Onko yksikään samaa mieltä mieheni kanssa?
Istumme autossa jossa ei ole ilmastointia. Ulkona 20-27 c ja auto kuin pätsi. Mies vaatii pitämään ikkynat suljettuina koska lapset vilustuvat vedosta. Aina sama s@@@€&nan juttu .
Ei kai kukaan voi vilustia lämpimästä ilmavirrasta, oikeasti!!??
Kommentit (71)
Kasvohalvaus on tosi asia. Olen itse saanut kasvotulehduksen ja lääkäri varoitti että myös kasvohalvaus voi tulla vedosta/tuulesta.
Eikö niitä ikkunoita voi availla aina välillä? Ei kai niitä koko ajan tarvi pitää auki? Etenkin jos pysähdytte varjoisaan paikkaan, niin tuulettakaa autoa silloin. Ja taakse pitää hankkia ne aurinkosuojat.
ilmastointia ja ajelimme pitkiä matkoja kesähelteillä ulkomaita myöten KAIKKI tulivat vedosta sairaiksi. Lisäksi minulla niskat kipeiksi kunnes tajusin pitää huivia hartioillani!
Veto on veto ja kylmäveto vielä pahempi!
Sain lapsena joka ikinen kerta nääränäpyn silmääni vedosta kun matkustin isäni kanssa autolla ja ikkunat olivat auki. Kesähelle oli mutta veto ja viima ei todellakaan ole terveellistä.
Siitä vedosta todellakin sairastuu. Se ilmavirta mikä auton sisälle tulee ei todellakaan ole mikään +27 astetta ja kyse on todellakin vedosta eikä mistään leudosta henkäyksestä. Vähän niitä nystyröitä liikenteeseen
että ei ikkunoita pidetä auki kun ajetaan kovaa. Se tuulenvire ei auta sinua etupenkillä vaan menee taakse..lapsesi siis joutuu kovan ilmavirran keskelle..ja vaikka olisi kuumavire niin silti niskat menevät varmasti jumiin ja voi tulla kurkkukipua.
Minä kun nukuin yhden yön tuuletin päällä,mikä siis kierrättää lämmintä huoneilmaa, niskat on jo 3 päivää kipeät ja kurkkukipu alkoi eilen..
Kuuntele FIKSUA miestäsi, joka ajattelee lapsia eikä itseään.
Kuule kun sitä takapenkille menevää ilmavirtaa voi säätää sillä ikkunalla. Ei tarvi puolta ikkunaa avata jos vauhtia yli 80, voi laittaa rakoselleen.
Meillä on makuuhuoneessa tuuletin päällä koko kesän ja puhaltaa suoraan sänkyyn jossa on myös 2-vuotias välissämme. On vielä usein täysillä. Ei ole tullut mitään ongelmia, ainoa vaikutus on ollut se että on ollut mukavampi nukkua.
Minä saan heti silmätulehduksen tai kurkkukipua, jos auton ikkunaa pidetään auki.
on sanottu että ilmastointi on paljon pahempi juttu pienelle lapselle kuin se että olisi ikkunat auki.. Taisi olla tästä joku lehtijuttukin joskus..
Ilmavirta ei aiheuta vilustumisia (vaan bakteeritartunnat ja virukset). Käytännössä veto voi aiheuttaa esim. lihassärkyä jos saa kylmää ilmaa, mutta tuo ongelma koskee ilmastointilaitteita. Helteellä ei niin kylmää ilmaa pelkästä ulkoilmasta voi tulla.
Kysyppä mieheltäsi miksi avoautoilla ajavat eivät ole koko ajan vilustuneita?
Mies
Esim aasiassa missä pitävät ilmastoinnin järkyttävän kylmällä pyydän aina taksia sulkemaan sen kun tulen kyytiin. Ikkunan voi pitää auki, en ole sille niin herkkä mutta kyllä se ujellus voi lasten korviin käydä jos täysillä puhaltaa takapenkille.
Kylmä ilma altistaa enemmän viruksille, mutta ei aiheuta niitä.
Tämähän on asennoitumiskysymys. Meillä oli aiemmin ilmastoitu auto, joka sai kaikille aina niskat jumiin. Tässä nykyisessä autossa ei ilmastointia ole, ja hyvin olemme pärjänneet. Reissujakin ollaan tehty, pysähdymme vaan useammin ja juomme tarpeeksi. Kaupunkinopeuksissa ikkunat aukee hyvin helposti, mut suuremmissa nopeuksissa pidämme luukut kiinni, koska mies on kovin herkkä vedolle ja onhan se muutenkin inhottavaa, kun ajaessa hiukset pöllyää miten sattuu ja kauhea kohina korvan vieressä. Korkeintaan takapenkkiläiset pitää isoissa nopeuksissa ikkunaa auki, silloinkin vaan muutaman sentin raollaan.
Istumme autossa jossa ei ole ilmastointia. Ulkona 20-27 c ja auto kuin pätsi. Mies vaatii pitämään ikkynat suljettuina koska lapset vilustuvat vedosta. Aina sama s@@@€&nan juttu .
Ei kai kukaan voi vilustia lämpimästä ilmavirrasta, oikeasti!!??
Tajuaahan ton nyt jokainen! Ilmavirrasta ja vedosta vilustuu ihan varmasti. Moni vilustuu ulkomailla lomaillessaan tai heti kotiin palattuaan ja luulee sen olevan vaan jotain liikkeellä olevaa flunssaa, kun todellisuudessa on vilustunut tuulisella rannalla kävellessään.
Auton ikkunat auki ajettaessa vilustut, saat niskasi jäykiksi ja päänsäryn -takuuvarmasti.
Samaten vilustut, jos kesähelteillä pidetään auton ilmastointilaitetta liian isolla. Eihän sieltäkään tule hirveän kylmää välttämättä, mutta viileä ilmavirta aiheuttaa vilustumisen.
Kyllä niihin tarvitaan aina viirukset ja bakteerit ihan turha muuta selittää.
eikös Teidän autossa todellakaan ole kattoluukkua?
Luuseri!
Ellei ole ilmastointia niin sitten edes kattoluukku. Ja sellainen kattoluukku, jossa on mahdollista avata myös pienempi läppä.
Miten vanha auto teillä onkaan?
Itse ajan lähes 30 vanhalla autolla, jossa on pikkuluukullinen kattoluukku.
Hah!
Ap täällä. Vai kasvohalvauksen. Nyt veikkaan vastaajia anopin ikäisiksi. Sanoisin, ettei nyt sentään halvaannus kesällä autoSsa iske.
tosi asia et vedosta voi tulla kasvohalvaus nuorellekin ihmiselle. Tv: hoitoalan ammattilainen
Suosittelen, että luet enemmän ja luulet vähemmän.
päin lukuisat ikkuna auki helteellä ajaneet ovat saaneet halvauksia. Yleisin on aivohalvaus, ja moni heistä näköjään on täällä kirjoittelemassakin.
Joo, en tajua miestäsi, käsittämätöntä. Mutta se mikä oikeasti häirtisee on se kauhee meteli mikä käy korviin, kun ikkuna on auki.
Oh my god Ap täällä. Vai kasvohalvauksen. Nyt veikkaan vastaajia anopin ikäisiksi. Sanoisin, ettei nyt sentään halvaannus kesällä autoSsa iske.
Sun täytyy olla provo.
Ap täällä. Vai kasvohalvauksen. Nyt veikkaan vastaajia anopin ikäisiksi. Sanoisin, ettei nyt sentään halvaannus kesällä autoSsa iske.
Mun kaverilla tuli kasvohalvaus, kun ajeli vetoisessa autossa. Se palautuu siis normaaliksi, en nyt muista kauanko kestää. Ei mitenkää kiva juttu!
että siltä pohjalta.
Tuntuu, siltä että ap on aika pönttö :D