Seuraavat asiat ärsyttävät suunnattomasti kaupan kassalla:
a) Kuitin tyrkyttäminen pikkuostoksista. En HALUA kuittia ostettuani yhden suklaapatukan.
b) Käteisellä maksaessa kuitin sullominen vaihtorahan väliin niin, että alimpana ovat setelit, välissä kuitti ja päällimmäisenä kolikot.
c) Kortilla maksaessa kortin PAKETOIMINEN kuitin sisään. AARGH!
d) S- tai Plussa-kortin perään kyseleminen, jos niitä ei tarjoa pankkikortin kanssa. EI TARVITSE KYSELLÄ, annan kyllä kortin jos haluan. Ja jos on pakko kysyä, niin miksi kysymys esitetään menneessä aikamuodossa ("oliko S-etukorttia")?
e) Ostosten tunkeminen erinäisiin pikkupusseihin. Jokaista sukkaa tai varsinkaan pakasteita varten EI tarvitse erillistä pussia!
Kommentit (116)
ei sillä oo väliä, jos kassa ei hymyile, riittää kun käytös on ystävällistä ja asiallista. Mutta sellainen teennäinen hymy ja lässytys ottaa aivoon.
Samoin mua rassaa, jos muut asiakkaat kyttää avoimesti ostoksia. Oonkin todennu joskus sellaiselle kyttääjälle, että aion maksaa nämä ite.
Missä kuitissa näkyy nimi? En muista saaneeni yhtään pankkikorttikuittia, jossa olis näkyny mun nimi.
Sitä oon kans ihmetelly, että paikoin ei oo vielä maksupäätteitä, joihin laitetaan tunnusluku. Sit vaik ostokset maksais mitä, henkkareita ei kysytä. Entä jos sillä mun kortilla olis maksamassa joku muu ku minä? Kassalla töissä ollessa sain haukut pomolta, ku erehdyin kysymään eräältä asiakkaalta henkkareita jostain yli 200€ ostoksesta. Vakioasiakkailta ei kuulemma kysytä henkkareita, en vaan tuntenu sitä ihmistä..
Kävin tuossa samassa paikassa tankkaamassa eilen työpaikkani luottokortilla, eikä sitä kiinnostanu kassalla muu kuin se, että mulla oli maksuväline..
Mua ärsyttää se kun kassahenkilö näkee mun tilin saldon koneeltaan
on näitä ikiaikaisia urbaanilegendoja. Mutta tämähän ei ole edes suurin ongelma kassalla, vaan se, että kassatyöntekijä näkee samalla myös terveystietosi, jos olet maksanut samalla kortilla tk:ssa, yksityisellä lääkäriasemalla tai apteekissa.
Ei tartte ihmetellä syytä ylenkatseeseen, jos olet juuri käynyt herpestäsi hoidattamassa.
ärsyttää se, että ihmiset on unohtanu muutaman elämää helpottavan pienen sanan kuten kiitos ja anteeksi. Kohteliaasti esitettynä ne tekee joskus melkein ihmeitä.
Samoin monella unohtuu, että kassan kummallakin puolella on ihminen. Ja sen vuoksi kaikki inhimilliset erehdykset on mahdollisia.
kaikkein ärsyttävintä on se kun se seuraava jonossa tulee siihen maksupaikalle seisoskelemaan kun sinun täytyisi maksaa... kiva siinä sitten näppäillä pankkikortti tunnusta kun toinen ei edes väistä..
itse olen alkanut "karjumaan" että -väistäppäs! on niin ärsyttävää, mielestäni kassat voisivat myös puuttua näihin "etuilijoihin".
Mistäs sä tiedät että lehahti, vilkaisitko olkasi yli.
ei kun ihan vaan näin koko tilanteen :D olin siis vastapäisellä, en viereisellä kassalla, ilmaisin vähän huonosti sori.
ei sillä oo väliä, jos kassa ei hymyile, riittää kun käytös on ystävällistä ja asiallista. Mutta sellainen teennäinen hymy ja lässytys ottaa aivoon. Samoin mua rassaa, jos muut asiakkaat kyttää avoimesti ostoksia. Oonkin todennu joskus sellaiselle kyttääjälle, että aion maksaa nämä ite. Missä kuitissa näkyy nimi? En muista saaneeni yhtään pankkikorttikuittia, jossa olis näkyny mun nimi. Sitä oon kans ihmetelly, että paikoin ei oo vielä maksupäätteitä, joihin laitetaan tunnusluku. Sit vaik ostokset maksais mitä, henkkareita ei kysytä. Entä jos sillä mun kortilla olis maksamassa joku muu ku minä? Kassalla töissä ollessa sain haukut pomolta, ku erehdyin kysymään eräältä asiakkaalta henkkareita jostain yli 200€ ostoksesta. Vakioasiakkailta ei kuulemma kysytä henkkareita, en vaan tuntenu sitä ihmistä.. Kävin tuossa samassa paikassa tankkaamassa eilen työpaikkani luottokortilla, eikä sitä kiinnostanu kassalla muu kuin se, että mulla oli maksuväline..
Henkkarien kysyminen on pakollista lain mukaan yli 50 euron ostoksissa.. Ihan vain koska kuittiin pitää laittaa hetu. Tätä tuskin pystyy muistamaan vaikka olisikin kantis. :) Pomosi on kyllä asioista jäljessä.
Myyjänä minua ärsyttää itseään parempian pitävät ihmiset ja lapset, joille ei ole opetettu käytöstapoja.
Ihan järkyttävää kun 10 vuotias ei osaa sanoa kiitos vaan katsoo kuin olisin sanonut haista vee kun hänelle sanotaan hei ja ole hyvä.
Toiset osaavat sanoa nuorempinakin kiitos.
Henkkarien kysyminen on pakollista lain mukaan yli 50 euron ostoksissa.. Ihan vain koska kuittiin pitää laittaa hetu. Tätä tuskin pystyy muistamaan vaikka olisikin kantis. :) Pomosi on kyllä asioista jäljessä.
ei niitä käytettyjä rajoja aseta, vaan maksuliikennevälittäjän ja kauppiaan välinen sopimus. Yleistä rajaa tarkistuksille ei ole olemassa.
Ja luulen, että kirjoittaja viittasi siihen, että sirukortilla maksettaessa henkkareita ei kysytä lainkaan.
Näinhän se on, eikä voida oikein kysyäkään, kun maksukorttia ei sirumaksamisessa periaatteessa anneta missään vaiheessa myyjälle. Ei myyjä siis edes tiedä kenelle kortti kuuluu, hankala tarkistaakaan. PIN riittää, joten siitä kannattaa pitää huolta.
en tiennytkään, että kaupassa käyminen on näin vaikeeta, ennen kuin luin tämän ketjun :O
En ole edes ajatellut koskaan esim. tuota kolikkojuttua. Kyllähän välillä kiireessä pinnaa kiristää kauppajonossa, mutta ei siitä päivä pilalle mene :D
Huomannut että pienissä K-kaupoissa, Nesteellä jne, ei Plussakorttia yleensä edes kysytä, mutta suuremmissa ketjuissa kysytään. Johtuukohan siitä, että näin kauppias saa nekin plussaetualennukset itselleen, eli on lopetettu plussakortin kysely sen takia? Eli toivoisin että kaikissa k-kaupoissa kysytään korttia, vaikka toki osaan sen itsekin antaa...
Mua ei yleensä ärsytä mikään kassalla, paitsi yleensäkin nuo takaa tulevat ostoskärryillä tökkijät, olenpa joskus pukkaissut kärryä taaemmas, kun on alkanut ottamaan päähän.
Ja lisäksi ihmiset voisivat peseytyä päivittäin. Hiuspohjat haisevat pahalle jonoissa.
Inhoan liian lähelle tuppautuvia jonottajia. Ei tarvii tulla mun takapuoleen kiinni ja hönkäilemään mun niskaa. Se jono ei liiku yhtään sen nopeammin. Ahdistus sentään.
