Nyt loppuu vanhemmilta perhepäivähoitajien pompottelu
Aivan oikein. Enää ei hoitoaikoja varata noin vaan 7-17 jos sattuu tarvimaan vaan just sen minkä OIKEASTI tarvii. Ihasn sairastahan tuo touhu on ollukki. Käydään kampaajalla ja kaupassa ja löhötään kotona, eikä ymmärretä että myös perhepäivähoitajilla on oma elämä. Todellinen tarve on sitte ihan eri asia. Mutta tuskin kukaan tarvii 12 hoitopäiviä lapselleen. Jas jos tarvii niin paikka on silloin mielestäni päiväkoti.
Kommentit (81)
pph:ista mulle on ihan sama, miltä tuntuu, koska tämäkin on ammatinvalintakysymys, MUTTA helevetin hyvä niille lapsille, että saavat viettää aikaa sielläkin, mihin heidät on tehty. Lapsia kun harvemmin tehdään hoitajia varten.
mutta kyllä päiväkotiin ilmoitin hoitopäivän yläkanttiin, varmuuden vuoksi. Hain kyllä lapset aina heti, kun ehdin - samoin teki mies. Ihan lapsen etukin päästä kotiin rentoutumaan, hoitopäivä on hänelle kumminkin työtä.
ja kuullu kauhutarinoita muilta hoitajilta. Mä en ymmärrä vanhempia jotka eivät pysty edes kaupassa käymään lasten kanssa. Ja muutenki .. miksi niitä lapsia tehdään jos ne kuitenkin sitten ovat valtaosan hereilä oloajastaan muualla kuin kotons?
Ja kuka tahansa pystyy pitämään lasten hoitoajan Yhdeksän tunnin mittaisena kunhan vaan halua löytyy.
ne pisimmät ajat työaikojensa takia.
Minullakin on liukuva työaika ja joskus töissä joutuu oleman pidempään ja joskus menemään aikaisemmin.
Hoidon tarpeeksi olen aina laittanut 7-17, sillä sillä aikavälillä hoidon tarve on ...vaihtelee vain päivittäin.
Onneksi lapseni ovat pk:ssa.
pph:ista mulle on ihan sama, miltä tuntuu, koska tämäkin on ammatinvalintakysymys, MUTTA helevetin hyvä niille lapsille, että saavat viettää aikaa sielläkin, mihin heidät on tehty. Lapsia kun harvemmin tehdään hoitajia varten.
Se ei tosiaan oo mikään ammatinvalinta kysymys! Oletko jotenkin sairas? Kyllä jokaisessa ammatissa pitää olla kunnon työehdot, vaikka miten olis ammatin itse valinnut.
Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että moini vanhemempi voisi miettiä että miksi onkaan niitä lapsia hankkinut?...
hoitoa klo 8-16:45 työpaikan kokousten takia. Muuten riitti klo 8:30-16:45. Pph itse vaati, että sopimus on tehtävä tällaisessa tapauksessa joka päivälle klo 8-16:45 väliselle ajalle. Kuulemma mikään muu ei ollut mahdollista, jotta hoitaja olisi saanut korvausta niistä 1-2 kahdeksan aamusta kuukaudessa ja näin aamuina syödyistä aamiaisista (aina muulloin lapset söivät aamiaisen kotona).
elokuusta :)
Työaikani on siis 7.15-16.15 välillä.
Hoitoon ei oteta sellaista lasta joka ei mahdu noiden aikojen sisään.
Ei voi ilmoittaa että lapsi on hoidossa 7-17 välisenä aikana, mutta sitten tuleekin vasta klo yhdeksän. Ihan ihme touhua. En varmana alkais oleen valmiudessa seitsemästä asti. Vähintään edellisellä viikolla ilmoitettava tarkat hoitoajt, ja niitä on noudatettava.
on laitettu maksimi hoitoaika ja siitä maksetaan, vaikka tänä vuonna olen ekaluokkalaisen takia ollut kotona klo 9 asti ja vienyt silloin pienemmän hoitoon ja mies hakee yleensä neljän maissa, MUTTA jotta poikkeustapauksissa voi olla hoidossa vaikka 7-17... Onneksi tosiaan päiväkodissa.
Minullakin on liukuva työaika ja joskus töissä joutuu oleman pidempään ja joskus menemään aikaisemmin.
Hoidon tarpeeksi olen aina laittanut 7-17, sillä sillä aikavälillä hoidon tarve on ...vaihtelee vain päivittäin.Onneksi lapseni ovat pk:ssa.
Suomessa tehdään hyvin paljon klo 8-16 työpäiviä. Noilla sinun asettamillasi kellonajoilla, rajaat aikamoisen määrän perheitä pois. Mutta tämä ei liene sinulle mikään ongelma.
Olen harkinnut joskus pph.n työtä ja mitä nyt omassa tuttavaporukassa käyvät töissä ja roudaa lapsia hoitoon niin hoitoaika 8 h ja vanhemmilla pitkälti mahdollisuuksia tästäkin usein vähentää esim. nainen menee ensin töihin ja mies vie lapset myöhemmin hoitoon ja nainen pääsee aikasemmin töistä niin hakee lapset aikasemmin.
Olen ollut siinä kuvassa että jos joku lapsi menee pph.lle vaikka klo 6.30 niin toisen perheen lapsi tulee puolentunnin päästä ja kolmas kahdeksalta ja kaksi vaikka yhdeksältä? Sitten se ekana hoitoon tullut haetaan ekana ja kaksi viimestä vaikka toisena ja ne kaksi keskeltä joskus myöhemmin? Siis hoidettavia voisi olla pois "jaloista" vaikka klo 13.30 lähtien ja klo 8 aikaan tulleet 17 ja näilläkin tulee 9 h hoitoaikaa!
Olen ajatellut että osittain rankkaa on varmaan se että joku tulee 2 h aikasemmin kuin muut ja viimesenä tulleet jos on täyden ajan niin siinä on siten pitkä päivä mutta kokoajan toisaalta lapsimäärä vaihtelee?
On paksua sanoa että vanhemmat pitää lapsia hoidossa ettei tartte ulkoilla niitten kanssa itse illalla. Kai se nyt työntekoon lähinnä liittyy miten lapsi hoidossa?
Ilmoitamme toki päiväkotiin, jos lapsi tulee poikkeuksellisesti jo aikaisemmin.
Perhepäivähoito sopii ilmeisesti vain perheille, työajat on joka päivä minuutilleen samat.
Minusta on muuten lapsen edun mukaista poiketa sinne ruokakauppaan matkalle töistä päiväkotiin ja viettää ilta kotona laatuaikaa lapsen kanssa.
on laitettu maksimi hoitoaika ja siitä maksetaan, vaikka tänä vuonna olen ekaluokkalaisen takia ollut kotona klo 9 asti ja vienyt silloin pienemmän hoitoon ja mies hakee yleensä neljän maissa, MUTTA jotta poikkeustapauksissa voi olla hoidossa vaikka 7-17... Onneksi tosiaan päiväkodissa.
Hoidon tarpeeksi olen aina laittanut 7-17, sillä sillä aikavälillä hoidon tarve on ...vaihtelee vain päivittäin.Onneksi lapseni ovat pk:ssa.
Ihan niinku muitten hoitsujen kanssa puistossa sovittiin, kun istuttiin ja turistiin. Puistossa on niin mukava käydä, kun ne kotiäidit vahtii pph:n muksutkin. Huomiseks pitää taas käydä ostamassa kalapuikkoja ja pussimuusia, kun ei sitä ehdi muuta tehdä, kun pitäähän pph:nkin saada netissä asioita hoidella päiväsaikaan. Omat lapset saa kyllä sisäfilepihvit, nimittäin kun ostaa hoitolapsille halpaa ruokaa, omille saa sit parempaa.
Miten sinä voit olla noin perssilmäinen, vaikka ITSEKIN TEET työtä, jossa työaika joustaa! Mietipä, mitä vaadit... jos itse veisit lapsiasi kodin ulkopuoliseen hoitoon, lapsesi hoitopäivä olisi koko ajan eripituinen ja ilman mitään varoitusaikaa.
Miten sitten kehtaa vaatia, että muut - joilla voi olla aivan yhtä lailla lyhyellä varoitusajalla joustoa vaativa työaika - pitäisi osata jo edellisellä viikolla ennustaa, onko seuraavan viikon torstaina palaveri jo kello 8 vai kenties vasta klo 12....
Totta kai hoitajan elämää pitää kunnioittaa kertomalla mahdollisimman aikaisin muutoksista. Mutta muistutan, että nykyään työelämä voi olla aika haastavaa, eikä kaikilla OLE mitään mummoa tai serkkulikkaa, jonka voisi värvätä hätäavuksi.
hoitoa klo 8-16:45 työpaikan kokousten takia. Muuten riitti klo 8:30-16:45. Pph itse vaati, että sopimus on tehtävä tällaisessa tapauksessa joka päivälle klo 8-16:45 väliselle ajalle. Kuulemma mikään muu ei ollut mahdollista, jotta hoitaja olisi saanut korvausta niistä 1-2 kahdeksan aamusta kuukaudessa ja näin aamuina syödyistä aamiaisista (aina muulloin lapset söivät aamiaisen kotona).
Hoitaja vaati noin, niin kuuluukin! Jos ei olisi vaatinut ja yhtäkkiä näitä kahdeksan aamuja alkaisi tulla enemmänkin, niin olisi erittäin ikävä tilanne pph:lle tehdä ilmaista työtä!
Meillä eskarilainen, joka oli siis vain eskariajan siellä, tarvitsi 1 päivänä viikossa 1/2h päivähoitoa eli piti viedä tuona aamuna 1/2h ennen eskarin alkua sinne. Niinpä teimme päivähoitosopimuksen ja maksoimme siitä hoidosta 50e / kk. Näin se vaan menee. Ja sen vuoksi, että lapsellamme oli myös päivähoitoa eikä vain eskaria, hän ei saanut tulla yksin kotiin. Suurin osa puolipäiväisistä (=on pelkän eskariajan siellä) kulki itse kotiin. Meidän naapuritalossa eskaria käyvä ei voinut tulla. Ikkunastamme siis näkyy eskarin pihaan :)
Oletko ollut työelämässä itse? Kyllähän työajat voi muuttua vaikka edellisenä iltana! Hoitajahan on lapsille tämän takia lapsille. Jos ei sovi hoitajalle niin vie varahoitoon tai siitä kunta maksaisi ylityöt.
enkä pph:na todellakaan hyväksy mitään noin aikojaEi voi ilmoittaa että lapsi on hoidossa 7-17 välisenä aikana, mutta sitten tuleekin vasta klo yhdeksän. Ihan ihme touhua. En varmana alkais oleen valmiudessa seitsemästä asti. Vähintään edellisellä viikolla ilmoitettava tarkat hoitoajt, ja niitä on noudatettava.
Miten sinä voit olla noin perssilmäinen, vaikka ITSEKIN TEET työtä, jossa työaika joustaa! Mietipä, mitä vaadit... jos itse veisit lapsiasi kodin ulkopuoliseen hoitoon, lapsesi hoitopäivä olisi koko ajan eripituinen ja ilman mitään varoitusaikaa.
Miten sitten kehtaa vaatia, että muut - joilla voi olla aivan yhtä lailla lyhyellä varoitusajalla joustoa vaativa työaika - pitäisi osata jo edellisellä viikolla ennustaa, onko seuraavan viikon torstaina palaveri jo kello 8 vai kenties vasta klo 12....
Totta kai hoitajan elämää pitää kunnioittaa kertomalla mahdollisimman aikaisin muutoksista. Mutta muistutan, että nykyään työelämä voi olla aika haastavaa, eikä kaikilla OLE mitään mummoa tai serkkulikkaa, jonka voisi värvätä hätäavuksi.
Siis mähän rakotin tässä että, ei kai pph:n tarvi olla aamulla kärppänä valmiina kello seittemän et jos Annastiinakaroliina nyt tulee hoitoon kja siellä istut ja ootat kun mamma tuo lapsen kello 9.30. Kyllä on oikeus ja kohtuus vaatia et lapsen hoitoajat ilmotetaan viimestään edellisellä viikolla. Et sinäkään varmaan alkais olemaan valmiina joka hetki ja käyttäis omaa aikaasi turhaan.
Siis mähän rakotin tässä että, ei kai pph:n tarvi olla aamulla kärppänä valmiina kello seittemän et jos Annastiinakaroliina nyt tulee hoitoon kja siellä istut ja ootat kun mamma tuo lapsen kello 9.30. Kyllä on oikeus ja kohtuus vaatia et lapsen hoitoajat ilmotetaan viimestään edellisellä viikolla. Et sinäkään varmaan alkais olemaan valmiina joka hetki ja käyttäis omaa aikaasi turhaan.
hoitolapset tulee...? Höh. Kyllä se pph hoitaa normaaleja kodin töitä ja aamupuuhia siinä lastentulon lomassa ja se on aivan ok.
Pointti oli, että sen lapsen aikatauluja ei VÄLTTÄMÄTTÄ TIEDÄ vielä edellisellä viikolla, koska vanhemman työ voi useinkin olla joustava-aikaista. Joskus on aamulla palaveri tai asiakaskeikka, joskus ei ja ne voi tulla työntekijän tietoon vasta edellisenä PÄIVÄNÄ. Tietenkin niistä on silloin kerrottava myös hoitajalle, mutta aikavaatimuksesi on kohtuuton, etkä itsekään kykenisi moiseen ennakointiin. Koska itsekin teet tuollaista joustava-aikaista työtä, sinun luulisi ymmärtävän asian.
niin tosiaan, aina laitettiin hoitoajaksi 7-17 tai 8-18.
Todellinen tarve olisi ollut paljon vähemmän.
Viime viikolla tehtiin uudet hoitoaikasopimukset ja kummasti pystyivät lyhentämään hoitoaikaa.
Elokuusta työaikani on 7.15-16.15.
Kyllä mieltä lämmittää kun ei tarvitse enää kökkiä pimeinä talvi-iltoina pihalla vaan sen takia, että vanhemmat eivät viitsi itse ulkoilla lastensa kanssa.