Yhden lapsen äidit - saatteko tekin kuulla näitä tökeräjä kommentteja?!
- "Nii-in...taisit sitten huomata, että ei se lapsen kaitseminen niin herkkua ollutkaan, kun toista ette sitten enää halunneetkaan hankkia. Taisi tulla lapsiarki yllätyksenä!"
- "Haluat sitten itsellesi helpomman arjen silläkin hinnalla, että lapses jää ilman sisarusta? Tolla tyylillä siitä kasvaa vaan itsekäs ja hemmoteltu pentu."
- "MIKSI ette aio hankkia toista lasta?" (miksi tämä täytyy aina perustella ja mitä se edes muille kuuluu?)
Miksi siis jotkut ikäänkuin suuttuvat tai syyllistävät siitä, että olemme tietoisesti yhden lapsen vanhempia? Usein on joku vaatimassa selitystä ja syytä sille, että emme tehneet lapsellemme sisarusta. Aina tätä "yksilapsisuuttani" käytetään mua vastaan, esim. "ethän sä voi MITÄÄN tietää väsymyksestä, kun sulla on vaan yksi lapsi" ...tai "siis sähän varmastikin pääset harrastamaan ym. entiseen malliin, kun sulla on kuitenkin NIIN paljon helpompaa, kun teillä on vaan yksi lapsi"...
Siis mitä ihmettä?!
Kommentit (126)
Kyllä saan kuulla kummallisia kommentteja. Aika usein vaan kysymyksiä, että enkö halua toista lasta :)
Miten se on niin kummallista, että on vaan yksi lapsi.
kuullut mitään loukkaavaa, odottelen tosin innolla mikä on tilanne 10 vuoden päästä.
Se on jännä miten ihmiset luulee, että on OK sanoa mitä tahansa toiselle ihmiselle.
Mun mielestä sä vaikutat järkevältä tyypiltä.
enkä neljännen.
Kenties metsä vastaa kuin sinne huudetaan? Ehkä sun kakkajuttuihin on ihmiset väsynyt ja sulle annetaan takasin?
Ja tarkoitan että huomaamattasikin puhut arvostellen.
Sinun tekstin arvostelu, vaan vain kommentti.
Tä? Huokaus. Se juuir oli pointtini. Ettei sitä voi tietää.
Ja lapsen hankintaan täytyisi mielestäni olla muitakin syitä kuin se, että lapsi ehkä kaipaa sisarusta.
että jotkut ihmiset surevat kovasti sisaruksen puuttumista. Ei se sisarus autuaaksi tekevä ole, mutta on valehtelemista väittää etteikö sisaruksen puute voi olla suuri suru. Itselläni on sisaruksia kuten lapsillanikin. Ystäväni on ainokainen ja suree sitä paljonkin. Nyt kun hänen vanhempansa ikääntyvät, hän taas suree kun yksin kantaa heistä huolen. Kukin hankkikoon niin monta lasta kuin haluaa, mutta me emme voi tietää miten he tulevat kokemaan sisarukset tai niiden puuttumisen.
muuten laittaa listaan se kaikista loukkaavin olettamus:
jos on vain yksi lapsi, niin sehän on tietysti ollut vahinko, jonka sattuessa vanhemmat vain ovat joutuneet valitsemaan sen pienemmän pahan (eli pitämään lapsen)!
Mutta ehkä mä vaan ole sattunut törmäämään niihin juntteihin, jos muut eivät ole saaneet kuulla tällaisia kommentteja... :)
ap
kun meiltä kysytään aivan pokkana (ja yllättävän moni) nyt kun kerromme kolmannen odotuksesta, että "Oliko se vahinko?"
Ja muuten lapsetonkin voi tietää jotain väysmyksestä...
kummallisia ja tökeröjä kommentteja ja kysymyksiä, etten ihmettele noita yhtään. Valitettavasti kaikki eivät vain osaa pitää mölyjä mahassaan ja kuvittelevat, että perhesuunnittelu on jotenkin julkinen asia ja siitä on aina lupa laukoa kaikki, mitä sylki suuhun tuo.
