Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketkä kutsuu Helsinkiä Hesaksi??

Vierailija
12.07.2011 |

Asun itse Pirkanmaalla ja itseäni ainakin nauratti kun ihan maalaiskaupungista kotoisin oleva tuttuni hehkutti, kun oli ollut perheineen Hesassa eilen.

Hän koki olevansa nyt hyvinkin sivistynyt ja erityismaininnan ansainnut =)

En viitsinyt mainita, että itse kävin ko. kaupungissa viime talvena viikottain, koulutuksessa.

Käyttääkö sitä nimitystä Helsinkiläiset itse?

Stadia varmaan ainakin paljasjalkaiset taitaa siellä itse käyttää.

Itselleni Helsinkin on Helsinki.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikkiin tms, niin meneekö silloin muka stadiin? Se stadi on käsittääkseni ihan se ydinkeskusta siinä, pienen pieni pläntti. Ei joku lähiö jossain 3 kilsan päässä keskustasta enää ole stadia.

Vierailija
22/69 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiesus mitä pätijöitä. Ei se kielen avulla selviä kuka on asunut missäkin ja kuka on syntyperäinen stadilainen tai hesalainen tai helsinkiläinen.. Hassuja. Kerran oli keskustelu jossain, että kuinka Töölöläinen taivuttaa sanan Töölö. Eli mennäänkö Töölöön vai Töölööseen, ja siitä piti sitten päätellä onko "alkuperäisväestöä" vai "heinähattu". Apua. Töölössä syntyneenä ei oikeasti pystynyt olla nauramatta ääneen.

Mitä väliä sillä on kuka sanoo Hesa!! :):):) Eräs kaverini sanoi menevänsä Tiksuun. Se tarkoittaa Tikkurilaa. Nyt sitten vaan pohtimaan, mitä tuosta kaverista voi päätellä??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli "Stadi" on aina oikein, silloin kun mennään lähiöstä keskustaan mennään aina Stadiin, ei ikinä "Hesaan"(hehheh, on paha moka). Jos lähdetään Turusta Hgin lähiöön, jopa Vantaalle tai Espooseen silloinkin mennään Stadiin.

Hesaan ei mennä (ei paha virhe jos lähtöpaikka kaukana) mut sielläkin voi asua, voi siis hyvin sanoa asuvansa Hesassa tai olevansa hesalainen.

Helsinkiä käytetään pääasiassa kirjakielessä.

Kaikki on siis oikein, mutta bönden huomaa siitä, että se käyttää oikeaa sanaa väärässä kohtaa, stadilaiset ei tästä kuitenkaan välitä. Oikeesti stadilaiset tykkää kun junantuomat puhuu sitä murretta mitä ossoo.

Vierailija
24/69 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesa on ihan ok, mysö syntyperäiset helsinkiläiset käyttävät sitä

Vierailija
25/69 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja moni tuttuni. Tästä vierestä ollaan, Vantaalta.

Vierailija
26/69 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksi on hienompaa olla paljasjalkainen ... pääkaupunkilainen kuin joku muu? Tunnen paljasjalkaisen kemiläisen. Mahtava tyyppi, selittää reippaasti kaikki kemiläisyyden aspektit. Itse olen toisen polven turkulainen. Enpä ole koskaan moittinut junantuomia, bussintuomia tai muitakaan ulkomaan eläviä siitä miten sanovat kotikaupunkini nimen. Huonosta murteen matkimisesta olen joskus jupissut, kun vääriä sanoja tungetaan väärään paikkaan. Esim. "kui" EI tarkoita KUINKA. Missään yhteydessä.

Rupeaa pelottamaan etää maamme pääkaupunkiin matkatessa minut kivittää joku epävarma hämäläinen jos lausun väärin "Sen jonka nimeä ei juntin tule mainita".

