Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Allerginen lapseni on menossa kutsuille, järjestäjän äiti pyysi tuomaan omat eväät mukaan!

Vierailija
15.06.2011 |

Tyttö menee viikonloppuna luokkatoverin kutsuille. Soitin toisen tytön äidille ja kysyin onko kutsuilla tarjoilua, kun lapseni on allerginen. Kertoi että on tarjoilua ja käski ottamaan omat eväät mukaan jos on kerran allerginen!

Siis mitä?? Aika tylyä mun mielestä... Olis voinut kysyä mielestäni kertoa, itä heillä tarjotaan ja kysyä käyvätkö ne lapselleni ja ehdottaa, että voisi ostaa jotain sellaista tarjottavaa myös mikä sopii lapselleni.

Tulipa kiva mieli lapsen puolesta!

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä allergioita lapsellasi on? Ihan perusallergiat, kuten maitoallergia, on aika helposti otettavissa huomioon. Tekee vaan kaiken tarjottavan maidottomana tms. Mutta erikoisemmat, kuten gluteeniton on kohtuuton ponnistus emännältä, jolla ei ole siitä kokemusta.

Vierailija
2/102 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä meni pieleen? En nyt ihan tajunnut. Kenen toisen tytön äidille soittelit, ehkä se ei tiennyt tarjoilusta mitään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin vain yhdelle tai kahdelle ruoka-aineelle..

Vierailija
4/102 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on toki moniallerginen, mutta silti. Ikävää emännällekin ottaa vastuuta asioista, joihin ei ole tottunut, esim lukea pienellä präntillä kirjoitttuja keksipakettien selosteita.

Vierailija
5/102 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä allergioita lapsellasi on? Ihan perusallergiat, kuten maitoallergia, on aika helposti otettavissa huomioon. Tekee vaan kaiken tarjottavan maidottomana tms. Mutta erikoisemmat, kuten gluteeniton on kohtuuton ponnistus emännältä, jolla ei ole siitä kokemusta.

Ei edes kysynyt mitä allergioita lapsellani on! Lapselleni sopii esimerkiksi aika monet kaupan valmis herkut... esim. muumikeksit, pillimehu, mehujää, popcorn... näitähän voisi tarjota koko porukalle...

Mutta kun ei haluta ottaa kaikkia huomioon, niin sitten ei haluta.

Laitan siis lapselleni eväät mukaan. Lastani en rankaise siitä, että hän on allerginen ja käske jäämään kotiin, kun kutsujen järjestäjän äiti tyhmä juntti.

-ap

Vierailija
6/102 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin synttäreille lapsi ottaa omat eväät, joillekin synttäreille voi mennä ilman eväitä. Riippuu ihan synttärien järjestäjästä.

Asia ei ole minulle, eikä lapselle ongelma.

Vierailija
7/102 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

, ei sun lapsen takai aleta menua muuttaan, sorry, elämä on...

Ei edes kysynyt mitä allergioita lapsellani on! Lapselleni sopii esimerkiksi aika monet kaupan valmis herkut... esim. muumikeksit, pillimehu, mehujää, popcorn... näitähän voisi tarjota koko porukalle...

Laitan siis lapselleni eväät mukaan. Lastani en rankaise siitä, että hän on allerginen ja käske jäämään kotiin, kun kutsujen järjestäjän äiti tyhmä juntti.

-ap

Vierailija
8/102 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edes kysynyt mitä allergioita lapsellani on! Lapselleni sopii esimerkiksi aika monet kaupan valmis herkut... esim. muumikeksit, pillimehu, mehujää, popcorn... näitähän voisi tarjota koko porukalle... Mutta kun ei haluta ottaa kaikkia huomioon, niin sitten ei haluta. Laitan siis lapselleni eväät mukaan. Lastani en rankaise siitä, että hän on allerginen ja käske jäämään kotiin, kun kutsujen järjestäjän äiti tyhmä juntti. -ap

jos ei halua riskeerata prinsessasi terveytta? Minulta saisit ihan samat terveiset ottaa omat evaat mukaan.

Vierailija
9/102 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyyntö kertoa allergioista.

Vierailija
10/102 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sopivat eväsherkut mukaan vai emännälle alkaan ihmetteleen mikä lapsellesi sopii ja pelätä että menee pieleen?

Vierailija
11/102 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä aina muista asiasta juhlien järjestäjille mainita. Silti on aina löytynyt jotain sopivaa ja lapsi tietää kyllä itse mitä voi syödä, joten minun on vähän vaikea nähdä ap:n ongelmaa. Aika harvassa on varmaan kekkerit, joilla ei tarjota vehnäkeksejä, poppareita, sipsejä ja karkkia. Nämä käyvät useimmille allergikoillekin.

Vierailija
12/102 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska nämä alla olevat herkut sopivat SINUN lapsellesi, niin kukaan muuhan ei mahdollisesti ole allerginen NIILLE eli niitä voi huoletta tarjota koko porukalle..? Just.

Lapselleni sopii esimerkiksi aika monet kaupan valmis herkut... esim. muumikeksit, pillimehu, mehujää, popcorn... näitähän voisi tarjota koko porukalle...

-ap

Vierailija
13/102 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin on tapana laittaa kutsukorttiin pyyntö kertoa allergioista.

Ja jos jollain on allergioita, niin ilmoittavat kyllä ja ne otetaan huomioon. Ei ole kenenkään koskaan tarvinnut jäädä ilman tarjoiluja. Kyllä mäkin vähän typeränä pitäisin, jos käskettäisiin ottaa eväät mukaan.

