Meidän fiksu 15-vuotias haluaa aloittaa e-pillerien käytön:O
On seurustellut alkuvuodesta asti tosi kivan ja vastuullisen pojan kanssa. Ovat ihana pari. Tytöllä on finnejä ja kunnon PMS-oireet. Kyselin sitten, että onko ehkäisyn tarvetta ja ilmeisesti ei vielä ollut? Tai sitten on suunnitelmissa. Tai sitten sanoo nuo asiat vain syyksi ja tarve on, tiedä häntä. Ainakin tuo poika on todella hyväkäytöksinen ja kunnioittaa tyttöämme. Kunnioitus on selvästi molemminpuolista. Vähän mua silti häkellyttää. Tosin tyttö sanoi, että kyllä hän saa ne ihan itse hankittua eikä äidin tarvi siitä edes tietää. Mitäs olette asiasta mieltä? Vähän mua noi pillerien haitat mietityttää yms. asiat. Tytön kanssa on keskusteltu kaikki mahdolliset asiat ja kerroin, että turha noissa asioissa on kiirehtiä. Tyttö on myös sitä mieltä, että nuo asiat kuuluu jakaa sit, kun on tosi rakastunut ja seurustelu tuntuu luotettavalta yms. näin ne asiat taitaa nyt olla, mutta silti. Kai se silti on hänen ja pojan välinen asia. Ei kai niistä asioista äidin kuulu tietää, mutta...
Kommentit (65)
Onko kenties tehty ihan tutkimus, jossa todetaan kahden nuoren välisen seksin olevan haitallista vai mihin perustat tämän väitteesi?
Seksin aloittaminen nuorella iällä ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sitä, että hyppäisi jokaisen vastaantulevan ihmisen kanssa sänkyyn lapsia hankkimaan, vaan nimenomaan vastuullinen nuori (ja aikuinen) pitää varmasti huolen ehkäisystä ja siitä, ettei paneskele ihan kenen kanssa tahansa. Ja mikäli raskaaksi tulee ehkäisyn pettäessä, vastuuntuntoinen ihminen tiedostaa jälkiehkäisyn ja abortin mahdollisuuden, mikäli lapsi ei ole toivottu.
On hieman kivikautista mennä sanomaan, että seksiä harrastetaan vain silloin kun tarkoituksena on saada lapsi maailmaan. Ihan kuin sitä ei voisi muutenkin harrastaa? Ja sen puoleen muiden päätöksiä näin yleisesti ottaen elämässä ei ole kenelläkään oikeus arvioida. Jokainen tekee miten itse haluaa, harrasta sinä seksiä avioliitossasi vain silloin, kun haluat lisää lapsia ja joku toinen ihan "muuten vaan" =)
Hain ja 16 täytettyäni pillerit ja popsin niitä 2 vuotta ennen kuin meni neitsyys. Joten ei se tarkoita aina seksielämän aloitusta.
Aihe ei ole mitenkään helppo. Tosin, nuorethan pystyy ne pillerit itse hankkimaan ilman vanhempien lupaa ja tietämättä. Jos vanhemmat ovat kovin ahdasmielisia, niin nuori sen vaistoaa eikä kerro asiasta. Täällä niiden vanhemmat sitten voivat kerskailla kuinka hyvin ovat lapsensa kasvattaneet ja luoneet ainoan oikean arvomaailman
Oma lapseni ei voi aloittaa pillereitä ennen kuin asia on tutkittu. Muistan muutaman nuoren naisen, jotka saaneet veritulpan pillereiden takia.
Oon ite 15-vuotias tyttö ja käytän e-pillereitä. Sain lähetteen koululääkäriltä aknen takia :) On auttanu tosi hyvin, myös menkat sattuu vähemmän nykyisin. Ja sitten kun tulee seksielämä aloitettua niin onpahan ehkäisykin valmiina. Itsellä ei kyllä mikään kiire ole :)
kun lääkäri oli kertonut sivuvaikutukset. Tyytyi sitten toisenlaiseen apuun runsaisiin kuukautisiinsa.
Aikoinaan ysillä luokkakaverinsa sai lapsen. Kertoi synnytyksestä sellaisia juttuja, että kavereilta meni seksihalut vähäksi aikaa. Parasta ehkäisyä taitaa olla vertaisryhmän kertomukset.
PS. Muistuta tyttöä, että pillereistä huolimatta kumi käyttöön. Ne kivatkin pojat käy vieraissa.
tytön koulukaverit ovat murrosiän kehityksessä ihan eri vaiheessa. Osalla kova menovaihe viinakokeiluineen ja osalla ei vielä mitään. Mitään vakituista 'vakavaa' seurustelua ei vielä muilla ole. Tosin varmaan noita ei toivottuja yhdenillanjuttuja kyllä on. Tuntuu vaan häkellyttävältä, joskin hyvältä, että tyttö löysi noin ihanan ja kunnollisen seurustelusuhteen näin aikaisin. Tosin onhan se vaan hyvä juttu ja suojelee monelta sekoilulta...ja tosi onnellinen tyttö on:)
teiniseksi on sillä tavalla yhteisöllistä, että usein kaverit kuvaa ja kannustaa.
en ole itse kärsinyt aknesta ja PMS:stä, joten en voi ottaa siihen kantaa. Minua mietityttäisi se, että kun pillerit aloittaa noin nuorena, niin niitä ehtii käyttää kymmenenkin vuotta ennen lasten "hankkimista", ja käsittääkseni riski rintasyöpään tms. kasvaa. Ja jotenkin se vaan tuntuu kurjalta, että jos kyse olisi vain ehkäisystä, niin nainen joutuu syömään vuosikausia hormoneja, joiden kaikista vaikutuksista ei ole tietoa.
ja seurustelin saman pojan kanssa 8 vuotta. En tullut vahingossa raskaaksi.
