Allerginen lapseni on menossa kutsuille, järjestäjän äiti pyysi tuomaan omat eväät mukaan!
Tyttö menee viikonloppuna luokkatoverin kutsuille. Soitin toisen tytön äidille ja kysyin onko kutsuilla tarjoilua, kun lapseni on allerginen. Kertoi että on tarjoilua ja käski ottamaan omat eväät mukaan jos on kerran allerginen!
Siis mitä?? Aika tylyä mun mielestä... Olis voinut kysyä mielestäni kertoa, itä heillä tarjotaan ja kysyä käyvätkö ne lapselleni ja ehdottaa, että voisi ostaa jotain sellaista tarjottavaa myös mikä sopii lapselleni.
Tulipa kiva mieli lapsen puolesta!
Kommentit (102)
ja siitä mistä juhlista on kysymys ja kuinka hyvissä ajoin ap soitti. Jos esim. yhden luokkalaisen äiti on kutsunut kaikki luokan oppilaat/tytöt/pojat, ei välttämättä tiedä, että joku on allerginen ja jos ei omassa tuttavapiirissä ole sellaisia, niin ei ole tullut mieleenkään. Jos muutenkin järjestää juhlia pitkin hampain lapsen pyynnöstä ja mankumisesta johtuen tai on jostain syystä tajuttoman väsynyt, ei todellakaan jaksa lähteä jotain erikoisruokavaliota miettimään.
Ja hirveen paljon vaikuttaa se millä äänensävyllä ja sanavalinnoilla ap on asian ottanut esiin. Mä en olisi valmis tämän perusteella valmis tuomitsemaan vielä kutsujen järjestäjää tylyksi.
Ja kyllä, mulla on kaksi allergista eikä itselle iso juttu miettiä toisten ruokavalioita. Mutta joillekin se oikeesti on iso ja haastava juttu.
Enkä ole koskaan törmännyt siihen, että joku kysyy mitä on ajateltu tarjota vaan ilmoitettu tyyliin "meidän Annalla on xx ja x allergiat, haluatko, että laitan hänelle omat eväät mukaan?". Jolloin yleensä vastaan, että ei hätää, mä hoidan asian, mutta joskus kun on ollut väsymys päällä, niin olen voinut sanoa, että olis kyllä tosi hieno juttu, kun tähän hätään en enää ehdi/jaksa...
Eli vain sellaiset saavat kutsua ihmisiä kylään tai järjestää juhlia, joilla on rajattomasti aikaa ja intoa kysellä allergioita ja etsiä erilaisia tarjottavia?
ja kiitokseksi aina nykyään ihmiset valittavat ja siivokaan ei ollut hyvä, ja tarjottavat huonoja...
Jos ei kelpaa, älä vie kakaraasi valittamaan tarjoiluista.
-Lapseni ei valita, hän on innoissaan menossa kutsuille.
-En ole kieltänyt ketään järjestämästä juhlia.
-Olen vain tyrmistynyt KÄSKYSTÄ tuoda omat eväät; ei kysylle mille on allerginen, voiko ostaa jotain mikä sopii myös lapselleni.
-Itse ilahtuisin jos pöydästä löytyisi esim. YKSI keksimerkki esim. muumikeksit (joita saa joka kaupasta), joka sopisi niin muille juhlavieraille kuin omalle tytöllenikin.
-Käytöstapoihin kuuluu olla kiinnostunut juhliin osallistuvien ruokavaliosta ja siitä käykö tarjottavat heille, voisiko itse mahdollisesto järjestää sopivaa tarjottavaa, ja vasta sitten todeta, että kuulostaapa hankalalta, voitko tuoda omat eväät mukaan.
-ap
Kuuluimme puolisoni kanssa joskus järjestöön X, tai kerho tai mikä lie, mutta järjestön kokous oli tällä kertaa meillä kotona. Ei siis järjestön tai kerhon tiloissa tai jossain missä kahviosta ostetaan syötävät tai tuodaan nyyttäriperiaatteella omat eväät, kuten aiemmin on ollut.
Jotain pientä tarjottavaa kuitenkin piti laittaa.
Eräs osallistuja ilmoitti, että hänellä on maitoallergia ja keliakia.
Mitä ihmettä minä tarjoan keliaakikolle jolla on myös maitoallergia?! Ei ne tarjottavat muutenkaan häävit olleet, tytyliin kahvia, teetä plus pullaa ja karjalanpiirakoita.
Kolusin kauppojen hyllyt ja pakastealtaat, eikä sieltä oikeasti löytynyt mitään mitä laittaa tarjolle!
Olisi ollut hienoa, että pidemmän matkan takaa tullut ostaa itse omat erikoiseväänsä, kuin odottaa että me omalla kustannuksellamme laitamme hänelle jotain erikoisempaa. Tilaisuus tarjottavineen meillä harmitti minua muutenkin; muksu on noin 1 v vuoden ikäinen ja kokous oli just hankalasti lapsen ruoka-aikaan jonka jälkeen pitäisi muksu saada päiväunielle. Ruokailut oli meillä aika haasteellisia lapsen nielemisvaikeuden ja siitä johtuvan "temppuilun" takia, ja siihen alakerta täynnä ihmisiä ei ollut yhtään kiva asia. Ja vielä piti tehdä tarjoilut ym. ja yksi tulee vaatimaan erityisruokavalion huomioimista.
Moniallergisen tai muuten "erikoisen" allergian kohdalla kyllä saisi vanhemmat laittaa ne eväät mukaan. Ei voi olla niin, että täysin tietämättömän pitäisi alkaa etsiä kaupan hyllyltä just oikeanlaista tarjottavaa yhdelle muksulle - tai kenties viidelle muullekin: Jenna on maito-muna-kala-lisäaine- jne allergikko, sille tätä.. ai mutta näissä on soijaa ja pähkinää ja ville on niille allerginen, ja oona on vegaani ja kalle suklaalle allerginen ja miikka taas keliaakikko - ai mutta, ostanpa tästä riisikakkuja ja laitan popcorneja! Siinäpä hyvät herkut heille kaikille!
perheessä on rahat tiukilla ja sen takia äiti ei viitsinyt kysyä, että mitä voi tarjota. Jospa hän pelkäsi, että erikoisruuat olisi kalliita?
Itse teen tai hankin sellaista ruokaa, joka sopii kaikille. Kerran meillä oli esikoisen 4v synttäreillä yksi kerhokaveri, jolle sopi n. 20 ruoka-ainetta, mutta lapsen ei tarvinnut tuoda ruokaa mukanaan. Hänkin sai herkutella sydämensä kyllyydestä; tein hänelle esim. oman mehujäätelön sellaisesta mehusta, joka sopi hänelle, lisäksi hän sai vesimeloni-bansku hedelmäsalaattia jne.
Ihan vaan sen takia, että meillä on jokainen lapsi ollut enempi ja vähempi allerginen ruuille, nyt koululaiset ovat enää vaan parille ruoka-aineelle allergisia (ja allergiat ovat kyllä pahat, vatsat menevät välittömästi sekaisin), 5v ei ole enää millekkään allerginen (luojan kiitos, lapsi söi elämänsä 2 ekaa vuotta 10 ruoka-ainetta, 2 vee synttäreiden jälkeen alettiin samaan n. yksi uusi ruoka-aine per kuukausi ja 3,5 vuotiaana allergiat katosivat. Kuopus on ollut aina allergininen mansikoille, omenalle, munalle ja sitrushedelmille.
Toiseksi nuorin meni aina joko minun tai mieheni kanssa synttäreille ellei kyse ollut sitten sellaisesta perheestä, jossa oli myös allergisia lapsia tai jossa äiti tai isä oli kokki tai koulun/tarhan köksä. Samoin ekat 3 vuotta mentiin mukaan, jos lapsi meni esim. leikkimään jonkun kerhokaverin luokse, jos siis oli uusi tuttavuus kyseessä. Ja lastenvahdeille piti teroittaa, että keittiö PITÄÄ AINA siivota ja imuroida syömisen jälkeen ja murut pitää VÄLITTÖMÄSTI poistaa, ettei taapero saa niitä suuhunsa. Lapsi oli siis todella pahasti allerginen munalle ja maidolle ja pari kertaa lähdettiinkin ambulansilla sairaalaan, kun lapsi sai vuoden ikäisenä pullan murun suuhunsa, kun silmä vältti.
Itse olen myös useammalle ruoka-aineelle allerginen, joillekkin pahemmin, joillekkin lievemmin. Ja yleensä kyllä vieraammassa paikassa kysyn, että mitä jossain ruuassa on. Mutta en tee asiasta numeroa.
ai mutta, ostanpa tästä riisikakkuja ja laitan popcorneja! Siinäpä hyvät herkut heille kaikille!
:-) paitsi että meidän muksu oli allerginen myös sekä riisille että maissille :-) eli pieleen meni taas...
Ihan tosi, just tällaisen takia se on musta vanhempien velvollisuus eikä emännän. Vanhemmat katsoo (jos mukana siis) löytyykö kaikille yhteisestä pöydästä sopivaa, tai isompi lapsi itse, ja jos ei, niin ottaa omat eväät esiin tarvittaessa.
Mutta siis ihan vakavissaan.. Tosiaan sanoisin, että allergisen lapsen vanhemman kannattaa hoitaa itse lapselle eväät mukaan, ellei sitten ala nimeämään tuotteita mitä voi antaa ja mistä sellaisia saa ostettua. Useissa tuotteissa kuitenkin voi olla piilevänä allergisoivia aineita, niin parempi luottaa omaan tietoon ja laittaa turvalliset naposteltavat mukaan.
Jos oikeasti on pierutautia vakavammasta oireilusta kyse, en ikinä luottaisi yhteenkään tuntemaani ihmiseen, että oikeasti tajuaisi asian vakavuuden.
en viitsisi lapseni hengellä leikkiä.
Kehitysvammaisen lapsen, joka ei tule ikinä viettämään ainoitakaan kaverisynttäreitä, äitinä en voi kun ihmettele että tällainen asia on ongelma. Kummallekaan osapuolelle.
Meillä kiersi lasten ja hänen kavereidensa synttäreillä poika, kenellä oli kananmuna ja vehnäallergia. Äitinsä kaakotti kaikille puhelimessa, kuinka XXXX on allerginen ja menee heti tukkoon jos hitunen kanamunaa jne..
Ja me mammat leivottiin tälle pojalle erityisherkkuja ja kun silmä vältti, poika veti normikakkua ja ei mitään oireita.
Jos joku äiti soittais ja ekana alkais kysellä, että mulla on allerginen lapsi, mitäs ajattelit tarjota, että kelpaako meidän jannicalle. Saattaisin jopa lyödä luurin korvaan kiinni, että unohda koko juttu.
Olen kurkkuani myöten kyllästynyt näiden Jesse-Jannicoiden mammoihin, joiden lapsi pitää saada muumikeksiä ja juuri sitä punaista kun on keltaiselle allerginen ja sitten pitää saada sitä erityislimpparia, vaikka muut juo jaffaa ja mehua ja sitten päälle pitää saada nakki-lihapulla-coctailtikku kun on niin tottunut sellaiseen ja saa reaktion jos ei saa sitä joka juhlassa. Ja ai niin, sen pitää saada aloittaa kakku kun on niin allerginen, ettei tuu pahaa mieltä.
kaikki pojat. Ketään, tai keitään ei jätetä kutsumatta, vaikka siellä on etenkin tytön luokalla sellaisia lapsia jotka käyttäytmisensä puolesta saisivat jäädä tulematta.
Näinollen itse en kovinkaan isolla innolla odota lastenkekkereirä, vaikka yritänkin käyttäytyä parhain pain lasten takia.
Kun sitten äidit ryhtyvät soittelemaan siitä, että kellä on mikäkin allergia taikka eivät tykkää siitä tai tästä, olen kovin kiitollinen kun jotkut laittavat omat eväät mukaan. Meillä ei itsellämme ole minkäänlaisia allergioita.
Sekaan mahtuu niitä, jotka tarvitsevat ambulanssikyydin, sekä niitä jotka korkeintaan saavat ilmavaivoja, mutta kuinka ollakaan ne joiulla lievtä allergiareaktiot ovat aivan yhtä vaativia kuin ne joilla adrenaliinipiikki varuiksi kassissa.
Oikeasti minua ei kiinnosta leipoa mitään gluteenitonta tai munatonta. Anteeksi. Ajattelin, että se kutsuminen on tärkeintä, ja se, että ketään ei jätetä porukan ulkopuolelle kutsussa. Jos sitten on kovin tarkka ruokavalio, olisi kohteliasta vastavuoroisesti helpottaa emäntää sillä, että ottaa omia eväitä, edes jotain.
Meillä kiersi lasten ja hänen kavereidensa synttäreillä poika, kenellä oli kananmuna ja vehnäallergia. Äitinsä kaakotti kaikille puhelimessa, kuinka XXXX on allerginen ja menee heti tukkoon jos hitunen kanamunaa jne..
Ja me mammat leivottiin tälle pojalle erityisherkkuja ja kun silmä vältti, poika veti normikakkua ja ei mitään oireita.
Jos joku äiti soittais ja ekana alkais kysellä, että mulla on allerginen lapsi, mitäs ajattelit tarjota, että kelpaako meidän jannicalle. Saattaisin jopa lyödä luurin korvaan kiinni, että unohda koko juttu.
Olen kurkkuani myöten kyllästynyt näiden Jesse-Jannicoiden mammoihin, joiden lapsi pitää saada muumikeksiä ja juuri sitä punaista kun on keltaiselle allerginen ja sitten pitää saada sitä erityislimpparia, vaikka muut juo jaffaa ja mehua ja sitten päälle pitää saada nakki-lihapulla-coctailtikku kun on niin tottunut sellaiseen ja saa reaktion jos ei saa sitä joka juhlassa. Ja ai niin, sen pitää saada aloittaa kakku kun on niin allerginen, ettei tuu pahaa mieltä.
Mä toivon sieluni syvyydestä, että sun oma nico-petteris ja janette-eveliinas sairastuu myös allergioihin... Sitten tiedät millaista oikeasti allergisen lapsen kanssa eläminen kyläily, matkustaminen on...
Mitä allergioita lapsellasi on? Ihan perusallergiat, kuten maitoallergia, on aika helposti otettavissa huomioon. Tekee vaan kaiken tarjottavan maidottomana tms. Mutta erikoisemmat, kuten gluteeniton on kohtuuton ponnistus emännältä, jolla ei ole siitä kokemusta.
pieniä järjestelyjä- gluteenittomat keksit on ihan siellä kaupan hyllyssä kuin muutkin. Kyllä vois olla edes hyvää tahtoa...ei se äiti niile allergioille mitään voi!!!
Normaalien ihmisten kanssakäynti toisten ihmisten kanssa on sävyltään ystävällistä. Kyllä emännän/isännän ilman muuta kuuluu olla ystävällinen ja saada toinen (kutsuvieras + hänen vanhempansa!) tuntemaan olonsa arvostetuksi.
Vaikka ei olisi kykyä/mahdollisuutta/voimavaroja huomioida kaikkien tarpeita, kyllä normaali vuorovaikutustaitoinen ihminen osaa ystävällisesti kysyä tarkennusta ja keskustella miten toisen erityistarve (tässä tapauksessa terveyttä tai jopa henkeä uhkaava asia!) voidaan ottaa huomioon. Lopputulos voi ihan hyvin olla, että vieras tuo jotain omaa syötävää, mutta joka tapauksessa hänen pitää voida tuntea olevansa arvostettu ja toivottu vieras.
Kun ollaan muiden ihmisten kanssa tekemisissä, täytyy osata noudattaa edes alkeellisia käytöstapoja!! Jos ei osaa käytöstapoja, ehkei edes kannata järjestää kutsuja.
Maailma olisi mukavampi paikka, jos voisimme keskustella ystävällisesti ja yrittää huomioida muiden ihmisten ongelmia. Ei kukaan esimerkiksi halua olla sairas. Mutta onhan toki hiukan lpompi olla sairas jos ympärillä olevat ihmiset ovat ystävällisiä ja osaavat asettua toisen asemaan.
Hyvät tavat kunniaan!
Mulle ei ole tietenkään ongelma se, että laitan tytölle eväitä mukaan, vaan olen tyrmistynyt siitä, että miten kutsujen järjestäjä suhtautui lapseni allergioihin. Lapseni on todellakin moniallerginen ja ollut sitä pienestä saakka. Hän on jo 7 vuotias ja allergiat ovat onneksi vihdoin helpottamassa. Meille sopii jo todella moni kaupasta saatava valmis tuote. Lapseni on käynyt monilla synttäreillä ja kutsuilla ja näitä etukäteispuheluita on tullut soitettua todella monia. Joka kerta tähän mennessä soittaessani juhlien järjestäjälle ovat nämä kysyneet saako kaupasta ostettua jotain lapselleni sopivaa. Siksi olinkin nyt todella ihmeissäni, että tällä kertaa järjestäjä totesi HETI tylysti, että tuo sitten omat eväät lapsellesi mukaan, kun on allerginen, ilman että edes kysyi mille lapseni on allerginen ja saako kaupasta mitään hänelle sopivaa. -ap
heille erityiskohtelua. Mutta ehkä juuri siksi he ovatkin olleet kaveriporukoissa niin suosittuja ja kutsuja synttäreille on aina tippunut ja koskaan eivät ole jääneet ulkopuolelle.
Eväät laitan aina itse matkaan.
Meillä kiersi lasten ja hänen kavereidensa synttäreillä poika, kenellä oli kananmuna ja vehnäallergia. Äitinsä kaakotti kaikille puhelimessa, kuinka XXXX on allerginen ja menee heti tukkoon jos hitunen kanamunaa jne.. Ja me mammat leivottiin tälle pojalle erityisherkkuja ja kun silmä vältti, poika veti normikakkua ja ei mitään oireita. Jos joku äiti soittais ja ekana alkais kysellä, että mulla on allerginen lapsi, mitäs ajattelit tarjota, että kelpaako meidän jannicalle. Saattaisin jopa lyödä luurin korvaan kiinni, että unohda koko juttu. Olen kurkkuani myöten kyllästynyt näiden Jesse-Jannicoiden mammoihin, joiden lapsi pitää saada muumikeksiä ja juuri sitä punaista kun on keltaiselle allerginen ja sitten pitää saada sitä erityislimpparia, vaikka muut juo jaffaa ja mehua ja sitten päälle pitää saada nakki-lihapulla-coctailtikku kun on niin tottunut sellaiseen ja saa reaktion jos ei saa sitä joka juhlassa. Ja ai niin, sen pitää saada aloittaa kakku kun on niin allerginen, ettei tuu pahaa mieltä.
Mä toivon sieluni syvyydestä, että sun oma nico-petteris ja janette-eveliinas sairastuu myös allergioihin... Sitten tiedät millaista oikeasti allergisen lapsen kanssa eläminen kyläily, matkustaminen on...
Siinä saa olla emäntä stressistä soikeana että mitä kellekin ja kuka saikaan ottaa mitäkin jne.
Ja entäs jos sankari on pahasti allerginen? Siinä on jo kylliksi äidille silloin miettimistä että miten tarjoilu hoidetaan niin että on edes jotain tarjottavaa. Jos vaikkapa lehmänmaito on yksi harvoista sopivista, niin voi olla aika maitopohjaista ja jäätelöpitoista tarjoilua ja siinä on maitoproteiinille allergisen turha urputella, parempi ottaa omat syötävät mukaan. Muut lapsivieraat ymmärtävät yhden tai kolmen omat allergiaeväät, mutta jos niille tekee erikseen kullekin jotain, haluaa koko porukka maistella myös niitäkin ja yhtäkkiä saa olla vaikak kuinka monet rinnakkaistarjoilut.
Normaalien ihmisten kanssakäynti toisten ihmisten kanssa on sävyltään ystävällistä. Kyllä emännän/isännän ilman muuta kuuluu olla ystävällinen ja saada toinen (kutsuvieras + hänen vanhempansa!) tuntemaan olonsa arvostetuksi.
Vaikka ei olisi kykyä/mahdollisuutta/voimavaroja huomioida kaikkien tarpeita, kyllä normaali vuorovaikutustaitoinen ihminen osaa ystävällisesti kysyä tarkennusta ja keskustella miten toisen erityistarve (tässä tapauksessa terveyttä tai jopa henkeä uhkaava asia!) voidaan ottaa huomioon. Lopputulos voi ihan hyvin olla, että vieras tuo jotain omaa syötävää, mutta joka tapauksessa hänen pitää voida tuntea olevansa arvostettu ja toivottu vieras.
Kun ollaan muiden ihmisten kanssa tekemisissä, täytyy osata noudattaa edes alkeellisia käytöstapoja!! Jos ei osaa käytöstapoja, ehkei edes kannata järjestää kutsuja.
Maailma olisi mukavampi paikka, jos voisimme keskustella ystävällisesti ja yrittää huomioida muiden ihmisten ongelmia. Ei kukaan esimerkiksi halua olla sairas. Mutta onhan toki hiukan lpompi olla sairas jos ympärillä olevat ihmiset ovat ystävällisiä ja osaavat asettua toisen asemaan.
Hyvät tavat kunniaan!
Mulle ei ole tietenkään ongelma se, että laitan tytölle eväitä mukaan, vaan olen tyrmistynyt siitä, että miten kutsujen järjestäjä suhtautui lapseni allergioihin. Lapseni on todellakin moniallerginen ja ollut sitä pienestä saakka. Hän on jo 7 vuotias ja allergiat ovat onneksi vihdoin helpottamassa. Meille sopii jo todella moni kaupasta saatava valmis tuote. Lapseni on käynyt monilla synttäreillä ja kutsuilla ja näitä etukäteispuheluita on tullut soitettua todella monia. Joka kerta tähän mennessä soittaessani juhlien järjestäjälle ovat nämä kysyneet saako kaupasta ostettua jotain lapselleni sopivaa. Siksi olinkin nyt todella ihmeissäni, että tällä kertaa järjestäjä totesi HETI tylysti, että tuo sitten omat eväät lapsellesi mukaan, kun on allerginen, ilman että edes kysyi mille lapseni on allerginen ja saako kaupasta mitään hänelle sopivaa. -ap
ymmärsivät pointin!
AP poistuu nyt linjoilta. En jaksa enää jankata noiden muutaman kanssa, jotka haluavat sotkea ja olettaa asioita tahallaan väärin.
Elämä jatkuu ja tyttö menee iloisena kutsuille lauantaina omien eväiden kanssa.
Hyvää yötä!
että ap on saattanut ilmaista asiansa tavalla, joka on nostanut kutsujen järjestäjän piikit pystyyn...
Asiansa kun voi esittää niin monella eri tavalla; pyysikö ap ystävällisesti ottamaan huomioon lapsensa allergiat vai vaatiko hän alamaistaan antamaan erityiskohtelua pikku prinsessalleen? Jälkimmäiseen ei välttämättä joka mamma nöyrtyisi... (Ja ennen kuin av-lukutaidottomat iskevät; ei, en pidä allergioiden huomioimista prinsessojen erityiskohteluna - kyse on nyt vain siitä, _millä_sävyllä_ asia esitetään.)
yksi "allerginen" vieras..
Kutsut olivat lauantaina ja tämä mammeli soitti perjantai iltapäivänä, kysyä töksäytti; mitkäs tarjoilut teillä on?
Vastasin, että leivoin omppupiirakkaa (lapsi itse toivoi) ja lisäksi on poppareita, sipsejä, jädeä ja suklaaneliöitä ja karjalanpiirakoita.
Tähän sitten muija tokaisi; meidän AnnaIrmeliJessika ei voi syödä omenoita eikä suklaaneliöitä eikä poppareita ja sipsejä. Ja mitäs jädeä tarjoat? Johon vastasin, että mansikkaa ja suklaata.. Vastaus: juu-u, meille ei käy mansikkakaan..
Kysyin, sitten että mitäs sitten voi tarjota, niin vastaus oli, että mustikkapiirakkaa ja vadelmajädeä ja voileipiä.
Minä sitten itkua vääntäen lähdin lasten kanssa kauppaan hakemaan mustikoita ja piirakka tarpeita ja etsimään vadelmajätskiä. Ja itkua tuhertaen väänsin sen piirakan (olin viimeisilläni raskaana).
Nooo, synttäri pöydässä tuo lapsi popsi omppu piirakkaa ja jädeä ihan hulluna ja kun estin, niin vastaus oli: MÄ EN TYKKÄÄ OMENOISTA JA MANSIKOISTA JA SUKLAASTA, SEN TAKIA ÄITI AINA KYSYY TARJOILUISTA! Mutta tämähän on namia, saanko lisää?
Ja poppareihin ja sipseihin hän kävi myös kiinni -> äiti oli kieltänyt nekin, kun ne eivät kuulemma ole terveellisiä..
joka tiedotti allergioista. Argh että se oli ärsyttävää. Sain lukemattomia viestejä ja muistutuksia aiheesta ja myös pari pitkää puhelua, vaikka olin jo kuitannut ensimmäisiin yhteydenottoihin asiasta että ok. Olisinpa tajunnut sanoa, että pistä omat eväät mukaan tenavalle. Sain verenpaineet koholle noista yhteydenotoista ja jankutuksesta niin pahasti että ärsytti ihan älyttömästi väsätä niitä erikoisherkkuja, vaikka normaalisti pidän ihan normikäytäntönä tehdä erikoisruokavalioisille ainakin paria tarjottavaa. Hyvin paljon vaikuttaa siis miten asiat esittää. Allerginen lapsi oli kyllä oikein otettu jopa noista hänelle tehdyistä tarjoiluista, joten ihan hyvillä mielin muistelen lopputulosta, mutta voi hyvänen aika sentään sitä tapaa, jolla ne allergiat tietooni tuotiin!!! :O
Mitä allergioita lapsellasi on? Ihan perusallergiat, kuten maitoallergia, on aika helposti otettavissa huomioon. Tekee vaan kaiken tarjottavan maidottomana tms. Mutta erikoisemmat, kuten gluteeniton on kohtuuton ponnistus emännältä, jolla ei ole siitä kokemusta.
Ei edes kysynyt mitä allergioita lapsellani on! Lapselleni sopii esimerkiksi aika monet kaupan valmis herkut... esim. muumikeksit, pillimehu, mehujää, popcorn... näitähän voisi tarjota koko porukalle... Mutta kun ei haluta ottaa kaikkia huomioon, niin sitten ei haluta. Laitan siis lapselleni eväät mukaan. Lastani en rankaise siitä, että hän on allerginen ja käske jäämään kotiin, kun kutsujen järjestäjän äiti tyhmä juntti. -ap
ens vuonna tuskin lastasi enää kutsutaan heille ja sitten olet taas täällä valittamassa.
etkö muidenkaan (ei allergisten) vieraiden osalta suunnittele tarjoiluja siten, että MISTÄKÖHÄN ne vieraat PITÄISIVÄT? Sitten muistat, että joo se Hanna ei tykkää katkaravuista eikä Juuso välitä mustikkapiirakasta.
Kyse on kohteliaisuudesta vieraita kohtaan.
t. ei ap, mutta ymmärrän ap:n pointin