Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi uimahallin saunassa ei saa olla uikkareissa?

Vierailija
13.01.2010 |

En halua mitenkään kapinoida tätä sääntöä vastaan, olen vain tyhmä enkä tiedä.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihon kuollut pintasolukko ym. lika irtoaa kuumassa saunassa ja jää uimapuvun alle. Ja huuhtoutuu sitten uima-altaaseen.

Miten se nyt sinne uimapuvun alle jää, jos käydään suihkussa saunan jälkeen? Tässäkin taas tärkeintä, että ihan oikeasti peseydyt, etkä pelkästään nakuile ja yritä sillä kiillottaa kruunuasi.

Vierailija
62/72 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena asuin Suomessa ja silloin sanottiin vain että hygieniasyistä ei saa pitää uikkaria kun bakteerit lisääntyy siellä muhiessa. Oikeasti en ole ennen kuullut mistään höyryistä (täällä pidetään aina uimapuku päällä saunassa). Vein vanhan äitini uimaan, luulin keksineeni hyvän jutun että käydään kotona suihkussa, uikkarit päälle ja vaatteet siihen päälle niin taiteillaan mahdollisimman vähän paikan päällä. No tietysti joku tuli sanomaan että uimapuku pitää ottaa pois suihkussa. Tiedän, joka tapauksessa jossain vaiheessa se olisi pitänyt taiteilla pois mutta yritin vähentää kaatumisen mahdollisuutta. Eihän siellä edes ollut penkkiä.

Ei tämä nainen jäänyt tutkimaan kuinka hyvin me tai kukaan muukaan peseytyy että en mä nyt tiedä oliko se paljon parempi taktiikka. Ja olihan se minulle aika ällöä että kukaan muu ei käytä uimalakkia ja niitä irronneita hiuksia lilluu altaassa. Vähän ohi aiheesta mutta jäin miettimään yleisesti näitä sääntöjä että mikä logiikka.

Ei selkiintynyt, aika monta teoriaa on kirjoitettu. Alapää bakteerit, ihosolukko, höyryt kloorista (tai sitten ei enää nykyään), jne kuka täällä oikeasti tietää?  Jos ne kloorihöyryt niin sittenhän jos asu on puhdas ja ei ole vielä käynyt altaassa, niin senhän voisi jättää päälle. Itse olen saunassa alasti koska edelleen se bakteerijuttu kuulostaa järkevältä minulle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläpäin maailmaa saunotaan uima -asu päällä; minusta se on hyvä asia. 

Ja sielläpäin maailmaa käytetään myös melkoisen paljon enemmän klooria ym. kemikaaleja altaan vedessä. 

Vierailija
64/72 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kloori höyrystyy matalassa lämpötilassa ja kloori höyry aiheuttaa terveydellisiä ongelmia ainakin joillekin ihmisistä

Vierailija
65/72 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kloori höyrystyy matalassa lämpötilassa ja kloori höyry aiheuttaa terveydellisiä ongelmia ainakin joillekin ihmisistä

Kyllä kloorin hengittäminen on vaarallista ihan kaikille.

Vierailija
66/72 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkkarit ei osaa olla ilman uikkareita.

Ja sitten valittavat kun ovat ahdasmielisessä Suomessa.

Vierailija
67/72 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vakkarikylpylässä on unisex-pukutilat, eli pienet yksittäiset kopit vaatteidenvaihtoa varten. Niissä neuvotaan laittamaan uikkari päälle. Sitten siirrytään sukupuolen mukaiseen suihkutilaan, jossa uikkari ilmeisesti piti taas riisua peseytymisen ajaksi ja pukea takaisin ennen altaille siirtymistä. Tämän vekslaamisen jätin väliin ja niin näytti jättävän moni muukin. Uikkareissa peseytyminen sai kelvata. Minulla ei sinänsä ole alastomuudenkaan kanssa ongelmaa, mutta jos jo pukutila on järjestetty noin hienosti ja nykyaikaisen sensitiivisesti, saisi uikkarien käyttö jatkua koko oleskelun ajan.

Vierailija
68/72 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kloorin hengittäminen on vaarallista ihan kaikille.

Mutta irtoaako suihkussa huuhdellusta uima-asusta vaarallisia määriä klooria? Vaikea vain uskoa, että ne olisivat sallittuja missään, jos irtoaisi.

Vierailija
69/72 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa tulla, ainoastaan jolla on merkki että saa tulle, itse kyllä huomautan jos joku erehtyy tulemaan

Vierailija
70/72 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuumassa saunassa höyrystyessään ovat myrkyllisiä hengitettäväksi.

Uimahallin on aika mahdoton tarkkailla kuka on tullut altaan kautta saunaan tai kuka on vasta suihkun jälkeen saunassa ennen ensimmäistä altaaseen menoa. Siksi on helpompi, ettei saunassa saa käyttää lainkaan uima-asua.

Se että uimapuvut olisit höyrystyessää myrkyllisiä hengitettäväksi, on vanhentunutta tietoa, näin ei ole. Monissa kylpylöissä voi pitää saunassa uimapukua koska miehet ja naiset ovat samassa saunassa. Uimahallien käytäntö on vanhanaikaista.

Vierailija
71/72 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä juttu oli sääntö jo 70-luvulla,ei ollut ongelmia riisua uikkareita mennessä saunaan.

Vierailija
72/72 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä juttu oli sääntö jo 70-luvulla,ei ollut ongelmia riisua uikkareita mennessä saunaan.

Silloin käytettiin klooria enemmän kuin nyt. Nyt on muita puhdistavia aineita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme