Ketkä kutsuu Helsinkiä Hesaksi??
Asun itse Pirkanmaalla ja itseäni ainakin nauratti kun ihan maalaiskaupungista kotoisin oleva tuttuni hehkutti, kun oli ollut perheineen Hesassa eilen.
Hän koki olevansa nyt hyvinkin sivistynyt ja erityismaininnan ansainnut =)
En viitsinyt mainita, että itse kävin ko. kaupungissa viime talvena viikottain, koulutuksessa.
Käyttääkö sitä nimitystä Helsinkiläiset itse?
Stadia varmaan ainakin paljasjalkaiset taitaa siellä itse käyttää.
Itselleni Helsinkin on Helsinki.
Kommentit (69)
käytän joko Hesaa tai stadia ja Helsinkiä vain virallisissa yhteyksissä.
t Hesassa syntynyt ja pois muuttanut.
maalaiset, siis täällä Espoossa asuvat voidaan sanoa Hesa ja hesalaiset, jos on jostakin negatiivisesta kyse. Shoppailemaan mennä "kaupunkiin", jos ollaan menossa Helsinkiin. Stadia en ole kuullut täällä kenenkään itseni ikäisen käyttävän.
Jokerit on hesasta,
IFK on Stadista.
Näin se vaan on.
"Junttitesti: Helsinki, Hesa vai Stadi?
25.06.2010
Joillakin kaupungeilla on lempinimiä, kuten Köpis, Stokis ja Nykki Kööpenhaminan, Tukholman ja New Yorkin sijaan. Mitä paljastat itsestäsi, jos puhut Helsingistä Hesana tai Stadina?
Moni uskoo, että syntyperäiset helsinkiläiset puhuvat Stadista. Kuitenkin alkuperäinen slangisana Helsinkiä kuvaamaan oli Hesa. Se saatiin lyhentämällä Helsinki-nimi ja lisäämällä siihen slangijohdin -sa. 1950-luvulle asti Hesa-nimen sanotaan olleen paljasjalkaisten helsinkiläisten kaupungistaan käyttämä nimi.
Nimi Stadi pohjautuu ruotsin kielen kaupunkia merkitsevään sanaan stad. Stadi-nimi on vahvistunut slangissa 1950-luvulta samalla, kun Hesa-nimi on leimautunut muualta Helsinkiin muuttaneiden käyttämäksi.
Jos ei pidä slangista eikä halua leimautua maalaiseksi, voi puhua Helsingistä, Suomen pääkaupungista tai ruotsalaisittain Helsingforsista tai siansaksalaisittain Helsinskistä, kuten jotkut ulkomaalaiset tekevät.
Lähde: Terhi Ainiala ja Hanna Lappalainen: Helsinki, Hesa vai Stadi: miten Helsingistä puhutaan. Kielikello 2/2010."
http://www.matkaopaslehti.fi/artikkeli/4383/junttitesti-helsinki-hesa-v…
Stadi on slangia. Stadin slangi on keksitty vasta 50-luvulla, sitä ennen Helsinki on ollut 300 vuotta puhekielessä Hesa
helsinkiläinen kutsumme Helsinkiä Hesaksi mutta myös stadiksi. Ei olla sitten varmaan tavattu tai sitten olet luullut mua maalaiseksi. Mutta Kalliossa olen lapsuuteni viettänyt, joten melko stadilaiseksi tai hesalaiseksi voisin itseäni tituleerata :)
tässä ketjussa niin moni "syntyperäinen helsinkiläinen" sanoo itse tai kavereiden kutsuvansa Helsinkiä Hesaksi.
Minä olen 43-vuotias ja muutamaa ulkomaankeikkaa lukuunottamatta aina asunut Helsingissä. Koko elämäni mummoloita myöten on täällä.
Teen töitä nuorten kanssa, eli tunnen myös sitä kautta nuorempaa.Enkä koskaan ole kuullut helsinkiläisen käyttävän sanaa Hesa. Kun joku sanoo "Hesa", niin automaattisesti katsahdan toisen kerran ja arvioin, mikä hänen murteensa on.
Jokerit on muuten myös Stadista. Tai Itä-Helsingistä.
puhekielessä. Oln asunut täällä 33 v, mutta en ole syntyperäinen. Stadiksi en kutsu Helsinkiä koskaan, koska sana on mielestäni stadin slangia, joka kuuluu alkuasukkaiden puheeseen.
Itse käytän Hesaa, Helsinkiä, Stadia.
Ja olen syntyjään Helsingistä, tosin vastikään muuttanut maaseudun rauhaan.
Ja kutsun Helsinkiä Hesaksi. Mielestäni Stadi on "varattu" stadilaisille. :) Ainakin stadilaiset kuulee, että en ole sieltä kotoisin ja puolestani saavat kuullakin. Olkoonkin se jonkin verran junttia, ei mua haittaa. :)