Saati tuo tekniikan kömpelyys, että ei ääkkösiä osata käyttää.
kyllä suoraan sanottuna ymmärrä miten voi kaupassa käynti olla niin järjettömän hankalaa joillekin. Olen itse kassalla töissä ja kyllä siinä näkee kaikenlaista. Sanokaapa ihmiset hyvät tai ap varsinkin että mistä voin tietää että juuri sinä et missään nimessä halua kuittia etkä käyttää bonuskorttia etkä ostoksia pikku pussiin? Joillekin ihmisille taas nämä asiat ovat osoitus hyvästä asiakaspalvelusta. Ja toisekseen mikä kiire teillä ihmiset on? Ihan järjetön puhina ja ähinä alkaa sillä sekunnilla jos esim vanhempi ihminen maksaa hitaammin tai kaivelee kolikoita rauhassa. Ja nämä jotka haluaa suoriutua supernopeasti kassalta on yleensä niitä samoja jotka luo murhaavia katseita kassalle jos jonkun muun tavarat tulee liian nopeasti perästä. Ihan järjetöntä touhua!
edelliseen, ikinä ei ole hyvä, teitpä miten hyvänsä!
Minua ärsyttää se, että joka ikinen kerta saan sen kassan tukittua ja seuraavat tunkevat päälle. Olisi kiva käydä josku kaupassa ja ostaa vain parin kassillisen verran ruokaa. Minulla on aina kärry aivan täynnä, joten ne ei kaikki mahdu hihnalle ja myyjän laittaessa tavaraa läpi minä lappaan lisää hihnalle. Ostosten viimein loppuessa menen äkkiä pakkaamaan niin nopeasti kuin pystyn. Jossain välissä maksan ja taas jatkan sitä hemmetin pakkausta. Minun jälkeen tullut henkilö on aina ennen minua valmis.
Ja miten näitä ihmispoloja on näin monta!
mikä mulla tulee mieleen, kun näkee jonkun tällasen ketjun on, että ei v... jotkut ihmiset elää tylsää elämää.
Taalla kolikot putoavat asiakkaan oikealla puolella olevasta automaatista kuppiin mista ne on helppo kouraista lompakkoon ennenkuin kassa on edes kerennyt antaa kuittia ja seteleita.
Pakkaajakin on ennattanyt laittaa suurimman osan ostoksista jo karryyn ja kysya tarviinko apua niiden lastaamisessa autoon. Kerran tarvitsin kun oli rannetulehdus.
t.usalainen
Itse en kymmenen vuotta Usassa asuneena ole tuota koskaan nähnyt, lie teidän paikallisessa kaupassa tuollainen systeemi. Mikä oikeasti on parempaa, että Usalla yleensä on pakkaaja kassalla tai sitten kassa pakkaa eikä tarvitse itse räpeltää toisten tullessa päälle.
kaupan jonoissa, selittänee osan ylireagoimisen. Ja toisaalta jos tuntuu, että ne hidastelijat tai ärsyttävät kaupan kassat tulee aina omalle kohdalle niin oksat on pois.
Niinhän sitä sanotaan, että nykyihmisen stressi ja vittuuntuminen pukkaa päälle vasta kun se joutuu pysähtymään. Esim. onnessaaan ajetaan täysillä motaria töihin ja takaisin kotiin mutta annas olla kun joutuu hetkoksi pysähtymään liikennevaloihin...
A) Tietäisit kuinka moni suuttuu, ellei saa kuittia. "Missä minun kuittini, säästän KAIKKI kuitit!!! Yritätkö huijata?!" Joo, tätä ihan oikeasti kuulee..
B) Arvaapa kuinka monta kertaa asiakas alkaa huutaa kurkku putkella, ellei etukorttia ole kyselty. Moni saattaa huomauttaa, että "et kysynyt korttia, oikein odotin, että kysytkö vai etkö. Nyt se unohtui."
Tämän takia voi joutua sähläämään aika lailla, että saataisiin pisteet kirjattua asiakkaalle. Minustakin jokaisen normaalijärkisen pitäisi itse muistaa käyttää korttia, jos sellaisen omistaa.
Minuakin ärsyttää kyseleminen, mutta ymmärrän 100% miksi myyjä sitä kyselee.
c) Itse en laita erillisiin pusseihin pakasteita, mutta suurin osa ihmisistä laittaa pakasteet pikkupussiin. Osa laittaa pakasteet kiireesti jopa kylmälaukkuun, ettei ne vain sula!
Ap taitaa olla normaali ihminen ja kaupassakävijä, kannattaisi kuitenkin muistaa, että suurin osa ihmisistä on vaativia ja kerrassaan ärsyttäviä ja heillä on outoja tapoja.. Puhumattakaan taipumuksesta raivostua, jos et osaa lukea heidän ajatuksiaan.