G: Karppaatko? Miksi, miksi et?
Ap kyllä, koska se on ainoa keino olla hoikka (bmi alle 20) ILMAN nälkää ja turvotuksia (kun jätin maitotuotteetkin pois, tilalle kookosta ja soijaa) ja jopa säännöllistä hikiliikuntaa. Olo on muutenkin kaikin puolin terveempi (niska-hartiajumi lievittynyt, migreenikohtaukset loppuneet jne.) ja
Suosittelen!
Kommentit (44)
Pysyn hoikkana ja hyvässä kunnossa muutenkin. BMI noin 20.
joten mikä tekee vegaaniruokavaliosta niin ekologista kun käytätte niitä kaukaa tuotuja keinovalossa kypsennettyjä kasviksia, gm-soijaa jne...
vegaani en ole, mutta haluanpa silti kommentoida vähän. Soija joo, sitä viljellessä maata suorastaan ryöstöviljellään. Uskoisin, että jos joku erikseen sanoo olevansa ekologinen vegaani, hän tämän tiedostaa. Mutta miten gm liittyy epäekologisuuteen? Taas siellä uhoaa joku, joka ei geenitekniikasta tiedä hölkäsen pöläystä?? Useinhan gm avulla pystytään tuottamaan ekologisemmin.
Ja mainitsit otsikossa, että karppi syö lähiruokaa. Eikös karppaajatkin syö jonkun verran vihanneksia, kasviksia perunan/riisin/pastan tilalla (pahoitteluni jos erehdyn tässä)? Että niitäkö ei sitten tuoteta keinovalon avulla, toisin kuin vegaanin kasvikset?
Jos karppaukseksi mielletään se että välttelen tai syön rajoitetusti turhia hiilihydraattihöttöjä, (vaalea leipä, pulla, puuro, riisi, pasta, peruna, karkki, sokeri jne), inhoan eineksiä ja kevyttuotteita.
Toisaalta taas syön kyllä muutaman kerran viikossa sitä perunaa ja pastaa tai risottoa jos haluan. Ruisleipäpalan syön melkein joka aamu. En syö joka aterialla järjettömiä määriä lihaa ja rasvaa kuten idiootti-karpit tuppaavat tekemään. Syön melkein joka toinen päivä pelkkää kasvisruokaa ja otan proteiinit linsseistä, pavuista jne.
Olen aina ollut hoikka ja sopusuhtainen, nyt 55kg, 170cm.
Syy on sama kuin monella muullakin tähän ketjuun vastanneena: pitkäkestoinen aerobinen liikunta, jota harrastan vähintään kuusi tuntia viikossa. Parin tunnin pyörä- tai juoksulenkki ei yksinkertaisesti onnistu, jos elimistö ei ole saanut ennen treeniä riittävästi hiilareita.
Myös lihaskuntotreenistä palautumiseen tarvitaan hiilareita, protskujen lisäksi. Karppaus ei ole urheilijan ruokavalio!
Eikä pelkästään karppaamisella.
En laihduttaakseni, vaan siksi kun siitä tulee parempi olo. Halusin päästä eroon päiväunitarpeesta ja siitä pöhöttyneestä olosta, joka tuli päikkäreiltä herätessä. Ilmavaivat ja pallomaha, niistä halusin eroon ilman activiaa. Halusin eroon sokerikoukusta. Tämän kaiken sain, lisäksi painoa putosi 15kg ja liikunta alkoi kiinnostamaan. Ai niin ja tuo migreeni, poissa! Yhtään lääkettä en ole päänsärkyyn syönyt kahteen vuoteen, ennen lääkettä vaivaan meni vähintään kolmesti kuukaudessa.
kun mietin mitä suuhuni laitan.
En syö sokeria, en ole syönyt varmaankaan viimeisten 10 vuoden aikana kuin kourallisen. Ihmettelen mistä ne tilastot tulee, että ihmiset syövät vuodessa yli 5 kg sokeria.Leivän olen rajoittanut 2 palaan näkkäriä. Syön paljon kasviksia .
Makeanhimo on kadonnut tyystin. Kesällä olen syönyt kyllä jäätelön pari, niitä eskimopuikkoja.
Proteiinin saan possusta ja kanasta n. 3 kertaa viikossa ja niinä muinapäivinä saatan syödä kananmunaa taikka nakkia/makkaraa.
En tiedä onko tämä ihan karppaamista, mutta vatsa voi hyvin .
Se oli, että ihmist syövät irtokarkkeja jokaista suomalaista asukasta kohti 5 kg vuodessa ja nyt tulee jytky , sokeria kulutettiin viime vuonna 32,6 kiloa henkeä kohti.Ei se ole ihme, että kansakuntamme vain lihoo lihoo lihooo....
joten mikä tekee vegaaniruokavaliosta niin ekologista kun käytätte niitä kaukaa tuotuja keinovalossa kypsennettyjä kasviksia, gm-soijaa jne...
Karppi ei myöskään syö proteiinia enempää kuin "virallisterveellinenkään". Elukasta käytämme mahdollisimman tarkkaan kaiken syötävän, toisin kuin nykyinen pihvikulttuuri jossa otetaan talteen mauton rasvaton liha ja loput heitetään jätemyllyyn.
En koska vihaan fanaattisuutta asiassa kuin asiassa. En ole silti mikään hiilarienmässyttäjä kuten ihmiset usein lokeroidaan, joko karppi tai hiilarihirmu.
Syön täysjyväleipää ja -pastaa, kesällä uusia perunoita ja satunnaisesti ns. huonojakin hiilareita. Olen normaalipainoinen ja voin hyvin, en näe tarvetta karppaamiseen. Syön paljon kanaa, kalaa ja kasviksia enkä juurikaan välitä kakuista, pullista tms. Harrastan paljon liikuntaa ja ilman hiilareita kyllä virta loppuu.
