Onko mun häpeäni ettei murkkuliisa ole vimpan päälle pukeutunut naapurin yo-juhlissa?
Aikaa on ollut ja olen muistuttanut asiasta, lauantaina jopa oltiin kaupungissa mutta mitään sellaista tyttö ei ostanut mitä voisi juhliin laittaa päälleen. Teinityttöjen äidit varmaan tietää että mikään äidin ehdottama ei mene läpi joten olen antanut asian tyttären itse hoidettavaksi. Täysin tuloksetta.
Olen päättänyt olla stressaamatta asialla, päättänyt ettei ole mun häpeäni jos aktiivisuus on lapamadon tasoa(toivottavasti ohimenevää)
Kommentit (104)
tulee halvemmaksi kuin "smart casual"-vaatteet, jolloin täytyisi olla tyylikäs olematta liian virallinen. Köyhissä perheissä kun on vain arkivaatteet ja juhlavaatteet.
vaan, että ei kaikilla välttämättä ole niitä paremmin tienaavien casual- kuteita à la "rennot" Gant/Hilfiger sortsit ja pikeepaidat tai Paul Smithi t-paidat. "Duunarilla" on ehkä vaan työasun lisäksi arkisia trikoomekkoja tai sitten se oikea juhlavaate, joka sitten noihin "rentoihin" grillijuhliin ei sitten kybällä istu.
Sekin, että ehkä jos töissä on joku työasu tai arkikamppeet päällä, niin mielellään sitten laittaa juhlavamman version ja päinvastoin. Itse olen kaiket päivät joko jakkupuvussa tai jossain hiton silkkikietasumekoissa ja korkokengissä. Ei välttämättä huvita vielä viikonloppunakin keekoilla tommosissa vetimissä vaikka toki silkkimekon sit laitan, jos juhlakutsuja tulee..
MINKÄLAISISSA vaatteissa se teini oli juhliin tulossa ?
Meidän teini, joka on rocktyylinen, pukeutui omiin juhliinsa mustaan ohutolkaimiseen mekkoon (jossa jotain tylliä helmassa). Punaiset sandaalit ja punainen vyö ja koru. Käsissä sata ohutta käsirengasta. Tukka pystyssä.
Juuri omanlaisensa näköinen. Valokuvaajakin kehui tyyliä ja sanoi että kiva kun joku uskaltaa pukeutua muuhunkin kuin kukkamekkoon ;-)
Aivan sama mitä sinne päälleen pistää nehän on vaan yo juhlat. En ylipäätään tajua mitä juhlittavaa siinä on.
koskaan. Alipukeutuneita senkin edestä.
Teinin juhlavaatteissa on kyse lapsen kasvattamisesta, ei siitä, kuinka paljon juhlien isäntäväki mahdollisesti kiinnittää huomiota vieraidensa asuihin. Samalla tavalla kuin on samantekevää, haittaako naapurin lapsen vanhempia se, lyökö minun leikki-ikäinen lapseni häntä vai ei, tai varastaako lapseni toisen leluja vai ei, niin minua se kyllä haittaa senkin edestä. Sama juttu lasten (ja kyllä, teinit ovat enimmäkseen lapsia) asianmukaisessa pukemisessa. Minun kolmivuotiaani ei saa lähteä yöpuvussa talvella pihalle eikä minun teinini lähde arkivaatteissa juhliin. Niin yksinkertaista se on, eikä asialla ole mitään tekoa sen kanssa, mitä naapurit ovat asiasta mieltä.
Jos teini ei vielä osaa itse huolehtia juhlapukeutumisestaan, niin vanhempien pitää auttaa. Samalla tavalla kuin kolmivuotiasta autetaan solmimaan kengännauhat, koska hän ei vielä itse osaa.
Vertauksesi ovat aika outoja. En vertaisi juhlapukeutumisen erilaisuutta esim. väkivaltaan tai vaaratilanteen aiheuttavaan pukeutumiseen (se kolmevuotias yöpuvussa talvella ulkona).
Tässä oli enemmän kyse siitä MIKÄ on juhlapukeutumista kenellekin.
joka on muutaman kerran ollut esillä on raha. Onko ihan tuntematon ajatus, että kaikilla perheillä ei ole varaa hankkia jokaisiin juhliin uusia vaatteita? Ap:llä ei ole ilmeisesti tätä ongelmaa, hyvä niin. Mulla ei ole teiniä, vaan 5v poika. Meillä on kesällä näillä näkymin yhdet rippijuhlat ja sinne hän laittaa kengiksi sandaalit tai lenkkarit, riippuu ilmasta. Sopiva kauluspaita löytyy, samoin sopivat housut(/shortsit!). Jos juhlia olisi tiedossa useammat, koluaisin kirpputoreja, mutta näitä yksiä varten en aio niin tehdä. Enkä usko, että kukaan tykkää huonoa. Minusta tässä saa käyttää myös järkeä siinä, mikä kohtuullista. Jos minulla itselläni ei sattuisi olemaan sopiva mekkoa kaapissa, joutuisimme jättämän juhlat kokonaan väliin täällä olevien mielipiteiden peruteella. Itse menisin parhaassa mahdollisessa vaatetuksessa, vaikka se ei täyttäisikään juhlapukeutumisen normeja. Kummasta juhlien sankari pitäisi enemmän: jätän väliin vai menen niissä vaatteissa, jotka löydän päälleni?
Ja silti olen sitä meltä, että pukeudutaan hyvin, koska sillä tavalla näytetään arvostusta jyhkia kohtaan!
Naapurin YO-juhliin on pakko olla juhlavat vaatteet teinilläkin?
Taidan sitten olla ihan juntti, kun kuvittelin, että tuollaiseen tilaisuuteen voisi mennä siistissä paitapuseroissa ja siisteissä, esim. mustissa farkuissa. Sekä tyttö- että poikateini.
No, joo, olen kyllä oikeasti aika juntti pukeutumisasioissa. Minusta se ei ole maailman tärkein asia! Ehjät ja puhtaat, siistit vaatteet kyllä, mutta ei välttämättä tarvitse olla erikoisen juhlalliset.
Ei kaikki siellä juhlapaikalla tiedä, että "ai joo, nuo on niitä naapurin muksuja, jotka vaan poikkes, eikä viittineet vaihtaa kamppeita sen takia". Ja vaikka tietäskin, niin JUHLA tarkoittaa nimenomaan arjesta poikkeavaa tilaisuutta, niin vaatteiden, ruokien kuin käytöksenkin osalta.
ehkä parempi vertaus tosiaan olisi, että lapseni ei saa haukkua naapuria tai naapurinlasta läskiksi huora homoksi, jonka pitäisi painua vittuun tai mutakuono neekeriksi, jonka pitäisi painua takaisin sinne mistä tuli. Siis vaikka se ei naapuria haittaisi.
Juhlapukeutumisessa on kyse käytöstavoista ja minun vastuullani on opettaa lapsilleni käytöstä, jolla he pärjäävät tässä elämässä. Jos he oppivat, että on ok ladella ihmisille törkeyksiä, kulkea keskisormi pystyssä tai pukeutua toisten juhliin arkivaatteisiin, niin se ei oikein lupaa hyvää heidän tulevaisuutensa kannalta.
Vertauksesi ovat aika outoja. En vertaisi juhlapukeutumisen erilaisuutta esim. väkivaltaan tai vaaratilanteen aiheuttavaan pukeutumiseen (se kolmevuotias yöpuvussa talvella ulkona).
Tässä oli enemmän kyse siitä MIKÄ on juhlapukeutumista kenellekin.
ehkä parempi vertaus tosiaan olisi, että lapseni ei saa haukkua naapuria tai naapurinlasta läskiksi huora homoksi, jonka pitäisi painua vittuun tai mutakuono neekeriksi, jonka pitäisi painua takaisin sinne mistä tuli. Siis vaikka se ei naapuria haittaisi. Juhlapukeutumisessa on kyse käytöstavoista ja minun vastuullani on opettaa lapsilleni käytöstä, jolla he pärjäävät tässä elämässä. Jos he oppivat, että on ok ladella ihmisille törkeyksiä, kulkea keskisormi pystyssä tai pukeutua toisten juhliin arkivaatteisiin, niin se ei oikein lupaa hyvää heidän tulevaisuutensa kannalta.
Vertauksesi ovat aika outoja. En vertaisi juhlapukeutumisen erilaisuutta esim. väkivaltaan tai vaaratilanteen aiheuttavaan pukeutumiseen (se kolmevuotias yöpuvussa talvella ulkona). Tässä oli enemmän kyse siitä MIKÄ on juhlapukeutumista kenellekin.
mikä on juhlapukeutumista kenellekin.
