Onko kenelläkään bolonka-rotuista koiraa?
Haaveilemme bolonkasta! Onko kenelläkään bolonkaa? Mitä kautta saitte hankittua, mnkälainen luonne koiralla on? Entä turkki, lähteekö karvaa paljon?
Kiitos vastauksista, joita toivottavasti tulisi!
Kommentit (49)
Eli minulla itselläni ei ole bolonkaa,mutta luultavasti tulee. Naapurissani on kennel jossa on bolonkoja. Yleisesti jos miettii ainakin nuo minun tietämät bolonkat hyvin seurallisia. Kaikki riippuu yksilöstä onko rauhallisempi vai vilkkaampi, yksinäinen vai seurallinen.
Minulla on maailman ihanin bolonka, Rudy poika! Niin helppo poika. Rakastaa lapsia, toisia koiria ja kaikkia uusia ihmisiä todella paljon! Tämä koira on itsevarma, iloinen ja rohkea. Suosittelen tätä rotua :)
Vastaanpa tähän vanhaan ketjuun. Meillä on bolonka. On nykyään virallinen kennelliiton hyväksymä rotu. Pohjautuu bichoneista ja shih tzuista. Ei todellakaan terriereistä.
Aivan mahtava seurakoira!!! Ihanampaa otusta en ole tavannut. Turkki melko helppo, pesen kahden viikon välein niin pysyy takuttomana. En harjaa tässä välissä. Karvaa ei lähde ollenkaan.
Rakastaa metsälenkkejä, mutta viihtyy hyvin sohvallakin. Meidän koira rakastaa olla sylissä. Myös lasten. Suosittelen lämpimästi jos haluaa puhtaasti seurakoiraa.
Käyttötarkoitus
Venäjänbolonka on seurakoirarotu, jonka juuret ulottuvat historiatiedon valossa Venäjälle 1950-luvun alkuun. Rotu sai alkunsa tarpeesta jalostaa bichon-rotuja pienempi sylikoira.
Luonne ja käyttäytyminen
Rodun nimi ”tsvetnaya bolonka”, tarkoittaa värillistä sylikoiraa. Venäjänbolonkat ovat luonteeltaan lempeitä sekä eloisia seurakoiria. Ne kiintyvät voimakkaasti omistajaansa, mutta ovat myös hyvin avoimia muita ihmisiä ja eläimiä kohtaan.
Perusasiat terveydestä
Venäjänbolonka on verrattain terve rotu. Sillä saattaa esiintyä pienillä koirilla yleisiä ongelmia kuten patellaluksaatio. Suomessa rodulla on vielä lyhyt historia eikä juurikaan todettuja terveysongelmia.
Turkinhoito
Rodulla on helppohoitoinen turkki, joka vaatii omistajalta kuitenkin viikottaisia toimenpiteitä; pesu ja kampaus. Ei vaadi föönausta vaikkakin toiset sitä suosivat. Turkista ei irtoa karvaa.
Millaiselle ihmiselle rotu sopii
Rotu sopii kaikille, joilla on aikaa hoitaa koiran turkki ja olla koiransa seurassa. Monen eläkeläisen silmäterä, mutta myös perhekoirana yhtälailla. Sopii myös näyttelyistä kiinnostuneille.
Lisää OIKEAA tietoa saa kasvattajilta.
Hei Vierailija, Olisin kiinnostunut kontakteista arvostettuihin kasvattajiin Saksassa. Miten voisin saada em. tietoja?
Minulla on venäjänbolanka se on aivan ihana.
Se on ollu meillä jo pari kuukautta. 💝💝💖
Suomessakin toimii saksalainen bolonkoihin erikoistunut kasvattaja Lieksassa :)
En ymmärrä, miksi joku sellaisen haluaa.
Pari tunnen, vääräsäärisiä flegmaattisia tapauksia ovat. Lehti-ilmoituksen perusteella Virosta Suomeen roudattu. Maksettu ihan järkyttävä hinta paperittomasta pennusta, ja tuettu samalla pentutehtailua...
Kannattaa olla tarkkana, mistä koiransa hankkii. Rotukoirissa ja suomalaisissa sekarotuisissakin on varmasti jokaiselle joku sopiva tapaus.