Miksi uimahallin saunassa ei saa olla uikkareissa?
En halua mitenkään kapinoida tätä sääntöä vastaan, olen vain tyhmä enkä tiedä.
Kommentit (72)
kloori höyrystyessään synnyttää myrkyllistä kaasua kloorioksidia. Erittäin myrkyllinen. Se on huuhdottava pois ja ei lähde uimapuvusta ja tai ihosta. Tärkeä asia muistaa.
että ihmisestä tulee DESI ureaa uima-alataaaseen jos ei peseydy kunnolla ennen uintia. Mietttikääs missä pissa- ja lika-vedessä sitä uitaisiin, jos hypättäisiin kaikki suoraan altaaseen.
Näitä lappuja saisi olla nykyisin enemmään, jotta ihmiset valistuisivat ja ymmärtäisivät miksi pitää noudattaa ohjeita. Ei niitä ole tehty huvikseen tai ihmisten kiusaksi.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2010 klo 00:04"]häiritsee, niin älä mene uimahalliin.
Musta on kummallista, että kaikki säännöt pitää kyseenalaistaa. Mitään ei saa kieltää ja jos kielletään, niin tehdään kuitenkin päinvastoin.
Ei niitä kieltokylttejä mihinkään kiusallaan laiteta, vaan perustellusta syytä.
[/quote]
No ei me edes kyseenalaisteta, me mietimme SYITÄ miksi uimapuvun käyttö saunassa on kielletty -.-
Voi hemmetti että on pälliä porukkaa. Ihminen erittää kuona-aineita hikoillessaan. Saunassa hikoillaan useimmiten. Uikkareihin jää kuona-aineita eli suomeksi virtsaa joka sitten kuljetetaan uima-altaaseen. Desi per tyyppi, kuinkas paljon on virtsaa jos on sata tyyppiä?
Malmin uimahallissa Helsingissä (Fix Malmi) ainakin miesten puolella saa saunoa uikkarit päällä. Kyltti on, jossa on uimahousujen kuva ja ruksi päällä. Valvojat eivät asiaan puutu. Toiset asiakkaat toisinaan yrittävät puuttua. Minä en puutu.
Koomista on, että ns. uimahortseista samoissa Urheiluhallien uimahalleissa jaksetaan pitää valvojien taholta meteliä mm. teineille. Eräälle nelikymppiselle miehelle valvoja huomautti, kun hän kävi takuulla puhtaissa uimashortseissa kylmäaltaassa. Mies kimpaantui ja sanoi, että voisitteko sitten valvoa sitä uimahousujen käyttöä saunoissa.
Minä olen ollut uimahousumaassa kylpylässä/hammamissa ja siellä pitää olla alushousut tai uimahousut jalassa, vaikka ollaan miesten kesken. Maassa maan tavalla. Sitten, kun uimahousumaan mies tulee Suomeen, hän on maassa oman maan tavoillaan. Suomalainen on muualla muun maan tavoilla ja samoin Suomessa noudatetaan muun maan tapoja.
Minä menin Kanadassa uimahallin saunaan alasti kuten olin Suomessakin tottunut. Kamala huuto - poliisillakin jo uhattiin. Sain porttikiellon.
Helsingissä kerrottiin taannoin, että nykyisin klooria käytetään niin vähän, että se ei todellakaan höyrysty saunassa, joten ainakin parissa uimahallissa uimapukujen käyttö on sallittu. Jotkut kieltävät edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Minä menin Kanadassa uimahallin saunaan alasti kuten olin Suomessakin tottunut. Kamala huuto - poliisillakin jo uhattiin. Sain porttikiellon.
Helsingissä kerrottiin taannoin, että nykyisin klooria käytetään niin vähän, että se ei todellakaan höyrysty saunassa, joten ainakin parissa uimahallissa uimapukujen käyttö on sallittu. Jotkut kieltävät edelleen.
Helppoan se on, jos voi saunoa uikkarit päällä, kuten tehdään esim. Kaupinojan avantouimareiden saunassa Tamperella, jossa sauna on unisex.
On olemassa jokin uima-asuun laitettava merkki, joka oikeuttaa pitämään uimapuvun myös saunassa. Pitäisikö joillekin tulijoille kaavailla sellaista puolikuumerkkiä? Miksi Urheiluhallit Oy Helsingissä kieltää uima-asun saunassa, jos se de facto on sallittu?
Vierailija kirjoitti:
silloinhan tuo kloori lähtee uimapuvustakin, en ymmärrä suomalaisten vimmaa pakkonakuiluun ja että vielä kytätään toisia ja pakotetaan olemaan ilman uimapukua.
Nimenomaan kuumassa saunassa uikkareista haihtuu myrkyllisiä höyryjä, ei altaan vedessä. Toinen syy - miten huuhdot saunasta tultuasi alapääsi uikkarit päällä? Vai huuhtoutuvatko hikipöpösi altaaseen?
Moni ei tajua että se kielto tarkoittaa että ne uimahousut jätetään kokonaan saunan ulkopuolelle.
Niitä ei oteta pefletiksi.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuullut selitystä tuohon. Miksei se lue saunan ovessa?
Koska se on niin yleistä tietoa. Ja tämä uima-asuissa saunaan meno on aika uusi juttu.
Onhan siinä myös hygieniapuoli, jos koko aikana ts suihkussa ei uikkareita riisuta, se peräpää jää pesemättä ja kaikki p*skat menee uimaaltaisiinkin.
Täälläpäin maailmaa saunotaan uima -asu päällä; minusta se on hyvä asia.
Uimapuku on kuulemma epähygieenisempi kuin paljas iso. Rohkenen epäillä, mutta tämä syyksi sanotaan.
Oma mielipiteeni on, että ei se, että ihminen on märkä suihkussa käymisestä takaa vielä sitä, että hän olisi myös pessyt paikkansa hyvin ja olisi puhdas. Varmaan aika monet vain kastelee itsensä suihkussa, koska se kerran on pakollista.
Kylpylöissä näkee usein saunassa olijoita uikkarit päällä. En tajua miksi ei kertakäyttöisellä laudeliinalla voisi saunaan istahtaa uikkareissa.
Joku homo on keksinyt tuon koska haluaa kytätä miesten kaluja, siksi!
Pitäisi tajuta, että nykyään on paljon irstailijoita ja tiirailijoita ja että pakkonakuiluvaatimus kuuluu menneisiin aikoihin. Tämä nudistipakko on suurin syy siihen, miksi en uimahallissa käy.
Vierailija kirjoitti:
kuumassa saunassa höyrystyessään ovat myrkyllisiä hengitettäväksi.
Uimahallin on aika mahdoton tarkkailla kuka on tullut altaan kautta saunaan tai kuka on vasta suihkun jälkeen saunassa ennen ensimmäistä altaaseen menoa. Siksi on helpompi, ettei saunassa saa käyttää lainkaan uima-asua.
Voihan joku vain riisua uimahousut ja mennä saunaan ilman suihkussakäymistä. Tärkein olisi se suihkussakäynti.
En ikinä menisi uimahallin saunaan. En uimapuku päällä enkä alasti. En käy saunassa muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Uimapuku on kuulemma epähygieenisempi kuin paljas iso. Rohkenen epäillä, mutta tämä syyksi sanotaan.
Oma mielipiteeni on, että ei se, että ihminen on märkä suihkussa käymisestä takaa vielä sitä, että hän olisi myös pessyt paikkansa hyvin ja olisi puhdas. Varmaan aika monet vain kastelee itsensä suihkussa, koska se kerran on pakollista.
Kylpylöissä näkee usein saunassa olijoita uikkarit päällä. En tajua miksi ei kertakäyttöisellä laudeliinalla voisi saunaan istahtaa uikkareissa.
Kylpylöissä se onkin usein sallittua. Monissa on unisex-saunoja, joissa ollaan uikkareissa tai pyyhkeessä. Juuri olin yhdessä, missä kehotettiin ottamaan pefletiksi joko uikkarit tai pyyhe. Joko kloorin tai muiden puhdistusaineiden käyttö on muuttunut, tai sitten on vain muuten havaittu, ettei asialla ole merkitystä. Ainahan niissä pyörii puhtaampia ja likaisempia ihmisiä, uikkareilla ja ilman.
Jos Suomessa olisi suihkuissa kopit niin ihmiset peseytyisivät paremmin ja ottaisivat myös sen uimapuvun pois saunassa ja vaihtaisivat pyyhkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuullut selitystä tuohon. Miksei se lue saunan ovessa?
Koska se on niin yleistä tietoa. Ja tämä uima-asuissa saunaan meno on aika uusi juttu.
Onhan siinä myös hygieniapuoli, jos koko aikana ts suihkussa ei uikkareita riisuta, se peräpää jää pesemättä ja kaikki p*skat menee uimaaltaisiinkin.
Ihan sama asia, jos jätät hiukset huuhtomatta tai et muutenkaan huuhtele itseäsi suihkussa niin, että kloori poistuu kaikkialta. Uimapuku on ongelmallinen vain jos siitä ei saa klooria pois, mutta eikö se lähde aivan siinä suihkussa kuten iholtakin?
Onko tutkimuksia, josta näkisi, että uimapuvun pesu suihkussa ei poistaisi klooria?
Itse olisin eniten huolissani niistä jotka eivät ole riittävän kauan suihkussa, en uimapuvuista sinänsä.
Ihon kuollut pintasolukko ym. lika irtoaa kuumassa saunassa ja jää uimapuvun alle. Ja huuhtoutuu sitten uima-altaaseen.