Kertokaa normaalipainoiset mitä syötte normaalipäivänä?
Eli jos mitään juhlapäiviä tms. ei oteta huomioon, millainen on keskivertopäivän ruokasaldo?
Kommentit (55)
10: karjalanpiirakka margariinilla ja 17%juustolla, vettä
12-14: 30g tummaa suklaata
16: 1,5dl kikherne-kasviscouscousia, lasi rasvatonta maitoa
17: pieni kourallinen auringonkukansiemeniä, pari salmiakkia
eilen (fyysisesti raskas työpäivä):
6.30: kaksi karjalanpiirakkaa marg. ja juustolla, maitoa
10: jugurtti + pala pullapitkoa
12.30: pala ruisleipää juustolla
15: karjalanpiirakka
19: kaksi ruisleipää juustolla ja kasviksilla, pirtelöä, kourallinen karkkia
22: mango, riisikakku, muroja maidolla
7:30 leipa kinkulla tai juustolla ja maustamaton jugurtti seka tee
12:00 Tyopaikkalounas: keitto, salaatti tai normi ruoka
18:00 Kotilounas (kalaa/lihaa/kanaa + riisia/perunaa/pastaa + salaattia ja vihanneksia)
21:00 Iltapala: leipaa ja teeta tai 'herkkuja' (suklaata, pullaa, jatskia)
Ja painoindeksi on pysynyt samana koko aikuisian. Ikaa on nyt 42.
normipäivä on jotain tyylin:
- aamupala: pari palaa leipää päällä juusto, kinkku ja tomaatti, kahvia ja jugurttia
- lounas: kanawokkia
- välipala: rahkaa ja ananasta
- päivällinen: kunnon pihvi ja lohkoperunat, nam :)
- iltapala: muutama siivu leipää, päällä jälleen juusto, kinkku ja kasviksia, jäätelöä
- syön myös usein irtokarkkeja, leivoksista en niinkään välitä. Ja olen 170cm, 53 kg eli mikä se BMI nyt sitten onkaan...
mutta toisaalta myös imetän ja liikun :)
aamupalaksi joskus pelkkä jugurtti tai leipä, joskus esim. leipää ja mysliä/puuroa
lounaaksi salaattia jos ehdin syömään..
päivälliseksi lihaa, perunaa, kasviksia, salaattia. myös jälkkäriä täytyy saada AINA, esim suklaata tai jätskiä ja mansikoita
iltapalaksi leipää tai jugurttia, saatan tehdä myös jonkun valmispastan/nuudeleita tms kun iltaisin iskee aina kova energiavaje:)
syön aika paljon suklaata ja senpä takia raskauskiloja on vielä jäljellä..BMI:n mukaan oon kuitenkin normaalipainoinen.
En katso kelloa, en tahtaa 5 ateriaan paivassa.
Esim. tanaan
Aamupala: Itse tehtya kana-sinihomejuusto-ananas pizzaa n. 10cm x 10cm pala, lasi cokista
Lounas: Patka patonkia, jota dippasin itsetehtyyn tomaattikastikkeeseen ja munakoisosalaattia, cokista
Illalla tulee varmaan syotya melonia, persikkaa, ehka juustoa, oliiveja ja leipaa. Saatan hotkasta suklaapatukankin. Lisaksi juon vetta paivan aikana. En juo mehua, kahvia enka teeta.
BMI 21
Joskus on paivia, etten muista syoda kuin vasta illalla. Joskus on paivia, etta syon tunnin valein. Ja valilla taas syon aamupalan ja lounaan, mutta en mitaan illalla. Herkuttelen tosi paljon. Valilla taas himoitsen yliterveellista ruokaa! Kaiken kaikkiaan syon ja juon mita tekee mieli, en kuitenkaan alyttomia maaria kerrallaan.
Aamulla leipää tuoremehua ja kahvia. Lounaalla normaali ruoka-annos. Iltapäivällä jotain hyvää, vaikka pullaa ja kahvia. Illalla tavallista ruokaa. Ehkä pientä herkkua vielä telkkaria katsoessa.
TÄnään olen syönyt:
Aamiainen: Leipää, meetwurstia, kurkkua, kahvi
Lounas: Juustokeittoa, ananasrahkaa, tomaatteja
Välipala: Limsaa (ei light), kahvia, suklaaleivos
Päivällinen: Broileria, riisiä, salaattia
Tässä välillä olen syönyt salmiakkeja
Iltapalaksi otan leipää, jukurttia ja porkkanoita
Juomina pitkin päivää vettä, vichyä, omenatuoremehua
Yleensä arkiruokani on pitkälti samanlainen, tosin leivosta en syö joka päivä. Viikonloppuisin usein on pihvejä ja perunoita, nyt kesällä ne tehdään grillaamalla.
mulla kertyy kaikki mitä syön ylimääräistä vaikka kävelen koiran kanssa reippaan lenkin kolme kertaa puol tuntia-45 min päivässä joka päivä. Jos yritän laihduttaa, joudun oikeesti syömään pelkkiä vihanneksia ja hedelmiä että lähtis edes kilo viikossa. Sit taas ystäväni syö ihan mitä haluaa ja paino on pysynyt sámana kymmenen vuotta.
170/58
aamupala 05:00 edellisen päivän kaurapuuro jämät (puhutaan varmaa alle desin annoksesta) johon heitän vähän pari lusikallista rahkaa,mustikoita ja raejuustoa. Vitamiiniporetabletti ja omega 3 tabletti
aamupala 2 08:15 : kaksi ruisleipää,kinkku kananmuna,tomaattia,kurkkua,salaattia,kahvi
välipala 10:00 : paloittelin omenan ja napsin siitä sitten ennen lounasta
lounas 12:00 : vihanneshörsseli joka sisälsi: paprikaa,herkkusientä,tomaattia,kurkkua,ananasta,sipulia,katkarapua,tonnikalaa ja sit heitin siihe vielä jämä kanat. vähän barbeque kastiketta ja hieman ketsuppia
välipala : 14:30 banaanipannari (1 valkuainen, puolikas banaani ja vähä proteiinijauhetta)
Päikkärit
välipala 2 16:15 : rahkanjämät,mustikoita,mustikkakeittoa ja vähä fitnessmuroja.
tämän jälkeen lähdin tunnin spinningiin jonka jälkeen menin vielä uimastadikalle uimaan puoleksi tunniksi. Spinningin ja uinnin välillä join proteiinijuoman
päivällinen 20:00 : kvinoa,porsaanleike ja salaattia jossa oli kurkkua,tomaattia,katkarapua,lohta ja raejuustoa.
iltapala 22:00 : ruisleipä benecolilla,2 kalkkunaleikkeellä,parikaa ja suolakurkkua. Välipalan rahkanjämät ja salaattimix pähkinöitä ja mustikkakeittoa hieman sekaan
Olen 168cm ja 64kg ja paino ei ole tästä noussut yli viiteen vuoteen, vaikka syön aivan mitä huvittaa :) Viikossa normiruokien lisäksi saattaa helposti mennä pari pulloa viiniä, pussillinen sipsejä, pari suklaapatukkaa ja yhtenä päivänä viikossa myös kebab/pizza tms. pikaruoka-annos. Työni on fyysisesti kohtuullisen kuormittavaa ja työpäivän aikana askelia tulee helposti 5000-10000, mutta muuten vapaa-ajan liikunta on suhteellisen epäsäännöllistä ja useimmiten vähäistä. Laihtuisin varmaan helposti takaisin lukioaikaisiin mittoihin (54-56kg) mikäli jättäisin kaikki "ylimääräiset" pois ja alkaisin kuntoilla säännöllisemmin...
Heippa! Minä 174cm ja painoa 62kg.
9.00 croissant ja maitokahvi
13.30 lounas pasta.( kotona tehty) tänään kirsikkatomaatti/tonnikala spagetti. En ikinä käytä kermaa pastassa!
20.00 illallinen. Tänään jauhenliha pihvejä ja salaatti.
Minä pysyn hoikkana, koska en puputa mitään väliPaloja. Syön isot annokset ruoka-aikana.
Olen opiskelija, joten mitään gourmet-ruokia en syö
.
Aamu: kaurapuuroa, ruisleipää (margariinia, vähärasvaista sulatejuustoa).
Lämmin ruoka: opiskelijaravintolassa tai sitten itse teen perusruokaa, mm. risottoja, kanakastiketta riisillä jne. ja salaattia.
Välipalana ja iltapalana: ruisleipää lisukkeilla, pikkuporkkanoita, maitorahkaa tai sen sellaista.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 20:27"]
Olen opiskelija, joten mitään gourmet-ruokia en syö
.
Aamu: kaurapuuroa, ruisleipää (margariinia, vähärasvaista sulatejuustoa).
Lämmin ruoka: opiskelijaravintolassa tai sitten itse teen perusruokaa, mm. risottoja, kanakastiketta riisillä jne. ja salaattia.
Välipalana ja iltapalana: ruisleipää lisukkeilla, pikkuporkkanoita, maitorahkaa tai sen sellaista.
[/quote]
Ja mittani ovat siis 172 cm. ja 58 kg.
Syön aamiaiseksi rahkaa ja mysliä tai 2 kpl ruisleipää. Lounaaksi sitä mitä työpaikan ruokalassa on tarjolla, paljon salattia aina.
Töistä tullessa 2 kpl ruisleipää, päällä kinkkua. Iltapalaksi rahkaa tai ruisleipää.
Tämä on tavallisimmista tavallisin päivä. Välillä repeän ja saatan syödä koko pussillisen karkkia tai 5 pullaa tai mitä ikinä. Niin paljon, että tulee huono olo. Seuraavaan repeämiseen meneekin useampi päivä.
En pysy kivannäköisenä normaalipainoisena ellen tarkkaile mitä suuhuni laitan.
vettä, 6 kuppia kahvia, 5 kalapuikkoa, pari ruisleipää
Huom! Lämmitetty ruoka-aines ei lisää siihen kaloreita eli turha mainita lämmin ruoka tai kylmä ruoka tai välipala tai salaatti. Kylmä perunasalaatti tai sämpylä makkaralla tai pihvillä on yhtä kaloririkas kuin kuumennettunatin.
Ongelmana näiden ruokalistojen arvioimisessa on, että tosi harva on kertonut annoskokojaan. Lisäksi moni kertoo syövänsä aamupalaksi "pari paahtoleipää/ruisleipää", varmaan syötte siinä päälläkin jotain?
Olen itse tällä hetkellä n. 10 kg ylipainoinen, 8 kg olen saanut hitaasti jo pudotettua, mutta nyt olen raskaana, joten painonpudotus saa jäädä tulevaisuuteen. Minulla on lähipiirissä useitakin hoikkia/ normaalipainoisia ihmisiä, jotka aina "kehuskelevat" syövänsä "ihan hirveästi" tai jos eivät määrällisesti paljon, niin ainakin herkkuja jatkuvasti. No, sitten kun esim. yhteisellä mökkireissulla tai työmatkalla seuraa ihmisten syömistä, niin huomaa täysin selvästi, miksi toisilla on ylipainoa ja toisilla ei. Esim. Ruotsin risteilyllä kaikki seurueen ylipainoiset ottivat ala cartessa buffet-vaihtoehdon, kun taas hoikat tilasivat/söivät vain yhden annoksen listalta. Hotelliaamiaisella hoikat ottivat maltillisen annoksen jugurttia myslillä/hedelmillä ja yhden munan, eivät kasaa pekonia, munakasta ja paria sämpylää lisukkeineen (siis hedelmien, puuron ym. järkevän lisäksi, kuten eräät ;)). Mökillä grillatessa hoikka syö 1 makkaran, minä vähintään 2, intialaisessa ravintolassa lounaalla huomasin, että vain meillä ylipainoisilla oli lautaset tyhjinä. Hoikat kollegat jättivät 1/3 riisistä syömättä samoin kuin osan naan-leivästään.
Tällä kaikella halusin vain sanoa, että mielestäni todella moni ihminen painosta riippumatta elää täydellisessä itsepetoksessa oman ja toisten syömisen suhteen. Niin se vaan on, että muutamia harvinaisia poikkeuksia lukuun ottamatta me ylipainoiset ykskertaisesti syömme liikaa ja siksi olemme paksuja. Samoin moni hoikka on hoikka, koska syö määrällisesti vähän ja/tai vähäkalorista ruokaa. Juomat on sitten vielä ihan oma juttunsa...
Mulla bmi 19.5. Lihon kyllä geenieni puolesta melko helposti enkä harrasta liikuntaa kuin 1-3 krt viikossa, yleensä juoksulenkkeillen. Uskonkin, että ruokavalio on merkittävin tekijä, että pysyn normaalipainoisena. Melko pitkälle pääsee kun syö kunnon aamupalan, lounaan, välipalan ja päivällisen. Ei tule naposteltua ylimääräistä kun ei pääse nälkä yllättämään aterioiden välissä.
Yksi tekijä mikä auttaa mua pysymään normaalipainoisena on se, etten piittaa juurikaan makeista herkuista. Karkkia en syö lähes koskaan ja todella harvoin leivoksia tai jätskiä tms. Monet tuttavistani saattavat syödä karkkia lähes joka päivä ihan huomaamattaan. Tai töissä ottavat sen pullan aina kahvin kanssa...
En mäkään siis mikään terveysintoilija ole (tänäänkin tuli syötyä päivälliseksi juustoateria!) ja esim sipsit ja pizzat sun muut suolaiset on mun herkkuja. Niitä vaan ei tule syötyä joka päivä, vaan ehkä kerran viikossa. Ruoka ja kokkaus on suuri intohimo mulle ja niistä saa ja pitääkin nauttia! En oikeen jaksa uskoa maitorahkojen yms vetelyyn vaan liputan maistuvan, kunnon kotiruoan puolesta!:)
Tässä minulle tyypilliset syömiset.
Aamupala: lähes aina kahden munan munakas, maitokahvi
Välipala: kahvia, tummaa suklaata/leipäjuustoa
Päivällinen: paistettua kalaa/lihaa, salaattia, keitettyä kukkakaalta/parsakaalta (tai gratiinia)
Iltapala: salaattia (tonnikalaa ja fetaa)/samaa kuin päivälliseksi
-klo 10 2 palaa viljatyttö leipää, päällä 1kpl juustosiivu ja 1kpl kinkkusiivu sekä runsaasti kurkkusiivuja. 2 mukia maitokahvia. Tämä on mun vapaapäivän normi aamupala.
-klo 14 pieni kippo raparperikeittoa ja lasi maitoa
-klo 16.30 pääruoka: pari pottua ja karjalanpaistia, minitomaatteja
-klo 17 pari kuppia kahvia, pullasiivu ja pipari
-illalla todennäköisesti lautasellinen tattarihiutaleita rasvattoman maidon kanssa ja yömyssyksi myöhemmin tod.näköisesti pieni tölkki kuivaa siideriä.
Mulla tulee normaalisti iltaisin varmasti puolet päivän energiamäärästä syötyä. Eli mulle ihan tavallinen iltapala on esim. 1/4 - 1/2 pizzaa, siideri ja pari riviä suklaata.
Haluaisin pudottaa painostani 5kg, jotta olisin tyytyväinen itseeni.
Tämän hetken mitat 164cm ja 59kg