Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä "kiellettyä" olette syöneet raskausaikana?

Vierailija
28.06.2011 |

Itse olen syönyt surutta homejuustoja (ja paljon). Katsonut vain valmistusmaan, sekä sen että maito on tietenkin pastöroitua.

Kommentit (152)

Vierailija
21/152 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaista tuorejuustoa.

Vierailija
22/152 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei sitä turvallista määrää tiedä. Eikä voi tietää, kun se on erilainen eri ihmisillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/152 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle ainakin neuvolassakin sanottiin,ettei saunasiideri silloin tällöin haittaa mitään,ehkä se sit on eri kuin lonkero;)

Vierailija
24/152 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jso yhteen jää ja tosiaan kerran kuussa. Viiniäkin voi ottaa lasin, niin miksei lonkeroa, joka on miedompaa. Tosin itse en ole juonut sitäkään.

Syönyt olen kerran maksaa ku tuli himo, graavilohta ja juustoja. ole nvarmaan muutakin "kiellettä" syönyt, mutten oikein sitä kieltolistaa tiedä/muista.

Vierailija
25/152 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli homejuustoa, maksaa, sisä veden kaloja, salmiakkia, graavikalaa.. en tiedä, mitä kaikkea on kielletty, mutta siis en tarkkaillut raskaana ollessa ruoka-aineita vaan söin aiempaan tapaani. Mielestäni kohtuudella kaikkea -sanontaan voi luottaa... ja eipä tuo lapsonen näytä kärsineen. Toki alkoholi ja tupakka ymv eivät kuuluneet kategoriaani, ei edes pienissä määrin.

Vierailija
26/152 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listeria

Listeria on bakteeri, jota esiintyy monessa eläinlajissa, maaperässä ja jätevesissä. Sikiö ja istukka ovat erityisen herkkiä listerialle, ja infektoitumisesta seuraa yleensä sikiökuolema ja keskenmeno.

Synnytyksen yhteydessä saatu tartunta voi johtaa vastasyntyneen aivokalvontulehdukseen. Äidin oireet voivat muistuttaa lievää hengitystietulehdusta tai suolistotulehdusta, mutta myös korkea kuume on mahdollinen.

Miten välttää tartunta?

Listeriainfektiot raskauden aikana ovat onneksi harvinaisia. Parhaiten listerialta suojautuu välttämällä raskauden aikana pastöroimattomia maitotuotteita ja muita elintarvikkeita, joissa listeriaa voi esiintyä (esim. homejuustot, pehmeät tuorejuustot, valmiiksi pakatut savukalat). Vihannekset ja juurekset tulisi aina kuoria, huuhtoa ja tarvittaessa kypsentää.

Vierailija
27/152 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lonkeron sisältämä alkoholimäärä ei ole lapselle hyväksi. Eikä kukaan tiedä turvallista rajaa raskaudenaikaisessa alkoholinkäytössä. Se on myös sen kohdussa olevan lapsen asia.

sinä tuskin siellä kohdussa olit, joten valistaminen ei ole sinun asiasi.

juon itsekkin saunaoluen aina satunnaisesti, vaikka raskaana. ja oel nkuullut valistuksen, kiitos vain.

Vierailija
28/152 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI OLE mitään turvarajaa siinä alkoholissa raskausaikana. Kukaan ei tiedä mikä annos vahingoittaa sikiötä. Sinun vaarallinen annoksesi voi olla erilainen kuin naapurin raskaana olevan. Suositus on, että ei yhtään alkoholia raskauden aikana ja sehän ei ole mahdoton asia toteuttaa.

Vierailija
29/152 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listerioosi on harvinainen, ja raskaudenaikaisia listeria -tapauksia todetaan Suomessa 10-30 vuosittain. Perinataalikuolleisuus (syntymänläheinen) on n. 30-40% ja neonataalikuolleisuus (vastasyntyneisyyskausi) vastasyntyneen infektiossa n. 35-55%.

Taudin itämisaika on 7-70 vrk, mutta useimmiten oireet alkavat 2-3 vrk kuluttua tartunnasta. Listerioosi ilmenee raskauden aikana yleensä kuumetautina. Muita oireita voivat olla, selkäsärky, ripuli ja oksentelu. Kohdun supistelu tai arkuus voivat viitata kohtuun levinneeseen infektioon.

Listerioosiin on olemassa lääkehoito, mutta taudin hoito voi olla vaikeaa. Raskauden aikana hoito aloitetaan yleensä pelkän epäilyn perusteella, koska varhain aloitetulla hoidolla voidaan pyrkiä estämään sikiön ja vastasyntyneen infektio.

Ennaltaehkäisy:

Vältettävä pastöroimattomia maitotuotteita, pehmytjuustoja, tyhjiöpakattuja kylmäsavustettuja ja graavisuolattuja kalatuotteita, mätiä ja pateita

Listeria voi lisääntyä jääkaappilämpötilassa, hyvä noudattaa "parasta ennen" päivämäärää

Pakastevihannesten kuumentaminen ennen syöntiä

Lihan huolellinen kypsentäminen (yli 70 Celsius astetta

Raakojen tuotteiden säilyttäminen erillään kypsennetyistä

Vierailija
30/152 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin juustoja, kalaa ja hain pastöroimatonta maitoa suoraan omasta navetasta, ja tein siitä itse juustoakin.

