Kuka oikeasti on niin idiootti että kasvattaa lapsestaan sukupuolineutraalia???
Mikä IHMEEN järki siinä muka millään ilveellä on? Niistä lapsista tulee häiriintyneitä, antisosiaalisia mt-potilaita takuuvarmasti.
Kommentit (99)
poikavauvat puettiin vaaleanpunaisiin vaatteisiin? Länsimaiset sukupuolivärinormit ovat siis nykyään keikahtaneet ihan päinvastaisiksi, jos vertaa oikeisiin ja alkuperäisiin sukupuolen mukaisiin vauvaväreihin.
Näin kerran dokumentin, jossa vauva (en nyt muista, kumpaa sukupuolta vauva oikeasti oli) puettiin ensin sinisiin vaatteisiin ja sen jälkeen vaaleanpunaisiin vaatteisiin. Ihmiset puhuivat ja kohtelivat vauvaa eri tavalla, kun tulkitsivat vaaleansinisiin puetun vauvan pojaksi ja vaaleanpunaisiin tytöksi. Sinisiin puettuna poika oli reipas ja tomera prinssi ja punaisiin pukeutuneena sievä ja hellyyttävä prinsessa. Ymmärrättekö? Myös vauvan käsittely erosi vaatteen väristä riippuen. Sinisiin puettuna vauvaa uskallettiin nostaa ronskemmin, punaisiin puettuna oltiin erityisen helliä ja varovaisia. Näin ihmiset ihan tiedostamattaan ohjaavat lasta tiettyyn sukupuolirooliin.
muistaakseni kunnes täyttivät muutaman vuoden.
Jotenkin ällistyttää nämä "eikö tyttö saisi tykätä blingblingistä" -kommentit. Eihän sukupuolineutraalius ole keneltäkään minkään kieltämistä, päinvastoin. Saahan lapsi tykätä ihan mistä vaan.
Mutta jos verhoat neitisi pinkkiin pienestä asti, niin kyllä sillä kummasti voi olla vaikutusta tuleviinkin mielihaluihin.
Toinen pointti on tässä "kyllä minun tyttöni saa tehdä halutessaan kaikkea mitä pojatkin" -ajattelussa. Taas lähtökohtana on poika. Ai ihan halutessaan saa olla tekemisissään tasaveroinen?
Oot varmaa oikeessa, mutta, meistä jokainen on varmaan lukenut juttuja niistä sukupuolineutraalikasvattajista, jotka siis EIVÄT kerro lapselleen, tai muille ihmisille lapsen oikeaa sukupuolta, antavat nimen, josta ei voi tietää kumpi lapsi on yms. Ja luulen, että ap tarkoitti juuri niitä? Tai ainakin kaikki tuntuvat niin luulevan.
ap
Tiesittekö, että 1900-luvun alkupuolella tyttövauvat puettiin aina sinisiin japoikavauvat puettiin vaaleanpunaisiin vaatteisiin?
Länsimaiset sukupuolivärinormit ovat siis nykyään keikahtaneet ihan päinvastaisiksi, jos vertaa oikeisiin ja alkuperäisiin sukupuolen mukaisiin vauvaväreihin.
Itse muistelen lukeneeni, että pojat puettiin vaaleansiniseen, koska sen katsottiin suojelevan pahoilta hengiltä. Ja koska tytöt piti jotenki erottaa pojista, heidät puettiin vaaleanpunaiseen, koska se näyttää somalta vauvan päällä.
Arabikulttuureissa taas vaaleanpunainen on katsottu poiken väriksi, koska sitä pidettiin liian vahvana tytöille.
Muuten vauvojen kohtelusta muistelen lukeneeni tutkimuksen, jossa poikavauvoja pidettiin enemmän sylissä, mutta tyttövauvoile puhuttiin enemmän. Tuleeko tämä vauvojen synnynnäisesti erilaisista tarpeista ja tavasta reagoida kohteluun vai roolimalleista? Itse en ainakaan tiedä vastausta.
Sen kuitenkin tiedän, että erityisen suojelevasti olen suhtautunut kuopukseeni (poikaan) joka oli kuolla synnytykseen. Mieskin käsitteli tätä yksilöä helläkätisemmin kuin edellisiä, vaikka syntymän jälkeen ei mitään hätää enää ollutkaan. Kesti aikansa päästä tuosta kokemuksestä yli. Niin monet asiat vaikuttavat lapsen kohteluun
lapset kyllä aistivat äidin nyrpeän asenteen kun tyttö ylpeänä esittelee prinsessamekkoaan. Jos äiti vaan tuhahtaa eikä kehu kauniiksi, tyttö pettyy ja kokee että äiti rakastaa ja kunnioittaa enemmän jos olen poikamainen.
Väitän että suomalaisten naisten naiseudessa on jotain pahasti pielessä, kun ei uskalleta olla naisia vaan pelätään että sitä halveksutaan!
homoseksuaaliset naiset yrittävät kasvattaa pojistaan ja tytöistään itsensä kaltaisia.
Se ei juurikaan mielestäni eroa siitä älyttömyydestä, miten lapsia aivopestään uskontoihin.
Mikä IHMEEN järki siinä muka millään ilveellä on? Niistä lapsista tulee häiriintyneitä, antisosiaalisia mt-potilaita takuuvarmasti.
järkeä minun mielestäni. Miksi lapsi ei saisi olla sellainen kuin on, miksi häntä pitäisi väkisin ohjata tietynlaiseksi tyyliin "pojat ei itke", "tytön on osattava hoivata" jne. Saa olla sellainen kuin on. Eli jos tyttöni haluaa pukeutua prinsessamekkoon, se on ok. Tai jos hän haluaa kalastaa ja jalkapalloilla, se on ok. Kumpikaan ei ole toistaan parempi vaihtoehto.
Tuskin tiedät paljon mitään sukupuolineutraaliudesta... Lapsista ei taatusti sen takia tule häiriintyneitä eikä mt-potilaita.
Näin ihan tavallinen ihminen toimii. Ei tässä ole mitään sukupuolineutraalia.
Saa olla sellainen kuin on. Eli jos tyttöni haluaa pukeutua prinsessamekkoon, se on ok. Tai jos hän haluaa kalastaa ja jalkapalloilla, se on ok. Kumpikaan ei ole toistaan parempi vaihtoehto.
homoseksuaaliset naiset yrittävät kasvattaa pojistaan ja tytöistään itsensä kaltaisia.
Se ei juurikaan mielestäni eroa siitä älyttömyydestä, miten lapsia aivopestään uskontoihin.
Mielenkiintoinen ajatus.
mielestäni sukupuolineutraalista kasvatuksesta puhuminen on jotenkin turhaa. Nykyään lapset kasvatetaan suht. tasa-arvoisesti jokatapauksessa. Sukupuoliroolien kyseenalaistaminen on ihan arkipäiväistä ja tavallista. Stereotypioita ja yleistyksiä tulee olemaan aina, ei niistä pääse eroon, mutta varmaan jokainen tietää että nykyään ne pitävät yhä harvemmin paikkaansa.
Koko sukupuolineutraali vouhotus on varmaan lähtenyt siitä että joku tutkimus aiheesta on julkaistu, ja siitä porukka on tehnyt sitten kauhistunut ja ruvennut tekemään vähän päätelmiä..
Pojat ja tytöt on jokatapauksessa erilaisia, ja koulumaailmassahan puhutaan jatkuvasti kuinka tämä ero tulisi enemmänkin ottaa entistä paremmin huomioon.
Se ei tarkoita sitä, etteikö saisi olla tyttö/poika, vaan sitä, että sukupuoli ei ole arvoa määrittävä tekijä.
Monet sanovat, etteivät kasvata tyttöä/poikaa, mutta kun kiinnittää asiaan tarkemmin huomiota niin kyllä poikia/tyttöjä kohdellaan eri tavalla. Tätä on tutkittukin. Mä olen esim. huomannut, että poikavauvoja nimitetään "miehiksi" yllättävän usein. Kuunnelkaapa.
Päiväkodissa esim. tytöt siivoavat poikien jäljet, pojat saavat enemmän apua jne. jne.
Jokaisen tekisi ihan hyvää miettiä omassa perheessä ja omassa kasvatuksessa tasa-arvoasioita.
lapset kyllä aistivat äidin nyrpeän asenteen kun tyttö ylpeänä esittelee prinsessamekkoaan. Jos äiti vaan tuhahtaa eikä kehu kauniiksi, tyttö pettyy ja kokee että äiti rakastaa ja kunnioittaa enemmän jos olen poikamainen.
Väitän että suomalaisten naisten naiseudessa on jotain pahasti pielessä, kun ei uskalleta olla naisia vaan pelätään että sitä halveksutaan!
Ymmärrättekö edes mitä tarkoittaa sana neutraali. Se ei ole sama asia kuin kieltäminen!
Ja miksi naiseus täytyy yhdistää prinsessaleikkeihin ja rimpsumekkoihin? Mikä suomalasiten naisten naiseudessa on pielessä, jos ainoastaan pitsiröyhelöissä voi olla nainen?
T: naisellinen, itsevarma nainen, joka kasvattaa tytöstään itsensä tuntevaa ihmistä
Tälläisiä kaikenmaailman sosiaalisia kokeiluja sekä virallisia että vähemmän virallisia on aina ollut ja aina niihin liittyy jonkin verran porukkaa.
Käytännössä aina näillä on surullinen loppu.
Miksi pakottaa lapsi sellaiseen mitä ei ole. Ei ole olemassa sukupuoletonta lasta eikä tämä yhteiskunta ole sukupuoleton. Lisäksi näissä kamalan usein tulkitaan, että sukupuolineutraali tarkoittaa samaa kuin, että poikia kielletään leikkimästä poikien juttuja.
On hieno jos kotia leikkiessä voidaa leikkiin laittaa montaa äitiä tai monta isää. Tämä on ihan hyvä.
Ongelma on jos poikien juokseminen, miekkailua, puissa kiipeäminen ja muut rajut leikit kielletään, koska tytöt eivät halua osallistua niihin. Eihän sukupuolineutraalissa päivähoidossa voi leikkiä leikkejä, joihin molemmat sukupuolet eivät halua osallistua!! Pojat vastaavasti kyllä tekevät myös hiekkakakkuja jos tädit kieltävät hiekkalaatikosta poistumisen. On siis sukupuolineutraalia kun pojat "ohjataan" (pakotetaan) rauhallisiin leikkeihin mutta tyttöjen "ohjaaminen" rajuihin leikkeihin onkin epäsuotavaa...
kyllä se vaan on niin ettei tytöistä saa tulla yhtään mitään, pitää tehdä ja opettaa naisten hommat eli siivous, ruuanlaitto, pyykkäys sekä lastenhoito, nämä ei missään tapauksessa ole miesten töitä!!!!!!!joten ei saa pojalle opettaa, hinureita semmosista ttulee!!!nuket pois poikalapsilta, ei saa oppia että vauvoja voisi miehetkin hoitaa, hyi olkoonsa!!!ja tytöille voisi ostaa sellaiset kodihoitajatar mekot niin olisivat tyttömäisiä ja oppisivat naisten aseman jo pienenä, autoilla ei saa tytöt leikkiä, naisten kuuluu kulkea julkisilla, autot on vain miehiä varten....ja muistakaa sitten valittaa kun miehet ei osallistu lastenhoitoon!!!!!
eikä lähteä siitä oletuksesta, että naissukupuolta sorretaan. Kirjoituksessasi on samankaltainen valikoitu näkökulma kuin Amnestyn väkivaltakampanjassa.
minulla ainakin oli tuttuja joiden poikalapselta kiellettiin nukkeleikit ettei ihan homppelia tule..siitä innostuneena aina kuin sai tilaisuuden niin muissa paikoissa kuten meillä leikki vaan nukeilla ja hellalla. onko se sitten hyvä?
monet tytöt kasvatetaan ihan liian prinsessoiksi. ei saa tehdä samoja juttuja kuin pojat ihan surullista, puetaan liiaan hienosti leikkimään ja kaikin puolin estetään normaali lapsena olo.ja kiltti pitää tytön olla, pojalta rajuus otetaan asiaan kuuluvana??? ihan pöljää. samat säännöt lapsilla ja piste.
meillä sama kuin moni sanoi että leikkivät millä haluavat, molempien kynnet lakataan jos haluavat, molemmat onkivat ja pelaavat jalkapalloa ja leipovat pullia ja siivoavat äidin kanssa.
siis poika ja tyttö on.
tajuta koko sanaa? oletko kotiäiti ja teet kaiken itse? mies vaan käy töissä? poikien hommat ja tyttöjen hommat? niinkö? sitäkö haluat tyttärellesi? voih
minulla ainakin oli tuttuja joiden poikalapselta kiellettiin nukkeleikit ettei ihan homppelia tule..siitä innostuneena aina kuin sai tilaisuuden niin muissa paikoissa kuten meillä leikki vaan nukeilla ja hellalla. onko se sitten hyvä?
monet tytöt kasvatetaan ihan liian prinsessoiksi. ei saa tehdä samoja juttuja kuin pojat ihan surullista, puetaan liiaan hienosti leikkimään ja kaikin puolin estetään normaali lapsena olo.ja kiltti pitää tytön olla, pojalta rajuus otetaan asiaan kuuluvana??? ihan pöljää. samat säännöt lapsilla ja piste.
meillä sama kuin moni sanoi että leikkivät millä haluavat, molempien kynnet lakataan jos haluavat, molemmat onkivat ja pelaavat jalkapalloa ja leipovat pullia ja siivoavat äidin kanssa.
siis poika ja tyttö on.
On täysin eria asia, että molemmat sukupuolet saavat tehdä sitä mitä TAHTOVAT kuin, että pakotetaan sukupuolineutraulisuuteen.
Poikien pitää saada juosta ja remuta, kuten myös niiden tyttöjen jotka haluavat.
Meillä ei vaan tuo tyttö halua tulla mukaan kun vaihdetaan autoon renkaita (vaikka olen pyytänytkin) mutta molemmat pojat ovat väksin tuppautuneet mukaan 3-vuotiaasta lähtien.
Pitäisikö minun nyt sukupuolineutraalisuuden nimissä
A) pakottaa tyttö vaihtamaan renkaat
VAI
B) kieltää poikia osallistumasta renkaiden vaihtoon?
että toki kehun tyttöjäni näteiksi kun ovat näteiksi laittautuneet! Minusta on aika kieroa ajatella ettei saisi lapsen ulkonäköä kehua. Kehun myös poikaani komeaksi julliksi onko se sitten yhtä väärin? Kultainen keskitie on sitä että voi kehua lapsensa ulkonäköä ja samalla korostaa sisäisiä arvoja ja sisäistä vahvuutta!