Kyllä omassa asuminen todella kannattaa, tässä laskelmaa.
Esim. tällä hetkellä meillä menee lainan hoitoon 1545 eur, josta korkojen osuus on 335 eur. KOroista vielä nyt saa osan verovähennyksiin, eli verovähennysosuuden jälkeen maksamme korkoja n. 240 eur.
Tuo loppuosa lainan lyhennys n. 1305 eur on "säästöä", jolla kartutamme omaa varallisuutta.
Lisäksi omakotitalossa on kuluja lämmitys, vesi, kiint.vero jne. yht. keskimäärin 290 eur (kun vähennän sähkölaskusta arvioidun taloussähkön osuuden, jonka siis joutuu maksamaan kaikki itse, vuokralla asujatkin).
Eli nyt maksamme "hukkaan" vain n. 530 eur. (Vrt. vuokra).
Loput mitä maksamme, on sitä säästöä itselle, joka tosin on kiinni talossa.
Tuolla 530 eur emme täältä pk-seudulta vuokraisi kuin yksiön. Meillä on 4 lasta, joten tarvitsemme mielellään tällaisen tilavan ok-talon (joka vielä lähes uusi eli isoja remontteja ei tiedossa.)
Jos vuokraisimme jotain järkevää, joutuisimme maksamaan yhtäpaljon ja enemmänkin vuokraa, kuin nyt.
Jos pääsisimmekin kaupungin asuntoon vaikka joku 5h kerros/rivitalo, niin vuokrat niissäkin varmaan 1200-1300 eur.
Nykykuluihin verraten voisimme tällöin laittaa säästöön pankkitilile joku 550 eur, jolloin käyttäisimme saman verran rahaa asumiseen kuin nyt, mutta se olisi siis vain n. puolet siitä, mitä nyt "säästämme".
Lisäksi tulee bonuksena vielä tuo asuntojen arvon nousu. Tietysti siinä on riskinsä, että voi joskus laskeakin. Tähän mennessä olemme kuitenkin kaksi asuntoa myyneenä saaneet niistä myydessä aina voittoa.
Piti vain aloittaa nöyrästi vähän pienemmästä ja vanhemmasta.
Ja ennenkaikkea - piti ENSIN säästää se tarvittava omarahoitusosuus, eli pari vuotta elettiin aikanaan ahtaasti mahd. halvalla vuokralla ja säästimme ahkerasti, jotta se eka asunto saatiin ostettua.
Onneksi ei jääty silloin odottamaan mitään asuntojen hintojen laskua... siitäkin ne on vaan nousseet koko ajan, vaikka täällä silloinkin vouhattiin että kohta laskee kohta laskee (vajaa 10 v. sitten).
Ainoa lasku minkä olen sen jälkeen nähnyt, on se pieni pudotus v. 2008 tienoilla, mutta silloinkin asuntojen hinnat oli selvästi korkeammalla kuin vielä muutama vuosi aiemmin.
Kannattaa siis rohkeasti uskaltaa, ne jotka miettivät!
Kunhan vaan
- ei ota ihan liikaa sitä lainaa
- eikä ihan koko asunnonhintaa, omarahoitusta pitää ensin säästää jonkin verran (10% ois jo aika hyvä)
- eikä osta asuntoa jostain ihan takahikiältä tai omituisesta paikasta, niin menestys on melko taattu.
Kommentit (43)
Vanhemmilla ihmisillä se tarve saada ok-talo heti paikalla myytyä voi tulla äkkiä. Omakotitalossa ei ole kovin monta sellaista vuotta, että voisi asua vain remonttihuolitta, kalliisiinkin kunnostustöihin on varauduttava. Pitkillä laina-ajoilla sen ison remontin tarve voi tulla ennen kuin edellistä lainaakaan on maksettu.
Vai onko useimmille aivan sama, missä asutte, kunhan asunto vain on oma? Ap?
Me asumme vuokralla, koska emme halua asuntojen hintojen määräävän asuinpaikkaamme. Tältä alueelta, missä haluamme asua, meillä ei ole mahdollisuuksia ostaa omaa asuntoa; vuokrat taas ovat maltillisempia.
Pieneen kaksioon varamme ehkä riittäisivät, mutta vaikka itse olisimmekin valmiita asumaan niukoissa neliöissä (2 aik + 2 koululaista), vanhempani eivät suostu takaajiksi kaksioon, koska pitävät sitä liian pienenä. Muita mahd. takaajia meillä ei ole.
Ei niitä vuokrattavia asuntoja ihan joka puolelta löydy ja aika usein vain tietyiltä alueilta.
Me halusimme ehdottomasti omakotitalon ja omakotitaloja vuokrataan aika kehnosti vuodesta toiseen.
On eri asia tietysti, jos verrataan kaupunkiasumista ja nimenomaan kerrostaloasumista omistuksen ja vuokraamisen suhteen. Mutta jos haluaa asua omakotitalossa, jossa on oma piha ja joka on alueella, missä ei ole vuokra-asuntoja (anteeksi vain, levottomuuden takia), niin pakkohan semmoinen on omaksi ostaa. Valinnoistahan tässäkin on taas kyse.
Minä en ole mikään osakesijoittaja. En osaa niiden kanssa pelata, joten pidän asuntosijoittamista ihan järkevänä ja turvallisimpana tapana. Riskejä on, mutta missä ei olisi. Jos talostamme ei löydy homeongelmia ja voimme rauhassa toteuttaa 10 vuoden päästä kattorempan, niin eipä tässä mitään kamalampaa ole tiedossa. Putket ovat hyvässä kunnossa, ehkä sisäpuolta haluaa rempata seuraavien 15 vuoden jälkeen tai jopa nopeammin, mutta siinäkin kyse on siitä, onko rahaa säästössä siihen ylellisyyteen. MIkään pakkohan se ei ole. 15 vuoden päästä meillä ei enää ole velkaa tästä talosta, ja silti olemme vielä työelämässä muutaman vuosikymmenen. Eiköhän ne rempat hoidu kukin ajallaan. Jos haluamme muuttaa ulkomaille, voimme myydä talon ja saada ainakin jotain rahaa siitä takaisin. Vuokrakämpästä rahaa ei saa enkä usko, että niitä säästöjäkään kertyy ainakaan mittavasti vaan eiköhän ne käytetä ulkomaanmatkoihin yms.
Mutta kukin tavallaan.
Kyllä meilläkin on järkevämpää rakentaa ok-talo ja maksaa isoa lainanlyhennystä kuussa. Nyt asutaan uudessa kerrostaloasunnossa vuokralla 64m2 ja vuokraa 1000€/kk. Jos haluttais edelleen asua vuokralla tulis isomman asunnon vuokraaminen eteen pian ja tältä alueella se tietäis satojen eurojen lisämaksua kuukaudessa. Meillä siis 3 alle kouluikäistä lasta ja lisätilan tarve on suuri.
Nyt rakennetaan uutta kotia ja asumiskulut tulee olemaan n.1500€/kk. Talon arvo pk-seudulla tulee olemaan paljon suurempi mitä rakennuskustannukset on ja todennäköisesti myydäänkin talo parin vuoden päästä ja muutetaan kotiseudullemme, kun sinne muuttoa kovasti haaveillaan.
Periaatteessa voisimme nyt säästää tuon 500€/kk, jos pysyttäis tässä asunnossa, mutta mielellään maksan asumismukavuudesta omassa talossa vähän enemmän. ja silloinkin meillä jää "säästöön" lainanlyhennyksinä hieman enemmän kuin tuo 500€/kk... Itse koen omakotiasumisen lasten kanssa paljon helpommaksi, kuin kerrostaloasumisen.
- edullisempaa
- huolettomampaa!
- voi muuttaa milloin haluaa
- parempi asuntotarjonta
Muutaman kerran olen omistusasunnossa asunut ja tykkään kyllä suoraan sanottuna vuokra-asumisesta enemmän. Esim. naapurit on yleensä vuokrataloissa mukavampia kuin omistustaloissa.
Toisekseen miksi maksaa lapsille rämppääntyvää omistusasuntoa perittäväksi? Itsekin perin sellaisen ja hirveät remottikulut olisi edessä ennen kuin siinä voisi asua saati myydä eteenpäinkään.
- edullisempaa
- huolettomampaa!
- parempi asuntotarjontaMuutaman kerran olen omistusasunnossa asunut ja tykkään kyllä suoraan sanottuna vuokra-asumisesta enemmän. Esim. naapurit on yleensä vuokrataloissa mukavampia kuin omistustaloissa.
Toisekseen miksi maksaa lapsille rämppääntyvää omistusasuntoa perittäväksi? Itsekin perin sellaisen ja hirveät remottikulut olisi edessä ennen kuin siinä voisi asua saati myydä eteenpäinkään.
naapureiden mukavuuteen??? Minä taas haluan ehdottomasti asua omassa talossa: oma tupa, oma lupa.
- edullisempaa
- huolettomampaa!
- parempi asuntotarjontaMuutaman kerran olen omistusasunnossa asunut ja tykkään kyllä suoraan sanottuna vuokra-asumisesta enemmän. Esim. naapurit on yleensä vuokrataloissa mukavampia kuin omistustaloissa.
