Mitäh, lapset päivähoitoon ja vanhemmat viettää laatuaikaa!!??!!
Olen ammatiltani pph ja minulla on ollut hoidossa lapsia, joiden toinen vanhempi tai molemmat ovat olleet kotona, osassa syynä masennus tai muu sairaus tai sitten toinen tai molemmat tekevät pätkätöitä ja muutama ns. sosiaalitapauskin on ollut. Nuo kaikki olen ymmärtänyt, mutta nyt alkaa ymmärrykseni loppua.
Minulla on hoidossa sisarukset (reilu 1,5v ja 3v), heidän vanhempansa käyvät molemmat töissä. Tosin nyt vanhemmat ovat kuulemma lomalla viettämässä laatuaikaa ja mummo tuo nämä lapset hoitoon ja hakee hoidosta.
Olin aika ihmeissäni, oletin kun äiti sanoi, että heillä on loma, että myös lapset ovat kotona ja ehdinkin jo tälle äidille sanoa, että nähdään sitten parin viikon päästä. No, tämä äiti sitten kuitenkin sanoi, että mummo tuo lapset hoitoon reilun viikon ajan kun he ovat matkoilla ja ehkä myös loppuloman lapset ovat hoidossa.
Tämä alkaa kyllä mennä jo minulta yli hilseen, siis en ymmärrä. Vastaavaa olen kuullut muilta hoitajilta, mutta jotenkin olen ajatellut, että liioittelevat, mutta nyt se on pakko uskoa kun sattui omalle kohdalle.
Kommentit (71)
Turha spekuloida, kun ei tiedä taustoja. Joskus sitä parisuhdettakin pitää hoitaa, tai sitten on jo liian myöhäistä. Jos meillä ei olisi anoppia apuna, voisin kuvitella viettäväni miniloman miehen kanssa silleen, että lapset olisivat hoidossa. Ei se ole maailmanloppu (paitsi tällä palstalla;).
Se on sitten eri asia, jos aina lomallaan laittaa lapset hoitoon ja pitää siellä koko lomn ajan. Sellaista en ymmärrä.
ja tämä ei ole ensimmäinen kerta. Tai ensimmäinen kerta kyllä, että lapset ovat ns. vieraalla hoidossa ja vanhemmat lomalla, mutta aiemmin on tapahtunut vastaavaa, että vanhemmat ovat lähteneet lomalle ja nämä lapset jääneet mummolle hoitoon.
ap
Turha spekuloida, kun ei tiedä taustoja. Joskus sitä parisuhdettakin pitää hoitaa, tai sitten on jo liian myöhäistä. Jos meillä ei olisi anoppia apuna, voisin kuvitella viettäväni miniloman miehen kanssa silleen, että lapset olisivat hoidossa. Ei se ole maailmanloppu (paitsi tällä palstalla;).
Se on sitten eri asia, jos aina lomallaan laittaa lapset hoitoon ja pitää siellä koko lomn ajan. Sellaista en ymmärrä.
Lapset viedään hoitoon siks kun on pakko. Ihan kuin paskalla käynti
sanota, että vanhempien loma-aika on myös lasten loma-aikaa? Meille tuli päiväkodista sähköpostia, jossa muiden asioiden ohella sanottiin noin.
itsekästä ja todella outoa! Siis että lapsille ei suoda yhtään lomapäivää, mutta vanhemmat kyllä lomailevat....
ja kerran viikossa saan arkivapaan. Ei tulisi mieleenkään pitää lapsia kotona tuota päivää... Totta kai ovat hoidossa, enkä kerro sen paremmin hoitajalle enkä lapsillekaan, että mulla on vapaapäivä. Lähden naapurikaupunkiin shoppailemaan ja rentoutumaan tai siivoan kotona itsekseni. Ei se olisi vapaapäivä jos lapset (3, 5) olisivat jaloissa.
Samoin, mulla ei ole arkivapaita noin usein, mutta jos on, niin käyn kampaajalla ym. Olen ansainnut sen.
hoitoon vapaapäivinäni. Olen osittaisella hoitovapaalla juuri siksi, että saamme yhden yhteisen vapaapäivän lisää viikkoomme.
että hoitomaksua saa periä vain 11 kuukauden ajalta. Moni kunta kuitenkin hyvittää tuon yhden kuukauden maksun, mutta meillä esim. perhe maksaa jokaiselta kuukaudelta mikäli lapsella ei ole vuoden aikana ollut neljää viikkoa vapaata. Näitäkin tapauksia nimittäin on ja aivan oikein, että he maksavat koko käyttöajalta hoidosta.
huom. maksuton heinäkuu perustuu sille että myös lapsella on loma silloin(kun on vanhemmilakin)!!
Väärä tieto, päivähoitomaksua ei saa periä lain mukaan kuin 11:lta kuukaudelta kalenterivuodessa, jos hoito on alkanut viim. edellisen vuoden syyskuussa. Tämä usein kohdistetaan heinäkuulle (helpointa kunnan laskutuksen kannalta). Ei kaikilla ole lomaa heinäkuussa, tai lomaa lainkaan, jos on juuri työpaikkaa vaihtanut. Ja silti maksumaksimi on 11 kk.
pulibat pois
vanhempien jaksaminen on perheen etut. ammattikasvattaja
Sinä et ole ammattikasvattajaa nähnytkään. SInä olet tasan joku lonttaperse virikemamma, jota välillä omatunto vähän kolkuttaa, kun koko maailma tuntuu olevan sua vastaan. Ja niin se onkin.
pulibat pois
vanhempien jaksaminen on perheen etut. ammattikasvattaja
jossa lapset päiväkodissa KOKO kesän ilman yhtään lomapäivää. Äiti lomailee ystävättärensä kanssa Välimerellä ja iskä pakkaa kalavehkeet Norjaan. Lapsi tarhaan tullessaan tippa silmässä kysyy äidiltään: " Eikö me voitaisi tällä viikolla saada yksi vapaapäivä, äiti?"
Ja tämä tarina on valitettavasti totista totta :(
Viimekesänä siskoni kertoi (on päiväkodissa töissä), että sielä oli yksi 10kk ikäinen joka oli ja on edelleen hoidossa 5 päivänä viikossa 6-17. Ja monesti vanhemmat vielä hakevat myöhässä :( Viimekesänä lapsi ei ollut päivääkään lomalla, vaikka vanhemmat lomailivat yhdessä 4 viikkoa. Vuoroaamuin toivat heti klo 06 ja hakivat pois klo 17.
Nyt on taas kesä tulossa ja lapsi ei ole kuulemma päivääkään lomaillut. Ne parit kerrat jolloin on ollut sairaana, on mummi hoitanut. Jos päiväkoti on ollut kiinni, niin on varahoidossa. Tänä kesänäkään ei kuulemma kesälomaa lapsi vietä vaikka siskoni oli yhdessä päiväkodin johtajan kanssa keskustellut vanhempien kanssa siitä, kuin tärkeää pienen lapsen olisi saatava pitää lomaa.
Itseäni pistää vihaksi tuollaiset ihmiset jotka kehtaavat vielä lapsia hankkia. Ei ole 10kk ikäisen lapsen etu olla hoidossa 11 tuntia JOKA päivä eikä päivääkään syys/talvi/kesä lomaa oman äidin ja isän kanssa. Toki lapsi on nyt vuoden vanhempi, mutta se ei sitä tilannetta muuta mihinkään suuntaan. Lapsi on myös selkeästi kiintynyt enemmän hoitajiin kuin omiin vanhempiinsa :(
kieltäisivät hoitopaikkaoikeuden lomailevilta vanhemmilta. Tulisi samalla pidettyä lastenkin puolta.
pulibat pois vanhempien jaksaminen on perheen etu t. ammattikasvattaja
Joten lopeta sinä pulinasi tähän paikkaan. Jos olet mukamas ammattikasvattaja pitäs tämän olla sulle selviö. Ja jos et ymmärrä niin lapsen etu on lomailla.
miksi lapsi suljetaan perheen ulkopuolelle! Eikö lapsi/lapset ole se elämä mitä vietetään silloin kun ne ovat pieniä? Mahtaa olla raskasta lapselle.
Viimekesänä siskoni kertoi (on päiväkodissa töissä), että sielä oli yksi 10kk ikäinen joka oli ja on edelleen hoidossa 5 päivänä viikossa 6-17. Ja monesti vanhemmat vielä hakevat myöhässä :( Viimekesänä lapsi ei ollut päivääkään lomalla, vaikka vanhemmat lomailivat yhdessä 4 viikkoa. Vuoroaamuin toivat heti klo 06 ja hakivat pois klo 17.
Nyt on taas kesä tulossa ja lapsi ei ole kuulemma päivääkään lomaillut. Ne parit kerrat jolloin on ollut sairaana, on mummi hoitanut. Jos päiväkoti on ollut kiinni, niin on varahoidossa. Tänä kesänäkään ei kuulemma kesälomaa lapsi vietä vaikka siskoni oli yhdessä päiväkodin johtajan kanssa keskustellut vanhempien kanssa siitä, kuin tärkeää pienen lapsen olisi saatava pitää lomaa.
Itseäni pistää vihaksi tuollaiset ihmiset jotka kehtaavat vielä lapsia hankkia. Ei ole 10kk ikäisen lapsen etu olla hoidossa 11 tuntia JOKA päivä eikä päivääkään syys/talvi/kesä lomaa oman äidin ja isän kanssa. Toki lapsi on nyt vuoden vanhempi, mutta se ei sitä tilannetta muuta mihinkään suuntaan. Lapsi on myös selkeästi kiintynyt enemmän hoitajiin kuin omiin vanhempiinsa :(
Toisaalta, pitää vaan ajatella, että ehkä lapsen tosiaan sitten on parempi siellä hoidossa, vanhemmat ei selvästikään jaksa huolehtia lapsesta lainkaan. Ehkäpä kotona ei lapsella ole hyvä olla.
sanota, että vanhempien loma-aika on myös lasten loma-aikaa? Meille tuli päiväkodista sähköpostia, jossa muiden asioiden ohella sanottiin noin.
mutta vapaapäivä ei ole lomaa... Siksi vien lapset vapaapäivänä hoitoon, jotta saan sen vapaapäivän.
jossa lapset päiväkodissa KOKO kesän ilman yhtään lomapäivää. Äiti lomailee ystävättärensä kanssa Välimerellä ja iskä pakkaa kalavehkeet Norjaan. Lapsi tarhaan tullessaan tippa silmässä kysyy äidiltään: " Eikö me voitaisi tällä viikolla saada yksi vapaapäivä, äiti?"
Ja tämä tarina on valitettavasti totista totta :(
siellä lapsilla on se 1kk vuodessa lomaa päiväkodista, kun päiväkoti on kiinni.
juu tää on surullinen ketju...kyllä todellakin on itsekästä touhua tuon ikäisten lasten vanhemmilta pitää lapset hoidossa koko lomansa ajan.
muistuu niin mieleen kun päiväkodissa joku äiti valitti pääsiäisloman tullessa, että hyvähän se teidän hoitajien on viettää rauhassa pääsiäistä, mutta meillä ei ole lomasta tietoakaan kun pitää olla lasten kanssa.
todellakin ymmärrän sen että myös työssäkäyvät vanhemmat tarvitsevat joskus sellaisia kahdenkeskisiä "lomia" esim hotelliviikonlopun...samoin kuin me kotiäidit kaivataan joskus pientä hetkeä ilman lapsia (se parituntinen vaikkapa shoppailemassa tai yksi kirjaa lukemassa tai puolison kanssa ulkona syömässä), mutta kohtuus kaikessa.
tai pitäiskään kysyä, heidän asiansa se on. Tämä äiti kuitenkin kertoi onnellisena, että lähtevät miehensä kanssa lomalle ja ovat siellä 10päivää. Lähtivät heti lauantaina ja tulevat kotiin maanantaina. Lapset ovat kuulemma kuitenkin myös tuon toisen viikon hoidossa, vaikka he ovat kotona.
Asia ei ole minun ongelmani, mutta lapsia käy sääliksi. Ovat hoidossa melko pitkiä päiviä ja tiedän, että ovat myös isovanhemmilla välillä viikonlopulla kun vanhemmat ovat töissä.
Minulla ja miehelläni on myös pitkä liitto takana (25v) ja kuten taisin aiemminkin kirjottaa niin tiedän kyllä, että liitossa voi olla niitä kriisejä paljonkin. Niitä on meilläkin ollut ja erokin on ollut välillä lähellä. En niinkään paheksu tuota hoitolasteni vanhempien lomaa, vaan sitä, etteivät suo lapsilleen yhtään lomaa hoidosta.
ap