Ärsyttää! Yksi työkaverimme ei tee ilta- ja vkol.vuoroja!
Meillä on töissä tällainen tilanne:
Yksi työntekijä ilmoitti (ja sopi jo pomon kanssa), ettei halua tehdä enää ilta- ja vkol.vuoroja, koska haluaa enemmän aikaa lapsilleen. Tämä tarkoittaa sitä, että näitä k.o vuoroja tulee sitten jatkossa meille muille enemmän. Työyksikkömme ei ole järin iso, joten tämä todella tuntuu.
Kyllä minäkin kaikista mieluiten tekisin pelkkää aamuvuoroa arkena, mutta kun työmme luonne ei sitä salli. Ja lisäksi ottaa päähän se, että omat lapseni ovat vielä alle kouluikäisiä ja tämä lapsiinsa vedonneen jo esimurkkuikäisiä.
Pitäisikö itsekkin mennä vaatimaan, että mulle kanssa jos tällainen kerta on mahdollista!?
Aiheuttanut närää muissakin kuin minussa.. Lisäksi kyseinen työkaveri on muutoinkin melko lusmu.. Lähtee/jättää kokonaan tulematta töihin esim. sen takia, että "tuntuu, että on tulossa migreeni" tai "mahassa tuntuu oudolle onkohan tulossa vatsatauti" ja sitten jälkikäteen sanookin, että "ei se (tauti) tullutkaan sitten päälle".
Kommentit (62)
paikkaan jossa tehdään päivätyötä. Ei mua haittaa pätkääkään kenenkään perhehommat tai sairaudet, mutta jos yhteen pieneen työyhteisöön, jossa tehdään kolmivuorotyötä, ahtautuu monta "erityisaikuista" on soppa hankala. Miksi olla kolmivuoro-osastolla jos ei siihen kykene?
että pitää irtisanoa itsensä, jos ei pysty tekemään enää kolmivuorotyötä? Ja noin vain mennään uuteen työpaikkaan? Työkkärissä tuskin hyvällä katsotaan tuosta syystä irtisanoutunutta. Kyllä minä ainakin ensin kysyisin pomolta onko mahdollista tehdä vain aamuvuoroa ja jos ei ole, siinä vaiheessa vasta etsisin uutta työpaikkaa. Kannattaisi joskus ajatella olevansa sen toisen henkilön paikalla.
Tein yh äitinä komivorotyötä ja jouduin jatkuvasti vaihtelemaan vuoroja tai esittämään työvuorotoiveita (lue: pomo ois sai tehdä listat niin että mun vuorot ensin ja sit muut sen jälkeen). Vaihdoin kahdeksi vuodeksi päivätöihin, ei kestänyt pokka kiduttaa muita omalla etuasemalla.
(meillä töissä eräällä näin) ja työnantaja ei ilman ko.henkilön lupaa saa sinulle ap asiaa kertoa. Jos myös tämä työntekijäkään ei halua sairauttaan sinun tietoosi niin, voi voi.
Tein yh äitinä komivorotyötä ja jouduin jatkuvasti vaihtelemaan vuoroja tai esittämään työvuorotoiveita (lue: pomo ois sai tehdä listat niin että mun vuorot ensin ja sit muut sen jälkeen). Vaihdoin kahdeksi vuodeksi päivätöihin, ei kestänyt pokka kiduttaa muita omalla etuasemalla.
niin, eli sinäkin kysyit ensin pomolta ja yritit sillä tavalla. Vaihdoit työpaikkaa, koska homma ei toiminut.
no tää ketju kyllä paljasti miksi sairaanhoitajilla on surkeat palkat. On jo kadehtimisen arvoinen asia, että toinen osaa avata suunsa.
Tässä keskustelussa on puurot ja vellit täysin sekaisin.
Jos työnantaja on sitä mieltä, että voi tehdä erityissopimuksen yhden kanssa, niin sehän on hyvä vain, joustoa löytyy. Jos se sopimus aiheuttaa sitten laittoman tilanteen muille, niin eihän siihen tietenkään pidä suostua. Suu auki vain. Työnantajan tehtävä on sitten ratkaista asia esimerkiksi palkkaamalla lisää ihmisiä.
Itsekin olen sairaalassa töissä ja olen tehnyt monenlaista ja myös sopimalla "erityisaikaa".
Haittaako ap:ta myös jos joku tekee esim. lyhennettyä työaikaa? Silloinhan se joku saattaa olla pois juuri silloin aamuisin ja iltapäivisin kun on kiireiset hetket. Ai jai jai.
