PLIIS UUDEN YO:N ÄIPPÄ! OPETTELE LAULAMAAN GAUDEAMUS IGITUR OIKEIN!!
Kommentit (17)
Helppo elämä ap:lla, kun jaksaa tällaista murehtia.
aidinkielenaan?
toivoo nimimerkki sivistymaton idiootti
kuulemma lausuvat latinaa kauneimmin ja paremmin kuin ketkään muut:-)! Itse opiskelin peruskurssit, ja huomasin kyllä sen, miten helppoa se oli lausua. Kyllä sen laulun aina jotkut osaavat, älkää huolehtiko:-)!
Kyllä meillä tehdään koko perheen kera kuukauden tutustumismatka Latinalaan JA opetellaan siellä kurssilla maan kieli A:sta Ö:hön!! Osataan sitten Suurena Päivänä lausua laulun sanat oikein.
Sen verran täytyy Ylioppilaansa vuoksi vaivautua, vaikkei matka mikään halpa toki ole - mut elämä on.
iskän tartte?
Pliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis ap, hyppää suohon.
aidinkielenaan?
toivoo nimimerkki sivistymaton idiootti
Paitsi, jos halutaan ajatella, että romaaniset kielet ovat modernia latinaa. Siinä tapauksessa sitä puhuvat kaikki, joiden äidinkieli on ranska, italia, espanja, portugali, romania, galego, katalaani, sardi, retoromaani jne. jne.
pitää otsa rypyssä kytätä toisten lausumisia, toisten vaatteita ja hiuksia yms.
Kevätaurinko paistaa ja palstamamma nakkoo mielialalääkkeitä naamaansa, että pystyy menemään ulos paniikkihäiriöltään ja kyttää, onko naapurinmammalla etiketin vastainen mekko päällä ja sen lapsilla farkut kevätjuhlissa.
Onko ap.n kaltaisten ihmisten elämällä edes mitään arvoa.
lakkiaisjuhlassani laulaa sitä, meillä ei ollut mitään harjoituksia. Vuosijuhlissa olen aina luntannut laulukirjasta.
1. :,: Gaudeamus igitur,
juvenes dum sumus; :,:
post jucundam juventutem,
post molestam senectutem
:,: nos habebit humus! :,:
4. :,: Vivat academia,
vivant professores, :,:
vivat membrum quodlibet,
vivant membra quaelibet.
:,: Semper sint in flore! :,:
1. :,: Riemurinnoin veikkoset
nuorna iloitkaamme, :,:
jälkeen nuoruusvuosiemme
vanhuus saapuu vieraaksemme,
:,: kuolon kutsun saamme. :,:
4. :,: Terve akatemia,
terve opettajat, :,:
Terve teille molemmille
tiedon, taidon antajille;
:,: terve armahat ajat. :,:
kirjoitetaankin, joten suuria ongelmia ei pitäisi suomalaisella olla.
Olen lukenut latinaa kolme vuotta lukiossa, ja tää on sentään jäänyt päähän.
vaikeuksia tuottaa kuin c:t ja q:t. Enkä usko, että nekään.
Suurempi ongelma on laulaa nuottiin. Itse en siihen pysty, sorde. Ääntäminen menee oikein, olen lukenut latinaa yliopistossa.
On naurettavaa kuvitella, että olisi mahdollista ääntää latinaa oikein. Ellei sitten ole joskus onnistunut olemaan kontaktissa sellaisten ihmisten kanssa, jotka puhuvat sitä äidinkielenään. On monia eri näkemyksiä siitä, miten latinaa äänettiin. Suomen yliopistoissa suositaan skandinaavista latinaa, jossa c-kirjain äännetään aina k:na, mutta muunlaisiakin ääntämistapoja on, ja varsinkin ulkomailla tuo skandinaavinen ääntämistapa on varsin vieras.
Suomen yliopistoissa suositaan skandinaavista latinaa, jossa c-kirjain äännetään aina k:na, mutta muunlaisiakin ääntämistapoja on, ja varsinkin ulkomailla tuo skandinaavinen ääntämistapa on varsin vieras.
kaikissa maailman huippuyliopistoissa myös..
Toki latinan lausumisesta tietty konsensus varsinkin tietyllä alueella on. Silloin oikea lausuminen on tietenkin sen mukaista.
Suomen yliopistoissa suositaan skandinaavista latinaa, jossa c-kirjain äännetään aina k:na, mutta muunlaisiakin ääntämistapoja on, ja varsinkin ulkomailla tuo skandinaavinen ääntämistapa on varsin vieras.
kaikissa maailman huippuyliopistoissa myös..Toki latinan lausumisesta tietty konsensus varsinkin tietyllä alueella on. Silloin oikea lausuminen on tietenkin sen mukaista.
sama lausuminen kuin Suomessa.
Onneksi minä en laula juuri muutenkaan, ja ehkä minun lapsistani yksikään ei tule olemaan ylioppilas.
Totta on kuitenkin se, että ei siellä suuressa salissa kenenkään korvia raasta se, miten jonkun äiti laulaa, tai isä. Paitsi jos hän sattuu olemaan vaikka paikkakunnan kanttori tai ainoa oopperalaulaja.
sanat oikein. Rehtorimme mielestä se oli tärkeää. :) Vuosi sitten pääsin laulamaan sitä esikoiselle ja nyt keskimmäiselle, jeee!