Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhden lapsen äidit - saatteko tekin kuulla näitä tökeräjä kommentteja?!

Vierailija
11.07.2011 |

- "Nii-in...taisit sitten huomata, että ei se lapsen kaitseminen niin herkkua ollutkaan, kun toista ette sitten enää halunneetkaan hankkia. Taisi tulla lapsiarki yllätyksenä!"

- "Haluat sitten itsellesi helpomman arjen silläkin hinnalla, että lapses jää ilman sisarusta? Tolla tyylillä siitä kasvaa vaan itsekäs ja hemmoteltu pentu."

- "MIKSI ette aio hankkia toista lasta?" (miksi tämä täytyy aina perustella ja mitä se edes muille kuuluu?)

Miksi siis jotkut ikäänkuin suuttuvat tai syyllistävät siitä, että olemme tietoisesti yhden lapsen vanhempia? Usein on joku vaatimassa selitystä ja syytä sille, että emme tehneet lapsellemme sisarusta. Aina tätä "yksilapsisuuttani" käytetään mua vastaan, esim. "ethän sä voi MITÄÄN tietää väsymyksestä, kun sulla on vaan yksi lapsi" ...tai "siis sähän varmastikin pääset harrastamaan ym. entiseen malliin, kun sulla on kuitenkin NIIN paljon helpompaa, kun teillä on vaan yksi lapsi"...

Siis mitä ihmettä?!

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en tee sitä. Koska tiedän että esim kaikki ei saa sitä toista/kolmatta lasta vaikka haluaisi, itselläkin oli hankalaa.

Silti, nyt kun kaksi lasta on, voin sanoa että todellakin, ei yhden lapsen kanssa sitä väsymystä osaa kuvitella edes, mikä kahden tai useamman kanssa voi olla.. Itsekin luulin ekan aikaan olevani väsynyt, kun oli niin "haastava" lapsi..Noh, tällä hetkellä kun on lisänä toinen "tuplasti-haastavampi" niin huvittuneena mietin vaan esikoisen ajan muka-väsymystä... :D Kun kyllähän se ainut lapsi nukkuu edes joskus...mutta jos useampi on, niin ei välttämättä juuri koskaan yhtäaikaa.. :(

Kahden kanssa on jopa helpompaa kuin ekan lapsen kasnsa, koska toisen vauvan kohdalla ei enää tarvitse opetella vauvajuttuja, mitkä piti opetella ekan lapsen kohdalla. Se ekan kanssa asioista selvää ottaminen, tarvikkeiden hankkiminen ym imetyksen opettelu ym ym on paaaaaljon hankalampaa kuin kakkosen kanssa, kun jo osaa ja tietää, mitä vauva tarvitsee.

Oma äitini sanoi että helpointa oli kolmen kanssa, koska oli iso ikäero ja isoin autteli jo mukavasti vauvan kanssa ja keskimmäinen sen verran iso että leikki omillaankin välillä.

Vierailija
62/126 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku joskus kysyisi multa, miksei tehty toista lasta tollaseen typerään sävyyn, niin voisin vastata "no arvaa!" ja jos ei vastapuoli osaa arvata mitään niin toteaisin "no arvaa nyt, kai sulla nyt joku teoria on kun kerran mietit meidän asioita."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita päivittelijöitä riittää. Minulla tuli lapsen jälkeen synnytyksen jälkeinen masennus sekä kilpirauhasen vajaatoiminta. Ja lapseni on kyllä vilkas menijä ja vaatii paljon nyt 1-vee. Minä pidän taas ihmistä joka haluaa toisen lapsen heti ekan perään niin ihan sekopäinä :D Minä en jaksaisi... hyvä, että tämän yhden kanssa jaksan. Minulla on kylläkin myös lemmikkejä jotka vie myös aikaani.

Itselläni on ollut ajatuksena tyytyä tähän yhteen, päivähoitomaksukin on järkyttävän kallis. Vaatteet yms. Haluan lapselleni säästää pesämunaa yms ei se monelle lapselle keskituloilla riitä mitenkään :/ Mutta aika näyttää josko mieleni joskus muuttuisi ja haluaisin toisen... Tällähetkellä se ei ole vaihtoehto.

