Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Karppaatko? Miksi, miksi et?

Vierailija
13.07.2011 |

Ap kyllä, koska se on ainoa keino olla hoikka (bmi alle 20) ILMAN nälkää ja turvotuksia (kun jätin maitotuotteetkin pois, tilalle kookosta ja soijaa) ja jopa säännöllistä hikiliikuntaa. Olo on muutenkin kaikin puolin terveempi (niska-hartiajumi lievittynyt, migreenikohtaukset loppuneet jne.) ja

Suosittelen!

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "tavis"terveellisellä ruokavaliolla jaksan urheilla. Järkyttävä tuossa sun aloituksessa tuo "jopa ilman säännöllistä hikiliikuntaa". Mitä hienoa on olle hoikka ilman lihaksia? Ei se karppaus hyvinvoivaa lihaksistoa tuo. Ja ne taas tukevat sitä "ruotoa". Ala nyt hyvä ihminen vaan harrastamaan sitä säännöllistä hikoilua. Se tosin vaatii silloin kun on tehokasta myös niitä polttoaineita eli myös hiilareita. Mutta ken tietää, ehkä pikkuhiljaa aloittamalla onnistuu karpatessakin. Itse en voisi kuvitellakaan juoksevani 10 km ilman hiilareita koko päivänä..

Mutta virallisterveellisessäkin ruokavaliossa suositaan hyviä hiilareita, kenellekään EI tarvitse kuulua jokapäiväiseen ruokavalioon vaaleat prosessoidut viljat. Lisäksi painonhallinnassa pitää muistaa että se hiilarien osuus aterialla lautaselta korkeintaan se neljäsosa. Ja puolet kasviksia/vihanneksia!

Vierailija
22/44 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei syö enää juustoja, koska ne jumittivat painoa. Ei siinä tarvitse syödä yhtään mitään yksittäistä ruoka-ainetta. Mutta jos bmi on 19, miksi muuttaakaan mitään. Enka tosiaan väitä, että karppaus kaikille sopisi, mutta onneksi itselelni sopii!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppaamiseen liittyvä ruokavalio ei ole minua varten. Ystäväni karppaa ja olen ollut aika järkyttynyt niistä ruoista mitä hän syö: kermaa, voita yms ihan hirväesti kaikissa ruoissa. Ruokien kalorimäärät jotain 800 per annos, kun itse syön ehkä noin 300-400 kalorin annoksia.

Mutta silti hän voi hyvin ja todennäköisesti rasva-arvot ovat täysin kohdillaan. Moni karppaaja on kokemuksesta sen huomannut ja tutkijatkin on alkaneet kiinnostumaan. Sitäpaitsi hävyttömän alhainen kolestrolisuositus on lääketeollisuuden keksintöä... Kolestroli kun suojaa aivoja mm. alzheimerin vaaroilta.

Juu annoksissa saattaa olla 800 kaloria, mutta jos syö vain 3 krt päivässä, siitä tulee 2400 kaloria päivässä. ihan normaali aikuisen, liikkuvan ihmisen kulutus. Karppiruokavalio kun tuppaa myös kiihdyttämään aineenvaihduntaa ja rasvanpolttoa ihan eri tavalla kuin kevyt hiilaripaska. Joten todennäköisesti kaverisi kulutuskin on ihan toisissa sfääreissä.

Karppaan, koska haluan pitää "sukurasituksen" (ts. nykyisen virallisterveellisen ruokavalion aiheuttaman) 2-diabeteksen loitolla. En viiti kuormittaa elimistöäni jatkuvalla hiilihydraatin (sokerin) kuormituksella ja saada insuliinintuotantoani sekaisin. Toivon toki myös laihtuvani samalla.

Vierailija
24/44 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hikiliikunta (juoksu, spinning yms. aerobinen) ei kasvata lihaksia. Sellainen taas ei suurina määrinä sovi mulle, eikä tässä elämäntilanteessa olis aikaakaan. Harrastan pilatesta kotona kun huvittaa ja joka päivä huvittaa vähän. Meillä ei ole autoa, joten kauppakassien raahaaminen lihasvoimalla on riittävä hikiliikunta mulle ;) Ja toki muutenkin tulee päivittäin liikuttua lapsenkin kanssa. varsinainen treeni on eri juttu, siihen mulla ei olis itsekuria, kun ei ole kiinnostustakaan.

ap

Vierailija
25/44 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "tavis"terveellisellä ruokavaliolla jaksan urheilla. Järkyttävä tuossa sun aloituksessa tuo "jopa ilman säännöllistä hikiliikuntaa". Mitä hienoa on olle hoikka ilman lihaksia? Ei se karppaus hyvinvoivaa lihaksistoa tuo. Ja ne taas tukevat sitä "ruotoa". Ala nyt hyvä ihminen vaan harrastamaan sitä säännöllistä hikoilua. Se tosin vaatii silloin kun on tehokasta myös niitä polttoaineita eli myös hiilareita. Mutta ken tietää, ehkä pikkuhiljaa aloittamalla onnistuu karpatessakin. Itse en voisi kuvitellakaan juoksevani 10 km ilman hiilareita koko päivänä..

Karppaus nimen omaan auttaa hyvinvoivan lihaksiston rakennuksessa. Ilman muuta voimaharjoitteluakin tarvitaan. =)

Olen koko ikäni ollut jollain tapaa "tukossa", en esim. hikoillut saunassa yhtään ja olo oli kauhea. Samoin lenkille lähtö oli helvettiä ja monta kertaa laahustin itkien takasin. Koululiikunnassa en jaksanut mitään ja inhosisn sitä, päälle vielä opettajan huudot...

Kappas kun jätin ylimääräiset hiilarit pois niin kuukaudessa aineenvaihdunta normalisoitui. Nykyään nautin saunasta, jaksan lenkkeillä ja muutenkin olo on ihan jotai muuta kuin se ähky, turvotus ja ahdistus mitä ennen.

Vierailija
26/44 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hikiliikunta (juoksu, spinning yms. aerobinen) ei kasvata lihaksia. Sellainen taas ei suurina määrinä sovi mulle, eikä tässä elämäntilanteessa olis aikaakaan. Harrastan pilatesta kotona kun huvittaa ja joka päivä huvittaa vähän. Meillä ei ole autoa, joten kauppakassien raahaaminen lihasvoimalla on riittävä hikiliikunta mulle ;) Ja toki muutenkin tulee päivittäin liikuttua lapsenkin kanssa. varsinainen treeni on eri juttu, siihen mulla ei olis itsekuria, kun ei ole kiinnostustakaan.

ap

mutta kyllä ne lihakset joutuvat hikiliikunnassakin toimintaan ja tuo siis kestävyyttä ja myös lihastakin. Ei tokikaan tee bodaria. Ei nyt aleta väitellä onko liikunta terveellistä, eiköhän kaikki tiedä että on. Ja kaikille ei riitä kauppakassien kantelu. Sulle ehkä tärkeintä on se ulkonäkö, että BMI on tarpeeksi alhaalla jne. Mutta mulle on tärkeää muukin, selkävaivat pysyvät kurissa ja saan energiaa töihin ja vapaa-aikaankin. Liikunta tuo tutkitusti myös niitä hyvänolon hormoneja.

Lisäksi uskokaa tai älkää mutta kaikille ei tuo karppaaminen sovi. Olen toki onnellinen heidän puolestaan jotka siitä ovat löytäneet oman juttunsa mutta miksi sitä pitää väkisin kaupata sellaisille joille se ei sovi?

Kaikista kamalinta on kun tyypin1 diabeetikoille kaupataan karppaamista siten, että pääset kokonaan lääkkeistä ja parannut kun alat karpata. Joopa joo. Diabeetikoille suositeltu ruokavalio on sellainen, joka pitää sokeria tasaisena pitkään MIKÄLI sitä toteuttaa oikein. Eikä ykköstyypin diabetesta voi parantaa karppaamalla, päin vastoin se voi olla todella vaarallista. Hyväkarppaaminen onnistuu, mutta kokonaan ilman/alle 40 g HH/päivässä vaatii todella suuren työn ja testailun, joka tulee kyllä vaarallisemmaksi kuin ns. hyödyt.

Vierailija
27/44 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta karppaajapalsta oli tosi kummallinen. Ihmiset tuntuivat lahkolaisilta ja olivat todella vihaisia.

Pyrki pelottamaan, että muutun samanlaiseksi:D

Laihdutin karppaamalla ehkä kuutisen kiloa ja nyt olen jatkanut sitten syömällä kaikkea, mutta vähemmän ja laihtunut edelleen n.6 kiloa. Vielä pari kiloa tavoitteeseen.

Mutta onhan tuo Karppaaminen muoti-ilmiö nyt, kun Karppaajan keittokirja ja Karppaus yhdessäkin kirjakaupassa olivat myydyimpien joukossa.

Vierailija
28/44 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppaus nimen omaan auttaa hyvinvoivan lihaksiston rakennuksessa. Ilman muuta voimaharjoitteluakin tarvitaan. =)

Olen koko ikäni ollut jollain tapaa "tukossa", en esim. hikoillut saunassa yhtään ja olo oli kauhea. Samoin lenkille lähtö oli helvettiä ja monta kertaa laahustin itkien takasin. Koululiikunnassa en jaksanut mitään ja inhosisn sitä, päälle vielä opettajan huudot...

Kappas kun jätin ylimääräiset hiilarit pois niin kuukaudessa aineenvaihdunta normalisoitui. Nykyään nautin saunasta, jaksan lenkkeillä ja muutenkin olo on ihan jotai muuta kuin se ähky, turvotus ja ahdistus mitä ennen.

ei niitä hiilareita tarvitse tavisruokavaliossa syödä niin paljoa että sitä voi kutsua "hiilarimätöksi". Oletteko kuulleet ns. kultaisesta keskitiestä? Niitä hiilareita, kuten muutakaan ruokaa ei tarvitse mättää itseensä vaan syödä sen mukaan mitä kuluttaa. Valita sellaiset ruoka-aineet, jotka eivät aiheuta turvotusta jos joku sellaista sulla aiheuttaa. Ei sitä leipää tarvitsekaan vettä puolta pakettia päivässä ellet todella kuluta niin paljon että muukin ruokamäärä on samoissa mitoissa.

Outoa ajatella että ellei karppaa, ei muuta teekään kuin syö pullaa, sipsejä, karkkia ja leipää eikä sitten muuta..tottakai sellaisen ruokavalion jälkeen laihtuukin kun alkaa karppaamaan.

Vierailija
29/44 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe siihen mitään syytä. Syön muutenkin melko proteiinipainotteisesti ja voin fyysisesti erinomaisesti. Lisäksi tykkään makeista hedelmistä ja karkistakin silloin tällöin. Rakastan ruispaloja :D Haluan syödä vapaasti kaikkea, kohtuudella tietysti. Ai että rakastan miehen leipomuksia :) Patonkia jne. En jaksa rajoittaa syömisiäni. Ruokavalioni on muutenkin terveellinen.

Vierailija
30/44 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppaaminen on erittäin epäekologinen ruokavalio.

Vierailija
31/44 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppaaminen on erittäin epäekologinen ruokavalio.

Vierailija
32/44 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoikka voi olla muutenkin, mielestäni kaikkea voi ja pitääkin syödä kunhan pysyy kohtuudessa.

Karppaus soveltuu niille joilla ei muuten ole isekuria vaan pitää turvautua keinotekoiseen rajoittamiseen

Vierailija
33/44 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kasvissyöjä ja vieläpä ekologinen sellainen...

Vierailija
34/44 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en näe tarvetta laihduttaa. Tai monen av-mamman mielestä lienen kuitenkin aika lihava (BMI 22-23) =D

Vierailija
35/44 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 x 400 kaloria ja pari 150-200 kalorin välipalaa. Enkä tunge itseeni hirvittävän raskasta ateriaa vain kolmesti päivässä. Ja kun ei ole terveysongelmia (kuten ystävälläni, siksi hän karppauksen aloittikin), niin en koe karppausta omakseni.

Karppaamiseen liittyvä ruokavalio ei ole minua varten. Ystäväni karppaa ja olen ollut aika järkyttynyt niistä ruoista mitä hän syö: kermaa, voita yms ihan hirväesti kaikissa ruoissa. Ruokien kalorimäärät jotain 800 per annos, kun itse syön ehkä noin 300-400 kalorin annoksia.

Mutta silti hän voi hyvin ja todennäköisesti rasva-arvot ovat täysin kohdillaan. Moni karppaaja on kokemuksesta sen huomannut ja tutkijatkin on alkaneet kiinnostumaan. Sitäpaitsi hävyttömän alhainen kolestrolisuositus on lääketeollisuuden keksintöä... Kolestroli kun suojaa aivoja mm. alzheimerin vaaroilta. Juu annoksissa saattaa olla 800 kaloria, mutta jos syö vain 3 krt päivässä, siitä tulee 2400 kaloria päivässä. ihan normaali aikuisen, liikkuvan ihmisen kulutus. Karppiruokavalio kun tuppaa myös kiihdyttämään aineenvaihduntaa ja rasvanpolttoa ihan eri tavalla kuin kevyt hiilaripaska. Joten todennäköisesti kaverisi kulutuskin on ihan toisissa sfääreissä. Karppaan, koska haluan pitää "sukurasituksen" (ts. nykyisen virallisterveellisen ruokavalion aiheuttaman) 2-diabeteksen loitolla. En viiti kuormittaa elimistöäni jatkuvalla hiilihydraatin (sokerin) kuormituksella ja saada insuliinintuotantoani sekaisin. Toivon toki myös laihtuvani samalla.

Vierailija
36/44 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tykkään pastasta ja leivästä mutta en rasvaisista ruuista, niistä tulee tukkoinen olo. Tähän (olen 35) mennessä ole pysynyt hoikkana kasvispainotteisella ruualla, lautasmallilla ja sillä että pidän annoskoot kohtuullisina.

Vierailija
37/44 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua rajoituksia syömisiini vaan syön kaikkea kohtuudella, eipä tule ongelmia kylässä tai reissussakaan.

Hyvä kunto on minulle tärkeää ja siitä pidän huolta liikunnalla. Liikkua taas ei jaksa/pysty, jos ruokavalio ei ole kunnossa. Maratonkuntoa en haikaile, mutta jo kotihommat (imurointi, nurmikon leikkaus, lumityöt) on paljon mukavampaa tehdä reippaasti, mutta hengästymättä. Hikilenkistä saan myös sellaista energiaa, jota en muualta saa.

Painon kanssa ei ole ollut koskaan muita ongelmia kuin sen pitäminen alarajan yläpuolella.

Vierailija
38/44 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suurin osa syömästäni suuresta kasvismäärästä on luomua, kananmunat luomua ja lihakin ainakin joskus, maitotuotteet korvaan pääasiassa soija- ja kookostuotteilla. Niin katson kyllä syöväni nykyisin ekologisemmin kuin ennen.

ap

Vierailija
39/44 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ns. hyväkarppi, eli poistanut ruokavaliosta sokerin minimiin, valkoisen viljan kokonaan pois jne.

Olen ollut nyt 2kk ja painoa lähtenyt 9kg. Vaikka nyt en enää haekaan varsinaisesti laihtumista (minulla oli 8kg ylipainoa), niin olo on tosi hyvä. Just kaikki turvotukset ja ilmavaivat on jääneet pois. Välillä särkee päätä, jos liikun enemmän ja silloin otan hedelmän, marjoja tmv.

Vierailija
40/44 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoikkana olen pysynyt koko ikäni (32 vuotta) ilman karppausta. BMI on aina ollut välillä 18-19. Erehdyin kokeilemaan karppausta, eikä kuntoilusta tullut mitään. Ilman hiilareita ei jaksa urheilua harrastaa.

Sitä paitsi karppiruolla tulee nälkä nopeasti! Jos teen karppiperiaatteiden mukaisen munakkaan niin nälkä on parin tunnin päästä, jos taas syön munakkaan kanssa pari ruisleipää ja jälkkäriksi vaikka banaaniin nälkä pysyy poissa pitkään.

Jos syön turkkilaista jogurttia, pähkinöitä, marjoja yms. karpeille sopivaa, olen pian taas jääkaapilla. Sen sijaan jos syön maitorahkaa, marjoja ja sitä ruisleipää/sokeritonta mysliä/tms. jaksan vaikka kuinka pitkään.

Hiilareita tulee syötyä ihan reilusti, vältän vain niitä huonoja hiilareita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi