Opettajien "huonot" palkat?
Täälläkin opettajat aina valittavat huonoja palkkojaan, mutta totuus on ihan toinen. Lomia on paljon ja palkka hyvä melkeinpä mihin tahansa alaan verrattuna:
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/05/04/opettajan-palkka…
Sitkeästi kuitenkin pidetään mielikuvaa yllä surkeasta palkasta. Numerot eivät kuitenkaan valehtele. Tuonne ne verorahat palavat.
Kommentit (86)
koulun kevätjuhlissa kanssa mietin, että kokonaisuutena itseasiassa opettajien asiat taitaa olla ihan hyvin. Paljon lomia, vaikka palkka ei huuippu olekaan, niin itse ainakin olisin valmis joustamaan palkoissa, jos olisi jouluna ja kesäisin kunnon lomat.
koulun kevätjuhlissa kanssa mietin, että kokonaisuutena itseasiassa opettajien asiat taitaa olla ihan hyvin. Paljon lomia, vaikka palkka ei huuippu olekaan, niin itse ainakin olisin valmis joustamaan palkoissa, jos olisi jouluna ja kesäisin kunnon lomat.
Joustaisin todella mielelläni palkasta jos saisin vastineeksi n. 3kk lomat per vuosi.
Toisaalta en myöskään haluaisi opettaa joten yhtälö on aika mahdoton. :D
En tiedä nykyistä tilannetta, mutta perinteisesti heillä on ollut todella hyvä palkka. Opetan itse yliopistossa, ja moni yliopistosta ammattikorkeakouluun siirtynyt kollega on kertonut, että palkka nousi selvästi.
Lisäksi tuossa tilastossa ovat mukana esim. koulujen rehtorit, joilla on selvästi riviopettajaa parempi palkka (tosin heillä ei ole myöskään sitten opettajien lomia).
Eipä silti, vaihtaisin oman palkkani nykyisessä työssäni yliopistolla (päälle 4000 euroa / kk) mielihyvin aloittelevan ala-asteen opettajan palkkaan (noin 2700 eur / kk ilman ylitunteja), jos saisin samalla sen opettajan lomat ja voisin oikeasti pitää ne lomat. Tämä siis sillä edellytyksellä, että saisin jatkaa nykyisiä töitäni yliopistolla. Sosiaaliset taitoni eivät riitä peruskoulunopettajan tehtäviin.
Perheelliselle aivan loistavat. Itse vaihdoin opettajaksi ja palkka tippui 600 Euroa. Olin siis aikaisemmin yksityisellä töissä ja akateeminen koulutus. Olen tyytyväinen. Jos olisin vanhasta lomaillut yhtä paljon (joka ei ole edes mahdollista, kun ei mistään tuollaisia määriä palkatonta saa), niin keskipalkka olisi huonompi kuin nyt. Onhan tää työ rankkaa, mutta niin oli se vanhakin. Rankkuus on toisenlaista. Koin itse kuitenkin pahempana sen tulosvastuullisuuden ja ainaisen rahan tuijottamisen. Tää on persoonallisuuskysymys. Joku varmaan kokisi tän sosiaalitäti-psykologi-opettaja-kasvattaja -työn pahempana, mutta tää sopii mulle.
Lähtöpalkka ono 2500.
Enemmän tienaavat lähellä eläkeikää olevat, jotka ovat saaneet kaikki ikälisät.Joita nyt on poistettu nuoremmilta.
Ja onhan opettajan työ monta kertaa raskaampaa kuin esim. lääkärin työ, joka tienaa 2 kertaa enemmän, vaikka tarvitsee huomioida vaan 1 ihmistä kerrallaan. Opettajan 30.
Olen kotiäiti enkä yhtään tykkää kun opemieheni on niin paljon kotona.
Mistä sekin sitten johtuu, että koko ajan joku poliitikko tuo keskusteluun sen yliopisto-opiskelun, että se maksaa. ja se pitäisi maksaa takaisin.
vaikka korkeimmat liksat ovat miesvaltaisella ammattikorkeakouluopettajilla.
Ja onhan opettajan työ monta kertaa raskaampaa kuin esim. lääkärin työ, joka tienaa 2 kertaa enemmän, vaikka tarvitsee huomioida vaan 1 ihmistä kerrallaan. Opettajan 30.
Itse en ole kumpikaan, mutta oma puolisoni on ope ja ystävissäni on monta lääkäriä ja kyllä mulle on tullut vaikutelma et kyllä se lääkärin työ on paaaaljon haastavampaa kuin open homma.
Opettajan ei sentään tarvitse tehdä ihmisen jopa henkeen vaikuttavia päätöksiä, kohdata kuolevia, yms. Enpä kadehtisi lääkäriä päivystyksessä kun yllättäen voi tulla eteen mitä vain.
Lähtöpalkka on tosiaan suuressa osassa Suomea (esim. pk-seudulla) n. 2600 eur / kk. Tuo mainitsemani n. 2700 eur / kk on aineenopettajan lähtöpalkka esim. pk-seudulla.
Tuolla korjauksella vaihtaisin silti nykyisen palkkani nykyisestä työstä mielihyvin luokanopettajan palkkaan, jos saisin samalla luokanopettajan lomat.
5
Itse en ole kumpikaan, mutta oma puolisoni on ope ja ystävissäni on monta lääkäriä ja kyllä mulle on tullut vaikutelma et kyllä se lääkärin työ on paaaaljon haastavampaa kuin open homma.
Minullakin paljon opettajia ja lääkäreitä kavereissa ja kyllä ne lääkärit on paljon väsyneempiä ja opettajat hehkuttaa pitkiä lomiaan. Ehkä niiden 30 tai yleensä 25 lapsen hengestä ei kuitenkaan kyse niin kuin lääkäreillä voi olla. Noissa lääkäreiden palkoissa on kai päivystyskorvauksetkin eli tuntimäärät on ainakin kaksinkertaisia opettajiin verrattuna.
lääkärin työ on edelleen vaativampaa (vaikka vain yksi potilas kerraallaan). Töiden luonne aivan toisistaan poikkeava.
Ymmärrän täysin miksi lääkärit ovat paremmin palkattuja kuin opettajat.
Teen opetustyötä ja mielestäni saan siitä riittävän rahallisen korvauksen menettämääni aikaan verrattuna.
Lähtöpalkka ono 2500.
Enemmän tienaavat lähellä eläkeikää olevat, jotka ovat saaneet kaikki ikälisät.Joita nyt on poistettu nuoremmilta.Ja onhan opettajan työ monta kertaa raskaampaa kuin esim. lääkärin työ, joka tienaa 2 kertaa enemmän, vaikka tarvitsee huomioida vaan 1 ihmistä kerrallaan. Opettajan 30.
mutta duunia teen varmaan keskimäärin 38h/vko. Joinain hetkinä enemmän, joinain vähemmän. Ehkä joskus parin vuoden päästä, kun on saanut kunnon tatsin tähän hommaan niin suunnittelun määrä vähenee. Mutta sit vaihtuu tietysti kirjat ja opetussuunnitelma ja... Paska palkkahan tämä, mutta työtäni en silti vaihtais.
Luokanopettajan peruspalkka taitaa olla lähempänä 2400 kuin 2700. Viimeksi, kun olen katsonut palkkataulukkoa, se oli vähän yli 2400.
Nuo isommat palkat on sitten amk:n opettajilla jne.
Itse olen opettaja, jolla on jo yhtä vaille kaikki fossiililisät ja tienaan 3200 euroa kuussa. Ihmettelen suuresti, että miten noin hyville ansioille voi keskimäärin päästä. Mukana on pakko olla paljon vanhoja opettajia, joilla on paljon ylitunteja. Taantuman tultua ja Helsingin ikäluokkien pienennyttyä ei juuri kellään enää ainakaan Helsingin peruskouluissa ole ylitunteja. Vielä muutama vuosi sitten ilman yhtä ikälisäänikin tienasin 3700, mutta nyt tulot on pudonneet siis monta sataa euroa.
Vielä 10 vuotta sitten opettajat ja lääkärit tienasivat saman. Sitten suuret ikäluokat halusivat turvata itselleen hoidon ja lääkärien palkat moninkertaistettiin.
Ei ne lääkärit osaa tehdä mitäänkuin arvailla ja laittaa ihmisiä kokeisiin, joihin tarvitaan kalliita laitteita, joita valmistamalla on tapettu monia kehitysmaidenlapsia. Niiden laitteiden valmistaminen kuluttaa vettä ja kun ne dumpataan kehitysmaihin kun tarvitaan taas uusia ja hienompia, niin myrkytetään kehitysmaiden maaperää.
Ja siis minusta lääkäri ei tee hienompaa työtä kuin kukaan. Se joka kuluttaa vähiten tekee hienointa työtä. Just jokku pph tai muu, joka ei kuluta kalliita ja saastuttavia laitteita.
Olen virassa. Palkkani on 2600 euroa/kk eli minimipalkka. En pidä itseäni kovapalkkaisena, en edes keskituloisena, kun nettona saan sen reilin 1600 euroa käteen.
Työ on raskasta. Teen töitä keskimäärin 35 h viikko, mutta joulun alla ja keväisin reilusti enemmän. Kokeita korjailen viikonloppuisin tuona aikana.
Opettajan työhön kuuluu esim. lukuisien juhlien, tapahtumien, teemaviikkojen yms. järjestäminen. Päälle tulevat vanhempainillat, vanhempainvartit, leirikoulujen järjestämiset, tiimipalaverit, opettajankokoukset... Itse hoidan lisäksi tukioppilaskoulutuksen ilman erillistä korvausta.
Koen, että ansaitsen pitkät lomat näiden erikoistehtävien takia, ne kun vievät suunnattomasti aikaa ja suunnittelutyötä mutta eivät näy pätkääkään palkassa. Kohta eläkkeelle siirtyvien kollegojen palkat ovat kaksinkertaiset. Siihen aikaan saatiin jatkuvalla syötöllä erilaisia lisiä, jotka meiltä nuoremmilta opettajilta on ajat sitten leikattu pois. Lisänä tulevat äidinkielenopettajat ja matikanopettajat, joiden opetusvelvollisuus on todella pieni ja jotka haalivat ylityötunteja joskus 10 tuntia ja korottavat näin palkkaansa yli 1000 eurolla kuukaudessa. Juhlien järjestämisestä nämä samaiset vetäytyvät, kun on niin paljon tunteja, että eivät jaksa... Parempia luokanvalvojiakin he ovat, kun saavat sen 50 euroa enemmän luokanvalvojuudesta kuin esim. reaaliaineiden opettajat. Aina kun pidän vanhempainvarttia tai vanhempainiltaa muistan miettiä, miten nämä samaiset opettajat ovat niin paljon arvokkaampia heidän lastensa asioiden hoitajina...
Opettajia on laidasta laitaan, joten palkkahaitarikin on suuri. En suostu ajattelemaan palkkaani hyvänä, kun olen siihen kuitenkin kuluttanut 7 vuotta yliopistossa.
Peruspalkat 1.5.2011 lukien:
Luokanopettaja/ylempi korkeakoulututkinto ja perus-/lukio-opetusta antavan opettajan kelpoisuus
kalleusluokka I: 2468,62€
kalleusluokka II: 2430,58€
Esim. Helsinki (ja aika lailla koko pääkaupunkiseutu?) kuuluu kalleusluokkaan I, oma paikkakuntani kalleusluokkaan II.
Korkeakoulujen opettajien yms. palkat myös.
Itse miellän nämä huonot palkat nimenomaan peruskoulun opettajien huonoiksi palkoiksi ja linkkisi mukaan nimenomaan heillä saattaakin palkka jäädä jopa 1000e keskiarvoa alemmaksi eli palkka olisi 2550e. Se on jo suhteellisen pieni joskaan ei mikään huono sekään.