Allerginen lapseni on menossa kutsuille, järjestäjän äiti pyysi tuomaan omat eväät mukaan!
Tyttö menee viikonloppuna luokkatoverin kutsuille. Soitin toisen tytön äidille ja kysyin onko kutsuilla tarjoilua, kun lapseni on allerginen. Kertoi että on tarjoilua ja käski ottamaan omat eväät mukaan jos on kerran allerginen!
Siis mitä?? Aika tylyä mun mielestä... Olis voinut kysyä mielestäni kertoa, itä heillä tarjotaan ja kysyä käyvätkö ne lapselleni ja ehdottaa, että voisi ostaa jotain sellaista tarjottavaa myös mikä sopii lapselleni.
Tulipa kiva mieli lapsen puolesta!
Kommentit (102)
että jonain aikaisempana vuotena tämä kyseinen synttäreitä järjestävä äiti on täysin uupunut yrittäessään ottaa kaikkien kutsuttujen lasten allergiat huomioon. Yleensä kun näitä on useampikin. Ehkä jopa tehnyt virheitä ja nähnyt vaivaa ostaessaan tai leipoessaan jotain, mikä ei ole käynyt tai jota lapsi ei ole uskaltanutkaan varmuuden vuoksi syödä, koska ei voinut luottaa että on turvallista.
sitten taas samainen äiti on saattanut nähdä, että muualla juhlissa allergikot ottavat omat eväät joukkoon, eikä kellään ole asiasta mitään epäselvyyttä tai ongelmaa ja päättänyt, että tämä tapa heilläkin on tästä eteenpäin.
EHkä juhlia järjestänyt äiti on itse allergikko ja vienyt aina juhliin omat eväät. Siksi tympääntyy, kun muut eivät viitsi tehdä samoin.
Lapsellani on maito-kananmuna ja vehnäallergia. Minusta on epäkohteliasta, että tarjotaan juhlissa kermakakkua yms. Allergiset lapset joutuvat ihan eriarvoiseen asemaan. Minusta tarjottavat pitää laittaa sen mukaan, että kaikki, myös allergiset voivat syödä kaikkea. Eli jos on munaton ja maidoton ja vehnätön niin silloin kakkua ei ole tai se tehdään niin, että allerginen voi syödä sitä.
Ymmärrän ap, että olet kysynyt, mitä on tarjolla. Jos emäntä olisi ollut kohtelias, olisit voinut kertoa, että haluat tarjottavat munattomina ja maidottomina ja emäntä olisi ehtinyt ruokalistan vielä suunnitella uudestaan, että allerginen vieras ei olisi kokenut itseään kiusatuksi ja syrjityksi kun ei olisi saanut maistaa kaikkea.
Muut lapset olisivat olleet ihan tyytyväisiä poppari, purkkimehu, muumikeksi-tarjoiluun.
Kaverin äiti oli juntti, ehdottomasti.
Lapsellani on maito-kananmuna ja vehnäallergia. Minusta on epäkohteliasta, että tarjotaan juhlissa kermakakkua yms. Allergiset lapset joutuvat ihan eriarvoiseen asemaan. Minusta tarjottavat pitää laittaa sen mukaan, että kaikki, myös allergiset voivat syödä kaikkea. Eli jos on munaton ja maidoton ja vehnätön niin silloin kakkua ei ole tai se tehdään niin, että allerginen voi syödä sitä. Ymmärrän ap, että olet kysynyt, mitä on tarjolla. Jos emäntä olisi ollut kohtelias, olisit voinut kertoa, että haluat tarjottavat munattomina ja maidottomina ja emäntä olisi ehtinyt ruokalistan vielä suunnitella uudestaan, että allerginen vieras ei olisi kokenut itseään kiusatuksi ja syrjityksi kun ei olisi saanut maistaa kaikkea. Muut lapset olisivat olleet ihan tyytyväisiä poppari, purkkimehu, muumikeksi-tarjoiluun. Kaverin äiti oli juntti, ehdottomasti.
siihen, että kaikki tarjottava sopisi kaikille. Sehän olisi helpointa juhlien järjestäjällekin kun ei tarvitse miettiä mitä kukakin lapsista voi syödä.
Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista. Voi olla että yksi ei pysty syömään kananmunaa ja maitoa ja joku toinen pystyy syömään pelkästään kananmunaa ja maitoa.
Tällaisissa tilanteissa pyrin järjestämään monipuoliset tarjottavat joissa on jokaiselle jotakin herkkua.
Omat eväät mukaan pyytäisin minäkin ottamaan.
Olisit voinut ehkä ehdottaa puhelun aikana jotain noita lapsellesi sopivia, tosin fiksu kutsujen järjestäjä olisi niitä kysellytkin.
Monet teistä mammoista, joilla ei ole allergisia lapsia, ette vain ymmärrä sitä pointtia tässä. Eihän tietenkään ole äidille iso vaiva laittaa lapselle omia eväitä mukaan, mutta allergiselle lapselle on valtavan iso ja tärkeä juttu, jos hänen allergioitaan on edes osittain huomioitu niin, että olisi jotain sellaista tarjolla, mitä hänkin saisi syödä. Siis se tunne, että saa syödä samaa kuin muut, ettei ole aina se erilainen joka nakertaa vain omia eväitään. Etenkin vähän isommalle lapselle se on iso juttu.
Tsemppiä ap:lle!
Mua ihmetyttää kyllä kanssa allergikkojen vanhempien luottamus siihen, että muut osaavat huolehtia heidän lastensa mahdollisesti hengenvaaralliset allergiansa. Minulla itselläni on erikoisruokavalio, joka todettu aikuisiällä. Olen lukemattomia kertoja ollut tilanteessa, jossa ihmiset eivät vaan tiedä ruokavalion vaatimuksia. Se on mielestäni täysin ymmärrettävää, ei voi olettaa. Monet potilasjärjestöt järjestävät erikoisruokavalioihmisille sopeutumisvalmennuskursseja ja vähintään ravitsemusterapeutin ohjausta on saatavilla. Silti toiset luottavat, että puhelinsoiton perusteella uppo-outo osaa ottaa kaiken huomioon. Jos en olisi täysin absoluuttisen varma tarjottavista ja ne olisi moneen kertaan käyty allergisen vanhemman kanssa käyty läpi, niin mä en ainakaan uskaltaisi ottaa kontolleni toisen henkeä.
olen törmännyt siihen, että juhlissa ihmetellään isoon ääneen miksi en syö kaikkea.
En toitota allergioitani kaikille, sillä yleensä tarjoiluissa on mukana aina jotakin mitä pystyn syömään.
Sitten tulee näitä "miksi et syö tätä tomaatti-mozzarellasalaattia"-kysymyksiä, joita seuraa syvä hiljaisuus ja pitkä tuijotus kaikkien odottaessa vastausta :/ ..ja sitten kun kerron etten voi syödä tomaattia alkaa kauhea päivittely. Viimeksi näin tapahtui viime viikoloppuna >:(
Suomalaiset vissiin vaan on niin sairaan kiinnostuneita siitä mitä toiset syö tai ei syö.
Mua ihmetyttää kyllä kanssa allergikkojen vanhempien luottamus siihen, että muut osaavat huolehtia heidän lastensa mahdollisesti hengenvaaralliset allergiansa. Minulla itselläni on erikoisruokavalio, joka todettu aikuisiällä. Olen lukemattomia kertoja ollut tilanteessa, jossa ihmiset eivät vaan tiedä ruokavalion vaatimuksia. Se on mielestäni täysin ymmärrettävää, ei voi olettaa. Monet potilasjärjestöt järjestävät erikoisruokavalioihmisille sopeutumisvalmennuskursseja ja vähintään ravitsemusterapeutin ohjausta on saatavilla. Silti toiset luottavat, että puhelinsoiton perusteella uppo-outo osaa ottaa kaiken huomioon. Jos en olisi täysin absoluuttisen varma tarjottavista ja ne olisi moneen kertaan käyty allergisen vanhemman kanssa käyty läpi, niin mä en ainakaan uskaltaisi ottaa kontolleni toisen henkeä.
olen törmännyt siihen, että juhlissa ihmetellään isoon ääneen miksi en syö kaikkea. En toitota allergioitani kaikille, sillä yleensä tarjoiluissa on mukana aina jotakin mitä pystyn syömään. Sitten tulee näitä "miksi et syö tätä tomaatti-mozzarellasalaattia"-kysymyksiä, joita seuraa syvä hiljaisuus ja pitkä tuijotus kaikkien odottaessa vastausta :/ ..ja sitten kun kerron etten voi syödä tomaattia alkaa kauhea päivittely. Viimeksi näin tapahtui viime viikoloppuna >:( Suomalaiset vissiin vaan on niin sairaan kiinnostuneita siitä mitä toiset syö tai ei syö.
kirjoittajaa joka puhui amerikkalaisten tavoista ja siitä kuinka eivät tee numeroa allergioistaan. Jostakin lainaukseen pomppasi eri viestin sisältö ö.Ö
Lapsellani on maito-kananmuna ja vehnäallergia. Minusta on epäkohteliasta, että tarjotaan juhlissa kermakakkua yms. Allergiset lapset joutuvat ihan eriarvoiseen asemaan. Minusta tarjottavat pitää laittaa sen mukaan, että kaikki, myös allergiset voivat syödä kaikkea. Eli jos on munaton ja maidoton ja vehnätön niin silloin kakkua ei ole tai se tehdään niin, että allerginen voi syödä sitä. Ymmärrän ap, että olet kysynyt, mitä on tarjolla. Jos emäntä olisi ollut kohtelias, olisit voinut kertoa, että haluat tarjottavat munattomina ja maidottomina ja emäntä olisi ehtinyt ruokalistan vielä suunnitella uudestaan, että allerginen vieras ei olisi kokenut itseään kiusatuksi ja syrjityksi kun ei olisi saanut maistaa kaikkea. Muut lapset olisivat olleet ihan tyytyväisiä poppari, purkkimehu, muumikeksi-tarjoiluun. Kaverin äiti oli juntti, ehdottomasti.
Johan vitsin murjaisit! Että oikein epäkohteliasta tarjota juhlissa kermakakkua, kun oma nikopetterisi ei voi sitä syödä.
Meidän juhlissa löytyy (muiden tarjottavien lisäksi) aina kerma- tai vastaava kakku ja se tehdään kaiken taiteen sääntöjen mukaan. Jos siitä jollekin paha mieli tulee niin voi voi.
Laitoin poikani synttärikutsutn 10 päivää ennen syntymäpäiviä menemään koteihin. Pyysin ilmoittamaan allergiat. KAKSI päivää ennen synttäreitä yhden lapsen äiti ilmoitti maitoallergiasta. Okei, en voi tietää kuinka pitkään lapsi oli kutsua pantannut ( ovat ekaluokkalaisia, ja kutsu voi toki unohtua), mutta mulla oli tuossa vaiheessa jo tarjoilut ostettu/leivottu. Onneksi iso osa sopi tuollekin pojalle, mutta kyllä mä kävin hänelle vielä erikseen ostelemassa sopivia herkkuja. Vaikka kyrsi ihan kunnolla, kun hirveä kiire oli muutenkin.
Meidän pojalta jäi yhdet synttäri väliin kun synttärisankari on pantannut kutsujaan kaksi viikkoa ja antanut ne vasta päivää ennen juhlia.
Oma poika muisti kertoa juhlista vasta seuraavalla viikolla =D
ettei voinut syödä muuta kun kukkakaalia ja kengurunlihaa. Siinä olisikin ollut juhlien järjestäjille haastetta väsätä jotain herkkuja:) Nykyään onneksi allergiat vähentyneet.
Mä voin kertoa, että mulla on sen verran huono rahatilanne, että jos juhliin tulee 4-6kin allergista lasta, joilla on tietysti aina erituotteet jotka sopii, ei mulla ole rahaa ostaa tarjottavia allergittomille, ja kaikille allergisille. Sillon jo on tyyliin yksi allerginen lapsi, jolle käy joku kohtuu hintainen ja tavallisesta kaupasta saatava tuote, niin ostan kyllä. En myöskään rupee lasten kanssa bussilla seilaan ympäri kaupunkia etsimässä jotain erikoistuotetta, jota ei saa normaaleista kaupoista.
Tyttö menee viikonloppuna luokkatoverin kutsuille. Soitin toisen tytön äidille ja kysyin onko kutsuilla tarjoilua, kun lapseni on allerginen. Kertoi että on tarjoilua ja käski ottamaan omat eväät mukaan jos on kerran allerginen! Siis mitä?? Aika tylyä mun mielestä... Olis voinut kysyä mielestäni kertoa, itä heillä tarjotaan ja kysyä käyvätkö ne lapselleni ja ehdottaa, että voisi ostaa jotain sellaista tarjottavaa myös mikä sopii lapselleni. Tulipa kiva mieli lapsen puolesta!
Meillä on moniallerginen lapsi ja aina laitan omat eväät mukaan. En edes halua riskeerata että kyläpaikassa antavat jotain kun eivät kuitenkaan osaa olla riittävän tarkkoja!!
Tietenkin jos lapsellasi on lievempi allergia niin et ajattele samoin kuin minä! Itse olisin vain tyytyväinen kun SAA ottaa omat eväät. Minulla ongelma se kun tutut HALUAVAT tarjota jotain myös allergikolle!
Itse olen moniallerginen ja tutut ei tee siitä numeroa (enkä tee minäkään). Ja olen harrastuksen takia pari kertaa vuodessa viikonlopun poissa kotoa.
Yleensä uudet henkilöt ihmettelee, että mikset syö tätä ja tätä tai maista nyt tätä, kun tää on niiiin hyvää tms. Tai miksi sä siellä keittiössä syöt??
Mulla on paprika sellainen, etten pysty olemaan samassa huoneessa, jos esim. salaatissa on tuoretta paprikaa. Mulla alkaa välittömästi ahdistamaan henkeä. En tee tuosta mitään numeroa vaan menen keittiöön syömään.
Monesti kuulee myös voivottelua, että voi, voi, mitä sä oikein syöt, kun et voi syödä sitä ja tätä.
Ja sitten mua ärsyttää ihan sikana mun sisko, hänellä itselläänkin on allergioita, mutta joka helvetin kerta, kun hän tekee riisiä ja kanaa lounaaksi, joudun käymään saman keskustelun:
No mikset ota?
M: No, koska siinä on mausteita ja mä en voi syödä curryä, kun siinä on kanelia ja chiliä jne.
Niin, siis mikset ota???? Eikö kelpaa??
M: No kun siinä on sitä curryä!!
Niin, mutta eihän siinä ole mitään sellaista, mitä sä et voi syödä....
Huoh, hän siis vetää herneet nenään, kun syön pelkästään leipää ja salaattia..
Mulla on siis myös mausteallergioita ja siskoni ei voi sitä uskoa, että joku VOI olla allerginen mausteille.
Ja jos mennään esim. johonkin juhliin (esim. häihin), jonne olen unohtanut ilmoittaa allergiat tai juhlien emäntä ei ole niitä kysynyt, niin syön mitä voin. Mutta saatan kysyä esim. jostain täytekakusta, että mitä sen sisällä on.
sitä ei ole testattu mutta pienikin määrä maitoa ja poika paskoo vartissa sellaset kamat että meinaa pyörtyä.
Olenkin oppinut tässä että ihmiset eivät oikeasti aina ymmärrä että esim HYLA ei käy meidän pojalle jolla on oltava laktoositonta. Suurimmassa osassa perus kaurakeksejä on maitoa. Mulla on aina kassissa paketillinen keksiä jota poika voi syödä, jos sattuu käymään niin että kyläpaikasta ei löydy mitään laktoositonta.
En uskalla ottaa vastuuta siitä että joku pähkinäkeksi on vahingossa koskettanut allergiselle tarkoitettua keksiä. Ja sitten se allerginen kuolee sen keksin takia.
ja hommaan tarjottavaa myös allergiselle. Huolehdin myös siitä, että syö todellakin vain "sopivia" tarjottavia.
toisaalta ymmärrän. Meitä on niin kovin erilaisia ja ehkäpä tällä äidillä oli jo valmiiksi kädet täynnä töitä ja koska sinä kuitenkin tiedät paremmin mitä lapsesi voi syödä, niin eihän omien eväiden tuomisessa ole ongelmaa.
Itselläni on maito- ja muna-allerginen, kananmunalle on niin allerginen, että joutuu pienestäkin murusesta sairaalahoitoon. Tämän takia hän vie usein kaverisynttäreille omat eväät, joka on minusta paljon parempi vaihtoehto, kuin että luottaisin minulle tuntemaatomaan ihmiseen ja hänen tietämykseen eri allergioista.
Ihan jo sukulaisissa on joutunut huomaamaan tämän ymmärtämättömyyden ja pienenä, kun lapseni jäi monta kertaa ilman syötävää tai sai yhden piparin syödäkseen, niin aloin ottaa mukaan evästä kotoa. Vain pojan kummitätiin ja omaan äitiini luotan tarjoiluissa. Ja toki, kun poika kasvanut on oppinut hyvin, että mitä hän saa syödä ja sanonutkin muutamissa juhlissa emännän tarjotessa leipomuksia, että ei voi ottaa, on allerginen.
Mutta siis, älä nyt tuosta sen enempää loukkaannu, omaa evästä tytölle ja hauskoja juhlia!
... Lapseni on käynyt monilla synttäreillä ja kutsuilla ja näitä etukäteispuheluita on tullut soitettua todella monia. Joka kerta tähän mennessä soittaessani juhlien järjestäjälle ovat nämä kysyneet saako kaupasta ostettua jotain lapselleni sopivaa.Siksi olinkin nyt todella ihmeissäni, että tällä kertaa järjestäjä totesi HETI tylysti, että tuo sitten omat eväät lapsellesi mukaan, kun on allerginen, ilman että edes kysyi mille lapseni on allerginen ja saako kaupasta mitään hänelle sopivaa.
-ap
Olisikohan muut äidit jo puhuneet keskenään tästä tyttäresi allergiasta ja sinun soitteluistasi. Jos nimittäin HETI on osannut vaatia sinulta omia eväitä ilman tarkempia tietoja..?
... Lapseni on käynyt monilla synttäreillä ja kutsuilla ja näitä etukäteispuheluita on tullut soitettua todella monia. Joka kerta tähän mennessä soittaessani juhlien järjestäjälle ovat nämä kysyneet saako kaupasta ostettua jotain lapselleni sopivaa. Siksi olinkin nyt todella ihmeissäni, että tällä kertaa järjestäjä totesi HETI tylysti, että tuo sitten omat eväät lapsellesi mukaan, kun on allerginen, ilman että edes kysyi mille lapseni on allerginen ja saako kaupasta mitään hänelle sopivaa. -ap
Olisikohan muut äidit jo puhuneet keskenään tästä tyttäresi allergiasta ja sinun soitteluistasi. Jos nimittäin HETI on osannut vaatia sinulta omia eväitä ilman tarkempia tietoja..?
Hän siis löi luurin korvaasi? Ei ollut mitään mahdollisuutta sinulla sanoa sitä allergiaa?
Ei kai kukaan aloita puhelua:
-Hei, lapseni on allerginen. (Ja tauko)
Mikset sanonut, että
-Lapsellani on (esim.) maitoallergia, olisiko teillä jotain hänelle sopivaa tai saanko ehdottaa mitä voisi tarjota?
Tuskin tuo niin tyly äiti ei antanut Ap:lle mitään suunvuoroa?
Huom, suurin osa mehujäistä sisältää tekstin saattaa sisältää maitoa, eli ei käy maitoallergiselle. Lukekaahan aina tuoteselosteet huolella
Omat lapseni eivät siis ole allergisia, mutta kaikki heidän ystävänsä käytännössä ovat. Lasten synttäreillä en yksinkertaisesti pysty vahtimaan, syövätkö kaikki omia eväitään vai vahingossa naapurin (esikoisen synttäreillä yksi toi omaat eväät, joita sitten jakeli auliisti toisille), ja kun on kyse useammasta allergisesta, on naurettavaa pakottaa vieraat tuomaan omat eväät, kun vain synttärisankari ja ehkä yksi toinen voivat syödä niitä varsinaisia tarjoiluja.
Yhden lapsemme kaveripiirissä on niin paljon erilaisista allergioista kärsiviä, että synttäritarjottavat ovat aina olleet aika pelkistettyjä. Nyt kun ovat jo koululaisia, olen uskaltanut tehdä erilaisia tarjottavia, mutta ihan pienille tarjosin tosiaan vain varmoja kaupan tuotteita kaikille (popparit, mehujää, karkit ja pillimehu). Palaute lapsilta on ollut aivan ihanaa. Ne pahiten allergiset ovat olleet kiitollisia siitä, että edes yksillä synttäreillä ei ole tarvinnut syödä niitä omia eväitä eikä kaiken aikaa varmistaa ja tuplavarmistaa, voiko jotain herkkua syödä.
En edelleenkään ole mikään leipoja, joten suurin osa tarjottavista on edelleen kaupan tuotteita, niitä, jotka sopivat kaikille ja sitten ehkä yksi itse tekemäni leipomus (ei kakkua) ja jotain kaupan keksejä. Vaikeaa ei siis ole ottaa allergioita huomioon.