalla ja rynnimään ohi.

No, tämä nykyinen on pysähtyjä. Kun vastaan tulee toinen koira, etenkin jos se on isompi, meidän koira alkaa jarrutella. Toki olisi mulle helpompaa pysähtyä ja antaa toisen lähestyä, mutta taas mä valitsen sen vaikeamman tien :-). Eli namit tai lelu taskusta, käsky "Ohi" ja mennään reippaasti eteenpäin vaikka vähän hihnasta vetäenkin.

Sujuu kerta kerralta paremmin ja vihdoinkin mulla alkaa olla rauhallisesti ohittava koira, ja saan mukoilla niitä tienposkessa räksyttäviä halveksuen. Aina välillä kohdataan sitten samanhenkinen koiranomistaja ja vaihdetaan kiitollinen katse, kun kumpikin luotsaa omansa napakasti ohi.

Tuossa tienposkeen jäämisessä on muuten eityisen huonoa se, että siinä odottamaan jäävä porukka asettuu automaattisesti alemman asemaan. Ja yleensä vielä niin että ihminen jää taka-alalle ja valmiikis epävarman koiran tehtäväksi jää ottaa vastaan nämä mahdollisesti vihamieliset muukalaiset. Epävarmalle koiralle, kuten tämä meidän nykyinen, on tärkeää että ihminen ottaa ohjat käsiinsä ja osoittaa että se toinen lauma ei meidän kulkuun vaikuta. Silloin on elämä helppoa.

Vierailija
40/56 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulkoilu- ja morkkauskisa aikaiseksi.

Toisinkin voisi toimia, olen asunut kulttuurissa jossa olen havainnut sen käytännössä. Eli suhtaudutaan positiivisesti kaikkiin vastaantulijoihin, tervehditään, huikkaistaan jo etäältä että "saadaanko tulla tutustumaan" tai "sopiiko jos mennään vain sivuitse" tai "me mennään tältä puolelta, jos passaa". Jos oma koira käyttäytyy hyvin, vastaantulija voi kehaista sitä, ja jos oma rähjä menee vähänkin paremmin kuin normaalisti, siitä voi olla iloinen.

Kun luin tuon "vihdoinkin mulla alkaa olla rauhallisesti ohittava koira, ja saan mukoilla niitä tienposkessa räksyttäviä halveksuen" niin oli sisuskalut revetä. Tuo on niiin suomalaista... :D

Uroskotikoirat pitäisi oletusarvoisesti neutrata kaikki vuoden-kahden iässä ja mikä ettei nartut myös, niille se on vanhemmiten ihan terveyskysymys. Se vähentäisi merkittävästi koirien räyhäämisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä