Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän fiksu 15-vuotias haluaa aloittaa e-pillerien käytön:O

Vierailija
27.05.2011 |

On seurustellut alkuvuodesta asti tosi kivan ja vastuullisen pojan kanssa. Ovat ihana pari. Tytöllä on finnejä ja kunnon PMS-oireet. Kyselin sitten, että onko ehkäisyn tarvetta ja ilmeisesti ei vielä ollut? Tai sitten on suunnitelmissa. Tai sitten sanoo nuo asiat vain syyksi ja tarve on, tiedä häntä. Ainakin tuo poika on todella hyväkäytöksinen ja kunnioittaa tyttöämme. Kunnioitus on selvästi molemminpuolista. Vähän mua silti häkellyttää. Tosin tyttö sanoi, että kyllä hän saa ne ihan itse hankittua eikä äidin tarvi siitä edes tietää. Mitäs olette asiasta mieltä? Vähän mua noi pillerien haitat mietityttää yms. asiat. Tytön kanssa on keskusteltu kaikki mahdolliset asiat ja kerroin, että turha noissa asioissa on kiirehtiä. Tyttö on myös sitä mieltä, että nuo asiat kuuluu jakaa sit, kun on tosi rakastunut ja seurustelu tuntuu luotettavalta yms. näin ne asiat taitaa nyt olla, mutta silti. Kai se silti on hänen ja pojan välinen asia. Ei kai niistä asioista äidin kuulu tietää, mutta...

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on e-pillerit ollu kuukauden ja oon 15 v tyttö. Hyvin toimineet. En oo huomannu mitään haittavaikutuksia, paitsi välillä itku herkässä. Pillerit on helpot ja menkat on paljon vähäsemmät. Suosittelen :).

Vierailija
2/65 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin siis sen gynekologin jo. Tyttö on tosiaan sitä mieltä, että finneihin ja PMS-oireet on se syy. Varmaan myös muut asiat ajankohtaisia ja sitten on ehkäisykin valmiina. Ajattelin silti vielä tytölle jutella, että vaikka pillerit on sitten valmiina, niin asian kanssa ei kannata kiirehtiä. Neitsyyden voi menettää vain kerran. Itse olen aloittanut seksin ja pillerit 16-vuotiaana enkä ole kenekään muun kanssa ollutkaan, sillä olen tuon pojan kanssa edelleen naimisissa:) En edes koe ollenkaan olleeni noin järkevä nuori kuin oma tyttöni on, mutta aina kun on kysymys omasta lapsesta, suhtautuu asiaan ihan eri tavoin. On varmasti ylisuojeleva. Tiedän kyllä, että minun pitää nyt vain luottaa tyttööni, muuta en voi. Ja tosiaan ymmärrän kuinka suuren luottamuksen arvoinen olen ollut, kun tyttö edes puhui minulle asiasta. Eihän minun tarvitsisi edes tietää asiasta yhtään mitään. Asiahan on kyllä ihan tytön oma ja henkilökohtainen juttu. Ihan selvästi tässäkin asiassa on niin, että tieto lisää tuskaa. Kun lapset olivat pienenmpiä, huomasin, että helpommalla pääsivät ne vanhemmat, jotka eivät tienneet lastensa touhuista juuri mitään. Tosin, nyt lasten ollessa teinejä, nämä vanhemmat eivät todellakaan pääse helpolla. Monilla on tosi pahoja ongelmia eivätkä saa otetta nuoriinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta siinä ei ole mitään ylisuojelevaa, jos koittaa takoa 15 vuotiaan LAPSEN päähän, että seksi on aikuisten juttu, ei lasten ja että turha pitää mitään kiirettä.

O____O

Vierailija
4/65 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta siinä ei ole mitään ylisuojelevaa, jos koittaa takoa 15 vuotiaan LAPSEN päähän, että seksi on aikuisten juttu, ei lasten ja että turha pitää mitään kiirettä.

O____O

Parhaita kommentteja ovat nämä "miksi pitäisi käyttää myös kondomia" TIETENKÄÄN ei tarvitse koska sinähän tiedät kenen kanssa tyttäresi kumppanit, tai tytär itse, ovat jo seksiä harrastaneet

SEKÄ

"hohhoijaa, mammoilla pehmenee pää ja oma nuoruus unohtuu tai sit onoltu raamattuseuroissa" tuota, ei ole oltu ja on näköjään harvinaista että kannattaa todella sitä että KASVATTAA lapsia siihen että seksi kuuluu AIKUISUUTEEN ei mihinkään tosirakkauteen teini-iässä. Paras syy harrastaa seksiä on tietenkin se että kaikki muut on jo harrastanu ja vielä parempaa on toitottaa täällä että on se sunkin tyttös harrastanu ku kaikki muutki on...

T. toinenkin ylisuojeleva joka ainakin ottaa sen riskin että asioista puhutaan alusta saakka, vaikka jo liian pienestä saakka ja puhutaan, puhutaan ja puhutaan ja ollaan lasten ja nuorten kanssa ja tehdään asioita jotka heidän ikäänsä kuuluu. Seksi ei ole yksi niistä (tämä epäilijöille tiedoksi).

Vierailija
5/65 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on melko yleistä kun lopettaa e-pillerit että tulee iho-ongelmia. Eli paljon näppylöitä, jopa akne.

Minulla ei ole koskaan ennen e-pillereitä ollut aknea tai muutenkaan finnejä, mutta kun lopetin e-pillerit tuli kasvot täyteen finnejä. Iho saattaa olla huonossa kunnossa jopa monta vuotta. Jouduin aloittamaan pillerit uudestaan.

Joten kyllä kadun sitä, että aloitin e-pillerit. Eipä niitä viitsi enää koskaan lopettaa ja lapsien hankkiminenkaan ei tule siis kysymykseen. Olen syönyt näitä hormoneja kymmenen vuotta ja aion syödä vielä niin kauan kuin voin, vaikken tosiaan haluaisi.

Mutta eipä vaan houkuta olla akneihoisena monta vuotta. Ja se kun johtuu hormoneista, niin ei oikein mikään auta, muu kuin aika.

Vierailija
6/65 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaset asiat ei kuulu 15-vuotiaan elämään. Tuon ikäsen elämään kuuluu koulu ja opiskelut ja kaveruus vailla aikuisen leikkejä!

Seksit aloitetaan sitten kun ollaan niin vastuullisia et voidaan huolehtia lapsesta. Tiedetään et lapsi voi tulla ehkäisystä huolimatta.

Lisäksi 15-vuotias ei ole tunne-elämältään tarpeeksi kehittynyt seksiin. Ja tuo kunnioitus, voi äly muutaman kuukauden seurustelun jälkeen näet vasta kakun koristeet et ite kakkua! Kunnioituksen näkee vasta kun jotain arkielämän ongelmia edessä. Korkeintaan näet hyvää käytöstä tai ponnistelua siihen suuntaan et miellyttää toista!

Vierailija
7/65 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tosiaan sitä voi tulla raskaaksi pillereistä huolimatta.

Kädet housuihin, se pitäisi riittää tuossa iässä.

Vierailija
8/65 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mitä pyytäisin sinun vielä tekevän on tarkkailla tyttäresi käytöstä ennen pillereiden aloittamista ja niiden aloittamisen jälkeen. Pillerit muuttavat helposti persoonallisuutta ja sitä on vaikea huomata itse. Oma äitini käski minun vaihtaa merkkiä, koska olin hänestä muutuin ihmisenä paljon, enkä edes hyvään suuntaan. Merkin vaihtamisen jälkeen muutuin taas normaaliksi ja se varmasti pelasti a)suhteeni b) välit vanhempiini. Itse en edes tajunnut muuttuneeni ennen kuin aloitin vähemmän hormoneja sisältävät pillerit.

Itselläni on helpottanut pillereitten aloittamisen jälkeen menkkakivut ja vuoto on pienentynyt, joten niiden suhteen voi ainakin tulla helpotusta.

Jos tahdot puhua tyttäresi kanssa vielä seksistä niin suosittele liukuvoiteen hankkimista. Itseäni pillerit ovat kuivattaneet, joten nuo liukuvoiteet ovat olleet pelastukseni. Alussa pillereitten otto meinaa myös unohtua, sillä se ei ole rutinoitunut, joten voit vaivihkaa kysäistä onko muistanut ottaa. Varsinkin yökylään lähtiessä kannattaa muistuttaa pari ekaa kertaa :) Itselläni myös poikakaverini katsoi olinko muistanut ottaa. Pelkäsin hirveästi unohtavani, sillä ystäväni kertoi joutuvansa laittaa hälytyksen jotta muistaisi napsaista pillerin.

Vierailija
9/65 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne nuoret harrastavat seksiä joka tapauksessa, sitä enemmän mitä ahdasmielisemmin itse asiaan suhtaudutte. Tuo idioottimainen ajatus, että seksin voi aloittaa sillä kellonlyömällä kun täyttää 18 eikä sekuntiakaan aiemmin, ei perustu mihinkään, kaikkein vähiten ihmisen biologiaan ja luonnolliseen käyttäytymiseen.

Vierailija
10/65 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin vastuullinen että pystyy huolehtimaan lapsesta? Kolmekymppisenä? Aika monta keski-ikäistä neitsyttä olisi tässäkin maassa jos teidän tiukkapipoisten kiihkouskisten ajatuksia noudattaisi. :D

Vierailija
11/65 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin vastuullinen että pystyy huolehtimaan lapsesta? Kolmekymppisenä? Aika monta keski-ikäistä neitsyttä olisi tässäkin maassa jos teidän tiukkapipoisten kiihkouskisten ajatuksia noudattaisi. :D

Mun mielestä on ihan eri asia saada lapsi 15-16-vuotiaana kuin 18-19-vuotiaana. Ja jälkimmäinen on siis sata kertaa parempi vaihtoehto. Vai voiko joku sanoa toista?

Ja kun tosiaan ottaa huomioon, että kun on yhdynnässä niin on mahis tulla raskaaksi. Niin silloin voi miettiä miten nuorena kannattaa yhdyntää aloittaa.

Voi seksiä muutenkin harrastaa kuin laittaa melaa mekkoon. Mutta onhan se ah niin aikuista. Mutta lapset on lapsia ja ei heistä kaikista ole äidiksi tai isiksi. Ja kun on koulutkin käymättä. Pettinkiä kehiin jos haluttaa, mikäs vika siinä muka on?

Vierailija
12/65 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne 15-vuotiaat harrastaa seksiä melkein varmasti, jos vähänkään pidemmässä suhteessa ovat :) Miksi ihmeessä et hyväksyisi pillereitä, varsinkaan kun ne luultavasti auttavat huonoon ihoon ja menkkavaivoihin? Sinuna olisin ylpeä tytöstäsi, tiedän hyvin, millaisia jakorasioita osa tuon ikäisistä on...Joten kannattaa olla iloinen. Ja niin, neitsyyden voi menettää vain kerran. Jos tyttösi haluaa menettää sen nykyiselle poikaystävälleen, se on hänen täysin oma valintansa. Toki varoittaa voi ja suojella, mutta aika moni 15-vuotias on valmis päättämään ihan itse. Ja jos tekee virheen, niin sitten tekee ja toivottavasti oppii siitä. Se on vain elämää..ei lastaan voi ikuisesti suojella kaikelta, kannattaa antaa vähän vapautta.

Itse hankin pillerit 16-vuotiaana seurusteltuani muutaman kuukauden nykyisen poikaystäväni kanssa, ihan pelkkiin ehkäisytarkoituksiin. Puhuin asiasta äitini kanssa, ja olen hyvin onnellinen, että hän tuki minua asiassa.

T. 17-vuotias tyttö :)

Vierailija
13/65 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloin seurustella poikaystäväni kanssa, harrastimme pelkkää käsi- ja suupeliä. Ei siinä kuitenkaan mennyt kauaa, kun halusi kokea sen täydellisen läheisyyden ja syvimmän fyysisen yhteyden :> Onhan muukin kuin yhdyntä kivaa, mutta eihän se ole sama asia. Ymmärrän tyttöäsi oikein hyvin, jos haluaa mennä pidemmälle...

Jotkut teistä olivat muistaakseni sitä mieltä, ettei kannata mennä panemaan jotain "teini-iän tosirakkautta". Aika moni ketjusta kuitenkin seurusteli hyvin kauan sen teinirakkautensa kanssa, joten hmmmm :>

T. Sama 17-vuotias

Vierailija
14/65 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin vielä miettiä, että kuinka moni teistä itse vietti kovin siveellisen nuoruuden ja päätti aloittaa seksin harrastamisen vasta siinä vaiheessa, kun oli tarpeeksi kypsä hankkimaan lapsia tai oli varma siitä, että tulisi elämään kyseisen henkilön kanssa koko elämänsä? :)

Vierailija
15/65 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, tiesin että olisin saanut itsekin, mutta halusin kunnioittaa äidin tahtoa. Ja olen kiitollinen ettei hän antanut hankkia niitä vielä silloin 17-vuotiaana! Sillä saatuani ensimmäisen lapseni aloitin pillerit, ja nyt kun pillerit on taas jätetty pois ja toista lasta olisi haluttu niin olen pettynyt siihen miten vähän tietoa sain pillereiden haitoista silloin kun ne aloitin. Ne vaan annettiin äitiysneuvolasta minulle ja kun kolme vuotta niitä olin syönyt ja lopetin niin eihän se sujunutkaan ihan niinkun kuvittelin. Tuli 3 viikon mittaisia kuukautisia ymsyms eikä kierto ole vielä puolen vuodenkaan päästä asettunut enkä ole raskaana.

Googlailin ja tällainen on näköjään ihan yleistä! Ei minulle kukaan terveydenhoitaja maininnut mitään, en olisi silloin edes aloittanut ja hormonaalista ehkäisyä en tule ikinä enää käyttämään se on varma.

Miten olisikaan asiat nyt jos olisin syönyt pillereitä 17-vuotiaasta asti!

Vierailija
16/65 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaaksi vuosien e-pilleriensyönnistä huolimatta. Itse esim. aloitin syömään pillereitä 15-vuotiaana, ja lopetin 28-vuotiaana. Raskaaksi tulin ekalla kerralla toisesta kierrosta, ja toisella kerralla ensimmäisestä. Myöskään tuttavapiirissä ei e-pillerien syönti tunnu vaikuttaneen raskautumiseen. Oma gynekologini sanoi, että vaikutus saattaa olla jopa toisensuuntainen, riippuen tapauksesta.

joo, tiesin että olisin saanut itsekin, mutta halusin kunnioittaa äidin tahtoa. Ja olen kiitollinen ettei hän antanut hankkia niitä vielä silloin 17-vuotiaana! Sillä saatuani ensimmäisen lapseni aloitin pillerit, ja nyt kun pillerit on taas jätetty pois ja toista lasta olisi haluttu niin olen pettynyt siihen miten vähän tietoa sain pillereiden haitoista silloin kun ne aloitin. Ne vaan annettiin äitiysneuvolasta minulle ja kun kolme vuotta niitä olin syönyt ja lopetin niin eihän se sujunutkaan ihan niinkun kuvittelin. Tuli 3 viikon mittaisia kuukautisia ymsyms eikä kierto ole vielä puolen vuodenkaan päästä asettunut enkä ole raskaana.

Googlailin ja tällainen on näköjään ihan yleistä! Ei minulle kukaan terveydenhoitaja maininnut mitään, en olisi silloin edes aloittanut ja hormonaalista ehkäisyä en tule ikinä enää käyttämään se on varma.

Miten olisikaan asiat nyt jos olisin syönyt pillereitä 17-vuotiaasta asti!

Vierailija
17/65 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos raskaaksi tulemisen kanssa on ongelmia, niitä olisi ilman pillereitäkin. Tilastollisesti e-pillereitä syöneet saattavat tulla jopa hiukan nopeammin raskaaksi kuin muut.

Vierailija
18/65 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos raskaaksi tulemisen kanssa on ongelmia, niitä olisi ilman pillereitäkin. Tilastollisesti e-pillereitä syöneet saattavat tulla jopa hiukan nopeammin raskaaksi kuin muut.

jos kierto on ihan sekaisin. Ja ensimmäisellä kerralla tulin ensimmäisestä yrityskierrosta raskaaksi kun en ollut ikään käyttänyt pillereitä. Nyt vasta alkaa puolen vuoden jälkeen kuukautiset asettua, eivät vieläkään ole tosin sellaiset kuin ennen pillereitä, jolloin olivat kellontarkat.

Tiedän ettei ongelmia lopettamisesta tule kaikille, mutta kuitenkin se on sen verran yleistä että kyllä siitä pitäisi äitiysneuvolassa jutella kun niitä pillereitä kouraan lyödään. Siellähän niitä kuitenkin useimmiten ihan tyrkytetään. Hölmö olin, olisi pitänyt googlailla ensin. Mutta kun ei paketissa mainittu tällaisia edes haittavaikutuksina.

Ja en hetkeäkään usko etteikö seonnut kuukatiskiertoni ja sitä kautta se etten ole vielä raskaana johdu pillereiden käytöstä! Tottakai se johtuu, se on ihan selvistä selvin asia.

Vierailija
19/65 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ikuisesti suojella lastaan&%¤# Entäs aikuiseksi asti? Olisko se jotain?

Minunkin ystävättäreni sai pillerit 15-v ja sanoi mulle ettei se ole sen arvoista. äitinsä hommasi ettei vaan tule lasta.

Mä taas käytin itsehillintää ja odotin:) ja kannatti odottaa:)

Vierailija
20/65 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle seksi (sisältää yhdynnän) poikaystävän kanssa on ihan niiden pillereiden arvoista, varsinkin kun mulle ei niistä mitään sivuoireita tule. Ja vaikka erottais joskus, niin en kyllä kadu sitä että hänen kanssaan seksiä harrastin :D

Ja kun aloittajan tyttö on seurustellut teinisuhteeksi aika kauan, niin voi hyvänen aika sentään. Harva jaksaa niinkään kauaa odottaa ilman seksiä (kuten en minäkään olisi pystynyt, vaikka ihan fiksu nuori olenkin).

Ihan oikeasti, teinit harrastaa seksiä ja parempi vaan jos pillerit on mukana.

Toivon vaan että musta tulee sellainen ymmärtäväinen ja sopivan huolehtivainen äiti, kuin omakin äitini on :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä