Tunnetteko perheitä, joissa lapsilta säännöstellään ruokaa?
Itse tunnen perheen, jossa lapset eivät saa mitään ruoka-aikojen välissä. Käyvät kerjäämässä muilta ruokaa ja varastavat sitä kotoa.Lapset ovat kaikki tosi hoikkia ja pyytävät usein ruokaa vanhemmiltaan ruoka-aikojen välissä.Lisäksi ruokailulla saavat yhden lautaselisen ruokaa ja välipalakin saattaa koostua yhdestä voileivästä.
Kommentit (105)
Vanhempi lapsi muutti toisen vanhempansa luo 12 v täytettyään ja noin 4 kk aikana kasvoi 2-3 vaatekakokoa, pituutta. Hoikka oli ja on vieläkin, mutta pituutta tuli siis niin, että vaatekoosta noin 140 (tai 146) cm siirtyi vaatekokoon 176 cm syyskulukauden aikana.Nuorempi lapsi on pian 13 v täyttävä, pieni ja laiha, ihan pikkutytön mallinen.
Lapsi itse sanoo, että hänellä on nälkä. Mummolassa käy pari kertaa kuukaudessa viikonlppuisin, syö siellä kuin ikinä ei olisi ruokaa nähnyt. Niin pieneen ihmiseen niin isoja annoksia.
"vanhemmat määräävät mitä syödään, lapset sen kuinka paljon".
Eikö tuo ole säännöstelyä sitten. Että jos sanoo "et saa syödä tätä, saat syödä tuota", eikö se ole sama kuin että et saa enää juoda maitoa, on juotava vettä. Tai että et saa enää syödä kakkuja, nyt otat omenaa. Tai että ruoaksi ei voi syödä pelkkää leipää.Minusta se ON säännöstelyä, mutta ymmärrämme sen kai sitten eritavoin.
Meillä menee näin:
Ruokana kanafileitä, riisiä, salaattia, juomana vesi/maito/piimä, jälkiruuaksi jäätelöä.
Lapset saavat näistä vaihtoehdoista juoda mitä haluavat, niin paljon kuin haluavat, ruokaa saa niin paljon kuin haluaa, vähintään pitää kaikkia lajeja maistaa (siis salaattia, riisiä ja kanaa). Sitten kun on syöty kunnolla, esim. normaali annos tai "vielä 5 palaa ja kurkut" tms. riippuen lapsen iästä, saa jälkiruokaa.
Jälkiruokaa saa niin paljon kuin haluaa. Jos ei syö pääruokaa, ei saa jälkiruokaa.
Onko sitä jäätelöä siis litroittain tarjolla? Meillä yksi lapsista syö vaikka kaksi litraa kerralla.
Minä siis säännöstelen. Ei ruokaakaan yleensä ole rajattomasti: kanafileitä paistan viidelle noin 500 grammaa. Niin otetaan, että kaikki saavat. Ja jäätelö on yleensä se yksi litra viidelle.
Ruokaa on tosi tarkasti, siis oikeasti VÄHÄN, välit ovat tosi pitkät jolloin ei syödä, itse ei saa ottaa kaapista jne. Puuro tehdään veteen + rasvattomaan maitoon, mitään voisilmiä ei tosiaan ole. Kaikki lapset hoikkia, jopa alipainoisia. Samoin vanhemmat, lihomista pelätään kovasti.
Kyläpaikassa yksi näistä lapsista on mm. vienyt kaapista ison piparipurkin ja syönyt salaa sen koko sisällön, tyhjentänyt kokonaisen voimariini-rasiallisen puuronsa joukkoon ja leivälle jnejne. Eli ihan älytöntä ahmimista kun kerrankin on pääsy tällaisiin "erikoisherkkuihin" :( karmeaa jotenkin. Kohtuus pitäisi olla terveellisyysvaatimuksessakin.
Mä en anna välipalaa koskaan missään tilanteessa.En ymmärrä sen tarkoitusta ollenkaan kun kyse on terveistä lapsista.Diabetestä yms.sairastavat on eri asia.
Meillä syödään aamupala,lounas, päivällinen ja joskus iltapala.Päivällinen on usein vasta viiden kuuden aikaan joten iltapalalle ei ole tarvetta kun lapset käy yöpuulle noin puol 8-8 illalla.Meillä myös juomana vain vesi tai maito.En tajua turhaa mehujen litkimistä jopa ruokajuomana.
Kaikki perheet tekevät tietenkin niinkuin heille sopii.Mua ei haittaa vaik naapurit söis tunnin välein.
Minkähän ikäiset lapset teillä on? Meilläkin syödään päivällinen viiden maissa, joskus voi mennä yli puoli kuudenkin, mutta silti kahdeksalta ja usein jo puoleltakin 1-vuotiaat kaksosemme syövät hyvällä ruokahalulla puuroa ja juovat maitoa. Eivät varmasti saisi unta, jos sen päivällisen nojilla pitäisi alkaa nukkumaan.
Palan lanttua saattoi saada, jos oli oikein nälkä :) Jälkeenpäin ajateltuna se lanttu tuntuu kyllä simputukselta. Meillä on lepsumpi linja ja sen seurauksena pulleahko kuopus.
Banaanissa siis paljon energiaa ja tämän vuoksi (ilmeisesti) esim. laihduttajat sitä välttelevät. Tässä ketjussa parikin mainitsi välttelevänsä antamasta lapselle banaania, miksi ihmeessä??
Onko sitä jäätelöä siis litroittain tarjolla? Meillä yksi lapsista syö vaikka kaksi litraa kerralla.
Minä siis säännöstelen. Ei ruokaakaan yleensä ole rajattomasti: kanafileitä paistan viidelle noin 500 grammaa. Niin otetaan, että kaikki saavat. Ja jäätelö on yleensä se yksi litra viidelle.
Ehkäpä lapseni eivät sitten ole tavallisia, jos tavalliset lapset voivat syödä litrakaupalla jätskiä..
Meillä tänään juuri siis oli kanafileitä tarjolla, laitoin niitä uunissa pestokastikkeen ja juuston kanssa, muutaman vuokallisen, ehkä 10kpl. vajaa 3-vuotiaani söi puolikkaan, vanhemmat lapset 1½ ja hiukan taisi jäädä ylikin.. Lisäksi oli riisiä ja salaattia..
Jätskiä meillä on yleensä monenlaista pakastimessa, tänään 8-vuotias halusi mini-twister-mehujään, 5-vuotias söi kaksi eskimoa ja nuorin ei halunnut jäätelöä ollenkaan vaan söi jälkiruuaksi jäisiä pakastemansikoita.
Olemme kohta sulattamassa pakastinta tuoreita tuotteita varten, joten yritämme syödä pakastimen antimet loppuun.. ja juu.. kyllä meillä saa myös jälkiruokaa niin paljon kuin haluaa. Kerran muistan vanhimman lapseni halunneen 3 jäätelöä, kun anoppi kauhisteli että jaksatko toisenkin syödä.. piti siis näyttää, että kolmaskin menee.. Yleensä emme tee jälkiruuasta tai herkuista mitään numeroa, eivät hirveästi kiinnosta lapsiamme.. suosittelen muillekin!
Voin hyvin ostaa vkonloppuna yhteisen karkkipussin koko perheelle, eikä kenenkään tarvitse laskea kuinka monta itse tai joku muu saa.. yleensä äiti saa sitten yksin "herkutella".
Olemme kaikki suht normaalipainoisia, itse ehkä ylärajalla (BMI24), lapset hoikanpuoleisia, nuorin lievästi alipainoinen. Niin, ja emme syö herkkuja joka päivä, meillä ei ole mitään "herkkupäivää", vaan herkkuja syödään silloin kun tekee mieli. Ainoa rajoitukseni koskee sitä, että jälkiruokaa (jona siis herkut meillä kulkevat) saa vain, jos on syönyt pääruokaa.
lapset eivät saa ottaa itse ruokaansa lautaselleen ja lisää ei saa. Ruualla on aina juomana vesi, koskaan ei ole leipää tarjolla tai jälkiruokaa.
Välipaloja ei ole, eikä iltapalaa.
Lapset ovat todella nälkäisiä ja pieni kokoisia.
Syövät esim kesäisin naapuruston mansikat ja viinimarjat. Useammassa talossa lapsille tarjotaan ruokaa. Vanhemmilla olisi kyllä rahaa ostaa ruokaa, mutta pelkäävät alipainoisten lasten lihovan. Lapset ova 5-14v
lukea noista tarinoista, että lasten ruokavaliossa kartetaan rasvaa kuin ruttoa. Lasten aivojen kehittymisen kannaltahan on todella tärkeää, että saavat tarpeeksi rasvaa.
Tietenkin rasvan laatuun voi ja kannattaa kiinnittää huomiota. Esim. oivariini-tyyppiset rasvat leivällä ja ruoanlaitossa ovat hyviä ja lisäaineettomia.
Meillä lapset on aika pieniruokaisia ja ruualla jaksavat sen yhden lautasen normaalia ruokaa (just ja just ja jos on jotain, josta vähemmän tykkäävät, niin joutuu tiukasti komentamaan, että ruoka pitää syödä loppuun tai edes puolet jäljellä olevasta ruuasta)
Välipaloilla en sitten uskalla ollenkaan mitään täyttävää antaa. Usein on voilla voideltu hapankorppu/näkkäri (lapsi päättää itse ottaako kokonaisen vai puolikkaan) ja mehukeittoa tai kiisseliä tai pilkottua hedelmää. Treenipäivinä palautumisvälkkäri: banaanin puolikas ja lasi maitoa.
Meillä lapset on hoikkia. En kyllä mielestäni säännöstele ruokaa, mutta lapset eivät myöskään itse päätä mitä syovät kuin vain sen puitteissa mitä tarjoan (esim. otatko puuron voisilmällä vai hillosilmällä? jne. mutta lapsi ei voi päättää, että ottaakin puuron sijasta muroja) Meillä ei rahat eikä lapsillä terveys sallisi sitä, että saisivat itse päättää ruokailunsa (olisi aika herkku-roskaruokalinjaa). Eikä joka päivä voi olla lihapullia ja perunamuusia, joskus joutuu jopa syömään borssia tai uunikasviksia!
Herkkuja säännöstellään paljonkin. Niitä ei saa kuin viikonloppuna ja erikoistilanteissa.
Meillä saa käydä jääkaapilla milloin haluaa, ruoka-aikojen ulkopuolellakin. Ruokaa saa ottaa tai olla ottamatta, banaaneja, jätskiä ja limua raahataan kaupasta siinä kuin vihanneksiakin, eikä annoskokoa rajoiteta -pihvejä ostan vain 1/ruokailija (paitsi jos paketissa sattuu olemaan 3, niin poikani syö 2). Teinit hoikkia urheilijoita, mammalla liikaa painoa :-(
Poika söisi kaiken, mitä eteen laitetaan. Vaikka ollaan juuri syöty hyvin ennen lähtöä, riittää kun haistaa jossain ruoan; "mulla on nälkä". Minusta leikki-ikäisen välipala voi olla vähemmänkin kuin yksi voileipä. Itse annan yleensä esim. puolikkaan omenaa ruokaa odotellessa, jos on kova nälkä.
Me kyllä säännöstellään, siis en anna tuhtia välipalaa jos muutaman tunnin päästä on ruoka. Suomessa on ihan tarpeeksi ongelmia liikalihavuuden vuoksi mikä etenkin myös koskee lapsia, et josko pikkaisen katsois mitä ne lapset suuhun pistää ja miten usein. Opettaa lapsille terveet elintavat.
Jos kyseiset lapset varastaa, tuskin johtuu siitä ettei saa ruokaa, eiköhän muuten vaan ole kasvatus mennyt pieleen tai sit lapset ovat vaan niitä vaikeimpia esimerkkejä miten joillain perheillä ei toimi vaan kommunikointi lapsen-vanhemman välillä ja niitä ongelmia rupeaa syntymään..jolloin lapsi reagoi varastamalla, varastaa itselleen huomiota.
TAAS av-maamojen liioitteluja.
Kukaan ei usko!
Ruokaa on tosi tarkasti, siis oikeasti VÄHÄN, välit ovat tosi pitkät jolloin ei syödä, itse ei saa ottaa kaapista jne. Puuro tehdään veteen + rasvattomaan maitoon, mitään voisilmiä ei tosiaan ole. Kaikki lapset hoikkia, jopa alipainoisia. Samoin vanhemmat, lihomista pelätään kovasti. Kyläpaikassa yksi näistä lapsista on mm. vienyt kaapista ison piparipurkin ja syönyt salaa sen koko sisällön, tyhjentänyt kokonaisen voimariini-rasiallisen puuronsa joukkoon ja leivälle jnejne. Eli ihan älytöntä ahmimista kun kerrankin on pääsy tällaisiin "erikoisherkkuihin" :( karmeaa jotenkin. Kohtuus pitäisi olla terveellisyysvaatimuksessakin.
Meilä lapset niin hoikki, liian laihoja, että joudun säännöstelemään sellaiseten ruokien syömistä, joissa alhainen energiapitoisuus. Esim. ei omenaa vaan banaani, ei vettä vaan maito ym. Toki joskus saavat myös omenaa, vettä, kurkkua ym. mutta vähäemmän niitä ja enemmän esim. pääruokaa. Ruokamäärän lapset toki päättämävät itse ja vanhin alkaakin kohta olla normaalipainoinen. Kaiki ovat syntyessään olleet hoikkia.
Banaanissa siis paljon energiaa ja tämän vuoksi (ilmeisesti) esim. laihduttajat sitä välttelevät. Tässä ketjussa parikin mainitsi välttelevänsä antamasta lapselle banaania, miksi ihmeessä??
Se on myös lapsen herkku hedelmä. Saa syödä maksimissaan yhden banaanin päivässä. Jos itse päättäisi niin söisi niitä varmasti 10.
Syy siihen on se, että jos ostan esim. yhden pihvin per nenä lapsille, lisäksi salaattia ja vaikka pastaa, leipää, maitoa... Niin jos vapaasti saisivat syödä teini-ikäiset söisivät vaikka kolme pihviä per nenä ja muut jäisivät ilman. Niin se vaan on. Lapset jakavat tasan myös herkut, kuten jäätelön, ettei kukaan jää ilman. Sama satunnaisten jogurttien tms. kanssa.
Ruoka-ajat on summittaiset, ei kellontarkat, mutta välipalaa ei yleensä ole, ellei sitten vaikka leivota tms. Aamu-ja iltapalat on, kuten puuroa, rahkaa, sämpylöitä ja lisukkeita tms. Lapset ei taatusti näe nälkää.
lukea noista tarinoista, että lasten ruokavaliossa kartetaan rasvaa kuin ruttoa. Lasten aivojen kehittymisen kannaltahan on todella tärkeää, että saavat tarpeeksi rasvaa.
Tietenkin rasvan laatuun voi ja kannattaa kiinnittää huomiota. Esim. oivariini-tyyppiset rasvat leivällä ja ruoanlaitossa ovat hyviä ja lisäaineettomia.
Täysin samaa mieltä! Ylipainoiset lapset neuvotaan "light"-ruokakuurille, jolloin he saavat käytännössä vain enemmän hiilareita (ja paino ei taatusti laske), mutta vähemmän mitä juuri esim aivot tarvitsevat kasvuunsa - niitä rasvoja. Rasvaista kalaa, voita (tai Oivariini, Dellariini), normaalirasvaisia maitotuotteita, juustoja jne.
Yletön rasvakammo on pahinta lääkettä lapsille. Esimerkkinä aamupala: veteen tehty puuro, sokeria päälle, huuhdotaan rasvattomalla maidolla alas ja lisäksi höttöpullaleipää muovimargariinilla. En ihmettele, jos lapsen elimistö suorastaan huutaa sitä mitä se tarvitsee. Kunnon rakennusaineita.
Lapset ovat kaikki alipainoisia - ihan kunnolla. Perheessä syödään yksi lämmin ateria päivässä eli käytännössä vain viikonloppuisin ja sekin yleensä klo 17-20. Aamupalan jälkeen siis lapset 4-9v joutuvat olemaan syömättä tuohon asti. Iltapalaakaan ei yleensä ole, joskus on antanut lapsille puolikkaan karjalanpiirakan ja kertonut siitä ihan ihmeissään, että kun oli niin nälkä noilla lapsilla...
Arkisin syövät koulussa ja päiväkodissa, kevyt ilta-ateria on noin klo 18-19 ja koostuu yleensä aina salaatista. Lapset jäävät ihan silminnähden nälkäisiksi, kun salaattiannoksen jälkeen pyytelevät leipää mutta eivät yleensä saa. Salaattia toki saavat ottaa niin paljon kuin jaksavat, ja itse ruokaa ei säännöstellä vaan sitä tosiaan saa ja pitääkin syödä tietyn verran.
meillä joskus iltapala muodostuu ongelmaksi kun esikoinen haluaa sitä venyttää ettei tarvitsisi käydä vielä nukkumaan. voisi syödä varmaan vaikka viisi, kuusi leipää tai mitä nyt on tarjolla, ja syö hitaasti kun lukee samalla. joten rajoitan kyllä hänen kohdallaan lähinnä ajallisesti, ja yleensä kaksi leipää ja jogurtti tai hedelmä kyllä riittää. välipalalla taas en anna syödä tolkuttomia määriä siksi että päivällinen on vain parin tunnin päässä ja sit ei oikea ruoka maistukaan. silti välipalalla saa leivän JA hedelmän tai muuta, tai sitten kaksi leipää. pienemmät eivät jaksa syödä edes kokonaista leipää usein. ruokien kanssa täytyy meillä juoda maitoa, koska muuten eivät joisi ollenkaan maitoa. vain nuorin haluaa joskus maitoa lisää ja saa kyllä juoda niin paljon kuin haluaa koska syö myös ruokaa hyvin.
joku kysyi miksi ei lapsi voisi syödä niin paljon pannaria kuin haluaisi, no meillä ainakin keskimmäinen voi syödä niin paljon että oksentaa. kokeiltu on. joten siksi ei. en minäkään antaisi kenenkään syödä neljää palaa pannaria. vain jos lapsi olisi ollut monta päivää sairaana eikä mikään muu maistuisi, ehkä silloin.
sääliksi käy hirveästi nuo lapset jotka ei saa syödä mahaa täyteen. sitten on se toinen ääripää, lapset jotka syövät kotona ilmeisesti pelkkää vehnäleipää ja pitsaa, kun eivät koulussa syö mitään eikä välipalaksi kelpaa kuin joku vanukas. voi taivas.