Nyt menee ohi aiheen mutta kiinnostaa miten kilpirauhasen vajaatoiminta sulla todettiin? Synnytyksen jälkeen voi kuulemma tulla kilpirauhasen tulehdus joka ilmenee vajaatoimintana, tuosta vaan ei välttämättä tiedetä eikä arvoja mitata vaan hoidetaan masennuksena.

Vierailija
64/126 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tekstiä täällä on. oletteko ihan oikeasti aikuisia ihmisiä te jotka päivittelette yksilapsisia perheitä? Meillä on yksi lapsi ja ollaan ihan onnellinen perhe. Lapsella on paljon kavereita ja rakkautta ja rajoja meilläkin on. Itse haluan aikaa lapselle ja parisuhteelle ja myöhemmin oman uran kehittämiselle. En kaipaa ympärilleni huutavaa lapsilaumaa, tappelevia sisaruksia jne. Samaan hengenvetoon voin todeta että minua säälittää kun näen kaupassa äidin jolla on lapsilauma juoksentelemassa mukana. Monesti äiti on väsyneen ja uupuneen näköinen ja näkee ettei enää ole aikaa huoltaa edes itseään. Tämäkö on av mammojen unelma täydellisestä perheestä? Äiti on kotona nyrkin ja hellan välissä ja sitten itkee täällä av lla että kuinka kamalaa elämä on kun mies vaan käy baarissa ja itse ei pääse mihinkään. Mutta kai se yksilapsisuuskin on kateuden aihe kun siitä pitää niin kärkkäästi kirjoittaa.

Vierailija
65/126 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisissäkin eroja. jotkut eivät vaan osaa elämässään tehdä oikein muuta kuin niitä lapsia. Se on sitten suurin saavutus elämässä kun on monta lasta. Työtävieroksuvien on helppo lusmuilla kun tekee parin vuoden välein lapsen. ja jos puolisokin on työtön niin kyllähän yhteiskunta maksaa.

Vierailija
66/126 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuullut kakkaa esikoisen aikana enkä neljännen. Kenties metsä vastaa kuin sinne huudetaan? Ehkä sun kakkajuttuihin on ihmiset väsynyt ja sulle annetaan takasin? Ja tarkoitan että huomaamattasikin puhut arvostellen.

Vierailija
67/126 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yksi lapsinen perhe oltiin kuitenkin melkein seittämän vuotta.

Mutta yhteen juttuun kiinnitin huomiota kun odotin kolmatta lasta. Hyvin usein multa kysyttiin että miksi te vielä lapsen haluutte kun teillä on jo tyttö ja poika? Ja toinen juttu oli se että kovasti korostettiin sitä miten he itse eivät kyllä jaksaisi enää yhtään lasta. Välillä olis tehnyt mieli sanoa että ei mulle tartte vakuutella mitään.

Vierailija
68/126 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden ongelma se on, jotka pohtivat:)

Vierailija
69/126 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulin useinkin tuota, että "mitä sä luulet väsymyksestä tietäväs, kun sulla on vain yksi lapsi?!" Jaa no, se yksikin heräsi 10-20 kertaa yössä, sai kauhukohtauksia ja vaikka mitä kohtauksia unissaan, huusi ja potki. Ja tätä jatkui ensimmäiset 4 vuotta elämässä, vielä puoli vuotta pikkusisaruksen syntymän jälkeenkin, jolloin sitten päiviteltiin, että "mitä menit tekemään, vastahan te olitte yöherätyksistäkin päässeet ja nyt on taas sama rumba edessä!" No, se rumba kun ei ollut päättynytkään, ja toisaalta, tämä toinen taas on nukkunut laitokselta asti 8 tunnin öitä.

Onneksi mun tuttavat tajusivat tästäkin pitää suunsa kiinni. Olisivat nimittäin ihan takuulla saaneet yövieraita ja voineet pohtia tuon tutuksi tulleen parinkymmenen yöherätyksen jälkeen, montako yötä vielä haluavat meidän kanssamme viettää.

Olin aika ärhäkkä aiheesta tuolloin ja olen yhä vieläkin.

t. 18

Ihmiset eivät ymmärrä, mitä eivät ole kokeneet itse. (Ja sitten kun sulla on toinen lapsi, joka SEKIN heräilee tuon 10-20 kertaa niin sitten todella tiedät väsymyksestä... Minäkin luulin esikoisen aikana tietäväni jotain väsymyksestä koska lapsi nukkui juuri noin huonosti, valitettavasti olin väärässä...)

Saamasi kommentti on toki aivan asiaton. Mutta oikeista kysymyksistä, miksi ei saisi mitään kysyä, jos on valmis kuulemaan vastauksenkin, vaikka se saattaa sitten olla pitkäkin? Mistä sitten saisi puhua? (Kommentointi on tietysti asia erikseen.)

Vierailija
70/126 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheiseni tietävät, että esikoistakin tehtiin vuosia.

Lapsen ollessa reilun vuoden ikäinen meille tuli ero.

Lähinnä tämä kolmas aiheuttaa hämmennystä, että miksi?

2 nuorimmaista on siis eri miehelle kuin vanhin.

Vierailija
71/126 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin kun meillä oli yksi lapsi. Ja vaikka oliskin kyselty, niin lähinnä pidän vähän moukkina sellasia, jotka ei oikeen tiedä miten käyttäydytään. Että tollasia fiksut ihmiset ei kysele.

Vierailija
72/126 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ajattelen yhden lapsen vanhemmista aina, että pakko olla heille tosi raskasta kun tuli edes hankittua lapsia, ja melkein aina näillä äideillä on masennusta ym kykenemättömyyttä hoitaa arkea.

Tässä yksi näitä typeriä kyselijöitä :)

Miksi ei olisi ok tehdä vain yksi lapsi?

Vierailija
73/126 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yhden lapsen vanhempi voi ymmärtää väsymystä.

Itselläni ensimmäinen lapsi nukkui todella huonosti ja pelkäsin toisen lapsen hankkimista. Toinen nukkui kuitenkin paljon paremmin. En oikein ymmärrä, miksi halutaan kyseenalaistaa yhden lapsen vanhemman väsymys, jos siitä ei ole omaa kokemusta.

Vierailija
74/126 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainokaisen syntyneen terveen lapsen jälkeen tuli ero kun hän oli vajaa 3-vuotta.Ikää minulla oli jo 38 vuotta erotessa 16 vuotisesta suhteesta,ei ole mieleen tullut aloittaa vauvarumbaa uudelleen...

Minulla on yksi lapsi taivaassa niitä on jo kaksi!!Enkä ole mikään uskovainen..

Vierailija
75/126 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saaaneet tai pikemminkin joutuneet kuulemaan tuollaisia mielisairaita kommentteja, mutta ystäväperhe on.

Heillä on iso talo ja ovet erittäin hyvätuloisia. Heillä on yksi 5 vuotias lapsi. Perheeen äiti saa jatkuvasti kuulla kommentteja mikseivät hanki toista, kun kerran on "puitteet kunnossa".

Totuus on että tämä ainoa lapsi sai alkunsa kenohedelmöityksellä joita edelsi rankat hoidot vuosien ajan ennenkuin onnistui. Mm. 5 keskenmenoa jne.

Arvatkaa onko tästä äidistä kiva kuulla vinoilua kun on vain yksi lapsi? Hän on sanonut että ei toivoisi mitään muuta enempää kuin lisää lapsia, mutta tietää ettei tule niitä enää saamaan.

Vierailija
76/126 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä sen yhden kanssa on mättänyt, kun perhe on jäänyt tuonkokoiseksi.

Enkä tunne yhtään terveesti kasvavaa ainokaista, yleensä äidit ovat niin neuroottisia kontrollifriikkejä, että oksat pois.

Vierailija
77/126 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä sen yhden kanssa on mättänyt, kun perhe on jäänyt tuonkokoiseksi. Enkä tunne yhtään terveesti kasvavaa ainokaista, yleensä äidit ovat niin neuroottisia kontrollifriikkejä, että oksat pois.

Ja tekisi mieli vielä lisätä jotain, mutta jos et provoile niin turhaa taitaa olla.

Vierailija
78/126 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis tarkoituksella olla yhden lapsen perhe. Ihan niinkuin sanoin.

Vierailija
79/126 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kuitenkin kaksi vanhempaa valvomassa ja vuorottelemassa ja kun lapsi nukkuu, voi nukkua.

Jo kahden kanssa ei enää sama onnistu. Joten väsymys on ihan toista luokkaa.

Vierailija
80/126 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis tarkoituksella olla yhden lapsen perhe. Ihan niinkuin sanoin.

viisivuotiaatkin:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi