Allerginen lapseni on menossa kutsuille, järjestäjän äiti pyysi tuomaan omat eväät mukaan!
Tyttö menee viikonloppuna luokkatoverin kutsuille. Soitin toisen tytön äidille ja kysyin onko kutsuilla tarjoilua, kun lapseni on allerginen. Kertoi että on tarjoilua ja käski ottamaan omat eväät mukaan jos on kerran allerginen!
Siis mitä?? Aika tylyä mun mielestä... Olis voinut kysyä mielestäni kertoa, itä heillä tarjotaan ja kysyä käyvätkö ne lapselleni ja ehdottaa, että voisi ostaa jotain sellaista tarjottavaa myös mikä sopii lapselleni.
Tulipa kiva mieli lapsen puolesta!
Kommentit (102)
huolellista väkeä -- olen sitä paitsi auttanut kertomalla suoraan sopivat tuotemerkit ja maut tms. Näin homma helpottuu. Ja leiponut itsekin viemisiä. Ja silloin kun allergiat oli pahimmillaan vein omat eväät ellei ollut ihan lähipiirin juhlat kyseessä -- jouduin menemään kuitenkin mukaan epipenien ja muiden lääkkeiden kera valvomaan tilannetta :(
Nykyään kun oma lapsi syö jo melkein kaikkea on ihanaa olla se emäntä, jonka luona saa maidotonta, munatonta, viljatonta, gluteenitonta, soijatonta tms. tarjottavaa. Mielelläni teen sen minkä voin, ette suurin osa osaa edes arvata miten rankkaa on olla vakavasti ja hengenvaarallisesti allergisen lapsen vanhempi. Onneksi allergiat useimmiten väistyvät, mutta kyllä se 4-5 vuotta sydän syrjällään ja käsi adrenaliinilla ja toinen ensiapupolin puhelinnumerolla on aika rankka kokemus kenelle tahansa!
enkä aina muista asiasta juhlien järjestäjille mainita. Silti on aina löytynyt jotain sopivaa ja lapsi tietää kyllä itse mitä voi syödä, joten minun on vähän vaikea nähdä ap:n ongelmaa. Aika harvassa on varmaan kekkerit, joilla ei tarjota vehnäkeksejä, poppareita, sipsejä ja karkkia. Nämä käyvät useimmille allergikoillekin.
Vehnäkekseissä, poppareissa, sipseissä ja karkissa kaikissa noissa on todella usein maitoa!!! Naisilla ja voilla maustetaan kaikkea mahdollista. Itse en koskaan anna maitoallergikon syödä mitään noista lukematta tekstejä.
Mutta siis ihan vakavissaan.. Tosiaan sanoisin, että allergisen lapsen vanhemman kannattaa hoitaa itse lapselle eväät mukaan, ellei sitten ala nimeämään tuotteita mitä voi antaa ja mistä sellaisia saa ostettua. Useissa tuotteissa kuitenkin voi olla piilevänä allergisoivia aineita, niin parempi luottaa omaan tietoon ja laittaa turvalliset naposteltavat mukaan.
että tähän on vähän vaikea ottaa kantaa kun ei tiedä lapsesi allergioita.
Meillä lapsella maito ja muna -allergiat. Lapsi on eskari-ikäinen ja osaa jo itse kysyä tuntemattomista leivonnaisista että onko maitoa tai munaa. Tietää myös tavallisimmista kekseistä, sopivatko.
Näin ollen emme ole odottaneet että kutsuilla pitäisi olla erikseen jotain. Siis lastenkutsuilla. Silti kaikkien eskarikavereiden äidit ovat kyselleet että sopiikos tämä ja tämä että on sitten teidänkin tytölle edes jotain. Sanon aina ettei tarvitse vaivautua mitään leipomaan, että jos on aikeissa tarjota mehua/limsaa/esim. muumikeksejä/sipsejä/karkkia niin se riittää. Lapseni ei vietä synttäreillä puolta päivää, joten se yleinen pari tuntia menee hyvin näillä eväillä.
Mutta tiedän kyllä tunteen että joskus harmittaa. Silloin harmitti kun oltiin lapsen serkun synttäreillä, jossa oltiin kyllä toisen serkun äidin sukulaisen allerigiat otettu hyvin huomioon ja ostettu juuri hänelle sopivaa sekä suolaista että makeaa ja keksit, mutta meidän lapselle ei ollut juotavan lisäksi pöydässä sopivaa muut kuin sokeripalat :O No onneksi otan aina lapselle evästä mukaan ja onneksi oli leikkikavereita jolloin ei huomannutkaan itse ettei tarjottavaa ollut.
Minä laitan mielelläni kaikille sopivia tarjottavia.
Jos jollakin on minulle outo allergia, kysyn äidiltä mitä lapselle voi tarjota.
Kerran yhden lapsen kanssa on käynyt niin, että hänelle sopivat vain yhdet kaupan keksit (äidiltään tämän merkin sain).
Oli meillä muutakin tarjottavaa, mutta ko. lapsi tiesi ettei hän voi muuta pöydästä syödä.
Minusta olisi ollut kurjaa jos en olisi pystynyt tarjoamaan hänelle yhtään mitään.
Omissa häissänikin pystyin huomioimaan kala-allergikon, diabeetikon, kasvissyöjän sekä maidottomat ja laktoosittomat ruokavaliot.
Laitettiin vaan niin monipuoliset tarjottavat että kaikille löytyi sopivia vaihtoehtoja.
ei ole koskaan ollut ongelma katsoa tarjottavat sen mukaan että myös allergiset voivat syödä jotain...
enkä aina muista asiasta juhlien järjestäjille mainita. Silti on aina löytynyt jotain sopivaa ja lapsi tietää kyllä itse mitä voi syödä, joten minun on vähän vaikea nähdä ap:n ongelmaa. Aika harvassa on varmaan kekkerit, joilla ei tarjota vehnäkeksejä, poppareita, sipsejä ja karkkia. Nämä käyvät useimmille allergikoillekin.
Vehnäkekseissä, poppareissa, sipseissä ja karkissa kaikissa noissa on todella usein maitoa!!! Naisilla ja voilla maustetaan kaikkea mahdollista. Itse en koskaan anna maitoallergikon syödä mitään noista lukematta tekstejä.
Mutta siis ihan vakavissaan.. Tosiaan sanoisin, että allergisen lapsen vanhemman kannattaa hoitaa itse lapselle eväät mukaan, ellei sitten ala nimeämään tuotteita mitä voi antaa ja mistä sellaisia saa ostettua. Useissa tuotteissa kuitenkin voi olla piilevänä allergisoivia aineita, niin parempi luottaa omaan tietoon ja laittaa turvalliset naposteltavat mukaan.
maitoallergiselle:
-tavalliset popcornit käy
-tavalliset sipsit käy (eli ei niitä kermaviili- tai juustojuttuja)
-hedelmäkarkit joissa ei suklaata, toffeeta, kermaa (no tajusitte varmaan..)
-muumikeksit
-carnivalkeksit
-riisikakut (nämä käy lähes kaikille allergisille, myös keliaakikoille)
-limsat, mehut
-mehujää, tofu ice-jäätelö
Ei se ole ollut ongelma mulle, lapselle eikä kutsujen järjestäjille. Tyttö on itsekin niin tarkka allergiansa kanssa ja haluaa tutkia kaikki tuoteselosteet, että on paljon helpompi laittaa omat eväät kuin pelätä, että saisi vahingossa jostakin hippusen pähkinää.
Mulle ei ole tietenkään ongelma se, että laitan tytölle eväitä mukaan, vaan olen tyrmistynyt siitä, että miten kutsujen järjestäjä suhtautui lapseni allergioihin.
Lapseni on todellakin moniallerginen ja ollut sitä pienestä saakka. Hän on jo 7 vuotias ja allergiat ovat onneksi vihdoin helpottamassa. Meille sopii jo todella moni kaupasta saatava valmis tuote.
Lapseni on käynyt monilla synttäreillä ja kutsuilla ja näitä etukäteispuheluita on tullut soitettua todella monia. Joka kerta tähän mennessä soittaessani juhlien järjestäjälle ovat nämä kysyneet saako kaupasta ostettua jotain lapselleni sopivaa.
Siksi olinkin nyt todella ihmeissäni, että tällä kertaa järjestäjä totesi HETI tylysti, että tuo sitten omat eväät lapsellesi mukaan, kun on allerginen, ilman että edes kysyi mille lapseni on allerginen ja saako kaupasta mitään hänelle sopivaa.
-ap
No ei kyllä yleensä ole! On tullut meinaan luettua valmistusaineluetteloita sen verran tiuhaan, että tiedän kyllä mitä herkut sisältävät. Naisilla maustetuista herkuista en ole ikinä kuullut, ja ainoat maitoa sisältävät sipsit jotka omalle kohdalleni ovat sattuneet ovat olleet sour cream and onion-makua, mutta niitä nyt ei lasten kutsuilla yleensä muutenkaan tarjoilla. Karnevaali, Muumi, ABC, you name it-vehnäkeksit ovat maidottomia, hedelmäkarkit (paitsi pihjalanmarjakarkit) samoin. 'Voinmakuiset' popparitkin on maustettu jollain synteettisellä makuaineella, joka ei ole lehmää nähnytkään. Joten noiden suhteen saa olla melko turvallisin mielin. Toisekseen allergeenimäärät ovat hyvin pienet ja meillä ei enää tule muuta kuin ihottumaa naamaan vaikka lapsi vahingossa söisikin jotain lievästi sopimatonta. On nyt jo 5-vuotias.
Pienempänä lapseni oli pahemmin allerginen, ja silloin varmistelin useammin, että tarjolla oli juuri muumikeksejä tms. Toivottavasti ap:nkin lapsen allergiat vielä helpottavat, muistan hyvin elävästi sen vaivan, minkä allergiat aiheuttavat. Voimia ja huumoria sinulle.
Jos järjestää juhlat, on minusta kohteliasta yrittää saada vieraat tuntemaan itsensä tervetulleiksi.
Mulle ei ole tietenkään ongelma se, että laitan tytölle eväitä mukaan, vaan olen tyrmistynyt siitä, että miten kutsujen järjestäjä suhtautui lapseni allergioihin. Lapseni on todellakin moniallerginen ja ollut sitä pienestä saakka. Hän on jo 7 vuotias ja allergiat ovat onneksi vihdoin helpottamassa. Meille sopii jo todella moni kaupasta saatava valmis tuote. Lapseni on käynyt monilla synttäreillä ja kutsuilla ja näitä etukäteispuheluita on tullut soitettua todella monia. Joka kerta tähän mennessä soittaessani juhlien järjestäjälle ovat nämä kysyneet saako kaupasta ostettua jotain lapselleni sopivaa. Siksi olinkin nyt todella ihmeissäni, että tällä kertaa järjestäjä totesi HETI tylysti, että tuo sitten omat eväät lapsellesi mukaan, kun on allerginen, ilman että edes kysyi mille lapseni on allerginen ja saako kaupasta mitään hänelle sopivaa. -ap
Kutsujen emäntä olisi edes voinut kysyä mille lapsi on allerginen ja onko sellaisia ruokia helppo valmistaa. Ei ole todellakaan iso vaiva käydä kaupasta ostamassa laktoositonta jäätelöä, mehujäätä, gluteenitonta keksipakettia tai muuta valmista tuotetta. Eri asia olisi jos lapselle ei käy kuin pari ruoka-ainetta mutta siinä tapauksessa kukaan tuskin edes uskaltaisi antaa tottumattomien tehdä lapselle ruokaa.
En halua sälyttää kenellekään vastuuta siitä että tarjoilu todella on sopivaa moniallergiselle. Tosi helposti tulee vahinkoja ja väärinymmärryksiä.
En halua sälyttää kenellekään vastuuta siitä että tarjoilu todella on sopivaa moniallergiselle. Tosi helposti tulee vahinkoja ja väärinymmärryksiä.
Onko tuo nyt suurikin ongelma sinulle? Jonkun lapsen äiti haluaa nähdä vaivaa ja kutsua luokkakavereita kesälläkin hauskanpitoon, muuten vain. Yleensä aina tuollaiseen juhlaan viedään jotain, tai moni vie, vaikka ei pyydettäisikään. Synttärit sitten erikseen.
No huh. Minä vien aina itse kaikki syömiset. Lapsi on toki moniallerginen, mutta silti. Ikävää emännällekin ottaa vastuuta asioista, joihin ei ole tottunut, esim lukea pienellä präntillä kirjoitttuja keksipakettien selosteita.
Mieluiten otetaan varman päälle ja viedään varmasti sopivat eväät. Oireet niin vaikeat ainakin meillä ja monesta ruoka-aineesta on kyse, että hengellä ei lähdetä leikkimään. Ei se ambulanssin tilaaminen ketään ilostuta.
Minä laitan mielelläni kaikille sopivia tarjottavia. Jos jollakin on minulle outo allergia, kysyn äidiltä mitä lapselle voi tarjota. Kerran yhden lapsen kanssa on käynyt niin, että hänelle sopivat vain yhdet kaupan keksit (äidiltään tämän merkin sain). Oli meillä muutakin tarjottavaa, mutta ko. lapsi tiesi ettei hän voi muuta pöydästä syödä. Minusta olisi ollut kurjaa jos en olisi pystynyt tarjoamaan hänelle yhtään mitään. Omissa häissänikin pystyin huomioimaan kala-allergikon, diabeetikon, kasvissyöjän sekä maidottomat ja laktoosittomat ruokavaliot. Laitettiin vaan niin monipuoliset tarjottavat että kaikille löytyi sopivia vaihtoehtoja.
Moniallergikon (hengenaaralliset oireetkin vielä) äitinä olen silti huomannut että suhteellisen monelle nämä ruokavaliojutut ovat vaikeita ymmärtää. Meillä ei ole varaa pieneenkään virheeseen, kaiken joudun aina tarkistamaan. On ihanaa, jos pääsee joskus 100% varmasti turvalliseen valmiiseen pöytään. Valitettavasti näin ei käy kovin usein, vaikka asiat käytäisiinkin etukäteen läpi.
Eli vain sellaiset saavat kutsua ihmisiä kylään tai järjestää juhlia, joilla on rajattomasti aikaa ja intoa kysellä allergioita ja etsiä erilaisia tarjottavia?
ja kiitokseksi aina nykyään ihmiset valittavat ja siivokaan ei ollut hyvä, ja tarjottavat huonoja...
Jos ei kelpaa, älä vie kakaraasi valittamaan tarjoiluista.
Onko tuo nyt suurikin ongelma sinulle? Jonkun lapsen äiti haluaa nähdä vaivaa ja kutsua luokkakavereita kesälläkin hauskanpitoon, muuten vain. Yleensä aina tuollaiseen juhlaan viedään jotain, tai moni vie, vaikka ei pyydettäisikään. Synttärit sitten erikseen.
Kyllä minäkin kutsun lapsia meille muuten vaan leikkimään, kesälläkin ja aina jotain tarjottavaa löytyy jokaiselle.
-ap, joka on vain ihmeissään ja tyrmistynyt, mutta jolle asia ei ole ongelma. (eväitä on totuttu kuljettamaan aiemminkin mukana)
Itse ehdottomasti järjestäisin tarjottavaksi myös kaikille sopivia herkkuja ja mielellään niin että saisi allerginen syödä mahdollisimman paljon samaa mitä muutkin.
Ja jos en jaksaisi itse leipoa ja ottaa asioista selvää niin ei varmasti kenellekään ole liikaa ostaa allergiselle lapselle esim. yksi mehujää tai keksipaketti jota tämäkin lapsi voi syödä.
Olin joskus töissä ravintolassa jossa järjestettiin lasten synttäreitä ja joka kerta kysyin silloinkin, että onko allergioita ja myös esim. liivatteettomat karkit järjestettiin.
Onhan se lapsellekin kurjaa kun aina saa eri ruokaa kuin muut, vaikka varmaan on siihen jo tottunutkin.
Uskomattoman tylyjä vastauksia olet saanut. Oikeasti ei ole ongelma olla vieraanvarainen lapselle, joka voi syödä mehujäätä, poppareita ja karkkia sekä jotain kaupan keksejä.