Vierailija
27/69 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummoni puhui Hesasta, samoin siellä paria vuotta aikaisemmin syntynyt ukki puhui Stadista (toinen oli Eirasta, toinen Sörkasta). Itsekin käytän molempia riippuen seurasta. Mikä ihmeen vääntö tästäkin täytyy käydä? Ehkä nämä junantuomat luulevat olevansa jotenkin enemmän helsinkiläisiä jos eivät käytä sanaa Hesa...? Ehkä heillä on enemmän ongelmia "stadilaisen identiteettinsä" kanssa kuin meillä syntyperäisillä? Täähän on meidän syntymäkoti toisin kuin heidän.

Vierailija
28/69 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin naurettava aloitus. Sulla tuntuu olevan kova tarve korostaa, että olet jotenkin hienompi?

Vierailija
29/69 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aina särähtää korvaan, kun joku käyttää nimeä Hesa. Täkäläisistä en ole kenekään kuullut käyttävän. Stadista puhuu jotkut.

Minä puhun Helsingistä, mutta ihmiset ovat stadilaisia.

Itse olen neljännen polven stadilainen.

30/69 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis ole paljasjalkainen stadilainen, vaan on asunut siellä lähes 40v.

Vierailija
31/69 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpikin on ok. t. paljasjalkainen helsinkiläinen

Vierailija
32/69 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsi-Suomesta olen. Sanon ja kirjoitan Hesa, koska on lyhyempi kuin Helsinki =D

Vierailija
33/69 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuulostaahan se hesa vähän hassulta kun kotona on aina sanottu Helsinki tai stadi. Tai siis särähtää korvaan nimenomaan jos joku helsinkiläinen sanoo hesa, ei niinkään jos joku muualta tuleva. Kai se on perinteisesti vähän sellainen "juntti"nimitys.

Vierailija
34/69 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä päättelet et koki olevansa sivistynyt? outo ajattelutapa,ehkä ei jaksanu sanoa helsinki vaan lyhensi hesa,stadi kuulostaa mun mielestä ainaki niin idiootilta etten käyttäis.

Vierailija
35/69 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut Hesaan 16-vuotiaana eli 18 vuotta sitten ja sanon joko Hesa tai Helsinki (en ainakaan stadi).

Vierailija
36/69 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein sanon Helsinkiä vain kaupungiksi (tyyliin "menen kaupunkiin"). Usein käytän puhekielessä muotoa Hesa. Hienosti puhuttaessa tietysti Helsinkin.

En tajua aloituksesi pointtia. Sen sijaan haluaisin muistuttaa, että helsinkiläiset kirjoitetaan ihan pienellä vaan, kuten tamperelaiset ja muut karjalaiset. Kaupunki isolla, asukas pienellä.

Sivistystä on niin monenlaista. Kiva kun pääsit koulutukseen :-)

Vierailija
37/69 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän joskus nimeä Hesa, mutta tiedän toki että se on junttia. Mua ei vaan kiinnosta ja Stadi kuulostaa omaan korvaani todella hölmöltä. Olen Tampereelta. Ja Tamperetta kutsun aina nimellä Tampere, en koskaan sano Manse. Se vasta typerä nimi onkin!

Vierailija
38/69 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

*kumartaa*

Kumma, että jaksat olla noin vaatimaton, ettet kertonut siitä tutullesi.

Helsinkiläinen kirjoitetaan muuten lauseen keskellä pienellä kirjaimella.

Vierailija
39/69 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä ainaista keskustelua siitä että millä nimellä maamme pääkaupunkia on sopivaa kutsua. Jos kutsut vahingossa väärällä nimellä olet joko "niin olevinasi" tai "juntti". Jos kutsut Helsinkiä "Hesaksi" olet heti juntti, toisaalta et saa myöskään käyttää sanaa "Stadi", ellet ole syntynyt Helsingissä, muuten yrität olla jotenkin parempi ihminen.

Mitä helvetin välii sillä on mitä nimeä kaupungista käyttää??? Onhan Tampereellakin monta lempinimeä, esim. Manse, Tampester jne.

Vierailija
40/69 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hesalaisten vanhempien muualla syntynyt, 10-vuotiaasta asti Hesassa asunut lapsi. Myös isäni, 4.polven hesalainen sanoo useammin Hesa kuin Stadi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi