Kertokaa normaalipainoiset mitä syötte normaalipäivänä?
Eli jos mitään juhlapäiviä tms. ei oteta huomioon, millainen on keskivertopäivän ruokasaldo?
Kommentit (55)
Hmmm...mitäs olenkaan tänään syönyt/juonut...
ainakin pannullisen kahvia
Pari litraa kokista
Pizzerian pitsan
puoli litraa jäätelöä
kolmen munan munakkaan jossa oli myös makkaraa ja (tölkki)herkkusieniä
Puolikkaan suklaalevyn
Aika normaali lista minulle, tosin pitsa korvasi tänään lämpimän ruuan. Niin ja yleensä napostelen vielä pitkin päivää tyyliin pari suolakeksiä tms.
Yksi paheeni on nimenomaan syöminen. Syön, vaikka ei olisi nälkäkään ja välillä se syöminen menee vähän överiksi (tulee huono olo kun on syönyt liikaa). Minä vain tykkään syömisestä. Tällainen olen ollut ihan lapsesta lähtien (ja tuolloin tietysti kaikki päivittelivät, miten tuollaiseen kuivan kesän oravaan mahtuu noin paljon ruokaa :D)
Toistaiseksi se ei ainakaan painossa näy (BMI 22) mutta lienee selvää, että olen ns. laihaläski koska en liiku kuin pakollisen verran (lasten kanssa ulkoilu).
Aamulla: pari ruisleipäsiivua kinkulla, juustolla ja tomaatilla, sekä Olo-kerrosviili. Juomana kupillinen maitokahvia ja lasi appelsiinimehua. Lisäksi vitamiinit veden kera.
Aamupäivällä: kuppi kahvia ja pieni pulla.
Lounas: Jauhelihakastike, täysjyväpastaa ja porkkanaraastetta
Illalla: prk raejuustoa ja pari leipäpalaa samoilla höysteillä, kuin aamulla
Vaihtelee mulla tosi paljon. Otetaan pari esimerkkiä huonosta syömisestä:
Päivä 1
2 ruisleipää juustolla, kuppi kahvia, annos pinaattikeittoa kananmunalla, 8 palaa suklaata, pari mukillista limsaa
Päivä 2
Noin 6 keksiä, 1/3 karkkipussia, annos lihapullia ja spagettia, lasillinen maitoa, limsaa
Tuollainen syöminen on aika tyypillistä silloin, kun en jaksa panostaa. Saattaa jäädä tuo oikea ruoka vaikka kokonaankin.
Parempi esimerkki:
Muroja, puuroa tai mysliä aamulla, lounaaksi puoli lautasellista salaattia ja toinen puoli esim. lasagnea, iltapäivällä kahvia, päivällisellä vihanneksia ja keittoa, illalla ei mitään tai ehkä leipä tai jugurtti.
Mun normaalisyöminen kotona on aika kehnoa, koska teen mielestäni melko surkeaa ruokaa. Syön monesti sitten vaan leipää tai herkkuja tai en yhtään mitään, tai vaikka pastan kanaa ja vihanneksia. Jos saan jonkun muun tekemää ruokaa, jaksan ehkä vähän pienemmän annoksen kuin ihmiset yleensä.
Paino pysyy melko tiiviisti samana koko ajan, vaikka kalorit jää lähes joka päivä miinukselle. Joskus saattaa paino laskea hieman, jos syön jonain päivänä tavallista enemmän. Aineenvaihduntakysymys kai. Tällä ruokavaliolla en pääse lihomaan, mutten laihtumaankaan. Pitäisi oppia syömään enemmän niin elimistökin toimisi.
