Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kenelläkään bolonka-rotuista koiraa?

Vierailija
05.06.2010 |

Haaveilemme bolonkasta! Onko kenelläkään bolonkaa? Mitä kautta saitte hankittua, mnkälainen luonne koiralla on? Entä turkki, lähteekö karvaa paljon?

Kiitos vastauksista, joita toivottavasti tulisi!

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olet koiran ostanut?Mietimme bolonkan hankkimista,mutta onko niin, että on lähdettävää saksaan asti?

Vierailija
2/49 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni meni tyttäremme kanssa katsomaan pentuja ja heille tuli niin surullinen olo näkemästään, että välittömästi ottivat pennun mukaansa.

Aika kauan pentu teki kaikki tarpeensa omalle nukkumapaikalle ja se jo kertoo jotain.

Nyt koira on melkein 3v ja aivan ihana, sosiaalinen pakkaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Suomesta käynyt katsomassa yhtä pentuetta, mutta en uskalla ottaa, kun ekat pennut oli teetetty 1-vuotiaalle nartulle. Miten löysit Saksasta (netti on loputon vyyhti jos sieltä alkaa selamaan)? Rokotukset / matkat ym.

Olisin TOSI kiitollinen jos joku voisi kertoa.

Vierailija
4/49 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lukee viestiketjun läpi, huomaa, miten paljon erilaisia huhuja bolonkasta löytyy. Se johtuu siitä, että Suomessa niitä on vielä erittäin vähän je nekin tuotu joko Saksasta tai Venäjältä. Bolonka tarkoittaa esim. Virossa pientä, pörröistä koiraa, eli kaikki sellaiset sekarotuiset.

Roduna on tsvetnaya ( värillinen) tai franzuskaja ( valkoinen) bolonka bichonien sukuun kuuluva rotukoira, muttei vielä FCI:n hyväksymä. Kaikki bichonien yleiset piirteet ( ei lähde karvaa, pehmeäluoneisisa jne.) pätevät myös tsvetnaya bolonkaan.

Vierailija
5/49 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mahtava rotu, kunpa puhdasrotuisia

pentuja saisi suomesta. Laittakaa ihmeessä

tietoa tälle palstalle jos saatavilla!!

Vierailija
6/49 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. yksi ukko myy jatkuvasti espoossa bolonka mix sekoituksia made by viron/venäjän pentutehtaat. Naapurilla on yksi tällainen tuotos ja tulos on musta keskikokoinen lintukoiran näköinen koira.

Bolonkaa ei ole suomessa hyväksytty vielä rotuna eli et saa sitä jalostusrekisteriin tai mikä se nyt virallisesti onkaan. Jos haluat varmasti puhdasrotuisen joudut hakemaan ulkomailta.

Suosittelen vielä pohtimaan esim. havannankoiraa. Ihana seurakoira josta karvaa EI LÄHDE jos harjaa säännöllisesti! (yhden irtokarvan olen löytänyt 3kk:n sisällä!)

Vierailija
7/49 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka. eli onko pentu vielä myynnissä? oltaisiin todella kiinnostuneita. Ilmoittele!

Vierailija
8/49 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka. eli onko pentu vielä myynnissä? oltaisiin todella kiinnostuneita. Ilmoittele!

eli s-posti on tipelutu@gmail.com

Vierailija
9/49 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minulla on joskus aikaisemmin ollut bolonka ja tiedän minkäänlainen hän on luonteeltaan.Haluaisin nytkin sellaisen ja täysin valkoisen pennun.

Miten hintaiset ovat ja mistä niitä vois saada?

ei mulla tarvi olla mikään puhtaanrotuinen en varmasti ollut myös edelliset.

Voisit kirjoitta mulle mun s-postiin niistä koirista ja s-posti on:terje_dolk@hotmail.com

Vierailija
10/49 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

russkaja tsvetnaja bolonka on nyt hyväkrytty virallisesti roduksi:

Uusia rotuja Suomessa
Espoo, 14.12.2012 - Pohjoismainen Kennelunioni (PKU) on kokouksessaan 26.9.2012 hyväksynyt uusia rotuja.

Seuraavat rodut on hyväksytty 26.9.2012:

FCI:n ryhmä 1: chodsky pes
FCI:n ryhmä 3: tenterfield terrier, ratonero bodeguero andaluz
FCI:n ryhmä 5: american eskimo dog, dansk spids
FCI:n ryhmä 6: bluetick coonhound
FCI:n ryhmä 9: russkaja tsvetnaja bolonka

Kennelliiton hallitus kokouksessaan 13.12.2012 merkitsi PKU:n päätöksen tiedoksi ja totesi, että kyseisillä roduilla on oikeus osallistua näyttelyihin Suomessa 1.1.2013 alkaen. Rodut eivät kilpaile CACIBista eivätkä ne osallistu ryhmäkilpailuihin kansainvälisissä näyttelyissä.

Päivitetty 18.2.2013: Ratonero bodeguero andaluz lisätty listaan.

Vierailija
11/49 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on 8 vuotias narttu "bolonka" surullisen kuuluisasta lintuvaaran pentutehtaasta. Tosiaankin onko se äijä näin kauan pystynyt jatkamaan tehtailua. Meidän koira on maailman ihanin tapaus, mutta jos  voisin tekisin toisin. Olin silloin täysin tietämätön mistään pentutehtailusta. Olin hakemassa Bichon frise- koiraa, mutta myyjä teki oharit ja seuraavalla viikolla huomasin hesarissa ilmoituksen bolonka- koirasta. En ymmärtänyt että tämä tyyppi tekee pienien koirien sekoituksia ja myy niitä bolonka-nimellä. Mutta siis jos haluat pienen karvaisen koiran tutki sekarotuisia ilmoituksia. Esim maltankoira, bichon, cotton yms mix. Mutta kun menet katsomaan pentua ongia tietoa voisiko olla tehtailua vai voiko olla oikeasti vahinko pennut tai  rakkauspennut!

Vierailija
12/49 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Minulla on bolonka tyttö joka on tuotu Virosta. Koira ei hauku muuta kuin jos joku astuu rappukäytävään. Nova on koiran nimi ja Nova on lapsi rakas rakastaa lapsia yli kaiken. turkki on vaikea sillä sitä pitää harjata paljon ja kun sillä on pitkä turkki niin se takkuuntuu helposti. Nova tykkää uida paljon. Nova on ystävällinen ja  leikkisä. Tuulee hyvin toimeen toisten koirien kanssa ja on tottunut kissoihin.  Novan paras kaveri on maatiais kissa nimeltä britney:)) meillä on myös pyhä firma jolla on 5 pentua jotka on alkaneet juuri kävellä. Nova antaa  pentujen  olla rauhasta vaikka  Novan tekis mieli leikkiä pentujen kanssa.

Vierailija
13/49 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin sovittu myyjän kanssa tapaaminen Helsingin katajanokalla odotettiin siellä häntä n. Tunti ja turhaan odotettiin siellä sillä ei hän edes ollut tullut sinne joten turhaa oli istua monta tuntia linkissä Jyväskylästä Helsinkiin ja takaisin. Sitten parin viikon päähän sovittiin uusi tapaaminen johon hän onneksi tuli. Mies  kertoi ettei päässyt edelliseen tapaamisen sillä hän oli sairastunut flunssaan mutta mietinpä vaan miten voi olla ettei muka pysty ilmoittamaan ettei pääse tapaa miesten oli kyllä ihme että minä sovein uuden tapaamisen kun toinen tekee oharit mutta niin tein ja sain ihanan koiran jolle minä annoin nimeksi Nova. 

Vierailija
14/49 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, meillä on myös Bolonka Zwetnja, 4 vuotias narttu. On alunperin ostettu Saksasta ko. rodun kennelistä. Koira on arka ja säikky mutta johtuu vain ja ainoastaan koiran ensimmäisestä kodista täällä suomessa jossa ehti olla 3 kk.

Rotu on muutoin aivan ihana ja todella suloinen.

Kovin itsepäisiä ovat ja helposti haukkuvat, niinkuin pikkukoirat yleensäkin tekevät.

Turkki on aika vaikeahoitoinen, pitää harjata usein ja pohjavilla menee helposti takkuun.

Talvella paleltaa ja pitää olla jo aikaisin syksystä lämmin takki päällä.

Eli rotu on mitä mainioin perhekoira, tosin en suosittele sitä ihan pienten lasten perheisiin suloisen ulkomuotonsa vuoksi, ettei mene 'lelukoiraksi' niinkuin oman koirani ensimmäisessä perheessä kävi, ja siksi koiramme ei pidä pienistä lapsista.

Vierailija
15/49 |
17.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on reilu puoli vuotias tsevtnaja bolonka uros, hehkutan minäkin mutta on upea otus! ei tosiaankaan mikään terrieri!

Jaksan vaan ihmetellä miksei ole virallinen rotu Suomessa, iloinen. rauhallinen leikkisä, ei hauku niin kun monet pienet koirat, rakastaa lapsia ja omaa perhettään yli kaiken. Nopea oppimaan ja eka koira joka ei ole tehnyt kotona mitään tuhoja, pysyy omassa pihassa vapaana. En tiedä ovatko kaikki bolonkat näin helppoja vai kävikö meillä vaan tuuri:D

Vierailija
16/49 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on, ja nehän on terriereitä,eli luonnetta löytyy,ensimmäiseksi koiraksi en todellakaan suosittele.

Turkki on vaikeahoitoinen,pitää jaksaa harjaa ja puunaa jokaikinen päivä,muuten koira on yhtä isoa rastaa,joka on koirallekkin epämukavaa ja aiheuttaa erillaisia ihotauteja jos pääsee muhimaan.

Kovan taistelun jälkeen sain itselleni kyllä ihanan koiran siitä,vuoden verran oli jatkuvaa tahtojen taistelua koiran kanssa. Niin ja siis minulla on ollut koiria ennen Bolonkan hankkimista n 25vuotta.

Itse ostin saksasta tutulta kasvattajalta. Älä vaan osta eestistä tai espoosta sieltä koiratehtaasta bolonkaa,tai mitään muutakaan koiraa,jos et halua mahdollisesti hyvin sairasta ja ongelmatapausta.

Vierailija
17/49 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vaan pentutehtailijoiden nimityksiä sekaroituisille, pienille koirille. Mun käsittääkseni huolestuttavan suuri osa Suomen bolonkoista on tuotu Virosta tai Venäjältä, yksi trokari toimi ainakin Espoon Lintuvaarassa yhteen aikaan ja toi Suomeen massoittain pentuja jotka oli vieroitettu liian aikaisin, joiden papereissa oli epäselvyyksiä ja jotka olivat sairaita. Haluaisinpa tosiaan tietää, missä kunnossa ja missä olosuhteissa noiden pentujen emät elämänsä viettävät, tuskin niistä pidetään huolta.

Bolonkoja käsittelevissä ketjuissa on muuten yleensä silmiinpistävää se, että niissä hehkutetaan pennun tai nuoren koiran ihanuutta. Aikuisista bolonkoista ei juuri löydä kommentteja. Mistään muusta "rodusta" ei keskustelut pohjaudu lähes pelkästään koiran ulkonäön ja söpöyden ihasteluun. Mua siis ihmetyttää, missä on kaikki ne aikuisten bolonkojen omistajat ja heidän kokemuksensa noista koirista aikuisuuden ja vanhuuden osalta. Silloinhan esimerkiksi luonne- ja terveysongelmat vasta alkavat näkyä.

Vierailija
18/49 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat paljonkin tietoa bolonka-koirista.:)

Vierailija
19/49 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään terrierejä ole. Terrieri-bichon-risteytyksiä enintään, bichon-painotuksella.

Vierailija
20/49 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itellä ei oo Bolonkaa, mutta mun naapurilla on 2 Bolonkaa... Ne on tosi kilttejä ja rauhallisia ja niiltä ei lähe hirveesti karvaa. En tiiä miten ne hankittiin, mutta jostain Saksasta!

Ne tarvii paljon seuraa, ne ei viihdy yksin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi