Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka oikeasti on niin idiootti että kasvattaa lapsestaan sukupuolineutraalia???

Vierailija
28.06.2011 |

Mikä IHMEEN järki siinä muka millään ilveellä on? Niistä lapsista tulee häiriintyneitä, antisosiaalisia mt-potilaita takuuvarmasti.

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä. meillä tyttökin tahtoo mukaan. älä nyt yritä vängätä ei kukaan ketään mihinkään pakota, päinvastoin antaa mahdollisuuden kasvaa ihmiseksi ensimmäiseksi. kehumme myös tyttöä rohkeaksi ja vahvaksi ym. ei vaan ulkonäköä vaikka söpönen vielä onkin. poikakin on reipas ja ahkera ym. ei vaan "sälli". kummaltakaan ei tönimistä tai rumaa puhetta hyväksytä. saavat olla tekemässä kaikkea mukana.. siinä niitä onnistumisen tunteita tuleekin ihan kaikista rooleista, vuoroin isän ja vuoroin äidin kanssa tai koko porukka yhdessä. voihan lapsistani silti tulla narkomaaneja, mielenterveypotilaita tai johtajia, ei sitä tästä kasvatuksesta näe. saavat vaan samanlaisen pohjan mistä ponnistaa.

enkä ole sättimässä toisia äitejä jotka taas tekevät eritavalla, ei se minulle kuulu. tutkimusten mukaan vaan vanhanaikaisen kasvatuksen vuoksi tytöt usein yrittävät liikaa ja silti tyytyvät liian vähään, saavat mallin olla kilttejä ja painaa asiat sisäänsä...

minustakin meillää ollaan lähinnä "tasa-arvoisen" kasvatuksen puolella.

ja kyllä poikaa on alkanut silti kiinnostaa iskän jutut enemmän kuin tajusi olevansa poika ja että on pippeli niin kuin muillakin pojilla. tyttö on vielä niin pieni ettei koe itseään sukupuolen mukaan..

Vierailija
82/99 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääkaupunkiseudulla syntyneenä (60-luvulla) ja kasvaneena en ole törmännyt noihin jyrkkiin muotteihin. Olen ollut lapsena hyvin liikkuvainen, kovaääninen ja huolimaton enkä muista, että minua olisi yritetty hiljentää koska olen tyttö. Tallessa on viekäkin rakkaimmat pikkuautot rakkaimpien nukkieni vieressä.

Olen koulussa osallistunut aina teknisen työn tunneille muutamaa pakollista tekstiilituntia lukuunottamatta. Harrastin urheilua ja koulussa meillä oli tyttöjen oma jääpallojengi. Olin nuorena aikuisena mukana ampumaseurassakin. En muista, että kukaan olisi paheksunut näitä poikamaisia harrastuksia. Poikaystäviäkin löytyi eikä siis niitäkään karkoittanut.

Nykyään olen päiväkodissa töissä enkä (niinkuin tässäkin ketjussa monesti mainittu) kohtele tyttöjä eri tavalla kuin poikia esim pistä siivoamaan poikien jälkiä tai vahtimaan perään. Naisen ja miehen erojen haitat ja hyödyt näkyvät ilmeisesti viimeistään palkka ja urapuolella riippuen alasta ja tämä tietysti pelästyttää ihmiset joille työssä pärjääminen ovat ihmisyyden mittareita.

Itse olen kaivannut monesti, että äitini olisi vaikka vaivihkaan opettanut minulle naiseutta enemmän. Olen opetellut vanhemmiten naisellista liikkumista ja esim kynsien ja ihonhoitoa, vaatetyylikkyyttä jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei vaan tuo tyttö halua tulla mukaan kun vaihdetaan autoon renkaita (vaikka olen pyytänytkin) mutta molemmat pojat ovat väksin tuppautuneet mukaan 3-vuotiaasta lähtien.

Pitäisikö minun nyt sukupuolineutraalisuuden nimissä

A) pakottaa tyttö vaihtamaan renkaat

VAI

B) kieltää poikia osallistumasta renkaiden vaihtoon?

odotan mielenkiinnolla tähän vastausta. Tokihan tämäkin pitäisi voida ratkaista neutraalisti, koska sukupuoli ei vaikuta mieltymyksiin.

Taitaa vaan käydä, että vaietaan kun kysytään vaikeita.

Vierailija
84/99 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sukupuolineutraaleille kasvattajille tavoiteltava poikatyyppi:

tämmösiäkö tänne haluatte. Sinänsä kyllä, musta max on kiva ja raasu, ei saa haukkua sitä, mutta hukassa se on....

Vierailija
85/99 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tajuta koko sanaa? oletko kotiäiti ja teet kaiken itse? mies vaan käy töissä? poikien hommat ja tyttöjen hommat? niinkö? sitäkö haluat tyttärellesi? voih

arvasit ihan oikein. Onnittelut.

Huoh.

ap

Vierailija
86/99 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä, miten hoitajat vaiston varaisesti kohtelevat erilailla poikia ja tyttöjä. Esiin tuli eroja paljon enemmän kuin että mitä leluja/värejä lapsille annettiin.

Ihan hyviä pointteja siinä tuli esiin... Jos en väärin muista niin mm. pojat saavat paljon enemmän huomiota kuin tytöt jne.

Luulen siis, että tällaisista asioista on tuossa ruotsalaisessa PK:ssa kyse eikä mistään hihhuloinnista.

En muista tutkijan nimeä tai tahoa jolle tämä tutkimus tehtiin, mutta olisihan se kiva jostain kaivaa esiin.

Vierailija
87/99 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei vaan tuo tyttö halua tulla mukaan kun vaihdetaan autoon renkaita (vaikka olen pyytänytkin) mutta molemmat pojat ovat väksin tuppautuneet mukaan 3-vuotiaasta lähtien.

VAI

odotan mielenkiinnolla tähän vastausta. Tokihan tämäkin pitäisi voida ratkaista neutraalisti, koska sukupuoli ei vaikuta mieltymyksiin.

Taitaa vaan käydä, että vaietaan kun kysytään vaikeita.

Niinhän se on aina ollut femakkojen mielestä, että kotityöt jaetaan puoliksi mutta "miesten"töitä ei lasketa.

Vierailija
88/99 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä asia edes ole niin yksinkertainen.. pitäisi miettiä että kumpi tapa sitten on parempi, se miten kohdellaan poikia vai se miten kohdellaan tyttöjä? Ja mistä päätellään mikä kohtelu johtuu sukupuolesta ja mikä jostakin muusta seikasta? Lisäksi pitäisi tietysti tunnistaa omasta käyttäytymisestä ja ajattelusta kaikki mikä on sukupuoleen sidottua. En tiedä kohtelisinko lastani eri tavalla jos hän olisi poika. Jossain määrin varmasti, koska kyseessähän olisi eri lapsi.

Lasten kohteluun vaikuttaa aika moni muukin asia kuin vain sukupuoli. Jos puet ison, villin pojan tytöksi, ei häntä kohdella niin kuin tyttöä, vaan häntä kohdellaan niin kuin isoa, villiä, pojannäköistä tyttöä. Pojissa ja tytöissä on paljon omia "alaluokkia" ja stereotypioita. Hiljaisesta ja sirosta pojasta ei ensimmäisenä tule mieleen jääkiekkoilija, villistä tytöstä taas voi tullakin. Vanhemmat kohtelee näitä lapsia lisäksi omien kokemustensa ja kiinnostuksiensa pohjalta. Muusikko perheen lapsesta tunnistetaan kaikki musikaaliset piirteet ja niitä yritetään vahvistaa, kun taas urheilulliset piirteet jää ehkä huomiotta kokonaan. Ihmisiin kohdistuu tonneittan erilaisia olettamuksia ja aika pieniosa niistä on loppujen lopuksi sidoksissa pelkästään sukupuoleen. Siinä on aika loputon suo edessä jos meinaa kaiken kitkeä.

Vierailija
89/99 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
90/99 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ikinä opettais lapsiani transuiksi, en, en, en!!Ihan sairasta!!!!

Vierailija
91/99 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin pitäisin huolen että tyttärelläni on joka päivä mekko tai hame päällä.

aika sairaalloiselta kuullostaa, mutta en usko että pystyvät mitään muuttamaan. Vanhemmat ne muksut kasvattavat

Vierailija
92/99 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tynnyrissä pitää kasvattaa jos haluaa että sukupuoli ei tule ilmi. Eiköhän nuo lapset ensimmäisenä kysy että oletko tyttö vai poika ja jos ei siihen osaa vastata niin sitten varmasti kysytään että onko sulla pippeli vai pylly. ;-D

koulussa viimeistään jaetaan poikiin ja tyttöihin. Vai vaihtaako lapsi siivouskomerossa vaatteet?

Vierailija
93/99 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAI

Entäpä jos se kiinnostus menisi toisinpäin? Minä ainakin olin isän apuna renkaiden vaihdossa. Samoin siskoni. Ja veli toki myös.

Eikö tyttö saa osallistua? Ja jos osallistuu ohjataanko ja otetaanko mukaan kuten poika? Entä pakotetaanko poika avuksi jos ei yhtään kiinnosta?

Vierailija
94/99 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei tiiä mennäkkö tyttöjen vai poikien vessaan

Vierailija
95/99 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä nyt ketään transuiksi olla opettamassa. Jännä kuinka osa ihmisistä missaa pointin täydellisesti ja näkee asian sillä tavalla, että lapsesta tehdään sukupuoleton, jolloin hän ei ole tyttö eikä poika.

Lähinnähän tuossa haetaan sitä, ettei lapsi sisäistäisi vanhanaikaista maailmankuvaa, jonka mukaan vain poika saa tehdä asioita A, B ja C, kun taas tytön on sopimatonta tehdä samoja asioita. Vielä nyky-yhteiskunnassakin tämä vanhanaikainen ja ahdasmielinen ajattelutapa on ihan hyvin voimissaan, jonka mukaan miehien pitää olla karskeja Alfauroksia, jotka eivät perkele itke, vaikka kuinka olisi paha olla. Eihän sellainen mikään Mies ole. Varsin akkamainen tapaus, ehkä jopa homo! Varsinkin jos sama mies sattuu olemaan ammatiltaan lähihoitaja. Jotain epäilyttäväähän siinä miehessä on, jos se on valinnut itselleen naisten ammatin.

Vierailija
96/99 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Varsin akkamainen tapaus, ehkä jopa homo! Varsinkin jos sama mies sattuu olemaan ammatiltaan lähihoitaja. Jotain epäilyttäväähän siinä miehessä on, jos se on valinnut itselleen naisten ammatin.

miehet eivät halua huonopalkkaista ammattia

naiset eivät halua puolisokseen huonosti tienaavaa

Vierailija
97/99 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut miehet (ja naisetkin) saattavat ihan oikeasti valita työn puhtaasti sen mukaan, mitä he todellisuudessa haluavat tehdä. Tällöin useasti riittää, että tienaa "riittävästi".

Tämä taas tuntuu olevan jokin urbaani legenda, että naiselle kelpaa vain varakas mies. Tai no ei, ainahan noita ihmisiä kai löytyy kourallinen, joille parisuhteessa tärkeintä ei ole se toinen ihminen, vaan tämän rahat. Lienevät aika pieni vähemmistö, sillä en tunne ensimmäistäkään vastaavaa ihmistä.

Jos ovat vaikka saaneet sellaisen vanhanaikaisemman kasvatuksen, että miehen pitää olla mies, mennä töihin ja tuoda rahaa pöytään. Nainen voi sillä välin jäädä kotiin pullaa leipomaan, koska töihin meneminen ei olisi naisen arvon mukaista.

Vierailija
98/99 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alunperin tosiaankin tyttövauvat saivat hennon vaaleansiniset vaatteet erotukseksi maskuliinisesta vaaleanpunaisesta vaatetuksesta, joka varattiin poikavauvoille.

Kopio Wikipediasta:

"In Western culture, the color baby blue is often associated with baby boys (and baby pink for baby girls), particularly in clothing and linen and shoes. This is a recent tradition, however, and until the 1940s the convention was exactly the opposite: pink was considered the appropriate color for boys as the more masculine and "decided" while blue was the more delicate and dainty color and therefore appropriate for girls."

http://en.wikipedia.org/wiki/Baby_blue

Itse muistelen lukeneeni, että pojat puettiin vaaleansiniseen, koska sen katsottiin suojelevan pahoilta hengiltä. Ja koska tytöt piti jotenki erottaa pojista, heidät puettiin vaaleanpunaiseen, koska se näyttää somalta vauvan päällä.

