Mitä ajattelet lapsesta, jonka keskiarvo todistuksessa on 10,0?
millaisia tunteita/ajatuksia tulee ensimmäisenä mieleen?
Kommentit (235)
Itse kympin oppilas. En todellakaan ottanut stressiä koulusta, se oli minulle ylivoimaisen helppoa. Lukuaineet kympit, liikka 9, kässä 9, musa 9. En nyt tiedä haetttinko tällä kaikkien aineiden keskiarvoa? Enemmän olisin huolissani, jos oma lapsi on niin huono koulussa, ettei pääse edes opiskelemaan minnekään ja syrjäytyy. Yleensä tällaiset lapset ovat huonosta perheestä, joita ei kiinnosta KANNUSTAA lastaan koulussa. Erityislapset eri asia jo sitten.
joka oli vahvasti sitä mieltä, että maailmassa ei ole olemassakaan ihmistä, joka olisi niin täydellinen, että voisi saada arvosanaksi kympin yhtään mistään aineesta.
Hänellä oli tapana myös jätätyttää aina kaikki (koko luokka kerralla) seiskaluokkalaiset vähintään kerran jälki-istuntoon.
joka oli vahvasti sitä mieltä, että maailmassa ei ole olemassakaan ihmistä, joka olisi niin täydellinen, että voisi saada arvosanaksi kympin yhtään mistään aineesta.
Hänellä oli tapana myös jätätyttää aina kaikki (koko luokka kerralla) seiskaluokkalaiset vähintään kerran jälki-istuntoon.
Enkä sano tätä mitenkään katkeruuttani, vaan tuo on totuus.
Itselläni oli keskiarvo aina hyvin lähellä kymppiä, samoin on ollut molemmilla lapsillani. Ovat perineet "eväät" hyvään koulumenestyksen paitsi minulta, myös isältään, joka myös oli hyvä koulussa. Lapset oppivat helposti, ja ovat aina olleet kiinnostuneita uusista asioista. Läksyihin ja kokeisiin lukemiseen eivät käytä tolkuttomasti aikaa.
että kympin oppilas on täydellinen. Silti voi saada oppiaineesta kympin todistukseen. Ei se koristeena siellä arvioinneissa ole,vaan käyttöä varten.
ensimmäiseksi postiivisia asioita mieleen. Esikoiseni ei ole kympin oppilas ja toivon ettei kuopuksestakaan sellaista tule.
Itselläni oli ka 9 käytännössä koko koulunkäynnin ajan ja minulle koulu oli aika helppoa. En tehnyt juurikaan töitä koulun eteen, enkä edelleenkään ymmärrä ylenpalttista paahtamista, jos vähemmälläkin vaivalla pärjää.
Lapsen elämässä pitää olla muitakin asioita kuin koulu. Ajattelen niin, että onnistuneet matikan kokeet eivät valmista elämään muuten kuin laskutaitoa kehittäen. Elämässä tulee vastaan kaikenlaista, eikä elämän ongelmia aina ratkota olemalla tunnollisia ja tavoittelemalla täydellisyyttä.
Siinäkään ei ole mitään järkeä, että ei saisi suoriutua omalla luonnollisella tasollaan. Jos kympit tulevat ilman tolkutonta uurastamista, sehän on vain hyvä juttu.
t. itse aikoinaan 9.9 keskiarvon oppilas, jolle koulu ei todellakaan ollut ykkösasia
ensimmäiseksi postiivisia asioita mieleen. Esikoiseni ei ole kympin oppilas ja toivon ettei kuopuksestakaan sellaista tule.
Itselläni oli ka 9 käytännössä koko koulunkäynnin ajan ja minulle koulu oli aika helppoa. En tehnyt juurikaan töitä koulun eteen, enkä edelleenkään ymmärrä ylenpalttista paahtamista, jos vähemmälläkin vaivalla pärjää.
Lapsen elämässä pitää olla muitakin asioita kuin koulu. Ajattelen niin, että onnistuneet matikan kokeet eivät valmista elämään muuten kuin laskutaitoa kehittäen. Elämässä tulee vastaan kaikenlaista, eikä elämän ongelmia aina ratkota olemalla tunnollisia ja tavoittelemalla täydellisyyttä.
En ymmärrä asennettasi. Lapsellesi on tärkeää, että menestyy koulussa(ei pakko kymppejä tietenkään) mutta sen verran, että pääsee opiskelemaan eikä syrjäydy. Se on jo iso ongelma. Varo ettei negatiivinen asenteesi vaikuta siihen, että lapsesi lyövät koulun läskiksi. Silloin ollaan vaikeuksissa.
Opettaja
ystävät ja harrastukset. Kympit tulivat helpolla. Koulu oli helppoa enkä siitä paineita ottanut.
minulle on sikäli ollut paljon hyötyä, että olen kahdesti päässyt opiskelemaan juuri haluaamaani alaa. Moni tuttu ei koskaan päässyt. Jos hyvät numerot saa pienellä vaivalla, se on iso plussa jatkoa ajatellen!
En ymmärrä asennettasi. Lapsellesi on tärkeää, että menestyy koulussa(ei pakko kymppejä tietenkään) mutta sen verran, että pääsee opiskelemaan eikä syrjäydy. Se on jo iso ongelma. Varo ettei negatiivinen asenteesi vaikuta siihen, että lapsesi lyövät koulun läskiksi. Silloin ollaan vaikeuksissa.Opettaja
Minulla ei vaan ole halua kasata lapsille paineita arvosanoista. Kuten sanottu, en ole itsekään ollut kympin oppilas, eikä miehenikään, joka oli seiskan oppilas. Silti meillä molemmilla on akateemiset urat. Peruskoulumenestys ei kerro läheskään kaikkea ihmisen potentiaalista. Sitä ajatusta yritän tässä, ehkä kiivastikin, vastustaa.
9.9 keskiarvon oppilas vielä jatkaa, että kyllä huipputodistuksesta minulle on sikäli ollut paljon hyötyä, että olen kahdesti päässyt opiskelemaan juuri haluaamaani alaa. Moni tuttu ei koskaan päässyt. Jos hyvät numerot saa pienellä vaivalla, se on iso plussa jatkoa ajatellen!
koska mielenterveysongelmien vuoksi en ole kyennyt opiskelemaan sitä mitä olisin halunnut. Ei hyvä todistus automaattisesti tuo loistavaa uraa. Pitää olla myös nuppi kunnossa.
ysin todistus, millä haetaan jatko-opintoihin. Moni jää rannalle yhteishaussa ja nuori syrjäytyy helposti. Siksi minä olen kanssasi eri mieltä. Ymmärrän toki kantasi.
Opettaja
ysin todistus, millä haetaan jatko-opintoihin. Moni jää rannalle yhteishaussa ja nuori syrjäytyy helposti. Siksi minä olen kanssasi eri mieltä. Ymmärrän toki kantasi.
Opettaja
Hyvillä numeroilla todistuksessa ei tee mitään, ellei osaa hyviä käytöstapoja.
Eli numerot eivät todellakaan kerro kaikkea.
ja myöhemmin työssäni olen huomannut, että melkein aina ne kympin oppilaat osaavat myös käyttäytyä ja olla fiksusti. Ne rääväsuut ja häiriköt saivat sitten vitosia.
Kas kun yhtäkkiä löytyi pari sivullista kympin oppilaita,joille ei koulunkäynti ole ollut vaikeaa. Tuosta noin vain hups lukuaineet kymppejä ja liikunta ja musiikki päälle kymppejä ja koskaan ei tarvinnut lukea.
Ihmeen viisasta sakkia täällä av.lla :D
ivasivat ja nauroivat heikompia. Ja jos taustalla oli vielä rahaa niin peli oli vielä raaempaa.
ja myöhemmin työssäni olen huomannut, että melkein aina ne kympin oppilaat osaavat myös käyttäytyä ja olla fiksusti. Ne rääväsuut ja häiriköt saivat sitten vitosia.
oppilaat olivat aika vaatimattomia, koska sitä hikkee sanaa huudeltiin heille. Usein ne kiusaajat ja irvailijat olivat niitä 5-6 arvosanan saajia ja häiriköitä. Minä olin "keskikastia". Kun pääsin ysiltä, yksi tyttö sai kaikista kympin, fiksu, liikunnallinen, soitti pianoa ja lukuaineet kympin. Oli kaikille reilu ja hyvä kaveri. Kyllä sai raikuvat aplodit.Tämä tyttö nykyisin johtaa isoa lääkefirmaa. Hän kertoi aina, että kuuntelee hyvin tunneilla, ei lue kokeisiin. Onhan näitä huippulahjakkuuksia. Se on kyllä tosi yleistä, että lukuaineet ovat kymppejä, mutta musa, liikka ja kässä sitten ovat "huonompia". Ollaan iloisia, jos joku menestyy koulussa, koska yhteiskunta voi niin hyvin hyvin, kun maassamme on korkeatasoista koulutusta. Esim. maissa, missä vain pojat käyvät koulua, on asiat huonosti ja ovat kehitysmaita.
Vai pitäisikö sanoa, että jee jee, meidän Matin ka olikin 5,6 :D?