Nyt olen 36-vuotias perheenäiti ja tyytyväinen tilanteeseen.
Kaikki pillerit eivät sovi kaikille, joten niitä on testailtava. Yasmin teki minusta hormonihirviön, Yasminelle vei kaikki halut ja turvotti (no ihan hyvä ehkäisykeino sekin) ja nyt minulla on Mercilonit joiden ainoa haittavaikutus on tuo lisääntynyt kuivuus. Sekään ei ole ongelma, kun käyttää liukkaria. Koska noita haittavaikutuksia ei aina itse huomaa, on hyvä jos joku toinen katselee vähän sillä silmällä ja sanoo asiasta. Yleensä noin puolen vuoden käytön jälkeen pystyy sanomaan onko kyseinen pillerimerkki hyvä vai haluaako kokeilla jotain toista.
AP, tuli vielä mieleen, että kerro tyttärellesi kaikki lähisuvun sairaudet. Ne nimittäin tentataan ennen pillereiden aloittamista ja itselläni ei ollut tietoa esimerkiksi vanhempieni kolesteroliarvoista.
saman pojan kanssa, ja nyt olen 37-vuotias tyytyväinen perheenäiti :)
Minä fiksu 15-vuotias hankin aikoinani pillerit ja seurustelin saman pojan kanssa 8 vuotta. En tullut vahingossa raskaaksi.
Nyt olen 36-vuotias perheenäiti ja tyytyväinen tilanteeseen.
johan ne nyt on monta kertaa harrastaneet seksiä! :D Uskomatonta miten joillain naisilla aivot pehmenee niin ettei itse muista nuoruuttaan, tai sitten se nuoruus on tullut vietettyä raamattuseurassa pitsiä nypläten.
Tyttöhän siis hankkii pillerit sinun sanomisistasi riippumatta, joten mitään kannanottoa sinun ei tarvitse ilmoille töräyttää. Fiksu tyttö kuitenkin kun otti asian sinun kanssasi puheeksi. Ehkä hän toivoi sinulta vähän aktiivisempaa suhtautumista aknen hoitoon, ilmeisesti et ole jaksanut tehdä koko asialle tähän mennessä yhtään mitään, vaan jättänyt asian vastuuttomasti tytön omaksi murheeksi ja itse hoidettavaksi.
tytölle pillerit ilomielin, että pääsee aknesta ja kivuliaista menkoista. Nuo kaksi asiaa kun pilaavat monen nuoren naisen teini-iän.
Jos tyttösi on fiksu, ei pillerit hänestä tyhmempää tee. Ehdota vaikka molemmille ekana sukupuolitautitestejä, mutta anna lapsesi tehdä valinta itse.
Finnejä tulee ennen menkkoja ihan kunnolla kyllä ja kärsii niistä. On käyty ihotautilääkärillä ja kosmetologilla. Kunnon aineet on käytössä. Ei mitään suun kautta otettavia kylläkään. Nuo PMS-oireet on paha. On ihan hormoonihirviö ennen menkkoja, vaikka tosi kiva tyttö on:) On tuolloin kovin itkuherkkä ja TOOOSI vihainen.
Varasin sitten ajan gynekologille. Ehkä mua jotenkin mietityttää tytön maine yms. asiat. Eihän niistä pillereistä silti tarvi tietää muiden kuin hänen ja pojan, mutta silti...
tytön koulukaverit ovat murrosiän kehityksessä ihan eri vaiheessa. Osalla kova menovaihe viinakokeiluineen ja osalla ei vielä mitään. Mitään vakituista 'vakavaa' seurustelua ei vielä muilla ole. Tosin varmaan noita ei toivottuja yhdenillanjuttuja kyllä on. Tuntuu vaan häkellyttävältä, joskin hyvältä, että tyttö löysi noin ihanan ja kunnollisen seurustelusuhteen näin aikaisin. Tosin onhan se vaan hyvä juttu ja suojelee monelta sekoilulta...ja tosi onnellinen tyttö on:)
15-vuotiaan fiksuus kuitenkaan riitä ottamaan vastuuta elimistön myrkyttämisestä. Aikuinen voi napsia mitä tahansa pillereitä niin paljon kuin huvittaa, mutta lapsen en antaisi hormoneilla elimistöään sekoittaa.
Antavatko lääkärit tosiaan hormonipillereitä lapselle ilman vanhemman lupaa?? O.O
Itse hommasin pillerit vasta 23 v. mutta kun ei olleet teini-iän näppylät koskaan kadonneet, niin gyne kirjoitti pillerimerkiksi Diane Novan. Jos oikein olen ymmärtänyt, niin kyseinen merkki onkin alunperin aknelääke, ja "sivuvaikutuksena" on ehkäisy. Muutama kuukausi niitä, niin iho oli aivan upea. Nyt kun olen ollut neljä kuukautta syömättä pillereitä lapsenyrityksen takia, niin kaikki näpyt taas takaisin, kaiholla jo odotan koska voi alkaa taas syödä...
Mutta ehkä tyttösikin saisi Dianesta avun, jos nyt merkkimainostus sallitaan.