Aamupala: munakas kananmunanvalkuaisesta sekä lohta, avokado
Lounas: Kanaa 300g tai salaatti
Väliruoka: Kreikkalaista jogurttia ja mustikoita
Illallinen: Kanaa tai kalkkunaa 300g
Mikäli tiedän että syön salaattilounaan nostan aamiaisen kaloreita ylös ja päinvastoin. Nyt kesälomalla syön aamiaisen myöhemmin ja sen kanssa ei tarvitse jaksaa kuin 2h salitreenin yli lounaaseen, joten sinänsä normipäivästä tämä ei käy. Kun treenaan enemmän talviaikaan ja työ rytmittää päivää syön yleensä ensimmäisen lounaan klo 11 raskaan aamupalan jälkeen joka syöty noin 715, ja toisen lounaan klo 15-16. Näin olen täysissä voimissa lähdössä salille klo 18-19, ja voin vielä syödä kevyen illallisen siinä 21-22 välillä miten salilta satunkin tulemaan.
Aika monesti menee näin:
Aamulla reissumies 2 viipaletta juustolla, tomaatilla, kananmunalla ja/tai puuroa
Lounaalla salaattia, jossa jotain lihaa juusto tms proteiiinlähdettä tai leipä vähän runsaamilla täytteillä kuin aamulla. Pari kertaa viikossa jälkkäri (yleensä rahka, pipari/keksi)
Välipalaa ei ihan joka päivä mutta jos syön, niin esim. leipäpala jossa päällä margariinia tai rasvaton juotava jugurtti tai Nutrilett-pirtelö
Kuuden maissa leipää tai rasvatonjugurtti-rasvaton raejuusto-hedelmäsörsseliä (tähän ei sokeria eikä makeutusainetta)
Illan aikana useasti vielä jotain esim .leipää jos en syönyt aiemmin, jäätelöä tms.
Painoindeksi 22,7. Teen työtä joka on usein fyysistä, välillä tosi raskastakin (toistuvaa nostelua jopa 50kg, paljon kävelyä)
Normipaino eli 61/171, bmi siinä 20-21.
Aamulla lautanen kaurapuuroa tai jugurttia gluteenittomalla myslillä. Lasi tuoremehua.
Kahvitauolla kuppi kahvia maidolla.
Lounaksi usein kanajuuressalaattia, keittoa tai kotiruokaa. Syön vajaan lautasellisen, en koskaan mitään kukkurallista. Gluteeniton leipä ja voita. Juon vettä tai maitoa.
kahvitauolla kahvia kuppi maidolla. Mahdollisesti hedelmä. Joskus pähkinöitäkin.
Päivälliseksi usein jotain liharuokaa salaatilla ja vihanneksilla. Joskus jälkkäriksi suklaata, jäätelöä tms. Ehkä pari kertaa viikossa herkkuja.
Illalla teetä ja rahkaa, hedelmää, leipää tai jotain sellaista.
Virvoitusjuomia en oikein juo ja mehuakin vähän. Vettä pari litraa päivässä. Vitamiinia, sinkkiä ja kalaöljyä purkista.
Juhlat erikseen. Ulkona tulee syötyä useamman ruokalajin ateria noin kerran kuussa.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 01:05"]
Ongelmana näiden ruokalistojen arvioimisessa on, että tosi harva on kertonut annoskokojaan. Lisäksi moni kertoo syövänsä aamupalaksi "pari paahtoleipää/ruisleipää", varmaan syötte siinä päälläkin jotain?
Olen itse tällä hetkellä n. 10 kg ylipainoinen, 8 kg olen saanut hitaasti jo pudotettua, mutta nyt olen raskaana, joten painonpudotus saa jäädä tulevaisuuteen. Minulla on lähipiirissä useitakin hoikkia/ normaalipainoisia ihmisiä, jotka aina "kehuskelevat" syövänsä "ihan hirveästi" tai jos eivät määrällisesti paljon, niin ainakin herkkuja jatkuvasti. No, sitten kun esim. yhteisellä mökkireissulla tai työmatkalla seuraa ihmisten syömistä, niin huomaa täysin selvästi, miksi toisilla on ylipainoa ja toisilla ei. Esim. Ruotsin risteilyllä kaikki seurueen ylipainoiset ottivat ala cartessa buffet-vaihtoehdon, kun taas hoikat tilasivat/söivät vain yhden annoksen listalta. Hotelliaamiaisella hoikat ottivat maltillisen annoksen jugurttia myslillä/hedelmillä ja yhden munan, eivät kasaa pekonia, munakasta ja paria sämpylää lisukkeineen (siis hedelmien, puuron ym. järkevän lisäksi, kuten eräät ;)). Mökillä grillatessa hoikka syö 1 makkaran, minä vähintään 2, intialaisessa ravintolassa lounaalla huomasin, että vain meillä ylipainoisilla oli lautaset tyhjinä. Hoikat kollegat jättivät 1/3 riisistä syömättä samoin kuin osan naan-leivästään.