En. Olen aina ollut hoikka tavallisellakin ruokavaliolla (BMI 19). Ruokavaliotani voisi kuvata sanoilla "aito & mahdollisimman luonnollinen", eli luomua yli 90%, mahdollisimman lisäaineetonta, ei pelätä rasvoja jne.
Olen kylläkin tullut "hiilaritietoiseksi" tässä viime vuosina. Vaikka söisi samalla tavalla kuin on aikoinaan syönyt, hiilareita saa nykyään helposti aikaisempaa enemmän huomaamattaan. Joka paikkaan kun tungetaan esimerkiksi glukoosisiirappeja halvaksi täytteeksi. Kaikki tuntuu maistuvan nykyään makealta, ihan kuin muita makuja ei olisikaan! Kotona tämä ei niinkään ole ongelma kun ei osta eineksiä ym, mutta jo työpaikkaruokalassa pitää olla tarkkana. Samoin päiväkotien ja koulujen ruuat ovat täynnä näitä glukoosisiirappeja sun muita halpoja tärkkelyksiä. Hiilaritiedostava olen sitenkin, että valkoista höttövehnäpullaa/leipää ei juuri syödä ja perunaa ym vähemmän kuin ennen. Sen tilalle esim kasvislisukkeitä.
Ei ihme, että kansa lihoo kun verensokeri hyppii ylösalas ja ruoka ei sisällä kunnon rakennusaineita, jolloin tekee mieli syödä koko ajan..
Ei ole varaa syödä eri ruokia miehen kanssa. Ehkäpä aloitan uudestaan kun palkka alkaa juoksemaan.
veri, sokeri ja rasva-arvot. Oloni on hyvä. Lisäksi en voisi kuvitellakaan eläväni ilman leipää, perunaa, riisiä, pastaa, pullaa ym=)
syön ihan tavallista ruokaa (tosin protskupainotteista, koska treenaan paljon salilla) ja voin mainiosti, ei turvota tai muuta. Eikä painon kanssa ole ollut ongelmia koskaan.
Ja mun on pakko saada aamupalaleipä, puuroa ei voi harkitakaan näin kesäisin. Ja lisäks oon allerginen hyvin monelle vihannekselle, hedelmälle ja pähkinöille, joten helpompi mulle näin.
Mut ehkä kuitenkin puolikarppaan, sillä hiilarit on lähes aina "hyviä" (peruna, tumma pasta).
Väsyin kuitenkin siihen, että ruoka, sen hiilariarvot, mitä missäkin voi syödä, oma vartalo, sen tuntemukset, morkkis jos ei vaikka kylässä tai matkoilla voinut syödä vähähiilihydraattisesti, pyöri koko ajan mielessä.
Nykyään syön hyväkarpisti, valitsen mieluiten vähähiilarisen vaihtoehdon, kotona teen pääasiassa sellaista ruokaa. En kuitenkaan enää jaksa välittää, vaikka joskus menisi uusia perunoita, kermaista pastaa, muurinpohjalettuja mökillä. Syön mitä kulloinkin on tarjolla, mutta jos itse tarjoilen tai valitsen ruokaa, niin kyllä se mahdollisimman vähähiilarista on. Väsyin siihen vauhkoamiseen.
Voin hyvin näin ja painon kanssa mulla ei koskaan ole ollut ongelmia, korkeintaan liian alhaisen painon kanssa.
En laihduttaakseni, vaan siksi kun siitä tulee parempi olo.
Halusin päästä eroon päiväunitarpeesta ja siitä pöhöttyneestä olosta, joka tuli päikkäreiltä herätessä.
Ilmavaivat ja pallomaha, niistä halusin eroon ilman activiaa.
Halusin eroon sokerikoukusta.
Tämän kaiken sain, lisäksi painoa putosi 15kg ja liikunta alkoi kiinnostamaan. Ai niin ja tuo migreeni, poissa! Yhtään lääkettä en ole päänsärkyyn syönyt kahteen vuoteen, ennen lääkettä vaivaan meni vähintään kolmesti kuukaudessa.
Keho voi hyvin. Vatsa toimii ja poissa pöhötys ja turvotus. Niin paljon parempi olo itsellä.
Karppaamiseen liittyvä ruokavalio ei ole minua varten. Ystäväni karppaa ja olen ollut aika järkyttynyt niistä ruoista mitä hän syö: kermaa, voita yms ihan hirväesti kaikissa ruoissa. Ruokien kalorimäärät jotain 800 per annos, kun itse syön ehkä noin 300-400 kalorin annoksia.
Syön kyllä tosi vähän esim. perunaa ja riisiä, koska en pidä niistä ja pastaa vain silloin tällöin. Mutta leipää kyllä syön päivittäin. Ja mulla on lauantaisin karkkipäivä. Olen normalipainoinen, mutta ruokavalioon on pakko kiinnittää jatkuvasti huomioita. Koen kevyen ruokavalion hedelmineen ja salaatteineen olevan kuitenkin enemmän minua varten kuin raskaan karppaamisen.
Karppauksessa pitäisi syödä paljon juustoa mitä en voi sietää ja runsasrasvainen ruoka tekee minulle vatsanväänteitä.
olen hoikka ja voin hyvin. Enkä voisi kuvitellakaan luopuvani esim. Uusista perunoista ja sillistä.
varsinaisesti ei kyllä tarvitsisi laihduttaa, mutta turvotus on kyllä välillä aivan kamalaa. Mutta ei voi karpata koska rakastan leipää, pullaa ym.