Vuokra-asuminen on huolettomampaa ja ihmiset mukavampia kuin pinnatiukalla lainaa maksavissa omistusasunnoissa, joissa kytätään toisten tekemisiä.
Muutetaan vuokralla, kun lapset aikuistuvat.
Esim. kiinteistövero, vakuutusmaksut, vesi- ja jätemaksut, mahdolliset tiehoitokustannukset jne. (Ja jos haluaa verrata nimenomaan okt-asumista vert. rivari/kerrostalo niin omakotitaloon menee paljon rahaa jo pihan ja itse asunnon hoitamiseen mitä kuluja ei lainkaan ole vuokralla asuvalla kt/rt asukkaalla)
maksuja omassakin riittää.
..ja sitten kun sille omalle asunnolle alkaa ikää tulla, tulee kaikenlaista remonttia.
Vaan eipä sen asumisen ilmaista tarvitsekaan olla :)
Omassa asun itsekin, ja eniten tässä pidän siitä että saan vapaasti sisustaa ja remontoida oman mieleni mukaan.
- edullisempaa
- huolettomampaa!
naapureiden mukavuuteen??? Minä taas haluan ehdottomasti asua omassa talossa: oma tupa, oma lupa.
Omistustaloissa on niin hirveää kyttäämistä ja huomauttelemista joka ikisestä asiasta. Vuokrataloissa saa elää rennommin. Mulla on kokemusta useammasta talosta, joten ei voi olla vain sattumaa.
- edullisempaa
- huolettomampaa!
Omistustaloissa on niin hirveää kyttäämistä ja huomauttelemista joka ikisestä asiasta. Vuokrataloissa saa elää rennommin. Mulla on kokemusta useammasta talosta, joten ei voi olla vain sattumaa.
ja mitään kyttäämistä en ole huomannut. Tai ehkä meille vaan on sattunut niin mukavat naapurit :)
Antakaa ihmisten asua missä tykkäävät, ja miten haluavat! Ei omistusasunto tee kaikkia suinkaan onnelliseksi, eikä vuokra-asunto onnettomaksi - on myös muita mahdollisuuksia. Mekin myytiin omistusasunto ja muutettiin vuokralle yli miljoonan kämppään, mitä meillä ei ikinä olisi ollut varaa ostaa. Se oli viime vuoden paras päätös, ja olemme edelleen onnemme kukkuloilla!
Siihen ei olisi ollut ikinä mahdollisuutta omistusasunnossa.
Harkitsin pitkään ja tulin siihen tulokseen, että haluan oman kesämökin. Siihen oli mahdollisuus vain jos saamme asumiskulumme laskemaan huomattavasti, joten muutimme vuokralle. Muuten en olisi tuotakaan unelmaa saanut ikinä toteutettua.
ja asunto-osakkeista ja nyt omakotitlaosta.
Kyllä niitä kyttääjiä oli vuokrataloissakin. Niistä vuokrataloista mulla on eniten kokemusta monesta eri paikasta. Ja tosiaan kyttääjiä löytyi.
Se on ihan tuurista kiinni millaiset naapurit sattuu.
ap
kaikille se ainoa oikea ratkaisu - muiden ihmisten arvot just kun voi olla niin paljon jossain muuallakin.
Esim. jos pelkää sitä riskiä remonteista (itse pelkään enemmän osakesijoitusriskiä). Tai haluaa kesämökin. Tai ei halua säästää sitä rahaa maksamalla lainanlyhennystä, vaan haluaa vaikka matkustella.
Mutta aloitus olikin lähinnä niille, jotka HALUAISI oman, mutta pähkii sitten kahden vaiheilla kannattaako vai ei... muakin harmittaa että pähkimme niin pitkään.
Ja en siis tarkoita että omakotitalo olisi se ainoa juttu, siis kyllä asunto-osakekin on yhtä lailla hyvä. (Tosin nyt kun meillä on ok-talo, niin taas mietin että voi että kun emme aikaisemmin tähän uskaltaneet ryhtyä, lopultakin "oma rauha".)
Me ei siis löydettäisi mitään vastaavaa vuokralle järkihinnoilla, jos jotain vähän tänne päin yrittäisin katsoa vuokrattavana, on se väh. 2500-3000 eur. Eli ainakin meidän perheelle taas olisi vuokra-asuntoa vaikeampi löytää kuin omistus.
ap
Kuinka tärkeä asuinalue (ja lasten kasvuympäristö) on teidän asuinpaikkanne valinnassa?
t. 25
Pelasimme itsemme ulos pk-seudun omistusasuntokarusellista, kun muutimme tänne vasta siinä vaiheessa, kun ensimmäisen oman asunnon ostaminen olisi ollut ajankohtaista. Siinä vaiheessa hinnat olivat karanneet niin, että saadaksemme 4 h+k tältä alueelta joutuisimme ottamaan lainaa 250 000. Ei kiitos.
Asiaa olisi varmaan auttanut, jos olisi ostanut 1. asunnon hintojen ollessa vielä kohtuullisella tasolla.
Kuinka tärkeä asuinalue (ja lasten kasvuympäristö) on teidän asuinpaikkanne valinnassa? t. 25
Kokemukseni mukaan, missä on paljon vuokrataloja, onkin just levotonta.
Meillä tosin kanssa ollut joskus se tilanne, mistä sinä vissiin kirjoitit, että alueelta jossa olisimme tykänneet asua, ei löytynyt meidän hintatasolle sopivaa asuntoa.
Emme kuitenkaan halunneet jatkaa sitä vuokralla asumista, joten ostimme sitten asunnon muualta, myös ihan ok alueelta, joka myös sopi lapsiperheille.
Seurasin aktiivisesti asuntomarkkinoita, ja pääsimmekin sitten muuttamaan sille toivealueelle takaisin, omaan.
ap
mutta tuosta puuttuu remonttikulut. Kaikki asunnon vanhenee ja niihin tehdään / on tehtävä jotakin remonttia aina. Eli pari saataa kuukaudessa ainakin saat varata remonttikuluihin pitkällä aikavälillä laskettuna.
Lisäksi lainanmäärä vaikuttaa korkojen määrään. Koroista päätelleen teillä on lainaa alle 200 000€. Sillä hinnalla ei saa mainitsemaasi 5h asuntoa, jolloin korkojen määrä on todellisuudessa myös isompi.
Mutta ei tuo noin mustavalkoista ole. Oma esimerkki: vuokraan menee n. 800 euroa (rivitalokolmio pk-seudulla), josta itse maksettavaksi jää asumistuen jälkeen tällä hetkellä reilu 300 euroa. Alue on muuten tosi rauhallinen ja mukava, luonnonläheinen ja täällä asuu paljon lapsiperheitäkin. Ei mikään ongelma-alue.
Itselleni asuminen ei ole ainoastaan tapa säästää rahaa. Eli vaikka vuokralla asuminen tulisi koko elämäni aikana vähän kalliimmaksi kuin jos olisin panostanut elämästäni 20 vuotta lainan maksamiseen, katson sen kuitenkin olevan minulle parempi ratkaisu monestakin syystä.
Jos satsaisin oman asunnon, varsinkin omakotitalon (jollaisessa tosin en edes halua asua) ostamiseen, joutuisin tekemään monia elämänvalintoja eri tavalla. Itse olen painottanut muita asioita. Minulle asumismuoto ei muutenkaan ole se elämän tärkein kysymys ja suurin valinta.
Toki, jos saisin jostain riittävän ison rahasumman, esim. vaikka perisin rahaa, luultavasti ostaisin oman asunnon. Mutta se on vähän eri asia. Itse en ole siis valmis panostamaan ja satsaamaan vuosikymmenien ajan asuntolainan maksamiseen, koska se vaatisi minua luopumaan monesta muusta asiasta. Omat vanhempani ovat aika varakkaita, ainakin itseeni verrattuna, ja sitä kautta toki tiedän jonain päivänä itsellenikin siirtyvän omaisuutta. Toivottavasti siihen menee vielä pitkään, ja toivottavasti olen itsekin silloin jo aika vanha - mutta toisaalta vanhuuden turvaksihan moni on perustellut omakotitalon tai yleensä oman asunnon hankkimisenkin.
osakkeiden riskeistä.
Tuo 8 % on kuitenkin pitkän ajan keskiarvo. Tarkoitushan olisikin myydä keskellä hyvä kautta, jolloin tuotoksi voisi tulla vaikka 15 %.
Venäjän rahastot tekivät +100 % vuonna 2009.
Osakkeiden arvonmuutokset seuraavat aika tarkasti asuntojenkin arvonmuutoksia, joten tavallaan riskit ovat samalla tasolla. Oleellista on se, kuten ap arvaakin/tietääkin, että kaikki rahat eivät saa olla osakkeissa kiinni, jotta ei joudu realisoimaan tappiolla.
Hieman yltiöoptimistisesti voisi sanoa, että osakkeissa ei ole riskiä, jos ei ole tarvetta myydä.
20