Mitäh, lapset päivähoitoon ja vanhemmat viettää laatuaikaa!!??!!
Olen ammatiltani pph ja minulla on ollut hoidossa lapsia, joiden toinen vanhempi tai molemmat ovat olleet kotona, osassa syynä masennus tai muu sairaus tai sitten toinen tai molemmat tekevät pätkätöitä ja muutama ns. sosiaalitapauskin on ollut. Nuo kaikki olen ymmärtänyt, mutta nyt alkaa ymmärrykseni loppua.
Minulla on hoidossa sisarukset (reilu 1,5v ja 3v), heidän vanhempansa käyvät molemmat töissä. Tosin nyt vanhemmat ovat kuulemma lomalla viettämässä laatuaikaa ja mummo tuo nämä lapset hoitoon ja hakee hoidosta.
Olin aika ihmeissäni, oletin kun äiti sanoi, että heillä on loma, että myös lapset ovat kotona ja ehdinkin jo tälle äidille sanoa, että nähdään sitten parin viikon päästä. No, tämä äiti sitten kuitenkin sanoi, että mummo tuo lapset hoitoon reilun viikon ajan kun he ovat matkoilla ja ehkä myös loppuloman lapset ovat hoidossa.
Tämä alkaa kyllä mennä jo minulta yli hilseen, siis en ymmärrä. Vastaavaa olen kuullut muilta hoitajilta, mutta jotenkin olen ajatellut, että liioittelevat, mutta nyt se on pakko uskoa kun sattui omalle kohdalle.
Kommentit (71)
viedä lapsensa hoitoon viikonloppuna, koska silloinhan hänellä on ne vapaapäivät? Lapset eivät siis kuulu sinun vapaa-aikaasi? Sääli, meillä onneksi perheenjäseniksi lasketaan myös lapset eikä heidän kanssaan vietetty aika ole työtä vaan VAPAA-AIKAA.
sanota, että vanhempien loma-aika on myös lasten loma-aikaa? Meille tuli päiväkodista sähköpostia, jossa muiden asioiden ohella sanottiin noin.
mutta vapaapäivä ei ole lomaa... Siksi vien lapset vapaapäivänä hoitoon, jotta saan sen vapaapäivän.
saavat vapaapäivän?? Kyllähän sinulla on töistä vapaata, vaikka ne lapset olis kotonakin. Miksi teit lapsia, jos et heitä jaksa hoitaa?
sanota, että vanhempien loma-aika on myös lasten loma-aikaa? Meille tuli päiväkodista sähköpostia, jossa muiden asioiden ohella sanottiin noin.
mutta vapaapäivä ei ole lomaa... Siksi vien lapset vapaapäivänä hoitoon, jotta saan sen vapaapäivän.
ennenvanhaan tuollasta asiaa ei tarvinnut sanoa erikseen kenellekkään, vaan vanhemmat ymmärsivät että totta kai lomat on perheen yhteistä aikaa. nykyään kun vanhemmuus on hukassa näinkin yksinkertaset asiat pitää vääntää rautalangasta, ja silti individualismi ja vanhempien omat tarpeet (niin koska minä nyt tarvin lomaa...) ajavat lasten tarpeiden yli. Ei siinä jouda miettimään mitä minun lapsi tarttee kun ajatellaan, että kyllähän päivähoito hoitaa ja minä voin sitten vaikka viettää sen viikon siellä aikuisten kylpylässä...
jotta voisin olla perheeni kanssa. Lapseni kuuluvat perheeseeni.
Minäkin pidän lomaa, tai onko tämä vapaapäivä vai mikä, kun olen vain osan kuukaudesta töissä ja sen toisen osan kotona. Maksan lapsen hoidosta 10 pv/kk, ja hän on hoidossa myös silloin kun minä olen kotona. Tässä kesäkuussa näitä päiviä on tulevan loman takia enemmän, yli puolet hoitopäivistä.
Joskus kaikki hoitopäivät ovat myös työpäiviä, joskus saan kuukaudessa 2 sellaista päivää, kun toinen on koulussa ja pienempi hoidossa.
Minä siis lojun kotona jouten ja lapsi on hoidossa.
Olen sanonut sen ihan suoraan päiväkodissa; liki 4 vuoteen en ole saanut yhtään hengähdystaukoa,24/7, nyt saan omaa aikaa päivän tai kaksi kuukaudessa ja maksan hoidosta, lapsi on silloin myös hoidossa.
Oma lukunsa on sitten tuo, miten olet järkyttynyt lapsista ja vanhemmista jotka eivät välitä lapsistaan, mummo hoitaa illat ja yöt, sinä päivät, vanhemmat ovat jossain keskenään. Joku jo sääli lapsiraukkoja, ja arveli ettei kotona ole kaikki kohdallaan ja etteivät vanhemmat jaksa kunnolla huoltaa lapsiaan.
Kuule ap. Keskustele asiallisesti, vakavasti vanhempien kanssa ja kerro järkytyksesi ja huolesi.
Ilmoita heille, että olet katsonut parhaimmaksi tehdä perheestä lastens.ilmoituksen.
Sellaisia täällä av:lla ollaan tekemässä pienemmästäkin ja lyhyemmästäkin hylkäämisestä tai jostain muuta laiminlyönnistä ja välinpitämättömyydestä (äiti menee kapakkaan ja isä hoitaa vauvaa, huom. vauvaa tai perhe riitelee tai nuutuneet vanhemmat komentaa kaupassa lasta rumalla vihaisella äänellä tai ei komenna vaan lapsi saa rääkyä tai tai tai tai..).
Sinun kuvaamasi perhe on siis selvästi huolestuttava ja sinä olet ilmeisesti ainoa ihminen, joka todella oikeasti välittää näistä lapsiraukoista.
Onneksi heillä on sinut.
Heidän pitäisi oikeasti olla sinun luona ihan koko ajan.. jospa saisit ne lapset luoksesi pikaisela määräaikaisella sijoituksella siksi aikaa kun perheen tilannetta lastens. ilmoituksen jälkeen selvitellään! Sillä vaikka mitä olisi, et lapsia hylkäisi vieraalla "kenelle tahansa" hoitoon, -kuten nämä vanhemat lapsensa sinulle - koska eihän sitä tiedä millainen ihminen se hoitaja oikeasti on, kirjoitteleeko vaikka nettiin asioita, jotka ovat vaitiolovelvollisuuden rajoilla.
jossa lapset päiväkodissa KOKO kesän ilman yhtään lomapäivää. Äiti lomailee ystävättärensä kanssa Välimerellä ja iskä pakkaa kalavehkeet Norjaan. Lapsi tarhaan tullessaan tippa silmässä kysyy äidiltään: " Eikö me voitaisi tällä viikolla saada yksi vapaapäivä, äiti?"
Ja tämä tarina on valitettavasti totista totta :(
siellä lapsilla on se 1kk vuodessa lomaa päiväkodista, kun päiväkoti on kiinni.
Esim. opiskelijapariskunta tai opiskeleva yh, joka on saanut kesätöitä ja lapset tarvitsee hoitoa koko kesän? tai ne, jotka ovat aloittaneet työt vähän myöhemmin ja ei ole vielä kesälomaoikeutta ollenkaan tai alle 1 kk? Tai ne, jotka eivät saa lomaansa työpaikaltaan just silloin, kun on tuo päiväkoti kiinni? Miten näiden lasten hoito järjestetään? Missä he ovat kesän? Vai onko niin, että teidän kunnassa kukaan ei ole töissä heinäkuussa, kellään ei ole töitä heinäkuussa? Kaupat apteekit ja muut liikkeet on kiinni, nurmialueet rehottaa jne? Vanhainkodin vanhukset lähetetään naapurikuntaan ja terveysasema on suljettu, samoin neuvola?
minä kerran jouduin. Lensin maanantai aamuna ja tulin takaisin perjantai iltana.
rankkaa se oli.
Mutta entäs sitten
ei päiväkotin väelle kuulu lasten vanhempien elämä
Käsittämätöntä. Meidän pph kanssa kertoi, että hänellä oli takavuosina 1-vuotias, jonka vanhemmat rahtasivat heinäkuussa kahteen eri päivystävään päiväkotiin varahoitoon, vaikka olivat itse lomalla. Siis pieni lapsi vielä ajetaan siihen tilanteeseen ja paineeseen, että joutuu kahteen vieraaseen paikkaan pph:n loman ajaksi, kun vanhemmat eivät voi ottaa kotiin. Tosin pph sanoi, että yrittää aina kääntää asian niin, että tuollaisten lasten on parempikin olla hoidossa kuin kotona, jos vanhempien ajatusmaailma on tuollainen..
itselläni on arkivapaita ja viikonlopputöitä, samoin miehellä. Usein eri aikoina. Lapset on aina kotona kun jompikumpi vanhemmistakin. Eipä ole ajateltu viedä hoitoon, nehän on meidän rakkaita lapsia keiden kanssa haluamme viettää aikaa niin paljon kuin pystymme :-O. Lomat on itsestäänselvästi kaikkien lomia, lapset on tärkeimpiä tässä. Parisuhdeviikonloppuja pidetään välillä, mutta ei lasten kustannuksella. Huh.
lähtevät lomalle miehensä kanssa ja että on ihanaa vaan olla jne.
ap
minä kerran jouduin. Lensin maanantai aamuna ja tulin takaisin perjantai iltana.
rankkaa se oli.
Mutta entäs sitten
ei päiväkotin väelle kuulu lasten vanhempien elämä
Kuten 52 jo totesikin, ettei kannata puhua työpaikan asioita nettikeskusteluissa. Vaikka nimiä ei ole mainittu, niin varmasti perhe tunnistaisi itsensä ja minä ainakin veisin tämän asian eteenpäin. Jos ap haluaa purkaa työasioita, niin esimies tai työnohjaus olisivat oikeita kanavia, ei todellakaan mikään vauvapalsta vaikka kuinka harmittaisi lasten puolesta. Jos ap kertoo näinkin tarkkaan, mitä itse on perheen kanssa puhunut, kenenköhän muiden kanssa on asiaa kauhistellut?
Kovin moni on "vapaalla" ilman lapsia...huh. Miltäköhän lapsista tuntuu..?
tunnistaa itseään, koska olen hieman muuttanut miten asiat oikeasti menivät ym. Tiedän kyllä salassapitovelvollisuuteni. Ja olen kyllä puhunut tästä myös pomoni kanssa.
ap
Kuten 52 jo totesikin, ettei kannata puhua työpaikan asioita nettikeskusteluissa. Vaikka nimiä ei ole mainittu, niin varmasti perhe tunnistaisi itsensä ja minä ainakin veisin tämän asian eteenpäin. Jos ap haluaa purkaa työasioita, niin esimies tai työnohjaus olisivat oikeita kanavia, ei todellakaan mikään vauvapalsta vaikka kuinka harmittaisi lasten puolesta. Jos ap kertoo näinkin tarkkaan, mitä itse on perheen kanssa puhunut, kenenköhän muiden kanssa on asiaa kauhistellut?
Netissä nimettömänä. HALOO?? Kaikesta te jaksatte stressata. Minusta noita salassapitojuttuja pitäisi lieventää. Julkiseksi vaan. Miksi niitä asioita pitää salailla niin paljon? Ihmisille tulisi painetta toimia toisin, kun tälläisistä asioista olisi julkista riistaan. SAmoin kannatan mm. toimeentulotukiasioiden julkistamista. Jos yhteiskunnalta saa rahaa, niin miksei voi ottaa julkisesti?
ap:n kuvailemia vanhempia näin innolla! Olisiko niin että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa? Eikä mitään vaaraa perheen tunnistamisesta ole, koska näitä tapauksia näyttää olevan runsaasti.
että meitä katotaan kieroon, kun pidetään lapsia niin paljon poissa hoidosta.
teen ite vuorotyötä, mies vaihtelevasti reissuhommissa. näin meillä saattaa viikkoon tulla 2-3 vapaapäivää, jolloin lapset on kotona. MÄ OON NIMITTÄIN NIIN LAISKA, ETTEN JAKSA AAMULLA HERÄTÄ ENNEN KAHDEKSAA ETTÄ SAISIN LAPSET PÄIVÄKODIN RYTMISSÄ HOITOON!!
nytkin lasten piti olla hoidossa, mutta työvuorojen muuttumisella ja miehen reissulla saatiin tämäkin viikko vapaaks...
tän palstan mukaan mun kuitenkin tarvis pitää lapset hoidossa näinäkin päivinä vai??
En ymmärrä miten tässä ketjussa puolustellaan ap:n kuvailemia vanhempia näin innolla! Olisiko niin että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa? Eikä mitään vaaraa perheen tunnistamisesta ole, koska näitä tapauksia näyttää olevan runsaasti.
enkä ole koko ketjua lukenut mutta meidän kunnassa piti jo huhtikuussa ilmoittaa päivähoitotoimistoon milloin ollaan lomalla = lapset ovat poissa hoidosta...ja en kyllä ymmärrä minäkään sitä että vanhemmat lomailevat, vaikka olisi rankka työ jne, ja lapset olisivat hoidossa!!
koko kesän hoidossa, koska vanhempien piti olla koko kesä töissä. Noh, en tiedä miten nyt sitten saivatkin järjestettyä itselleen parin viikon loman ja lapset luultavasti koko sen ajan hoidossa.
ap
enkä ole koko ketjua lukenut mutta meidän kunnassa piti jo huhtikuussa ilmoittaa päivähoitotoimistoon milloin ollaan lomalla = lapset ovat poissa hoidosta...ja en kyllä ymmärrä minäkään sitä että vanhemmat lomailevat, vaikka olisi rankka työ jne, ja lapset olisivat hoidossa!!
ja moneen perheeseen, lapseen ja tilanteeseen sitä kyllä törmää. Minulla onneksi suurin osa on sattunut terveellä järjellä varustettuja perheitä, joissa lapsen hoitopäivät pyritään pitämään mahdollisimman lyhyinä, ja annetaan lasten lomailla silloin kun itsekin lomaillaan. Toki ymmärrän, ja on minusta ihan suotavaa, että joskus esim. äiti tuo lapsen hoitoon vapaa päivänäänkin, ja hoitaa sillävälin asioita, siivoaa tms. eihän siinä mitään jos näitä ole joka viikko.
Mutta, olen törmännyt myös asenteeseen "pidetään lapsi hoidossa joka päivä, ja niin pitkä päivä kuin mahdollista, kun siitä kerran maksetaan sama maksu joka tapauksessa" . Ei vaan ajatella sitä, että lapsetkin kaipaa lomaa. Rauhallisia päiviä omassa kodissa, omien vanhempien kanssa. Vanhemmat itse toitottaa kaipaavansa lomaa, mutta lasta ei muisteta ajatella ollenkaan.