Vierailija
14/102 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ymmärrän kyllä ap:tä -- tuntuu tosi kurjalta, jos allergiseen suhtaudutaan noin tylysti. Meiltä saa kaikki sopivia tarjottavia, vaikka olisi miten hankalaa -- ihan siksi, että muistan itse miten ihanaa oli, kun joku halusi olla vieraanvarainen ja kysyä mikä lapselle sopisi. Ei tosiaan ole hankalaa tarjota mehujäätä tms. maidotonta tai munatonta -- ja ap:n tapauksessa emäntä EI EDES KYSYNYT! Sitä aina miettii, että toivottavasti tulee joskus näille tylyttäjille omalle kohdalle joku samankaltainen asia...

Vierailija
15/102 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi menee kutsuilla yksin, eiköhän ole helpointa kun annat eväät mukaan. Ei tule sekaannuksia mitä saa ja mitä ei saa syödä. Tottumattomille tuoteselosteiden lukeminen on vaikeaa, joten minä en ainakaan luottaisi kenen tahansa lukemisiin. Kerran jos toisenkin on kavereille käynyt kömmähdyksiä, kun ovat yrittäneet huomioida meidän maito, vehnä, ohra, kaura allergisen tarjoilussa. Onneksi olen huomannut tarkistaa tuoteselosteet. Katsoa kun gluteeniton ei ole sama asia kuin vehnätön ja soijamaitoa on saatettu jatkaa Lauralla, puhumattakaan siitä mihin kaikkeen maitojauhetta käytetään.

Vierailija
16/102 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten uskaltavat luottaa siihen, että allerginen lapsi saa juuri oikeanlaista tarjoilua kutsuilla. Itse olen tosi tarkka kutsujen järjestäjä ja taatusti noudatan kaikkia ohjeita, mutta noudattavatko kaikki. Oma lapseni on laktoosi-intoleranttikko, ei siis mikään hengenvaara kyseessä, jos menee tarjoilu pieleen. Mutta jos olisi, en taatusti edes luottaisi tarjoiluihin, vaan laittaisin aina omat eväät mukaan.

Vierailija
17/102 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei ole huomaavainen muita ihmisiä kohtaan!

Jos järjestää kutsut ja osaa kaupasta ostaa sinne tarjottavaksi sipsejä ja keksejä, niin miksei voi samalla kerralla ostaa popcorneja ja lisäksi yhtä keksipakettia, joka käy myös lapselleni?

Minusta ei todellakaan ole huomaavaista käskeä suoralta kädeltä tuomaan omat eväät mukaan, kun kerroin että lapseni on allerginen ja kysyin onko heillä tarjoilua kutsuilla...

-ap

Ei edes kysynyt mitä allergioita lapsellani on! Lapselleni sopii esimerkiksi aika monet kaupan valmis herkut... esim. muumikeksit, pillimehu, mehujää, popcorn... näitähän voisi tarjota koko porukalle... Mutta kun ei haluta ottaa kaikkia huomioon, niin sitten ei haluta. Laitan siis lapselleni eväät mukaan. Lastani en rankaise siitä, että hän on allerginen ja käske jäämään kotiin, kun kutsujen järjestäjän äiti tyhmä juntti. -ap

jos ei halua riskeerata prinsessasi terveytta? Minulta saisit ihan samat terveiset ottaa omat evaat mukaan.

Vierailija
18/102 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun soitit ja varmistit. Sinänsä ymmärrän sen, että jos kutsujen järjestäjällä ei ole kokemusta allergioista, niin haluaa mieluummin ottaa varman päälle ja pyytää siksi ottamaan omat eväät. Mutta asian olisi tietysti voinut esittää ystävällisemmin, kuin mitä hän viestisi perusteella esitti.

Itselläni on moniallerginen lapsi ja varmistan kutsuille mennessä, että mitä ovat ajatelleet tarjota, sopiiko tarjottavat vai otanko omat eväät. Osa ystävistäni on oman perheen tai ammatin (kokki) puolesta perehtyneitä erityisruokavalioihin ja heille tarjottavien miettiminen ei ole ongelma. Osa taas myötää olevansa niiden suhteen peukalo keskellä kämmentä ja pyytää tuomaan omat eväät. Molemmat ovat minulle ok, tärkeintä on varmistaa ettei lapsi kärsi tilanteesta: hän on vasta 2v, eikä ymmärtäisi miksi muut saavat herkkuja ja hän ei.

Vierailija
19/102 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä aina muista asiasta juhlien järjestäjille mainita. Silti on aina löytynyt jotain sopivaa ja lapsi tietää kyllä itse mitä voi syödä, joten minun on vähän vaikea nähdä ap:n ongelmaa. Aika harvassa on varmaan kekkerit, joilla ei tarjota vehnäkeksejä, poppareita, sipsejä ja karkkia. Nämä käyvät useimmille allergikoillekin.

Vehnäkekseissä, poppareissa, sipseissä ja karkissa kaikissa noissa on todella usein maitoa!!! Naisilla ja voilla maustetaan kaikkea mahdollista. Itse en koskaan anna maitoallergikon syödä mitään noista lukematta tekstejä.

Vierailija
20/102 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velipuoleni ovat allergisia. Toisella on kananmunaallergia, toisella taas maitoallergia. Kun he tulivat poikani synttäreille, olin tehnyt heillekin sopivia ruokia. Heille oli erikseen jäätelökakku, mokkapaloja tms. (tokihan niistä sai muutkin ottaa) jne. Eikä ollut suurta hommaa tuossakaan.

Minusta on kohteliasta huomioida myös allergiset eikä vain käskeä tuomaan omia eväitä jos kerran on juhliin kutsuttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän