Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajien "huonot" palkat?

Vierailija
26.06.2011 |

Täälläkin opettajat aina valittavat huonoja palkkojaan, mutta totuus on ihan toinen. Lomia on paljon ja palkka hyvä melkeinpä mihin tahansa alaan verrattuna:

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/05/04/opettajan-palkka…

Sitkeästi kuitenkin pidetään mielikuvaa yllä surkeasta palkasta. Numerot eivät kuitenkaan valehtele. Tuonne ne verorahat palavat.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

40h viikossa?

Jos luokassa on hankalia oppilaita (tai vanhempia), niin ei aina riitä tuo tuntimäärä.

Varsinkin aloittelevalla opettajalla, jolla on pienin palkka, menee helposti oppituntien valmisteluun saman verran aikaa kuin niiden pitämiseen. Tämä koskee tietenkin vain tunnollisimpa opettajia.

Jos palkkaa kadehtii, se on ammatinvalintakysymys. Samaa palkkaa kuin opettajat sai muinoin mm. paperitehtaan koneenhoitaja, mutta nyt on paperityöläisillä parempi palkkka, ja paljon lyhemmällä koulutuksella.

Vierailija
62/86 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opettaja, jolla on jo yhtä vaille kaikki fossiililisät ja tienaan 3200 euroa kuussa. Ihmettelen suuresti, että miten noin hyville ansioille voi keskimäärin päästä. Mukana on pakko olla paljon vanhoja opettajia, joilla on paljon ylitunteja. Taantuman tultua ja Helsingin ikäluokkien pienennyttyä ei juuri kellään enää ainakaan Helsingin peruskouluissa ole ylitunteja. Vielä muutama vuosi sitten ilman yhtä ikälisäänikin tienasin 3700, mutta nyt tulot on pudonneet siis monta sataa euroa.

...ainakin omassa kunnassa työ- ja tuntimäärä on samasta työstä lisääntynyt - mm. tuntiopettajia ei enää ole palkattu, joten viroissa olevat tekevät heidänkin työnsä.

Oman palkkaani olen tyytyväinen, se on noin 4200 euroa kuukaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teiltä, jotka niin kadehtivat opettajien lomia ja vielä palkkaakin (en tajua kuka noita "keskiansioita" tienaa?), että miksi ihmeessä ette aikoinaan hakeutuneet opettajiksi? Tai hei, vieläkin voi vaihtaa alaa! t. aiheeseen kyllästynyt ope

Vierailija
64/86 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli minulle ihan uutta. Missä kunnassa äidinkielen opettajat saavat suuremman korvauksen luokanvalvojan tehtävistä kuin muut opettajat? Tuohan on ihan epäreilua!

Itse aloitin opiskelut 1-vuotiaan lapsen kanssa ja päätin opinnot kolmen alle 11 -vuotiaan lapsen kanssa. Opintolainaa on vieläkin hiukan jäljellä. Eipä tuo palkka kovin kummoiselta tunnu, kun on tosiaan se lainakin hoidettavana. Mutta työ on kivaa...

Vierailija
65/86 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta työtä (valmistelua, opetussuunnitelmatyötä, kokouksia ja kirjallisia töitä, arviointeja ym) noin 370 h lukukaudessa. Palkka n. 3600 kk. Ei ylitunteja.

Vierailija
66/86 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi lukukaudella pidettäviä tunteja 27/viikko. Tuossa siis kolme ylituntia. Palkka bruttona sisältäen ravintoedun 3027,44€.

Vierailija
67/86 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassuinta on se, että kaikki opettajat luulevat että yksityisellä KAIKKI tienaavat paljon enemmän. Suomessa moni juristi, DI ja ekonomi tekee hommia alle 3500€:n kuukausipalkalla. Eikä meillä ole yhdeksän viikon kesälomaakaan.

Tuttavapiirissä on paljon yläkoulun/lukion opettajia ja heidän juttujensa perusteella en epäile tuota keskiainsiota. Kyllä niissä hommissa ihan hyvin ansaitsee.

Vierailija
68/86 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä teiltä, jotka niin kadehtivat opettajien lomia ja vielä palkkaakin (en tajua kuka noita "keskiansioita" tienaa?), että miksi ihmeessä ette aikoinaan hakeutuneet opettajiksi?

Minä tuohon jo ylempänä vastasinkin. Sosiaaliset taitoni eivät riitä peruskoulun opettajksi. En pysty pitämään kuria 25-30 villille lapselle yhtä aikaa, enkä osaa myöskään olla niin innostava kuin mitä lasten opettajan tulisi olla, jotta saisi lapset mukaan opiskeluun.

Mutta siitä huolimatta vaihtaisin nykyisen yli 4000 euron kuukausipalkkani nykyisistä työtehtävistäni mielihyvin opettajan peruspalkkaan, jos saisin samalla opettajan lomat.

(Ja pahoittelen vielä toiseen kertaan, että annoin uudelleen väärää tietoa luokanopettajan peruspalkasta. Olin katsonut sen netissä olevalla opettajan palkkalaskurilla, mutta en ollut tajunnut sitä, että saamani summa oli opettajalle, jolla on myös aineenopettajan pätevyys.)

5

Vierailija
69/86 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2600€ brutolla ei netto ole todellakaan reilu 1600€.

Tilaapa uusi verokortti niin saat nettosikin hieman nousemaan.

Vierailija
70/86 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli minulle ihan uutta. Missä kunnassa äidinkielen opettajat saavat suuremman korvauksen luokanvalvojan tehtävistä kuin muut opettajat? Tuohan on ihan epäreilua!

Itse aloitin opiskelut 1-vuotiaan lapsen kanssa ja päätin opinnot kolmen alle 11 -vuotiaan lapsen kanssa. Opintolainaa on vieläkin hiukan jäljellä. Eipä tuo palkka kovin kummoiselta tunnu, kun on tosiaan se lainakin hoidettavana. Mutta työ on kivaa...

Ihan valtakunnallinen juttu. Ylityötunnitkin ovat esim. äidinkielenopettajille arvokkaampia kuin reaaliaineiden opettajille. Tämä parempipalkkaisuus näkyy ihan kaikissa - jopa sijaisten palkassa. On arvokkaampaa tehdä äidinkielen sijaisuutta kuin reaaliaineiden sijaisuutta.

Vierailija
71/86 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tienata 3500e kuussa, kun käytännössä ne oppilaat ei osaa edes puhua? Mulla on kaveri ollut opettajana erityisluokalla, jossa on 7-12-vuotiaita, jotka suunnilleen viettää koulupäivänsä opettelemalla olemaan hiljaa ja syömään lusikalla. Sitten iloitaan jos yksi ryhmästä ei tarvi vaippoja.

En usko, että erkkalasten opet muka saisi 3500 euroa, koska se työ on enemmänkin lastenhoitoa, vaipanvaihtoa jne. Kyseessä siis vaikeasti vammaiset lapset tässä tapauksessa.

Vierailija
72/86 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat kaikista pisimmälle koulutettuja yliopistossa. Heillä on enemmän opintoja kuin muilla ja se tuntuu myös palkassa.

Vierailija
73/86 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallisissa peruskouluissa. Ja nimenomaan siellä niiden "hankalien" oppilaiden kanssa. Eli käytöshäiriöiset, erilaiset diagnoosit, koulunsa laiminlyövät jne. Siis se entinen "tarkkisporukka"... Toki on joukossa ihan rauhallisiakin tapauksia, joilla vain vaikeuksia oppimisessa eikä käytösongelmia, mutta kyllä tuo porukka varmasti aika haastavaa on. Ja työ vaatii paljon yhteydenpitoa kotiin ja muiden opettajien kanssa. Näin ainakin omalla työpaikallani.

tienata 3500e kuussa, kun käytännössä ne oppilaat ei osaa edes puhua? Mulla on kaveri ollut opettajana erityisluokalla, jossa on 7-12-vuotiaita, jotka suunnilleen viettää koulupäivänsä opettelemalla olemaan hiljaa ja syömään lusikalla. Sitten iloitaan jos yksi ryhmästä ei tarvi vaippoja. En usko, että erkkalasten opet muka saisi 3500 euroa, koska se työ on enemmänkin lastenhoitoa, vaipanvaihtoa jne. Kyseessä siis vaikeasti vammaiset lapset tässä tapauksessa.

Vierailija
74/86 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkielen opet ovat kaikista pisimmälle koulutettuja yliopistossa. Heillä on enemmän opintoja kuin muilla ja se tuntuu myös palkassa.

Olen itse äidinkielenope, enkä kyllä tiedä olevani sen "pitemmälle" koulutettu kuin muutkaan aineenopettajat. Meillä on vain yksi aine, muilla yleensä vähintään kaksi. Opettamamme aine kyllä on laaja ja esim. korjattavaa tulee paljon... (Opetusvelvollisuus vaikuttaa palkkaan, äikänopella se on paras ja syyt ovat suorastaan historiallisia osittain.) Mutta en ikinä väittäisi olevani pitemmälle koulutettu kuin joku muu aineenope!

Vierailija
75/86 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen ihan tyytyväinen. Palkka on aikaisempiin nähden paljon huonompi, mutta tykkään työstä enemmän ja lomat, työajat jne. on loistavat perheelliselle. Koska itse olen vielä kokematon hommassani, niin kyllä minun täytyy sanoa, että todellakin joudun käyttämään valmisteluun vähintään yhtä paljon aikaa kuin varsinaiseen tuntien pitämiseen. Välillä paljon enemmänkin. Kokemuksen karttuessa tuo tietysti helpottaa, voin käyttää enemmän aikaisempia materiaaleja. Mutta en silti valita. Voin itse määrätä milloin tuota valmistelutyötä teen, joten pääsen hakemaan lapset ajoissa. Jatkan sitten iltamyöhällä hommia. Vaikka nautinkin nyt pitkästä (osin palkattomasta..., ei ole virkaa) kesälomasta, niin kyllä minun täytyy osa kesästä käyttää syksyn materiaalien valmisteluunkin. Minulle tulee myös uusi opetettava aine, en ole sitä ennen opettanut, joten työtä todella riittää.

Perheelliselle aivan loistavat. Itse vaihdoin opettajaksi ja palkka tippui 600 Euroa. Olin siis aikaisemmin yksityisellä töissä ja akateeminen koulutus. Olen tyytyväinen. Jos olisin vanhasta lomaillut yhtä paljon (joka ei ole edes mahdollista, kun ei mistään tuollaisia määriä palkatonta saa), niin keskipalkka olisi huonompi kuin nyt. Onhan tää työ rankkaa, mutta niin oli se vanhakin. Rankkuus on toisenlaista. Koin itse kuitenkin pahempana sen tulosvastuullisuuden ja ainaisen rahan tuijottamisen. Tää on persoonallisuuskysymys. Joku varmaan kokisi tän sosiaalitäti-psykologi-opettaja-kasvattaja -työn pahempana, mutta tää sopii mulle.

Vierailija
76/86 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onkin noin 2600, ei 3500 niinkuin tuossa mainittiin.

Vierailija
77/86 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän palkasta vähennetä vain veroprosentti. Siitähän vähennetään myös kaikenlaiset ammattiyhdistysmaksut, monenlaiset eläkemaksut yms., jotka ainakin itselläni tekevät jo varmaan pari sataa euroa joka palkassa verojen lisäksi.

Vierailija
78/86 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten erkkaopen alkupaikka opetusvelvollisuudella olisi 3500? Peruskouluja ne erityiskoulutkin ovat.

Itse ainakin oletin tuon 3500 tulevan siitä, että erkkaopeille on monessa kaupungissa hyvin töitä tarjolla (=pulaa erkkaopeista) ja ylituntien kanssa vastavalmistunutkin voi saada 3500. Oma kommenttini oli lähinnä vastaus sille, joka sanoi erkkaopen työn olevan vain vaippojen vaihtamista. Näinhän asia ei ole.

35

35, mutta tällaisten, peruskoulussa työskentelevien erkkaopejen palkka onkin noin 2600, ei 3500 niinkuin tuossa mainittiin.

Vierailija
79/86 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erkkaopet saavat varmasti enemmän palkkaa, kuten muutkin opettajat, mutta en tiedä saako sielläkään tuota 3500 ja sitten todennäköisesti pitäisi olla jokin ammatillisen opettajan pätevyys lisäksi.

35

sitten erkkaopen alkupaikka opetusvelvollisuudella olisi 3500? Peruskouluja ne erityiskoulutkin ovat. Itse ainakin oletin tuon 3500 tulevan siitä, että erkkaopeille on monessa kaupungissa hyvin töitä tarjolla (=pulaa erkkaopeista) ja ylituntien kanssa vastavalmistunutkin voi saada 3500. Oma kommenttini oli lähinnä vastaus sille, joka sanoi erkkaopen työn olevan vain vaippojen vaihtamista. Näinhän asia ei ole. 35

35, mutta tällaisten, peruskoulussa työskentelevien erkkaopejen palkka onkin noin 2600, ei 3500 niinkuin tuossa mainittiin.

Vierailija
80/86 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänellä pitäisi olla 24:n perustuntinsa päälle 36 ylityötuntia päästäkseen 3500 euron palkkaan. 60 tuntia opetusta ei liene mahdollinen peruskoulun opettajalle viikossa.