Jos joku laukoo jotain tyhmää, niin mä jätän laukomaan ihan kesekenään. En jaksa olla ääliöiden kanssa tekemisissä. Onneksi ei tarvitse.
kyseenalaistanut päätöstäni. Ja ainokaiseni on jo teini:)
Joskus joku on maininnut, että meillä on helpompaa kun on vain yksi lapsi (kuin tällä kysesellä henkilöllä on kolme.) Silloin olen sanonut että ei se yhden kanssa aina niin helppoa ole, kun on oltava ohjelmatoimistona silloin jos ei ole leikkikaveria kylässä. Sisarukset nyt yleensä leikkivät keskenään ja keksivät tekemistä ilman vanhempien JATKUVAA ohjaamista. No, nykyään lapsen ollessa isompi, on kyllä aika helppoa kun ei tarvi niitä riitojakaan selvitellä mitä sisaruksilla väistämättä tulee.
Me kärsimme sekundäärisestä lapsettomuudesta. Läheiset eivät siitä tiedä, vain pieni osa tietää. Emme ole jaksaneet sitä lähteä kaikille puimaan, vaan suuri osa varmaan luulee ettemme halua edes enempää lapsia. Olisin halunnut lapselle sisaruksen pienellä ikäerolla, näin nyt vain ei ole käynyt.
Joskus joku "viisaasti" neuvoo että lapset kannattaa TEHDÄ pienellä ikäerolla. Joskus jaksan selittää, että yritetty on TEHDÄ mutta olis ihanaa kun vielä vauva saataisiiin.
En minä sitä itseeni ota, mutta sen olen oppinut etten utele kenenkään lapsentekoasioita.
miksi kuvitellaan, että ainut lapsi on hemmoteltu ja vanhemmat jotain paapovia idiootteja.
Ihan yhtä lailla meillä joutuu tekemään kotitöitä ansaitakseen viikkorahan yms. eikä tavaroita saa tuosta vain. Esim. meidän 8v pojalla ei ole koskaan ollut tuliterää pyörää, vaan olemme aina ostaneet serkuilta käytetyn ja (poikien) leluja ja härveleitä on vähemmän, kuin monella monilapsisella perheellä, (ja noissa perheissä esim. tyttö ja poika).
Itse tulin raskaaksi nyt valmistumisen ja työttömyyden välissä, ja opintolainaa on.. Ajattelen että hankin sitten lisää lapsia kun on varaa ostaa oma asunto. Eli ei siis ole varaa hankkia enempää lapsia, vaikka haluaisinkin lapselle sisaruksen.. Ja olisi se mukavaa päästä työelämään ja koulutus käyttöön :)
potevat salaa huonoa omaatuntoa siitä, että heidän lapsensa eivät saa tarpeeksi vanhempiensa huomiota eikä resursseja.
Minä olen kolmilapsisesta perheestä ja itselläni on kaksi lasta. Yksilapsisia perheitä en itse asiassa edes tunne läheisemmin. Silti väitän, että ne lapset saattavat olla aivan yhtä huomaavaisia, hyväkäytöksisiä ja sosiaalisia kuin monilapsisten perheiden lapsetkin. Oma lapsuudenystäväni oli perheensä ainokainen lapsi, ja häntä empaattisempaa ja parempaa ystävää sai hakea. Hän otti aina muut huomioon eikä kehuskellut koskaan omilla saavutuksillaan, vaikka syytä olisi ollut. Sellainen tarpeeton kilpailuhenki ja itsekehu puuttui tyystin. Hänet valittiin aina luokan reiluimmaksi kaveriksi.
Kyllä sen ainokaisen voi pilata ihan samalla tavalla kuin ne muutkin lapset. Mutta varmaa on ainakin se, että se ainokainen on saanut enemmän vanhempiensa ja mahdollisesti jopa sukulaistensa huomiota ja hänen kasvuunsa ja kasvatukseensa on voitu panostaa enemmän. Hän on varmasti voinut harrastaa, matkustaa ja kokea asioita enemmän kuin useimpien monilapsisten perheiden lapset.