Kiellettyjen listasta ei tule mieleen kuin kovin suolaiset ruuat sekä salmiakin ja lakritsan, raskausmyrkytykseen liittyneen verenpaineen vuoksi.

Vierailija
31/152 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta unohtui tuo pastöroimaton maito. Tajusin vasta toisen raskauden aikana, että kotimaito ja enemmän käyttämäni juustomaito ovat pastöroimattomia. Mutta en nyt silti jälkeenpäinkään ollut kauhuissani, etten ekassa raskaudessa älynnyt noita välttää, sillä tilalla tuotettu maito on ollut jo vuosikymmeniä E-luokassa.

Vierailija
32/152 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyl nykyään oo edes kiellettyjen listoilla, siin oli joku grammamäärä mitä SAI syödä raskausaikaan ...pari siivuu....

jotkut odottajat tuntuu olevan täysin neuroottisia, noitten vältettävien ruokien suhteen....eräs tuttavani ei esim voinu syödä leipää mis oli käytetty pellavan siemenii...ihan varmaan se yhden siivun sisältämä määrä niitä siemenii vahingoittaa vauvaa ;DDDD mulla 3 tervettä lasta ja aika paljon oon vältettävii mättäilly naamariin....

Vierailija
33/152 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI OLE mitään turvarajaa siinä alkoholissa raskausaikana. Kukaan ei tiedä mikä annos vahingoittaa sikiötä. Sinun vaarallinen annoksesi voi olla erilainen kuin naapurin raskaana olevan. Suositus on, että ei yhtään alkoholia raskauden aikana ja sehän ei ole mahdoton asia toteuttaa.

Eiköhän täällä kaikki tiedä mikä se "suositus" on, ei siitä tarvitse kymmentä vastausta laittaa. Ole sinä juomatta jos haluat, anna toisten tehdä toisella tavalla jos haluavat.

Ja itse kysymykseen: itse söin aika surutta kaikkea mitä teki mieli, graavilohta jouluna ja maksamakkaraa ja -laatikkoa. Tosin niissä on niin vähän maksaa, että ne eivät välttämättä kiellettyjä ole. Ellei sitten ylettöminä määrinä. Tupakkaa tai alkoholia en nauttinut, mutta ymmärrän heitäkin jotka näin tekevät. Joillekin se tupakanhimo on vain niin ylitsepääsemätön, että lopettamisen aiheuttama stressi olisi sikiölle pahempi asia, ja viinilasillinen silloin tällöin ei vahingoita keski-Euroopan sikiöitä niin tuskin suomalaisiakaan.

Vierailija
34/152 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän täällä kaikki tiedä mikä se "suositus" on, ei siitä tarvitse kymmentä vastausta laittaa. Ole sinä juomatta jos haluat, anna toisten tehdä toisella tavalla jos haluavat.

Ja itse kysymykseen: itse söin aika surutta kaikkea mitä teki mieli, graavilohta jouluna ja maksamakkaraa ja -laatikkoa. Tosin niissä on niin vähän maksaa, että ne eivät välttämättä kiellettyjä ole. Ellei sitten ylettöminä määrinä. Tupakkaa tai alkoholia en nauttinut, mutta ymmärrän heitäkin jotka näin tekevät. Joillekin se tupakanhimo on vain niin ylitsepääsemätön, että lopettamisen aiheuttama stressi olisi sikiölle pahempi asia, ja viinilasillinen silloin tällöin ei vahingoita keski-Euroopan sikiöitä niin tuskin suomalaisiakaan.

Kerropa sitten hänelle, että on sinun asiasi, mitä syöt ja juot raskausaikana. Ai niin, ja maksathan sitten itse kaikki vammaisen lapsen kulut, etkä laita niitä yhteiskunnan maksettaviksi? Asia kun ei meille muille kuulu.

Vierailija
35/152 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain vouhotusta taas =DDDDDDDDDDDDd

Tietysti olen syönyt normaalisti.

Vierailija
36/152 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin Keski-Euroopassa kuin muuallakin.

Vierailija
37/152 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa olla...mites sitä meikäläinenkään voi hengissä olla (38 V) kun ennenvanhaan ei ollu just mittään rajotuksii....kohtuus kaikessa ja levollinen mieli, niin tehdään terveitä lapsia.....tosiaan se nipottaminen ruokavaliossa ei tee hyvää sikiölle ;)))) eikä se kuole siitä viinilasistakaan ,,, voi sentään ;))))))))joitain ehdottomia =o)

Vierailija
38/152 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitäpä sitä nyt pienistä nipottamaan. Yksi vammainen lapsi sinne tai tänne. Pääasia, että äiti saa tehdä niinkuin itseä huvittaa.

Vierailija
39/152 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

söin (ja join ;)) niitä "kiellettyjä", joissa kielto perustui jonkun aineen haitallisuuteen suurissa määrin, esim. alkoholin tai maksassa A-vitamiinin, mutta en syönyt niitä, jotka voivat aiheuttaa, vaikkakin kuinka epätodennäköisesti, jonkun vakavan ongelman, kuten esim. tyhjiöpakattu kala.

Vierailija
40/152 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

graavilohta,aurajuustoa,maksalaatikkoa...kohtuudella!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi