Ketkä kutsuu Helsinkiä Hesaksi??
Asun itse Pirkanmaalla ja itseäni ainakin nauratti kun ihan maalaiskaupungista kotoisin oleva tuttuni hehkutti, kun oli ollut perheineen Hesassa eilen.
Hän koki olevansa nyt hyvinkin sivistynyt ja erityismaininnan ansainnut =)
En viitsinyt mainita, että itse kävin ko. kaupungissa viime talvena viikottain, koulutuksessa.
Käyttääkö sitä nimitystä Helsinkiläiset itse?
Stadia varmaan ainakin paljasjalkaiset taitaa siellä itse käyttää.
Itselleni Helsinkin on Helsinki.
Kommentit (69)
Ei siis ole paljasjalkainen stadilainen, vaan on asunut siellä lähes 40v.
KUULOSTAPA TUTULTA!!!
Minäkin olen kuullut tuon Hesa-sanan, niin perus helsinkiläisiltä kuin maalaisilta ja siltä väliltäkin. Yleensä nuo "tietävät" ja sanoista tarkat on niitä joiden äiti ja isä ovat savosta tai muualta muuttaneita. Ja siinä ei ole muuten mitään vikaa vaikka on esim. savosta kotoisin. Sehän se on Hesan rikkaus juuri, että on ihmisiä niin erilaisilla taustoilla. Kaikki monen polven helsinkiläiset jotka minä olen tavannut, ovat tosi mukavia avoimia ja suvaitsevaisia ihmisiä. Ne nokkaa nostavat ovat useimmiten espoolaisia :) toki espoossakin on ihan mukavaa porukkaa.
Hesaa käyttää maalta muuttaneet, maalla asuvat.
Olen muualta muuttanut (mutta en mistään landelta), ja sanon Hesa. Tiedän myös eräiden syntyjään helsinkiläisten sanovan Hesa. Väite että syntyperäiset käyttäisivät kaikki sanaa Stadi on täysin harhainen!! (Uusimmassa Kielikello-nimisessä lehdessä on muuten tästä aiheesta kommenttipuheenvuoro.)
Ap:n aloitus taisi olla vitsi?
Itse puhun Helsingistä ja mieheni puhuu Helsingistä tai Stadista. Lapset ovat syntyneet Helsingissä, mutta minä olen kotoisin Pohjois-Suomesta ja mies myös muualta. Minusta Hesa on jotenkin tyhmän kuuloinen sana, mutta en pidä junttina, jos sitä käyttää.
Hesaa eivät yleensä helsinkiläiset (huom. kirjoitetaan pienellä...) käytä. Stadia käyttävät enemmän nuoret. Mutta onko tuolla nyt lopulta niin väliä. t helsinkiläistynyt
Helsinkiläisissä vanhainkodeissa asuvat vanhukset, Helsingissä ikänsä asuneet ihmiset puhuvat useimmiten Hesasta. Hesa on alkuperäinen lempinimi, Stadi tuli vasta joskus 50-luvulla. Mutta tottahan toki jos ap oikein viikottain käy Helsingissä ja ystävä vain kerran kesässä, niin ystävä ei tiedä mistään mitään.
ja olen todellakin syntyperäinen helsinkiläinen, keskustassa lapsuuteni asunut. Pikkaisen pistää huvittamaan maalaisten riitely siitä, millä nimellä Helsinkiä saa kutsua :))
En ikinä sano "stadi". Minusta se kuullostaa oudolta. Olen toistakymmentä vuotta asunnut Hesassa ja nyt Kirkkonummella :D
Joskaan en tajua mikä siinä on ongelma, onhan kaupungeilla lempinimensä.
toinen käy lomalla ja sä aloitat keljuilun. Onhan se sustakin hienoo käydä viikottain Hesassa.
Olen kotoisin Espoosta ja kun tutustuin yhteen alkuperäiseen helsinkiläiskundiin, joka läksytti mua kovin sanoin siitä, että vain maalaisjuntit käyttää sanaa HESA. Että miten mä voin käyttää sitä sanaa. Sen jälkeen olen puhunut vain Helsinki, keskusta tai stadi. Opin kerrasta. Että vain juntit sanoo Hesa.
Stadilaiset sanoo Hesa, maalaiset sanoo Stadi jne. Ei siis ole mitenkään asuinpaikasta kiinni tämä asia.
Olen aina asunut Espoossa ja lapsesta asti käynyt paljon Hesassa, myöhemmin päivittäin koulutuksen takia. Aina olen käyttänyt sekä Hesaa että Helsinkiä.
Sinua siis nauratti kun koit olevasi enemmän kaupunkilainen ja tietoinen asioista kuin tuttusi, joka lyhensi kaupungin nimen?
itse en Hesaa käytä, Stadia tai Tsadia (kavereiden kanssa) tai sitten kaupunkia tai Helsinkiä, mutta ne sanokoot Hesaksi, jotka haluavat ja tiedoksi, täällä Stadi on ihan normaali nimitys toisin kuin Manse Tampereella, joka tuntuu lähinnä vitsiltä.
tässä ketjussa niin moni "syntyperäinen helsinkiläinen" sanoo itse tai kavereiden kutsuvansa Helsinkiä Hesaksi.
Minä olen 43-vuotias ja muutamaa ulkomaankeikkaa lukuunottamatta aina asunut Helsingissä. Koko elämäni mummoloita myöten on täällä.
Teen töitä nuorten kanssa, eli tunnen myös sitä kautta nuorempaa.
Enkä koskaan ole kuullut helsinkiläisen käyttävän sanaa Hesa. Kun joku sanoo "Hesa", niin automaattisesti katsahdan toisen kerran ja arvioin, mikä hänen murteensa on.
Jokerit on muuten myös Stadista. Tai Itä-Helsingistä.
Ja kutsun Helsinkiä Hesaksi. Mielestäni Stadi on "varattu" stadilaisille. :) Ainakin stadilaiset kuulee, että en ole sieltä kotoisin ja puolestani saavat kuullakin. Olkoonkin se jonkin verran junttia, ei mua haittaa. :)
aina asunut pk-seudulla