Tällä kaikella halusin vain sanoa, että mielestäni todella moni ihminen painosta riippumatta elää täydellisessä itsepetoksessa oman ja toisten syömisen suhteen. Niin se vaan on, että muutamia harvinaisia poikkeuksia lukuun ottamatta me ylipainoiset ykskertaisesti syömme liikaa ja siksi olemme paksuja. Samoin moni hoikka on hoikka, koska syö määrällisesti vähän ja/tai vähäkalorista ruokaa. Juomat on sitten vielä ihan oma juttunsa...
[/quote]
Aivan! Usea ylipainoinen kaverini ottaa buffetissa vielä lisää ruokaa, yksi lautasellinen, jota en itse jaksa edes kokonaan, ei riitä. Leipää syövät monta palaa, jälkiruuasta ei voi kieltäytyä. Työpäivän aikana syövät salaa karkkia...
Jos mä syön kunnnon aamiaisen pekoneineen, voin skipata lounaan kokonaan.
Eilen
Aamupala: Lautasellinen kaurapuuroa voisilmällä ja rasvattomalla maidolla. Puolikas kauratyyny jossa Beceliä, juustosiivu ja paprikaa. Teetä.
Lounas: Salaatti jossa ruukkusalaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, mozzarellaa, sipulia, suolapähkinöitä, viinirypäleitä ja jotain kevytkastiketta. Kaksi palaa hapankorppua ilman mitään päällisiä.
Välipala: Noin 10 viinirypälettä ja pieni pala juustokakkua. Tästä vähän myöhemmin pikkupurkillinen bulgarianjogurttia ja 2 dl mustikoita.
Päivällinen/iltapala yhdistettynä: Napostelulautanen jossa salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, sipulia, viinirypäleitä ja kalkkunaleikettä noin viisi siivua. Puolikas kauratyyny jossa Beceliä, maksamakkaraa ja kurkkua. Lasillinen rasvatonta maitoa (1,5 dl)
Välipalan ja päivällisen välissä salitreeni noin 45 min.
171/72
Aamulla klo 6.00 aikaan: Puuroa johon sekoitan raejuustoa, soijalesitiiniä ja mehukeittoa tai marjoja + lasi vettä
Aamulla 9.00 aikaan: Leipä/hedelmä/jugurtti/rahkaa
Lounasaikaan 11.00: Tavallista ruokaa, esim. perunaa + kalaa/kanaa/lihaa ja salaattia. Lisäksi leipä jo kovasti nälättää. Juomaksi vettä. Joskus joku pieni jälkiruoka.
Päivällä 14.00 aikaan: Kuppi kahvia, yleensä ei muuta. Joskus jos nälkä tähän aikaan, syön esim. rahkaa ja marjoja/leivän/proteiinipatukan.
Iltapäivällä 17.00-18.00 aikaan: Tavallista ruokaa taas, tai sitten joku salaatti. Jos en jaksa ruokaa tehdä, syön jotain muuta, esim. jugurttia tai rahkaa, pari leipää ja juon vettä.