Itse olen tehnyt lyhennettyä ja sitten olen tehnyt (koska miehelläni myös on vuorotyö) vuorotyötä, mutta siten että olen saanut sumplia listat mieheni kanssa yksiin niin ettei lapsia ole tarvinnut viedä päivähoitoon pieninä. Eli aina on toinen vanhemmista ollut kotona. Tämä on siis vaatinut uhrautumista ja sumplimista peräti kahdessa työpaikassa, minun ja mieheni työpaikoissa!
Toisaalta ennen lapsia ahneuksissani tein paljonkin yö- ja iltavuoroja sekä juhlapyhiä.
Niin se elämä heittelee.
Ap, sinäkin saatat joskus olla tilanteessa, jossa tulee sun vuoro pyytää sitä joustoa. Saatat esim. kärsiä migreenistä, jonka yötyö saa aktivoitumaan. Näin kävi ystävälleni ja siihen loppuivat hänen yötyönsä kolmevuoro-osastolla. Työkaverit onneksi ymmärsivät.
että kun yhdelle annetaan erikoisvuoroja, niin muiden työvuorot huononevat. Siis ei ole kyse siitä, että joku saa paremmat vuorot. Ihan hyvä sille. Mutta sehän ei todellakaan ole mistään kotoisin, että muiden työntekijöiden vuorot huononevat, vaikka he eivät ole pyytäneet huononnusta sen enempää kuin parannustakaan.
Muiden työntekijöiden työajat siis muuttuvat, vaikka sopimusta ei ole muutettu. Miksi ihmeessä kenenkään pitäisi sellaista ymmärtää tai hyväksyä.
tai loman ajankohtaa?
Kun sekinhän huonontaa toisten työvuoroja?
Eihän tässä mistään kateudesta ole kyse. Kateus olisi kyseessä, jos työkaverin paremmat olot eivät heijastuisi muihin. Mutta nyt ap ei valita siitä, että työkaverilla on hyvä diili, vaan siitä, että työkaverin eriyiskohtelu vaikeuttaa hänen asemaansa.
Ja tässähän kyse ei edes ollut siitä, että tällä ihmisellä olisi päivävuorosopimus vaan siitä että on tiimi, joka tekee kolmivuoroa ja jossa useampi ihminen ei halua tehdä öitä. Yksi kuitenkin päättää kieltäytyä osastaan "huonoimpia" vuoroja ja ne jäävät muiden tehtäväksi - muiden, jotka ovat tulleet töihin siilä oletuksella, että öotä ja viikonloppuja on vain tietty määrä. Ei se ole reilua.
Vaikka voihan tietty olla, että tämä tyyppi tai pomo eivät tajunneet, että joku tai jotkut muutkin haluaisivat tehdä aamuja.
Kuulisin mielelläni, mita kateellista on siinä, ettei ap ole tyytyväinen tilanteeseen?
Mutta ap:na menisin kyllä puhumaan pomolle.
Ja huolimatta kaikesta siitä, mitä täällä kirjoitellaan henkilökohtaisita työsopimuksista, Suomessa on yhä laitonta kieltäytyä maksamasta samasta työstä samaa palkkaa saman organisaation sisällä.
koululaisten äiti tarvii illat ja vl vapaata: Koska muulloin näkis lapsiaan? Lapset ovat päivät koulussa:Päiväkoti ikäset ovat kotona sillon kuin vanhempansa, joten ei sillon vielä oo väliä koska on töissÄ. Tietenkin jos on niin taukki, että vie lapsensa VP viikolla hoitoon, mutta se on silloin oma valinta.
T. päiväkoti ikäisten äiti
ap ei varmaan ikinä ole toivonut mitään työvuoroja tai loman ajankohtaa?
Kun sekinhän huonontaa toisten työvuoroja?
Nuo ovat asioita, joita jokainen työntekijä voi tehdä. Satunnaiset vuorotoiveet (tai jopa systemaattiset toiveet toisinaan) ja lomatoiveet hyödyttävät vuorollaan jokaista työntekijää, jskus jopa kaikkia kerralla. Kaikki toivovat, mutta kukaan ei saa jokaista Juhannusta vapaaksi, vaan aina vuorollaan. (jos pomo on hyvä)
Ap:n kuvailema tapaus on kuitenkin erivapaus, jossa yhden saama mahdollisesti ansioton erivapaus huonotaa kaikkien muiden oloja ja on tosiaan saatavilla vain yhdelle.
koululaisten äiti tarvii illat ja vl vapaata: Koska muulloin näkis lapsiaan? Lapset ovat päivät koulussa:Päiväkoti ikäset ovat kotona sillon kuin vanhempansa, joten ei sillon vielä oo väliä koska on töissÄ. Tietenkin jos on niin taukki, että vie lapsensa VP viikolla hoitoon, mutta se on silloin oma valinta.
T. päiväkoti ikäisten äiti
joista kumpikin ei ole vuorotyössä. Koululaisella ja päiväkoti-ikäiselläkin saattaa olla kuule isä.
Tein 10 vuotta töitä aivan älyttömästi, kaikki juhlapyhät ja ylimääräiset vuorot, jos joku sairastui. Sitten sain lapset lyhyellä aikavälillä, aiemmin maltillisena ollut krooninen sairaus aktivoitui ja olin täysin burn-outissa. Olen sopinut lyhemmästä työajasta ja etten tee yövuoroja ( mistä on lääkärin todistus). Onneksi yksikkömme on iso ja muutamalla muullakin on erityissopimuksia. Varmaan pari kolme työntekijää on käynyt asiasta pomolle valittamassa, mutta se on heidän asiansa.
Itse tekisin oikein mielelläni edelleen täysiaikaista työtä ja yövuoroja, kyllä se niin paljon näkyy palkassa, mutta just nyt on oma terveys etusijalla. Tietty toinen vaihtoehto olisi, että jäisin töistä pois kokonaan, mutta mullakin on erityisammattitaitoa, joten työnantaja ainakin on erittäin tyytyväinen, että pystyn edes jonkinlaiseen työpanokseen. Varmaan jossain vaiheessa elämääni pystyn tekemään töitä kuten ennen (tosin huomattavasti vähemmän siltikin), sillä olen kuitenkin vasta hieman alle 40, mutta milloin se aika koittaa, niin enpä tiedä.
Joten vaikea mennä arvostelemaan toisten ratkaisuja, kun ei tiedä, mitä niiden takana on.
niin, eli sinäkin kysyit ensin pomolta ja yritit sillä tavalla. Vaihdoit työpaikkaa, koska homma ei toiminut.
Ja tajusin itse etten voi toimia noin ja vaihdoin työpaikkaa nopeasti.
Nykyisessä työpaikassani taas nämä erityislapset (eikun aikuiset) määrittelevät vuositolkulla muidenkin työvuorot vaatimalla omansa titynkaltaisiksi. tietenkään en tiedä mitä kenenkään taustalla on. mutta millä he itse avoimesti asiaa perustelevat: haluaa olla vkl:t perheen kanssa (kukaan muu ei), yötyö kääntää unirytmin (onpa ylläri), yötyö tekee migreenin (hyvä syy mielestäni), arkisin ei iltoja koska haluaa olla lapsen kanssa (me muut ei haluta), on perinne viettää joka kuukauden eka vkl suvun kanssa ja laittaa hyvää ruokaa (tyyppi siis juhlii sisarustensa kanssa aina kk:n eka vkl ryypäten pari päivää). Ja millä nää kaikki syyt menee läpi? Yks uhkaa irtisanoutua jos ei saa tahtoaan läpi, loput jää sairaslomalle jos työlista ei miellytä >:/. No, heinäkuu lomaa ja kas vain, se olenki minä joka häivyn ilman asiasta muille kuin esimiehille kertomista =)
mutta eikös hoitajille voisi tehdä samanlaista sopimusta kuin Porissa tehtiin lääkäreille? siellä päivystävien lääkäreiden palkka jopa tuplaantuu. Silloin voisi iltavuorot olla hoitajillekin houkuttelevampia. Vaikka eihän se aina rahasta ole kiinni..
Sinne pitää ihan suoraan uskaltaa kirjoittaa mitä haluaa ja sitten pomo päättää.
Jos on hyvä työntekijä saa mitä haluaa ja jos ei ole niin se on voivoi..
Vanha juttu mutta vastaan nyt silti.
Meillä (kaupan alalla) tuntuu olevan taasen päinvastoin kuka saa ne lauantai (nimenomaan ilta) ja sunnuntain tuplapalkka vuorot. Myös kyllä moni haluaa iltavuoroja arkisinkin ennemmin kuin aamuvuoroja.
Ja meilläkin tässä ongelmana kun tietyille henkilöille näitä haluttuja vuoroja jaetaan kauhalla ja toiset saa vaan joskus harvoin...
Se on kun tälläkin alalla kaikki lisät ovat niin iso osa palkkaa , jos tekisi vain arkiaamuja niin ei sillä peruspalkalla kovin paljoa käteen jäisi.
Omasta mielestä olisi reiluinta nostaa nimenomaan sitä peruspalkkaa ja vähän vähentää niitä lisiä, vaikka no sitten varmaan vuorot kääntyisikin toisinpäin kun ei nämä jotka niitä saakin enää haluakkaan niitä.
On työelämä muuttunut melkoisest siitä kun tämä ketju on aloitettu - eli15 vuotta sitten.
Mitä olet tehnyt asian eteen? Muuta kuin valittanut selän takana?
kostautuvat muille. Muillakin saattais olla joskus jotain elämää, tai halu olla lasten kanssa muutenkin kuin tarhaan aamulla viedessä.