Jos tällaisella lapsella on jo pienestä pitäen muita lapsia ystävinä, ehkä mahdollisesti vieläpä serkkuja, en voi keksiä lapselle parempaa ympäristöä. Ei lapsi mene pilalle aikuisen positiivisesta huomiosta vaan saa siitä itseluottamusta elämän kolhuja varten. Voihan sitä lapsen paapomista liioitellakin, mutta näinhän voi tehdä monilapsisen perheen äiti/isäkin.
Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista pitää taas paikkansa täällä av:llä. Jokainen meistä tietää sen monilapsisen perheen, jonka lapset elävät kuin pellossa ja sen yksilapsisen perheen, jonka prinssi/prinsessa pyörittää lähipiiriään tahtonsa mukaan. Mutta ei tehdä yleistyksiä. Löytyy näitä tapauksia paremmistakin piireistä...
ei tuollaisia kysellä. Ja jos joku kyselisi, vastaisin hänelle todellisen syyn. Se todennäköisesti vetäisi hiljaiseksi kysyjän.
Noita päivittelijöitä riittää. Minulla tuli lapsen jälkeen synnytyksen jälkeinen masennus sekä kilpirauhasen vajaatoiminta. Ja lapseni on kyllä vilkas menijä ja vaatii paljon nyt 1-vee. Minä pidän taas ihmistä joka haluaa toisen lapsen heti ekan perään niin ihan sekopäinä :D Minä en jaksaisi... hyvä, että tämän yhden kanssa jaksan. Minulla on kylläkin myös lemmikkejä jotka vie myös aikaani.
Itselläni on ollut ajatuksena tyytyä tähän yhteen, päivähoitomaksukin on järkyttävän kallis. Vaatteet yms. Haluan lapselleni säästää pesämunaa yms ei se monelle lapselle keskituloilla riitä mitenkään :/ Mutta aika näyttää josko mieleni joskus muuttuisi ja haluaisin toisen... Tällähetkellä se ei ole vaihtoehto.
tehtiin kerrasta priimaa, ei tarvi harjoitella :D
Suosittelen, kyselyt loppuu kummasti!
mutta itse kuulin TUNTEMATTOMILTA odottaessani kolmatta toivotuksia ja kauhistelua siitä, että toivottavasti tämä kolmas olisi sitten se poika (edelliset siis tyttöjä..). Etenkin iäkkäät mummelit saattoivat ihan kassajonossa kysellä raskaudestani ja kerrottuani, että on jo kaksi tyttöä suurinpiirtein ristinmerkkiä tehden toivoa, että olisi nyt tämä sitten se poika!
Itseäni lähinnä kyllä nauratti, kun meille oli ihan sama, onko kolmas tyttö vai poika :D.
Mutta juu, uskon kyllä, että yksilapsiset saattavat kuulla ties millaista kauhistelua.. Teet niin tai näin, se on aina jonkun mielestä väärin :)
moititttavaa. Tai no jotkut hyvänpäivän tutut ehkä, mutta ne voikin sitten pudottaa listoita :)
Meillä taas on jo tyttö ja poika ja hirveä kysely, että miksi pitää vielä tehdä yksi lapsi, kun molempia jo on. Ja ikäeroakin tulee kuulemma liikaa. Oliko vahinko, kun ei sovi oikein kaavaan. Pitääkö avioliittoa paikkailla... Aivan käsittämättömiä juttuja.
Ja kun me vaan haluttiin vielä yksi lapsi :)
Se kolmannen odottaja
No en kyllä ole moisia kommentteja kuullut koskaan keltään. Uskomatonta! Siis mitä ihmettä, kysyn myös minä. Nyt täytyy ihan kysyä että MILLAISTEN junttien kanssa oikein olet tekemisissä...? Voi apua. Järkkyä porukkaa.