Siskoni on uskomaton sottapytty, mikä neuvoksi?
Pikkusiskoni ja hänen aviomiehensä ovat kamalimmat sottapytyt, jotka olen koskaan tavannut. Saisivat minun puolestani elääkin sikolätissään, mutta heillä on siellä kohta 9 kk poika. Hänen hyvinvointinsa ja terveytensä minua tässä kovin huolettaa.
Lattialla pyörii järkyttävät pölymatot joka nurkassa, kylpyhuone on kamala läävä. Lavuaari aivan sellainen limainen ja tahmainen, kuten myös vessanpönttö. Lattialaattojen välit ovat täynnä pinttynyttä paskaa. Keittiönpöytää on pyyhitty kuka ties milloin viimeksi. Lattialla on tummia ja tahmeita läikkiä, kun sinne on lorahtanut mehua tms eikä rouva ole "jaksanut" pyyhkiä mehua pois. Kävin heillä tänään ja samat tahmaläikät olivat aivan samassa kohdassa, kuin 4 viikkoa sitten! YÄK!!
Vauvan lakanatkin olivat aivan samat ja tunkkaiset, kun 4 viikkoa sitten (eikä niitä todellakaan oltu vaihdettu silloinkaan aivan hetki sitten..). Lisäksi siskollani on 3 kissaa ja kissanhiekka aina kamala kusinen klöntti. Kusi siis haisee pistävästi koko kämpässä. Pölyjä ei ole hyllyistä tv:n päältä, ikkunalaidoilta jne pyyhitty varmaan ikinä, on sellaiset kennot että pelkkä näkeminen saa aikaan yskäreaktion.
Mitä ihmettä voisin tehdä, että he tajuaisivat ryhdistäytyä ja pitää asuntonsa puhtaana? Huolestuttaa vauvan terveys ja hygienia. Tänään pesin vessan ja lattiat, siskoa ei yhtään ihmetyttänyt, miksi alan heillä siivoamaan. Olen sanonut, että kannattaisi varmaan imuroida useammin ja vessakin on todella sottainen. Mutta siskoni on sellainen, että hänelle ei oikein voi sanoa mitään suoraan, tai saattaa vetää herneet nenään ja pistää välit poikki :(. Oksettava huusholli, ihan itkettää kun vauva siellä konttailee paskan seassa :(((.
Olisiko kenelläkään neuvoja tilanteeseen? Se, että sanon vaan suoraan, tuli mitä tuli, ei varmaan auta. Tuskin alkavat sen seurauksena yhtäkkiä siivoamaan.
Kommentit (10)
jos moinen ällöttää?? mulla on kaksi lasta toinen 2 ja toinen vauva ja kotini ei KOSKAAN ole tossa kunnossa. lapset ei ole mikään tekosyy asua paskan keskellä. toki sotkua tulee enemmän, kyllä meilläkin leluja on levällään jne. mutta kyllä nyt puhdasta pitää olla. ei varmasti vie paljon aikaa laittaa esim wc-pönttöön pesuaine ja vähän vessaharjalla pyörayttää samalla kun käy vessassa tai huuhdella kylpyhuneen laattoja suihkussakäynnin yhteydessä.. silkkaa laiskuutta ja välinpitämättömyytä.
Jonka elämä pyörii vessaharjan ympärillä.
Vaikea tilanne, saisitko apua omalta äidiltäsi tai joltakin toiselta? Nimittäin tuollainen asia olisi hyvä esittää useamman henkilön suusta yhtäaikaa. Ystävällisesti, mutta tarmokkaasti. Että nyt te olette perhe, ja lapsen hyvinvoinnin vuoksi on pakko siivota. Ja ihan laittaa vaikka lista, mitä tehdään päivittäin ja mitä viikottain. Ja pitää huolta siitä, että myös mies osallistuu.
Juu, hygieniakäsityksiä on monenlaisia, mutta rajansa kaikella.
Itsekin tiedän samankaltasen tapauksen. Ja niin mullakin on lapsia! Ei se, että on lapsia, ole mikää syy pitää huusholliaan tuollasessa paskassa. Niinpä niin, jokaisen oma asia, mutta muakin kyllä lapsen kannalta vaivaa tuollanen.
noukkii lattialta suuhunsa viime viikkosia metukka leivän palasia. ei elämän tarvitse pyöriä vessaharjan ympärillä vaikka vaikka koti ei olekkaan kamala läävä.
Ainoa, joka tuossa minua vähän arveluttaa on se, että vauvan lakanat on vaihdettu yli kuukausi sitten. Mistään muusta mainitsemastasi on tuskin olennaista terveydellistä vaaraa. Jossain vaiheessa tosin lasta voi ruveta nolottamaan tuoda kavereita kylään, kun hän tajuaa, että muualla ei ole yhtä sotkuista.
Nykyisinhän päinvastoin epäillään allergioiden aiheutuvan ainakin osaksi siitä, että on liian siistiä. En tarkoita, että siskosi asunto olisi tässä mielessä ihanne, mutta en myöskään usko, että se aiheuttaa mitään sellaista vaaraa lapsen terveydelle, johon ulkopuolisen pitäisi puuttua. Sairasteleeko lapsi selvästi useammin kuin lapset yleensä?
lapsuuden kodissani oli aina likaista ja sotkuista. Kun muutin omilleni pidin pitkään todella tarkasti hyvän siivon. Nykyisin kahden lapsen kotiäitinä en pidä siivousta ja siisteyttä tärkeimpänä asiana, mutta kyllä meille kehtaa vieraat ottaa milloin vain.
Vanhemmille mennessäni siivoan aina vähintään keittiön ja vessan. En vain saata muuten olla siellä.
Minulla on kaksi pientä lasta ja minusta on vastuullista pitää koti sillä tavalla puhtaana, että lasten on kiva ja turvallistakin liikkua lattiatasossa. Kyllä meillä on lattioilla leluja ja vaatteita tuolin nojalla, mutta ei meillä likaista ole.
Siskoni lapse ei sairastele tavallista useammin, mutta haisee aivan kissan kuselle, kun tuovat hänet esim meille tai mummolaan. Vaikka tuosta ei varsinaista haittaa ole, niin ei tuo kyllä mielestäni oikeinkaan ole. Ei huushollin tarvitse olla aina tip top, mutta kyllä lapsiperheessäKIN pitäisi mielestäni jaksaa imuroida ja pyyhkiä mehutahrat lattialta edes kerran kuussa. Varsinkin, kun lattialla konttaa vauva, joka myös nuoleskelee kaikkea ja pistää lattialta kaiken suuhunsa.
Ap
Siskosi talous on hänen omansa, ei ole sinun asiasi puuttua sellaiseen. Siivousavuksi voit toki tarjoutua, mutta omaa hygieniaideologiaa on mielestäni turha ja vähän loukkaavaakin alkaa julistamaan. Siksi toiseksi, sottapytty perheissä(kin) voi kasvaa ja kehittyä ihan normaaliksi nuoreksi ja aikuiseksi!