Vierailija
99/99 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääkaupunkiseudulla syntyneenä (60-luvulla) ja kasvaneena en ole törmännyt noihin jyrkkiin muotteihin. Olen ollut lapsena hyvin liikkuvainen, kovaääninen ja huolimaton enkä muista, että minua olisi yritetty hiljentää koska olen tyttö. Tallessa on viekäkin rakkaimmat pikkuautot rakkaimpien nukkieni vieressä.

Olen koulussa osallistunut aina teknisen työn tunneille muutamaa pakollista tekstiilituntia lukuunottamatta. Harrastin urheilua ja koulussa meillä oli tyttöjen oma jääpallojengi. Olin nuorena aikuisena mukana ampumaseurassakin. En muista, että kukaan olisi paheksunut näitä poikamaisia harrastuksia. Poikaystäviäkin löytyi eikä siis niitäkään karkoittanut.

Nykyään olen päiväkodissa töissä enkä (niinkuin tässäkin ketjussa monesti mainittu) kohtele tyttöjä eri tavalla kuin poikia esim pistä siivoamaan poikien jälkiä tai vahtimaan perään. Naisen ja miehen erojen haitat ja hyödyt näkyvät ilmeisesti viimeistään palkka ja urapuolella riippuen alasta ja tämä tietysti pelästyttää ihmiset joille työssä pärjääminen ovat ihmisyyden mittareita.

Itse olen kaivannut monesti, että äitini olisi vaikka vaivihkaan opettanut minulle naiseutta enemmän. Olen opetellut vanhemmiten naisellista liikkumista ja esim kynsien ja ihonhoitoa, vaatetyylikkyyttä jne.

Meillä yksikään tyttö ei valinnut teknistä työtä eikä yksikään poika tekstiilityötä. Pari tyttöä olisi ollut kiinnostunut teknisestä, mutta ei kukaan sitä valinnut, vaikkei se kiellettyäkään ollut. Mutta sitä ei vaan tehty. :)

Liikuntatunnilla pojat pelasivat jääkiekkoa tai -palloa. (En muista kumpaa.) Tyttöjen luistelutunnilla tehtiin yksi kerrallaan piruettia tai muuta kuviota. Muut seisoivat rivissä yleisönä ja varpaat jäätyivät aina. Tytöillä oli tietysti valkoiset kaunoluistimet ja pojilla mustat hokkarit. :) Pari kertaa muistan, että osa tunnista pelattiin ringetteä, joka oli ainoa tytöille sopiva jääpeli...

Olen myös koulussa harrastanut tosi monesti telinevoimistelua ja naisvoimistelua (argh). Myöhemmin päästiin aerobikkaamaan ja esittämään tanssiesityksiä muille ryhmäläisille. Veikkaan, että aika harvalle nämä ovat kovin positiivisia koulumuistoja.

Alakoulussa rinnakkaisluokalla pojat pääsivät kotiin ja tyttöjen piti jäädä siivoamaan luokkaa.

Äitini (koulutukseltaan kasvatustieteiden maisteri) sanoi minulle usein, että on kamalan kuuloista kun tyttö kiroilee. Muistan myös lukuisat sukulaistenkin päivittelyt vanhempieni lisäksi, kuinka tytöllä on huone sekaisin! Vähän isompana me tytöt saatoimme ansaita taskurahaa tekemällä kodin viikkosiivouksen. Pojat taisivat saada saman ihan vastikkeettakin...

Minut laitettiin alaluokalla apuopeksi istumaan luokan häirikön viereen. Yläkoulussa minun piti viettää kaikki köksäntunnit parinani luokan häirikkö ja selkeä tehtäväni oli pitää tämä (poika, nykyinen ammattirikollinen ja istumassa pitkää vankeustuomiota törkeästä pahoinpitelystä) kurissa. Jäin aina ulkopuoliseksi tyttöryhmän jutuista, mutta eihän sitä tyttönä voinut muuta kuin tehdä mitä käskettiin. ;)