Onko mun häpeäni ettei murkkuliisa ole vimpan päälle pukeutunut naapurin yo-juhlissa?
Aikaa on ollut ja olen muistuttanut asiasta, lauantaina jopa oltiin kaupungissa mutta mitään sellaista tyttö ei ostanut mitä voisi juhliin laittaa päälleen. Teinityttöjen äidit varmaan tietää että mikään äidin ehdottama ei mene läpi joten olen antanut asian tyttären itse hoidettavaksi. Täysin tuloksetta.
Olen päättänyt olla stressaamatta asialla, päättänyt ettei ole mun häpeäni jos aktiivisuus on lapamadon tasoa(toivottavasti ohimenevää)
Kommentit (104)
ei tarvi olla perinteisellä tavalla juhlava, mutta kyllä sen täytyy silti selkeästi olla jollain tavoin juhlaa varten valittu.
Jos teini lähtee arkikamppeissa, niin noloa se on, myös sinulle. En ottaisi tuollaista teiniä mukaan ollenkaan. Mutta toisaalta kysyisin vaatetuksesta jo esim. edellisenä päivänä, jotta hän ehtii halutessaan korjata asian.
nämä pönottäjät ovat yleensä niitä matalasti koulutettuja, jotka pätevät vaatteillaan...
meidän tuttavapiiriin kuuluu pelkästään akateemisia: johtajia, lääkäreitä jne ja kenelläkään ei ole ollut koskaan yksiäkään pönötysjuhlia.
Lapsilla ei todellakaan ole ollut esim. suoria housuja vaan siistit farkut tai kesällä esim valkoiset shortsit ja kauluspaita. Miehillä voi olla kauluspaita, pikkutakki ja siistit farkut jne jne
Ja kenenkään juhla ei ole mennyt pilalle, päinvastoin.
Taitaa olla alemman sosiaaliluokan juttuja nämä lasten suorat housut ja miehillä musta puku tyyppiset ratkaisut. Jollainhan sitä pitää päteä
nämä pönottäjät ovat yleensä niitä matalasti koulutettuja, jotka pätevät vaatteillaan... meidän tuttavapiiriin kuuluu pelkästään akateemisia: johtajia, lääkäreitä jne ja kenelläkään ei ole ollut koskaan yksiäkään pönötysjuhlia. Lapsilla ei todellakaan ole ollut esim. suoria housuja vaan siistit farkut tai kesällä esim valkoiset shortsit ja kauluspaita. Miehillä voi olla kauluspaita, pikkutakki ja siistit farkut jne jne Ja kenenkään juhla ei ole mennyt pilalle, päinvastoin. Taitaa olla alemman sosiaaliluokan juttuja nämä lasten suorat housut ja miehillä musta puku tyyppiset ratkaisut. Jollainhan sitä pitää päteä
Jos juhlat ovat kesällä, ei tulisi mielenkään että vierailla olisi esim. MUSTA puku 30 asteen helteessä. Tai vastaavasti että pikkulapsilla olisi puvunhousut.
Ja farkuilla en tarkoita kuluneita tai kulutettuja farkkuja vaan mustia tai tummansinisiä siistejä.
tuttumme voivat tulla vierailulle ihan missä vaatteissa vain, koska heille on tärkeämpää niin moni asia sivistyksessä kuin miettiä, mitä muut minusta ajattelee. Siksi he kai ovat menestyneetkin elämässä.
Yleensä juuri junttiperheet miettivät hulluna, että näkyyhän, että osaan etiketit ja vaatteeni ovat kalliita yms.
Huvittavaa on joskus ollut kun olemme kutsuneet tuttuja ja sukulaisia grillijuhliin huvilallemme. Akateemiset tutut tulevat shortseissa ja rennoissa vaatteissa. Duunarit ja työttömät ja vähänkoulutetut täysissä pynttäyksissä ja pytingeissä:D
Hiukka olen joskus tuntenut myötähäpeää.
Niin ja meille saa tulla ylppäreihin rennosti pukeutuneena rentoihin juhliin. Meille ei tulla näyttämään, että kyllä minulla on varaa, ainakin velaksi, vaikka rahaa ja sydämen sivistystä ei ole lainkaan.
nämä pönottäjät ovat yleensä niitä matalasti koulutettuja, jotka pätevät vaatteillaan...
meidän tuttavapiiriin kuuluu pelkästään akateemisia: johtajia, lääkäreitä jne ja kenelläkään ei ole ollut koskaan yksiäkään pönötysjuhlia.
Lapsilla ei todellakaan ole ollut esim. suoria housuja vaan siistit farkut tai kesällä esim valkoiset shortsit ja kauluspaita. Miehillä voi olla kauluspaita, pikkutakki ja siistit farkut jne jne
Ja kenenkään juhla ei ole mennyt pilalle, päinvastoin.
Taitaa olla alemman sosiaaliluokan juttuja nämä lasten suorat housut ja miehillä musta puku tyyppiset ratkaisut. Jollainhan sitä pitää päteä
hanen juhliinsa osallistutaan ja häntä muistetaan kuin se, mitä juhlijoilla on päällä!
niin minulle on tärkeämpää se, että näen että juhlaani on panostettu. Farkut tosiaan siistit, hiukset puhtaat ym.
Ja ennen kaikkea KÄYTÖS! Farkuissa juhlija voi olla fiksumpi kuin se humalassa örveltävä pukumies. Haluan, että ihmiset tulevat juhliini nauttimaan, juhlimaan ja jakamaan ilon kanssani. Ei stressiä pukeutumisen kanssa. Ja tulevat ennen kaikkea omina itsenään!
Farkkupukeutumista on niin monenlaista. On ne kuluneet arkifarkut ja t-paita. Tai sitten siistit mustat/tumman siniset/valkoiset farkut, juhlava paita/toppi/paitapusero + jakku/pikkutakki. Nainen voi kruunata asunsa asusteilla, juhlameikillä ja kauniilla kampauksella.
En ole ikinä käsittänyt tätä yhteen vaatekappaleeseen kohdistuvaa nysväämistä. Kai se jollekin tyydytystä suo?
niin minulle on tärkeämpää se, että näen että juhlaani on panostettu. Farkut tosiaan siistit, hiukset puhtaat ym. Ja ennen kaikkea KÄYTÖS! Farkuissa juhlija voi olla fiksumpi kuin se humalassa örveltävä pukumies. Haluan, että ihmiset tulevat juhliini nauttimaan, juhlimaan ja jakamaan ilon kanssani. Ei stressiä pukeutumisen kanssa. Ja tulevat ennen kaikkea omina itsenään! Farkkupukeutumista on niin monenlaista. On ne kuluneet arkifarkut ja t-paita. Tai sitten siistit mustat/tumman siniset/valkoiset farkut, juhlava paita/toppi/paitapusero + jakku/pikkutakki. Nainen voi kruunata asunsa asusteilla, juhlameikillä ja kauniilla kampauksella. En ole ikinä käsittänyt tätä yhteen vaatekappaleeseen kohdistuvaa nysväämistä. Kai se jollekin tyydytystä suo?
olen ihan samaa mieltä ! Ja samaa mieltä kuin monet muutkin, että juuti nuo alemman sosiaaliluokan mammat "nysväävät" vaatteiden kanssa ja ylipukeutuvat moniin paikkoihin kun lukevat liikaa etikettioppaita
eivät tajua, että esim. farkkuja on monenlaisia: myös siistejä. Samat mammat varmaan kuvittelevat että suorat housut ovat aina siistit ( vaikka olisivat liian pienet/isot/kuluneet/vuodelta 70).
Meidän 13 vuotia lähtee naapurin rippijuhliin valkoisissa pellavashortseissa (iiik) ja siistissä kaulupaidassa (sini-valko ruudullinen)
miten tämä yhtäkkiä on nyt kääntynyt siihen että jos joku on sitä mieltä että juhliin pukeudutaan asianmukaisesti niin se tarkoittaakin sitä että kytätään mitä muilla on päällä ja se on turhaa niuhottamista ja itsensä korostamista?
Ihan oikeasti hei. Miettikää nyt vähän. Pukeutuminen riippuu juhlan luonteesta, juhlapaikasta, ajankohdasta, pukeutujan iästä, pukeutujan tyylistä ja ties kuinka monesta asiasta. Kun itse tai perhe lähtee juhliin niin yksi iso asia on aina se että vaatetus ja kokonaisuus on siisti ja juhlaan sopiva. Grillijuhlat mökillä on vähän eri asia kuin häät tai ristiäiset. Pukeutuminen voi olla rentoa kaikissa näissä, mutta ei silti samanlaista.
Jos yo-juhla on vaikka iltajuhla mökillä, pukeudun aivan eri tavalla kuin ravintolajuhlaan päivällä.
Äidilläni oli aivan mielettömän huono itsetunto.
Muistan kun juhliin piti laittaa suorat housut ja paitaa yms. ja kuinka nolotti kun muilla oli rennompaa vaatetusta ja jopa farkkua ja muuta. Mutta minun piti olla aina tyylikäs ja ylipukeutunut, "ettei vain naapurit pääse puhumaan".
Muistan siskoni ylppärijuhlat 70-luvulla. Muilla äideillä oli hame ja paitapusero tms. äidilläni oli sifonkijuhlahörsellys ja muistan sen häpeän möykyn mahassani kun olimme koko porukka niin ylipukeutuneita.
Otan avosylin vastaan siksi kaikki vieraat, jotka tulevat vaikka paljain jaloin, farkut jalassa kedonkukkia käsivarrellaan. Meille ei tarvitse tulla sydänala kipeänä, että onko osannut pukea oikein ja mitä muut minusta ajattelee. Minä en ajattele ihmisistä pahaa ulkoisen olemuksen takia.
että suomalaisilta on asiallinen juhlapukeutuminen ja käytöstavat kateissa. Kyllä yo-juhliin pitää pukeutua juhlavasti! Ja kenenkäs vika se on jos ei vanhempien ja teininhän voi aina jättää kotiin, pukeutukoon siellä verkkareihinsa.
15.v. poika pukeutuu juhliin juhlavaatteissa...suorat housut, kauluspaita ja kravaatti. Nyt kun on omat rippijuhlat, tulee ihan oikea puku..ja kun kerran rippi on käyty, sen jälkeen on itsestään selvää että juhlissa käytetään pukua.
Sitten löytyy 13.v. neiti, joka todellakin tietää itse mitä päällensä laittaa. Arkena kulkee tukka silmillä, lätsä päässä, repaleiset farkut tai muuten synkkää vaatetta..mutta esim..kevätjuhliin on ihan oma aloitteisesti ostanut todella kauniin kukkamekon ja kauniit korkokengät..joten on hänellekin mennyt perille miten pukeudutaan arkeen ja juhlaan...pienemmistä sisaruksista puhumattakaan.
Vanhemmathan sen esimerkin antaa..jos olet aina antanut periksi ja annat nytkin..niin turha on täällä ruikuttaa ja vedota siihen..että kyllähän te teinien vanhemmat tiedätte. MInä ainakin olen teinini kasvattanut niin, että tietää mikä on oikein ja väärin.
tuli isosena laulamaan tyttö, jolla oli lyhyt ja liian pieni naruolkainmekko, sen alta näkyivät pyykinharmaat rintaliivin olkaimet. Jalassa oli mustat pitsisukkikset ja korkkarit mallia "vosu".
Myötähäpeän määrä oli suunnaton...
Espoossa?
kertoo ihmisen sivistystasosta, usein suoraan koulutuksesta ja sosiaalisesta asemasta. Tehtaassa työhaalareissa työskentelevät ihmiset luulevat pukeutuvansa juhlavaatteisiin, kun laittavat jalkaan farkut. Jakkupukutyöpaikalla työskentelevät pukeutuvat hienommin kuin jakkupukuun, kun kyseessä on juhlatilaisuus.
Ehkä juuri siksi ainakin minusta on vain ja ainoastaan moukkamaista olla pukeutumatta toisten ihmisten juhliin kunnolla. Näkee jo päällepäin, ettei mitään älymystöä ainakaan olla.
ps. teini pukeutuu juhliin juuri siten, kuin hänen vanhempansa hänen antavat pukeutua. Varmasti moni teini haluaakin pukeutua hienosti, mutta jos kotona asenne hienoihin vaatteisiin on ihmeellinen; halveksuva tai vähättelevä, niin eihän se ole ihme että teinistäkin ne ovat äärettömän noloja.
15.v. poika pukeutuu juhliin juhlavaatteissa...suorat housut, kauluspaita ja kravaatti. Nyt kun on omat rippijuhlat, tulee ihan oikea puku..ja kun kerran rippi on käyty, sen jälkeen on itsestään selvää että juhlissa käytetään pukua. Sitten löytyy 13.v. neiti, joka todellakin tietää itse mitä päällensä laittaa. Arkena kulkee tukka silmillä, lätsä päässä, repaleiset farkut tai muuten synkkää vaatetta..mutta esim..kevätjuhliin on ihan oma aloitteisesti ostanut todella kauniin kukkamekon ja kauniit korkokengät..joten on hänellekin mennyt perille miten pukeudutaan arkeen ja juhlaan...pienemmistä sisaruksista puhumattakaan. Vanhemmathan sen esimerkin antaa..jos olet aina antanut periksi ja annat nytkin..niin turha on täällä ruikuttaa ja vedota siihen..että kyllähän te teinien vanhemmat tiedätte. MInä ainakin olen teinini kasvattanut niin, että tietää mikä on oikein ja väärin.
13 v:lla korkokengät ?
Oletko alempaa sosiaaliluokkaa ?
kertoo ihmisen sivistystasosta, usein suoraan koulutuksesta ja sosiaalisesta asemasta. Tehtaassa työhaalareissa työskentelevät ihmiset luulevat pukeutuvansa juhlavaatteisiin, kun laittavat jalkaan farkut. Jakkupukutyöpaikalla työskentelevät pukeutuvat hienommin kuin jakkupukuun, kun kyseessä on juhlatilaisuus. Ehkä juuri siksi ainakin minusta on vain ja ainoastaan moukkamaista olla pukeutumatta toisten ihmisten juhliin kunnolla. Näkee jo päällepäin, ettei mitään älymystöä ainakaan olla. ps. teini pukeutuu juhliin juuri siten, kuin hänen vanhempansa hänen antavat pukeutua. Varmasti moni teini haluaakin pukeutua hienosti, mutta jos kotona asenne hienoihin vaatteisiin on ihmeellinen; halveksuva tai vähättelevä, niin eihän se ole ihme että teinistäkin ne ovat äärettömän noloja.
Luepa ylempää aika monta mielipidettä.
Nimenomaa duunarit ja työttömät haluavat päteä ylipukeutumisella
vaan, että ei kaikilla välttämättä ole niitä paremmin tienaavien casual- kuteita à la "rennot" Gant/Hilfiger sortsit ja pikeepaidat tai Paul Smithi t-paidat. "Duunarilla" on ehkä vaan työasun lisäksi arkisia trikoomekkoja tai sitten se oikea juhlavaate, joka sitten noihin "rentoihin" grillijuhliin ei sitten kybällä istu.
Sekin, että ehkä jos töissä on joku työasu tai arkikamppeet päällä, niin mielellään sitten laittaa juhlavamman version ja päinvastoin. Itse olen kaiket päivät joko jakkupuvussa tai jossain hiton silkkikietasumekoissa ja korkokengissä. Ei välttämättä huvita vielä viikonloppunakin keekoilla tommosissa vetimissä vaikka toki silkkimekon sit laitan, jos juhlakutsuja tulee..
Eikä mitään pätemisen tarvetta!
Tyttäreni kastejuhliin tätini ja hänen mies tulivat farkuissa ja villapaidassa. Tädillä ei ollut meikkiä ja tukka sekaisin. Kaikilla muilla vierailla oli juhlavaatteet ja erottuivat kyllä räikeästi joukosta...
Sama pari pukeutui aikaisemmin olleisiin grillijuhliin viimoisen päälle: oli siistit meikin, kiiltävä mekko, miehellä musta puku jne. Ja näissä "juhlissa" muilla oli rennot vaatteet.
En mitenkään kyttää, mutta minulle jäi sellainen fiilis, että tätini halusi loukata minua välinpitämättömyydellään. Ja se tuntui pahalta.
Juhlava pukeutuminen osoittaa nimenomaan arvostusta juhlia ja niiden tarkoitusta kohtaan. On kohteliasta pukeutua kauniisti, sipaista edes hieman ripsiväriä ja kammata hiukset vaikka nutturalle, jos ei niitä osaa/ehdi paremmin laittaa. Ei tarkoitus ole mitenkään "päteä" tai yrittää olla isompi kuin on. Se vaan kertakaikkiaan on kohteliasta. Niinkuin sekin, että juhliin on panostettu siivoamalla juhlapaikka ja mahdollisesti koristelemalla sitä, laitettu ruokaa, lähetetty kutsut jne. Vai onko sekin sitten turhaa isottelua ja pätemistä? Oisko parempi juhlia omaa lastaan keittämällä euroshopperkahvit pahvimukeihin ja tarjoamalla kyytipojaksi eu-avustus pipareita näkkileivän kera? Vaikka oltais lääkäreitä?
Eikä mitään pätemisen tarvetta! Tyttäreni kastejuhliin tätini ja hänen mies tulivat farkuissa ja villapaidassa. Tädillä ei ollut meikkiä ja tukka sekaisin. Kaikilla muilla vierailla oli juhlavaatteet ja erottuivat kyllä räikeästi joukosta... Sama pari pukeutui aikaisemmin olleisiin grillijuhliin viimoisen päälle: oli siistit meikin, kiiltävä mekko, miehellä musta puku jne. Ja näissä "juhlissa" muilla oli rennot vaatteet. En mitenkään kyttää, mutta minulle jäi sellainen fiilis, että tätini halusi loukata minua välinpitämättömyydellään. Ja se tuntui pahalta. Juhlava pukeutuminen osoittaa nimenomaan arvostusta juhlia ja niiden tarkoitusta kohtaan. On kohteliasta pukeutua kauniisti, sipaista edes hieman ripsiväriä ja kammata hiukset vaikka nutturalle, jos ei niitä osaa/ehdi paremmin laittaa. Ei tarkoitus ole mitenkään "päteä" tai yrittää olla isompi kuin on. Se vaan kertakaikkiaan on kohteliasta. Niinkuin sekin, että juhliin on panostettu siivoamalla juhlapaikka ja mahdollisesti koristelemalla sitä, laitettu ruokaa, lähetetty kutsut jne. Vai onko sekin sitten turhaa isottelua ja pätemistä? Oisko parempi juhlia omaa lastaan keittämällä euroshopperkahvit pahvimukeihin ja tarjoamalla kyytipojaksi eu-avustus pipareita näkkileivän kera? Vaikka oltais lääkäreitä?
Täällä puhutan mm. siitä että siistit mustat farkut ja kaulunpaita on ihan OK juhlavaate lapselle/nuorelle. Ei siitä että tädit tulee juhliin tulee mummofarkut ja villapaita päällä. TAi että jonkunmielestä VAIN suorat housut ovat juhlavaate, ovat ne sitten kuinka kuluneet ja pienet tahansa..
Älä viitsi olla niin mustavalkoinen
Farkut eivät ole juhlavaate. Ei edes teinillä.
Minusta on kummallista kuvitella, että jos minä en käytä juhlavaatteita se on juuri se rento ja oikea tapa juhlia. Ja ne ketkä katsoo mitä päälleen laittaa ovat pinnallisia.
Mitä niin ihmeen syvällistä on pukeutua huonosti toisten juhliin?? Omissa juhlissa voi tietty pukeutua miten lystää, mutta en käsitä, miksi kaikki muu laitetaan monesti juhliin viimisen päälle mutta ei muisteta pukeutua juhlavasti?
On hienot viinit yms. ja sit saappaat jalassa sitä lipitetään??