Illalla klo 20.00 aikaan: Joku pieni iltapala, esim hapankorppua/mysliä(ei sitä sokerirasvamössömysliä)/rahkaa
Tämä siis normaalina päivänä. Joskus jollain aterialla syön jotain herkkua :)
178/58
-Näkkileipä päällä juusto ja kinkku siivu sekä keitetty kananmuna.
-Lounaaksi pari persikkaa ja porkkana.
-Illalla kananrintafile (grillattu) sekä puoli lautasellista keitettyyjä kasviksia kreikkalaisen jugurtin kanssa.
Päivänmittaan join kahvia kevytmaidon kanssa ja n.3 hedelmäkarkkia.
Syön aina saman aamupalan ja lounaan sekä illalla terveellisesti (liha/kana/kala + salaattia/kasviksia) Usen myös napostelen pari karkkia päivisin (pussillinen kestää pari viikkoa).
[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 10:18"]
178/58
-Näkkileipä päällä juusto ja kinkku siivu sekä keitetty kananmuna.
-Lounaaksi pari persikkaa ja porkkana.
-Illalla kananrintafile (grillattu) sekä puoli lautasellista keitettyyjä kasviksia kreikkalaisen jugurtin kanssa.
Päivänmittaan join kahvia kevytmaidon kanssa ja n.3 hedelmäkarkkia.
Syön aina saman aamupalan ja lounaan sekä illalla terveellisesti (liha/kana/kala + salaattia/kasviksia) Usen myös napostelen pari karkkia päivisin (pussillinen kestää pari viikkoa).
[/quote]
Aloittaja taisi kysyä miten normaalipainoiset syövät :) Mielestäni 178cm/58kgkg ei ole normaalipainoinen, vaan kauhian laiha. Sinä syöt mielestäni liian vähän päivän aikana.
Ei siis ole tarkoitus haukkua, mutta kai tämäkin kommentti niin käännetään...
09:00 35g kaurapuuro hiutaleita (veteen ja maitoon tehty puuro) ja 100g mansikoita
12:00 110g kananfilee, 56g peruna (1kpl) + 200g tomaattia ja kurkkua
15:00 2dl jogurtti ja keitetty kananmuna
16:30 120g jauhelihakastike ja n.60g peruna + 200g tomaattia ja kurkkua
20:00 100g raejuustoa, 100g maustamton jogurttia, 80g banaania, 100g mansikkaa + 30g jälkiuuni ruispala ja 60g keittokinkkua
Total kalorit noin 1400kcal
Päivän aikana pari kupia kahvia, pari litraa vettä. Lisäksi tunnin salitreenit päälle.
Paino 54,5kg pituus 163cm BMI 20.
Peruskulutus on noin 1500 ja treenistä tulee lisäksi +400kcal (=1900kcal), joten muutaman sataa kaloria jää miinukselle tänään (kompensoi eilisiä juhlissa syötyjä herkkuja..). Oikeanlaisia ruokia kun valitsee päivän menuulle, niin saa syödä vatsansa monta kertaa täyteen ja kuitenkaan ei tule syötyä hirveää määrää ekstrakaloreita - paino pysyy hyvin hallinnassa nälkää kärsimättä :)
Aamupala: lasi mehukeittoa arkisin (viikonloppusin rahkaa ja marjoja) ja kahvia
Lounas: Lihaa (yleensä kanaa) ja kasviksia
Välipala: Rahkaa ja marjoja/raejuustoa ja hedelmiä
Päivällinen: Lihaa, kasviksia ja pieni määrä perunoita/riisiä/pastaa
Iltapala: Ruisleipää
Treenikausina lisään hiilareita myös lounaalle.
Tässä hyvin nähtävissä, että läskinä en syö tuollaisia määriä ruokaa. Moni teistä ei pysyisi mun ruokavaliolla hengissä.
Aamu: 2 paistettua munaa,tomaattia
Lounas: ribsiä,kurkkua,tomaattia,mansikoita,kermavaahtoa
Illalla: luulientä sulatejuustolla ja smetanalla, kahvi kookosöljyllä ja kermalla