Mitä ajattelet lapsesta, jonka keskiarvo todistuksessa on 10,0?
millaisia tunteita/ajatuksia tulee ensimmäisenä mieleen?
Kommentit (235)
että lapsi (ja vanhemmat ja muu suku) tajuaa joskus ettei koulumenestys ole kaikki kaikessa ja ettei kympin oppilas ja 7 ällän ylioppilas välttämättä pääse heti ensimmäisellä yrittämällä opiskelemaan.
ja kyllä ns. kympin tytöillä useimmiten asiat ovat hyvällä tolalla. Heillä on siis välittävä ja oikealla tavalla kannustava koti (ei painostava!), useimmiten koulutuksen ja oppimisen arvostus syntyy kotona itsestään, jos vanhemmatkin ovat korkeasti koulutettuja. Tällä en tarkoita, etteikö vähemmän koulutettujen lapsikin voisi olla ns. kympin tyttö, mutta harvinaisempaa se selvästi on.
Opettamani kympin tytöt ovat päässeet haluamiinsa jatkokoulutuspaikkoihin, yhdellekään en ole kuullut käyneen mitenkään "huonosti", mikä ei tietenkään tarkoita, etteikö heilläkin voisi olla ja olisi ongelmia elämässään.
oppilashuoltoryhmissä on HYVIN harvoin esillä hyvien oppilaiden ongelmia. Kyllä ne ovat niitä, joilla koulu menee huonosti ja kokeista tulee huonoja arvosanoja. Usein myös kotiolot huonosti.
millaisia tunteita/ajatuksia tulee ensimmäisenä mieleen?
Oma tyttöni ( ala-asteen viimeisellä ) saa lähes aina kaikista kokeista 10. Valitettavasti keskiarvo on kaukana tästä, sillä tyttöni puhuu koko ajan, eikä hän osaa olla tunnillakaan hiljaa, joten numeroa tippuu siittä. Koulu ei kiinnosta häntä yhtään, eikä hän tee läksyjään, joten tästäkin numeroa tippuu. Harmittaa hieman, sillä lapseni on suunnattoman lahjakas, mutta valitettavasti kun häntä ei kiinnosta, niin keskiarvo on mitä on. Paljon tästä juttelin opettajan kanssa, mutta minkäs sille teet, jos tyttö haluaa vain urheilla jatkuvasti, ja jos se on hänen ( ja kun se on ) unelmansa, emme ole sitä hänen isänsä kanssa estämässä. Viisautta kyllä löytyisi vaikka mihin....
Harvemmassa ovat ne, joilla myös taide- ja taitoaineet. Usein näissä voi olla sellaista kannustusta eli annettan siitä liikunnastakin 10, kun muuten niin fiksu.
Tosin sain liikunnasta kympin siksi, että olin niin aktiivinen, osallistuva, yritteliäs ja kehityin omaan tasooni nähden merkittävästi - en siksi että olisin ollut luokan parhaimmistoa. Muissa aineissa olin oikeasti luokan paras.
Mutta muistetaanpa nyt, että peruskoulussa arvosanat annetaan gaussin käyrän mukaan, eli luokan paras saa kympin ja heikoin nelosen/viitosen, ja loput jaetaan käyrän mukaisia prosenttiosuuksia noudattaen sille välille. Kympin saanut ei suinkaan välttämättä ole koko maan mittakaavassa mitenkään huipputasoa, koska niitä peruskoululuokkia ja lukioluokkiakin on paljon, ja jokaisessa siis joku saa sen kympin.
Todellisesta huippulahjakkuudesta voidaan puhua sitten, kun menestyy kansainvälisissä vertailuissa (esim. kv. huippuyliopistojen opinnoissa) sinne ylimpään kärkeen. Kansallisessakin vertailussa menestyminen on paljon, paljon kovempi saavutus kuin oman luokan sisäisesti menestyminen. Joten älkää turhaan paisuttako niiden kymppejä saavien lastenne itsetuntoa - voi tulla kova kolaus sitten yliopistomaailmassa (vaikka ihan Suomessakin), kun muut opiskelijat ovatkin ihan yhtä lahjakkaita tai selvästi lahjakkaampia!
Mitä ajattelet lapsesta, jonka keskiarvo todistuksessa on 10,0?
Itse en päntännyt, olin itse asiassa todella laiska tekemään läksyjäkään. Mutta on varmasti totta että pänttäämälläkin ne kympit pystyy hankkimaan, lukuaineissa ainakin.
Oma tyttöni ( ala-asteen viimeisellä ) saa lähes aina kaikista kokeista 10. Valitettavasti keskiarvo on kaukana tästä, sillä tyttöni puhuu koko ajan, eikä hän osaa olla tunnillakaan hiljaa, joten numeroa tippuu siittä. Koulu ei kiinnosta häntä yhtään, eikä hän tee läksyjään, joten tästäkin numeroa tippuu. Harmittaa hieman, sillä lapseni on suunnattoman lahjakas, mutta valitettavasti kun häntä ei kiinnosta, niin keskiarvo on mitä on. Paljon tästä juttelin opettajan kanssa, mutta minkäs sille teet, jos tyttö haluaa vain urheilla jatkuvasti, ja jos se on hänen ( ja kun se on ) unelmansa, emme ole sitä hänen isänsä kanssa estämässä. Viisautta kyllä löytyisi vaikka mihin....
Älykäs oman tien kulkija, jota eivät auktoriteetit pidättele. Hienoa! Hänestä tulee taiteilija tai suuri innovaattori.
Orjallisia komendantin pillin mukaan tanssivia suorittajia meillä onkin jo tarpeeksi.
Oma tyttöni ( ala-asteen viimeisellä ) saa lähes aina kaikista kokeista 10. Valitettavasti keskiarvo on kaukana tästä, sillä tyttöni puhuu koko ajan, eikä hän osaa olla tunnillakaan hiljaa, joten numeroa tippuu siittä. Koulu ei kiinnosta häntä yhtään, eikä hän tee läksyjään, joten tästäkin numeroa tippuu.
Miten se opettaja saa tietää ettei tee läksyjä? Meillä oli tunneilla läksyjen kuulusteluja, mutta koska osasin asiat, vastasin kuulusteluissa kysymyksiin oikein vaikka en ollutkaan läksyjä kotona tehnyt. Harvemmin tultiin tehtäväkirjoja enää 6. luokalla syynäämään. Niissä aineissa missä tultiin, saatoin täyttää tehtävät nopeasti tunnin alussa ennen kuin ope ehti tulla tarkastamaan.
Tunnilla olin kyllä itse hiljaa, koska halusin antaa muillekin ihmisille mahdollisuuden oppia asioita. Kehittelin kaikenlaisia mielikuvitusleikkejä ajanvietteeksi, kirjoittelin/piirtelin jne. Kyllähän se aikamoista kidutusta oli istua siellä tyhjän panttina ja pitää suunsa säpissä. Mutta toisaalta toisten oppimisen vaikeuttaminen tuntia häiritsemällä on itsekästä.
Tuossa voisi olla tytöllesi jotakin opittavaa. Tsemppiä urheilu-uralle!
125
ja sen jälkeen mietin, millaiset vanhemmat kannustavat/vaativat tuollaista suoritusta. Lapsi käy lähtökohtaisesti aika paljon sääliksi, koska tuollaisesta ei yleensä seuraa hyvää: JOko odotukset ovat lapsen suhteen stressaavan korkealla, ja lapsi alkaa hahmottaa itseään sen kautta, että vain täydellisenä on rakastettu/hyväksytty. Sitten se suorittaminen jatkuu kenties läpi elämän, tai ainakin hyvin pitkälle aikuisuuteen.
Toinen vaihtoehto on, että lapsi ei todellakaan täytä odotuksia myöhemmin, ja sitten kantaa sitä taakkaa mukanaan.
kun oma reino-petteri tuokin kotiin vain kutosia.
Itsellä oli aikoinaan lukuaineet kympit, en tiedä tarkoitettiinko aloituksella, että kaikki aineet kympit.
Vanhempiani ei edes kiinnostanut koulunkäyntini, sanoivat, että riittää kun parhaansa tekee. Mulle koulu oli helppoa, sain ne kympit ihan kuuntelemalla tunneilla.
Muutama muukin, joilla oli kympit lukuaineissa, joita tunnen, niin koti ihan normaali, vanhemmat rentoja. Hyväksykää se asia, että jotkut vaan ovat fiksumpia kuin toiset. Ei se ole teiltä pois.
Ihan oikeastiko joku ajattelee näin? Tai tietysti on helppo ajatella noin, jos on itse sopinut siihen kilteille tytöille suunniteltuun koulu-muottiin.
Miksi se sitten kuitenkin menee niin, että miehet menestyy keskimäärin huomattavasti paremmin työelämässä kuin naiset? Onko se siis niin, että tytöt on fiksuja, pojat tyhmiä, ja aikuisena kääntyy taas päälaelleen?
Mä olen itse ollut ylivilkas tyttö koulumaailmassa, ja voin sanoa, että ei ole ollut mikään helppo osa. Keskiarvo oli kuitenkin sen 9.0 lähes aina, mutta mä nimenomaan EN kuunnellut tunneilla yhtään mitään, koska olin, ja olen edelleen todella huono keskittymään, varsinkin jos en saa samalla tehdä jotain oheistoimintaa ( esim. kutoa).
Kuitenkin olen löytänyt maailmasta paikkani erinomaisen hyvin, ja edennyt urallani varsin mallikkaasti, kas kun esim. mun ammatissa millään perinteisellä lukuaineiden kympin suorittamisella ei pääse yhtään mihinkään. Eli tässä ammatissa kympin tyttö olisi helposti "tyhmä".
Maailma tarvitsee monenlaisia ihmisiä, fiksuutta ja tyhmyyttä on varsin monenlaista, ja on aika surullista, että nykypäivän koulumaailma tunnistaa käytännössä vain yhdenlaista älykkyyttä.
on niitä jotka väittävät aina, etteivät lue yhtään, mutta todellisuudessa illat kuluvat kotona päntätessä, näin varsinkin yläasteella, jos on yhtään vaativampi koulu. Ala-aste nyt ei juuri mitään edes vaadi.
0Jos taas yläastekin on paska lähiökoulu, niin sitten ehkä ei. Kaverit kertoivat saaneensa yläasteella Itä-Helsingissä kokeiden vastauksetkin ennakkoon... Ei ihme, että siellä 10 keskiarvon saaanut on nykyisin töissä hotellin respassa. :)
Ei siis ihan vaadittua 10, mutta ei tuottanut suurta tuskaa hankkia tuota. Jotenkin ymmärsin jo pienenä, että jos haluaa päästä juuri siihen ammattiin johon haluaa, niin kannattaa opiskella. Rakastan edelleen uuden oppimista. Ja vanhempien kanssa usein käytiin läpi, mitä vaaditaan, että pääsen siksi miksi haluan.
Sen vuoksi opiskelu kiinnosti kummasti. Olen lisäksi hoikka, pidän itseäni ihan kauniina (jo saa hermostua;)) ja varsin fiksuna. Heh, eikä mikään näistä ole vaatinut hirveitä ponnisteluja!:) Uskokaa tekin itseenne, ei ne kaikki 10 tytöt ole stressaantuneita ja vanhempien "pakottamia".
istuu 2 "kymppisuoran" tyttöä? Nuorempi tosin vasta nelosella, mutta eka numerotodistus jouluna oli täynnä kymppejä.
Molemmat lapset harrastavat myös musiikkia ja liikuntaa, joten taideaineetkin sujuvat.
Lapseni ovat kyllä aika tunnollisia olleet aina koulun suhteeen ja ovat molemmat kieliluokalla.
Lasten läksyt tarkastamme joka päviä, mutta eikös vanhempien kuulu osallistua lasten koulunkäyntiin.
Nyt ne katselee jotakin hömppäfilmiä ja toinen lähtee kohta synttäreille. Eli kavereitakin on.
missä on vähän turhan höveli arvostelu. Tai että lapselta vaaditaan liikaa suorittamista. Aika tylsää olisi olla "kympin lapsi".
itse haluaa pärjätä todella hyvin koulussa tai sitten vanhemmat haluavat lapsen pärjäävän. Toki tiettyä lahjakkuuttakin tarvitaan ainakin matikassa, kielissä sekä taito/taideaineissa menestymiseen.
Mulla oli aikoinaan pari kertaa sellanen todistus, että kaikki lukuaineet, kuvis ja musiikki oli kymppejä. Lukuaineissa kyse oli siitä, että mä vain yksinkertaisesti halusin saada hyviä numeroita - se tuntui oikealta tavalta klaarata koulunkäynti, kun se kerran sujui ilman suurempia ponnisteluja.
kaikki oli erinomaista. Hän on akateemisesti lahjakas, eikä häiritse tunnilla. Itse olin lähinnä pettynyt, että opettaja ei paneudu miettimään tällaisen oppilaan oppimistavoitteita. Hänellä olisi parannettavaa työtavoissa, käden taidoissa ja sosiaalisessa kanssakäymisessa (ei esim osaa katsoa silmiin, jos vähänkin jännittää, pystyy huonosti joustamaan ryhmäpeleissa, jne). Näiden asioiden kanssa tysökentelyyn ei sitten kuitenkaan opettajan aika ilmeisesti riitä, niin kuittaa lapseni opetuksen sillä, että kaikki on täydellistä. Aikaa saavat siis häiriköivät ja lukiongelmaiset, vähän kärjistäen.
Toki kasvatamme poikaa myös kotona, mutta tiettyjä asioita pitäisi huomioida etenkin silloin, kun lapsi toimii isommassa joukossa vieraampien ihmisten kanssa.
keskimääräisesti hieman ikäkehityksessä luokkatovereitaan edellä on tuollainen todistus. Myös omalla pojallani, ja sai stipendinkin.
Jos oikeasti kaikista aineista, niin luku- kuin taideaineista on 10, niin voi raukkaa.
Onkohan jollakin autistisella tavalla nero, tai sitten ei ole mitään muuta elämää kuin koulu.
tosi rentoja. Omilla lapsilla lukuaineet 10, kässä 8, liikka 8 ja kuvis 8. Lapset eivät ota stressiä koulusta, se on heille helppoa :)
Meillä toisin, toinen 4,8 --> jäi luokalle toista kertaa. Toinen tarkkailuluokalla. Ilmeisesti tullut isäänsä --> paras todistus oli 6.1 keskiarvolla. Olen monesti sanonut, että ei varastossa jossa itse työskentelen keskiarvoa katsoa. Tosin olen jäämässä työttömäksi. Vähentävät varastomihieä ensiksi. Onneksi vaimolla riittää vielä siivoushommia, toistaiseksi, YT-päällä sielläkin.
Mukavaa kevättä kuitenkin kaikille
Vaikka olisi hyvä lukuaineissa, kukaan ei sitli pysty lisäksi olemaan 10 laulaja ja musikaalinen ja vielä lisäksi 10 urheilija. Eli ainakin näissä kahdessa aineessa arvosana 10 on tullut puhtaasti lahjana opettajalta.
Näitä on joskus toki nähty ennenkin..
ja kyllä ns. kympin tytöillä useimmiten asiat ovat hyvällä tolalla. Heillä on siis välittävä ja oikealla tavalla kannustava koti (ei painostava!), useimmiten koulutuksen ja oppimisen arvostus syntyy kotona itsestään, jos vanhemmatkin ovat korkeasti koulutettuja. Tällä en tarkoita, etteikö vähemmän koulutettujen lapsikin voisi olla ns. kympin tyttö, mutta harvinaisempaa se selvästi on.
Opettamani kympin tytöt ovat päässeet haluamiinsa jatkokoulutuspaikkoihin, yhdellekään en ole kuullut käyneen mitenkään "huonosti", mikä ei tietenkään tarkoita, etteikö heilläkin voisi olla ja olisi ongelmia elämässään.