Naapurin YO-juhliin on pakko olla juhlavat vaatteet teinilläkin? Taidan sitten olla ihan juntti, kun kuvittelin, että tuollaiseen tilaisuuteen voisi mennä siistissä paitapuseroissa ja siisteissä, esim. mustissa farkuissa. Sekä tyttö- että poikateini. No, joo, olen kyllä oikeasti aika juntti pukeutumisasioissa. Minusta se ei ole maailman tärkein asia! Ehjät ja puhtaat, siistit vaatteet kyllä, mutta ei välttämättä tarvitse olla erikoisen juhlalliset.
Ei kaikki siellä juhlapaikalla tiedä, että "ai joo, nuo on niitä naapurin muksuja, jotka vaan poikkes, eikä viittineet vaihtaa kamppeita sen takia". Ja vaikka tietäskin, niin JUHLA tarkoittaa nimenomaan arjesta poikkeavaa tilaisuutta, niin vaatteiden, ruokien kuin käytöksenkin osalta.
luuletko että kaikki farkut ovat niitä kuluneita halpahallin farkkuja. Käypä joskus vaatekaupassa niin saatat yllättyä ;-)
Miksi ap:n pitäisi tehdä tästä tyttären kanssa iso riita, tod.näk molempien on tyydyttävä kompromissiin. Eikös se kulu teini-ikään, että ollaan vanhempien kanssa eri mieltä joka asiassa? Ja vaatetus on viimeisiä asioita, joista tapella, ainakin mun arvoasteikolla.
Edelleen oli kyse siitä
mikä on juhlapukeutumista kenellekin.
paljonkin ihmisiä, joiden mielestä neekeri, vitun homo tai huora ovat ihan asiallisia ilmauksia. Se ei silti tarkoita, että lapselle olisi millään tavoin eduksi, että hänet kasvatetaan kuvittelemaan, että niin olisi. Samalla tavalla on varmasti ihmisiä, joista farkut ovat juhlavaatteet. On silti suuri karhunpalvelus opettaa lapsensa kuvittelemaan niin.
Jos ei osaa/viitsi/halua pukeutua juhlan vaatimalla tavalla, jääköön kotiin.
eri asia kuin juhlavat pönötyskalaasit, joissa syödään pellavatuukilta ja skoolataan kristallilaseilla.
Mutta noin pääseikkana pitäisin sitä, että teiniltäkin VOI kieltää menemisen juhliin arkiromppeissa. Jos ei huolehdi asiaa, olkoot kotona. En minäkään alkaisi vääntää tahkoa itse vaatteiden suhteen, ne saa teini valita - mutta niiden pitää olla silti juhlavaatteet, eikä mitään minihamosta ja pissis-meikkiä.
On. Vanhempien tehtävä on opettaa tavat lapsilleen.
Jos ei osaa/viitsi/halua pukeutua juhlan vaatimalla tavalla, jääköön kotiin.
Mutta aika moni teini uhkaisi jättää pukeutumatta juuri siksi että saisi jäädä kotiin.
mikään ei ole niin kamalaa kuin hikoilevat vieraat, yök.
30 asteen helteessä miehillä musta puku ja naisilla sukkahousut...hyi
Samalla tavalla on varmasti ihmisiä, joista farkut ovat juhlavaatteet. On silti suuri karhunpalvelus opettaa lapsensa kuvittelemaan niin.
Minua ei opetettu pitämään farkkuja juhlavaatteina. Silti teen niin.
Koen, että on erilaisia juhlia, erilaisia farkkuja ja erilaisia asukokonaisuuksia.
Ennen naisilla housut ylipäätään ei ollut juhla-asu. Nykyään on. Ja koen, että farkut (edelleenkin siistit sellaiset) tekevät tuloaan nyt myös juhlapukeutumisessa.
Maailma muuttuu. Tavat muuttuvat. Osa sopeutuu ja omaksuu uusia tapoja. Osa ei.
Kukin tyylillään, mutta edelleen koen juhlien emäntänä tärkeimmäksi sen, että juhliini tullaan oman itsensä näköisenä.
Samalla tavalla on varmasti ihmisiä, joista farkut ovat juhlavaatteet. On silti suuri karhunpalvelus opettaa lapsensa kuvittelemaan niin.
Minua ei opetettu pitämään farkkuja juhlavaatteina. Silti teen niin. Koen, että on erilaisia juhlia, erilaisia farkkuja ja erilaisia asukokonaisuuksia. Ennen naisilla housut ylipäätään ei ollut juhla-asu. Nykyään on. Ja koen, että farkut (edelleenkin siistit sellaiset) tekevät tuloaan nyt myös juhlapukeutumisessa. Maailma muuttuu. Tavat muuttuvat. Osa sopeutuu ja omaksuu uusia tapoja. Osa ei. Kukin tyylillään, mutta edelleen koen juhlien emäntänä tärkeimmäksi sen, että juhliini tullaan oman itsensä näköisenä.
osa tekee niinkuin on aina ennenkin tehty...
joka on muutaman kerran ollut esillä on raha. Onko ihan tuntematon ajatus, että kaikilla perheillä ei ole varaa hankkia jokaisiin juhliin uusia vaatteita? Ap:llä ei ole ilmeisesti tätä ongelmaa, hyvä niin. Mulla ei ole teiniä, vaan 5v poika. Meillä on kesällä näillä näkymin yhdet rippijuhlat ja sinne hän laittaa kengiksi sandaalit tai lenkkarit, riippuu ilmasta. Sopiva kauluspaita löytyy, samoin sopivat housut(/shortsit!). Jos juhlia olisi tiedossa useammat, koluaisin kirpputoreja, mutta näitä yksiä varten en aio niin tehdä. Enkä usko, että kukaan tykkää huonoa. Minusta tässä saa käyttää myös järkeä siinä, mikä kohtuullista. Jos minulla itselläni ei sattuisi olemaan sopiva mekkoa kaapissa, joutuisimme jättämän juhlat kokonaan väliin täällä olevien mielipiteiden peruteella. Itse menisin parhaassa mahdollisessa vaatetuksessa, vaikka se ei täyttäisikään juhlapukeutumisen normeja. Kummasta juhlien sankari pitäisi enemmän: jätän väliin vai menen niissä vaatteissa, jotka löydän päälleni?
Ja silti olen sitä meltä, että pukeudutaan hyvin, koska sillä tavalla näytetään arvostusta jyhkia kohtaan!
Meilläkin on rahasta tiukkaa. Ja kolme lasta pitäisi vaatettaa jokaisiin juhliin sekä hankkia tietysti lahja jne.
Ja kyllä meidän lapsilla on juhlavaatteina jotain aivan muuta kuin shortsit ja sandaalit. Kirpputorilta olen ostanut juhlakengät ja pojalla on ollut samat mustat suorat housut jo kaksi vuotta (olen luhentäny aikanaan niitä käsiompelein ja päivitän niitä aina pidemmiksi sitä mukaa kuin poika kasvaa. En siis osta uusia housuja joka juhliin. Vyön avulla nämä housut pysyivät hyvin päällä kaksi vuotta sittenkin.) Kauluspaitoja löytyy niin alennusmyynneistä kuin kirpparilta. Ja oikeasti: kuka on niin köyhä ettei ole varaa pulittaa kolmea euroa henkan ja maukan alehyllystä löytyvään kauluspaitaan? OIKEASTI?
Tyttöjen mekot olen aina ostanut kirpparilta, saanut lahjaksi tai ommellut itse. Pidän huolen, että sopiva juhlamekko on olemassa aina (niitä puetaan syntymäpäiville, juhliin jne.) Sukkahousuja ostan alennusmyynneistä, kun löydän. Kirpparilta löytyy juhlamekkoja parin euron hintaan!
Itselläni on kaksi juhlamekkoa: vaalea ja tumma. On ollut samat mekot jo vuosia. Kenkiäkin on kahdet. Ja kirjekuorilaukkuja. Asua päivitän asusteilla ja koruilla.
Miehellä on puku.
Miksi naisen pukeutuminen juhliin pitäisi olla miehen pukeutumista monimutkaisempaa? Ei minua ainakaan haittaa pukeutua joka juhlissa samaan mekkoon...
Ei se köyhyys tarkoita sitä, että ei ole varaa hankkia juhlavaatteita "joka juhliin". Eikö se yksi asu riitä? Vaikka minulla olisi enemmän rahaa en usko, että viitsisin joka juhliin ostaa uuden asun...
Ärsyttää, kun ihmiset perustelee niitä farkkujaan sillä, että "ei oo varaa". Se raha mikä ihmisillä menee esim. terassilla, kun juodaan kolme tuoppia saattaa jo riittää kokonaiseen asuun, jos vierailee kirppiksellä (esim. kengät 2e, mekko4e, laukku 3e ja sukkahousut kaupasta 4e). Ja parhaas tapaukses noilla hankinnoilla selviää monistakin juhlista kunnialla, vaikka oiskiin köyhä.
ei ole sitä että kesähelteellä pukeudutaan sukkahousuihin tai mustaan pukuun ja hikoillaan kuin siat !