Meidän fiksu 15-vuotias haluaa aloittaa e-pillerien käytön:O
On seurustellut alkuvuodesta asti tosi kivan ja vastuullisen pojan kanssa. Ovat ihana pari. Tytöllä on finnejä ja kunnon PMS-oireet. Kyselin sitten, että onko ehkäisyn tarvetta ja ilmeisesti ei vielä ollut? Tai sitten on suunnitelmissa. Tai sitten sanoo nuo asiat vain syyksi ja tarve on, tiedä häntä. Ainakin tuo poika on todella hyväkäytöksinen ja kunnioittaa tyttöämme. Kunnioitus on selvästi molemminpuolista. Vähän mua silti häkellyttää. Tosin tyttö sanoi, että kyllä hän saa ne ihan itse hankittua eikä äidin tarvi siitä edes tietää. Mitäs olette asiasta mieltä? Vähän mua noi pillerien haitat mietityttää yms. asiat. Tytön kanssa on keskusteltu kaikki mahdolliset asiat ja kerroin, että turha noissa asioissa on kiirehtiä. Tyttö on myös sitä mieltä, että nuo asiat kuuluu jakaa sit, kun on tosi rakastunut ja seurustelu tuntuu luotettavalta yms. näin ne asiat taitaa nyt olla, mutta silti. Kai se silti on hänen ja pojan välinen asia. Ei kai niistä asioista äidin kuulu tietää, mutta...
Kommentit (65)
seksisuhde noin nuorena.
Omia nuoriani neuvon kyllä odottamaan ja elämään nuoruus rauhassa ja aikuisena (yli 18v) sitten vasta parisuhteisiin.
aloitti pillerit kuukausi sitten, täyttää pian 16.
Seksiä on harrastanut koko kevään. Aluksi kumi mutta nyt pillerit.
Uskon ettei sinunkaan tyttösi ole enää neitsyt. Ovat kyllästyneet säätämään kumin kanssa ja siksi pillerit.
On seurustellut alkuvuodesta asti tosi kivan ja vastuullisen pojan kanssa. Ovat ihana pari. Tytöllä on finnejä ja kunnon PMS-oireet. Kyselin sitten, että onko ehkäisyn tarvetta ja ilmeisesti ei vielä ollut? Tai sitten on suunnitelmissa. Tai sitten sanoo nuo asiat vain syyksi ja tarve on, tiedä häntä. Ainakin tuo poika on todella hyväkäytöksinen ja kunnioittaa tyttöämme. Kunnioitus on selvästi molemminpuolista. Vähän mua silti häkellyttää. Tosin tyttö sanoi, että kyllä hän saa ne ihan itse hankittua eikä äidin tarvi siitä edes tietää. Mitäs olette asiasta mieltä? Vähän mua noi pillerien haitat mietityttää yms. asiat. Tytön kanssa on keskusteltu kaikki mahdolliset asiat ja kerroin, että turha noissa asioissa on kiirehtiä. Tyttö on myös sitä mieltä, että nuo asiat kuuluu jakaa sit, kun on tosi rakastunut ja seurustelu tuntuu luotettavalta yms. näin ne asiat taitaa nyt olla, mutta silti. Kai se silti on hänen ja pojan välinen asia. Ei kai niistä asioista äidin kuulu tietää, mutta...
Anna ihmeessä hankkia pillerit valmiiksi. Sitten kun seksi aika on ja korsuhajoaa tms. niin ei ole niin paniikka vahinkoraskauden kanssa.
Nyt tänä keväänä pyysi 90€ brassivahaukseen ja annoin sen hänelle. Nykynuoret vaan ovat "aikaisempia" meihin verrattuna.
muutamia kuukausia. Nyt olen 33v. ja yhä saman miehen kanssa.
Tää tyttö ja poika on kyllä oikeasti oikea ihannepari, jonka soisin menevän vaikka naimisiin. Heillä on selvästi mukavaa yhdessä:) Ovat myös hyvää seuraa koko perheelle. Reippaita nuoria.
pillerit ehdottomasti !
Haluatko mummoksi?
EI SE KÄYTTÄMISESTÄ KULU!!!!! IHAN HYVÄ IKÄ ALOITTAA SEKSIPUUHAT. OLISIKIN NOLOA ODOTTAA, ETTÄ ON AIKUINEN KUN NE KAVERITKIN SAISI SITTEN KAIKKI ENSIKSI.
Ja tuo fiksu ja fiksu. No mielestäni fiksu on hyväkäytöksinen, huomaavainen, ystävällinen, vastuullinen, huolehtii saamistaan tehtävistä ja harrastuksistaan. Koulutodistuksen ka on aina yli 9...mitä vielä? Ei tupakoi, ei käytä alkoholia, urheilee, joten mielestäni on fiksu...On vain rakastunut nuorena. Kunnon ensirakkaus. Ei hänkään vielä jokin aika sitten varmaan kuvitellut pohtivansa tällaisia asioita, mutta näin se nyt on. Ei kai sitten ole fiksu jokun mielestä. Mielestäni tuo pillerien harkintakin on viimekädessä vastuullisuutta ja fiksuutta.
Kumallakaan ei ole aiempaa kokemusta tuollaisista asioista eikä kai vielä ole nytkään?
Et kerro, miten paljon tyttärelläsi noita finnejä on, mutta jo akne ja reipas PMS voivat olla murkkuikäiselle aika raju satsi ja sinänsä puoltaa reseptiä (itse olen varmaan ikäni katkera äidilleni, ettei keskivaikealle aknelleni tehty koskaan mitään). Lisäksi kuulostaa siltä, että vähintäänkin kuumottaisi päästä peiton alle (joo, et halunnut kuulla tätä) ;)
Oli miten oli, on aika kunnon keskustelun. Asiasi ei ole tietää, aikooko lapsesi sekstailla kyseisen herrasmiehen kanssa vai ei, mutta ennen pillereitä on syytä käydä läpi seuraavat teemat:
-e-pilleri ei ehkäise seksitauteja (daa!)
-e-pilleri pitää muistaa ottaa aina
-e-pilleri muuttaa luonnollista hormonitasapainon heittelyä, eli kun niistä jossain vaiheessa luopuu, saa takaisin sen minkä luontoäiti antoi (ne eivät välttämättä ole vieroitusoireita vaan kaikki se, miltä olet välttynyt ne vuodet kun otit nappia)
-moni modernikin nainen selviää ilman (tämä on siis henkilökohtainen valinta, ei mikään luonnonlaki)
Tsemppiä molemmille koitokseen!
1) Ottaa ne pillerit, jos on kerran aikomus aloittaa seksielämä tai kyllä nuo toiset syytkin ovat aivan riittäviä! (Itsehän aloitin e-pillerit 17v sinkkuna aknen takia äitini aloitteesta, en harrastanut edes mitään irtosuhteita silloin)
2) kertoa sinulle ja keskustella asiasta! Osoittaa, että tyttösi luottaa sinuun, luota sinäkin häneen! :)
ON VARMAAN IHAN KIVA LUKEA ITSEÄÄN KOSKEVIA FINNIJUTTUJA TÄLLÄ PALSTALTA. MIKSI ÄITINÄ KERROT TUON PILLERIJUTUN TÄÄLLÄ? SINÄ SE OUTO OLET.
Itse olin 16-vuotias ja äitini kanssa keskusteltiin asiat läpi, ja hoidettiin ehkäisy kuntoon yhdessä. Ehkä olin jotenkin omituinen(?) nuori nainen, kun koin, että äitini kuului tietää täst ehkäisypuolesta, ja että hän on myös minua paras siinä asiassa auttamaan. Siispä, keskusteltiin äitini kanssa seksistä (oli epämiellyttävää, mutta kaipa äitini mielestä pakollista), jonka jälkeen äiti sitten soitti minulle gyne-ajan. Olin siis seurustellut saman pojan kanssa, jo vähän reilu puoli vuotta, ja olimme jo tuosta aiheesta keskustelleet hänenkin kanssaan. Mitään emme kyllä olisi lähteneet tekemään pelkällä kondomilla! No eihän tuo suhde koko ikää kestänyt, mutta sen jälkeen sitten tapasinkin nykyisen mieheni, että voisin ajatella näin, että järkeä on jotain löytynyt pääkopastani. :) Tyttäresi kuulostaa siis hyvin samanlaiselta kuin minä, joten puollan pillereitä! Mulla ainakin auttoivat myös finneihin sun muihin. Myöhemmin vielä todettiin myös PCO, että kaipa ne auttoivat tuohonkin.
Ihanko tunnistit tyttöni? :)
Kiitos hyvistä vastauksista. Kävin kyllä hyvät keskustelut pariinkin otteeseen. Uskon, että osasyy on se, että tuonne peiton alle pääseminen kiinnostaa. Olisi sitten ehkäisykin samalla valmiina. Kai sinne gynekologille sitten pitää varata aika...puhukoon sitten hänen kanssaan vielä rauhassa asiat läpi:)
Minusta on hienoa, että teillä on niin luottamukselliset välit, että tyttö puhui tästä asiasta sinulle. Tyttö kuulostaa vastuulliselta.
Itse hankin pillerit 16-vuotiaana "salaa" vanhemmilta, tai sii jätin kertomatta. Kyseessä oli ensimmäinen poikystäväni, jonka kanssa seurustelen edelleen, kymmenen vuoden jälkeen.
Tytär on aloittelemassa seksielämää. Sano toi edellinen lause ääneen. Puhu asioista niiden oikeilla nimillä: seksi, yhdyntä jne. Ällöttää tuommoinen häpeily ja seksin väheksyminen!
Sen verran fiksuksi olet kehunut, että varmasti osaa alkaa harrastaa seksiä juuri silloin, kuin tuntuu oikealta. Mielestäni ei ole mitään syytä huolestua.
Sitähän mä just tarkotinkin että hommatkoon kaikki teinit pillerit että voivat panna joka toista vastaantulijaa ja vielä ilman sitä kortsun kanssa säätämistä :):)
Onks täällä kaikki vaan trolleja? :F
Onko koskaan tullut mieleen mitä haittaa on jos aloittaa seksin niin nuorena?
Sitä elää tavallaan aikuisen elämää kotoa käsin ja ehtii varmasti olla monen petikaveriksi. Mut sehän onkin teitin mielestä vaan hyvä asia-eikö? Entäs sitten nämä tulevat lapsukaiset? Katselkaa rauhassa kuinka monen sisarpuolia heistä tulee.
Mun käsittäkseni sexi on aviopuolisoiden välinen asia ei 15v pentujen.
Mut tehän pidättekin itteenne fiksuina:)